Tieliikennemönkijän katsastus

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Mutu tuntuntua. Olisko siksi että ajokausi koko vuoden samoin kun autossa.
Präkissä kun ennen oli ajokausi noin 4kk.
Kelkoissa sama juttu nykyisin pienempi.
Joten periaatteessa huollon ym. tarve pienempi prätkissä. :?:
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

poower kirjoitti:miks mönkkärit pitää käyttää vuosikatsastuksessa? ja moottoripyöriä ei voisko joku vähä valaista asiaa? :roll:
Olisikohan sen takia, kun moottoripyörä on 'iankaikkisen' vanha ilmestys, jolle on joskus vanhoina hyvinä aikoina vakiintunut sellainen käytäntö, että ei katsasteta ?

TL-mönkijä puolestaan on EU:n siunauksia, joten se on pantu 'järjestyksen kahleisiin' heti kättelyssä. Kyllä moottoripyörillekin aina välillä vaaditaan vuosikatsastuksia (ja alaikärajan korottamista 2-20-200 vuotta, vuosittaista inssiajoa, ja mitä kaikkea nyt kaikkia ohjaustangolla varustettuja ajoneuvoja inhoavan pervertikon mieleen sikiää ..).
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Niinpä, mutta mitenköhän hyvin tässä moottoripyörien vuosikatsastuspakossa toteutuu tasa-arvo EU- maiden asukkaiden kesken.

Meinaan vaan kun aiemmin Espanjassa majaa pitäessäni belgialainen naapurini pelasti minut suuremmilta harmeilta, kun yhtenä iltana otti puheeksi espanjalaisten moottoripyörien olevan vuosikatsastukseen pakotettuja. Siitä sitten paikalliseen konttoriin seuraavana aamuna pelonsekaisin tuntein, olis pitäny sääntöjen mukaan mennä jo puoli vuotta sitten.
Homma oli ohi kymmenessä minuutissa, katto valot, vilkut ja kallisteli sen verran että näki ettei bensaa valunu mistään pihalle, maksu kassaan ja leima otteeseen.
Kiinnijääminen ilman voimassaolevaa leimaa ja katsastustarraa olisikin sitten ollut paljon hankalampi juttu, varsinkin jos osallisena liikenneonnettomuudessa. Mucho problemas, grandes.

Kun EU- maiden säännöstöjä pikkuhiljaa saadaan harmonisoitua samanlaisiksi, mitä luulette, poistetaanko nyt katsastuspakon alaisilta mailta se velvoite vai lisätäänkö se niille (mm. Suomi) joille se ei ole pakollista.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Avatar
Reima
6WD
Viestit: 647
Liittynyt: 26 Elo 2005 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

edu kirjoitti:Kun EU- maiden säännöstöjä pikkuhiljaa saadaan harmonisoitua samanlaisiksi, mitä luulette, poistetaanko nyt katsastuspakon alaisilta mailta se velvoite vai lisätäänkö se niille (mm. Suomi) joille se ei ole pakollista.
Jaa-a, siinäpä onkin pähkinä purtavaksi :wink: .
poower
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Touko 2007 21:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poower »

no nii.. eli taas tää sama juttu, muissa maissa saa vaikka ajaa kylpyammeella jos vaan pyörät siihe laittaa ja suomes ei saa kohta ajaa varmaan edes henkilöautolla.. :evil:
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Siis hä?
Jos mä sanon, että eräässä EU- maassa on moottoripyörien vuosikatsastus pakollista ja koska Suomessa se ei ole, niin sinä teet johtopäätöksen, että muualla maailmassa saa ajaa kylpyammeella jossa pyörät ja Suomessa ei kohta edes henkilöautolla.
Joskus on ihan pakko miettiä; mitähän liikkuu päässä kun tulee tuollainen lopputulema mieleen.

Ehkä parempi meidän kaikkien pysyä topicin aiheessa vaan, ei mene liian vaikeaksi.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
poower
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Touko 2007 21:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poower »

en tarkottan moottoripyöriä, vaan yleisesti että suomessa tiukempaa kun muualla
Avatar
1010145
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Touko 2007 00:39
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1010145 »

Tänään kävi Linkku konttorilla ja läpi meni. Oli aika rahastuksen maku tossa jutussa.

Olishan se kiva itsekkin tienata 10 minuutissa 67 Euroa....

No joka tapauksessa katsastaja ajoi lenkin (ilman kypärää yleisellä alueella) ja etsittiin runkonumero samalla kun anturi oli putkessa mittaamassa päästöjä tyhjäkäynnillä.

Arvot oli seuraavat
CO-pitoisuus 1,89
HC pitoisuus 58

CO2-pitoisuus 3,80
O2 pitoisuus 13,10

Sallittuja arvoja ei paperissa lue, vain mitatut.

Pikainen katsaus valoihin että toimii ja piti itse istua kömpijän päällä ja liikutella ohjaustankoa oikealle ja vasemmalle pari kertaa siinä samalla.

Homma oli sillä selvä ja ei muuta kuin tulostamaan lappua johon merkkasi muuten renkaat kun edellisessä ei lukenut mitään. Kysyin että mitä kun nyt on 24" ja laitan 25" niin sanoi että "ei haittaa. Sama kuin autoissa Tuumalla saa kasvattaa." Vaikka sanoin että eihän se vannekoko mihinkään kasva vaan kumi niin sama juttu kuulemma silti.

Koko homma kesti sen 10 (max 12) minuttia josta puolet oli tuon lapun tulostamista kun ei suoraan löytynyt koneelta ajoneuvotyyppiä.

No seuraavan kerran sitten 2010.... Jos vaikka kilometerjä mittarissä olis enemmän kuin nykyiset 2600
kuvia katsottavana www.kuvablogi.com issa ja samalla nimimerkillä.
Hurricane
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 17 Heinä 2007 11:54

Viesti Kirjoittaja Hurricane »

Aprillipäivänä kävin näyttämässä Linhain Valkeakosken katsastusasemalla. Katsastuksessa meni eniten aikaa lähinnä laitteen ihmettelemiseen ja kaikennäköiseen kyselyyn. Koko operaatio alkoi lyhyellä ajokurssilla, sillä katsastusmies ei ollut ikinä ennen mönkijällä ajanut.

Hintaa 260 2x4 laitteen katsastamiselle kertyi 47€. (Syystä tai toisesta eivät veloittaneet pakokaasun mittauksesta mitään, vaikka ne kyllä mitattiin).

Operaatiossa tarkastettiin:
- Jarrujen toiminta. Tosin laitteilla ainoastaan eturenkaat, sillä takarenkaiden väli oli liian pieni heidän laitteisiin.
- Valojen suuntaus
- Rungon numero. !HUOM! Tästä oli pieni keskustelu, sillä katsastusmies saatika minä emme löytäneet stanssattua runkonumeroa mistään, ja sen katsastaja olisi halunnut nähdä. Toki valmistekilpi löytyi penkin alta.
- Pakokaasujen päästöt (suluissa sallittu):
CO-pitoisuus 0,07 (0,30)
HC-pitoisuus 11 (100)
CO2-pitoisuus 12
O2 -pitoisuus 5,00 (5,00)
- Renkaiden koko ja tieliikennekelpoisuus tarkastettiin

Lopputulema oli, että "kai tää ihan hyvä on niiltä osin, jotka osattiin katsastaa". Pieni huomautus tuli kilven paikasta (näkyvissä mm. blogin kuvissa), sillä nykyisessä paikassa kilvelle ei tule mistään valoa. Linhain takavalon alaosa on kirkas, eli se valaisee kilven normaalisti. Toki ymmärsivät, miksi kilpi oli vaihdettu nykyiseen paikkaan, mutta kehoittivat joko kehittelemään valaistuksen kilvelle tai siirtämään kilven takaisin sille kuuluvaan paikkaan.
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

1010145 kirjoitti: No joka tapauksessa katsastaja ajoi lenkin (ilman kypärää yleisellä alueella)
Kysyin että mitä kun nyt on 24" ja laitan 25" niin sanoi että "ei haittaa. Sama kuin autoissa Tuumalla saa kasvattaa." Vaikka sanoin että eihän se vannekoko mihinkään kasva vaan kumi niin sama juttu kuulemma silti.
Katsastajan ei tarvii käyttää kypärää eikä turvavyötä.
Onkos L7e-luokan ajoneuvojen rengaskoon muuttamiseen tullut ohjeistus? Homma on ollut "jäissä" jo jonkin aikaa.
Jalmari
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 31 Maalis 2008 14:27
Mönkijä:: 800 XTP can-am
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Jalmari »

Tänään kävin katsastaa mönkijän,ja aamulla soitin muutamaan katsastus
asemaan kyselläkseni hintoja.No,hinnat oli kutakuinkin sama eli 50, mutta vain yhdellä asemalla olisi mitattu pakokaasupäästöt,eli 18e.
No en tietenkään mennyt tuonne koska se oli kallimpi.
Ajelin sitten kempeleen katsastusasemalle ja katsastusmies kävi koeajaa
mönkijän ja ajoi sisälle.
Sitten jätti koneen käymään ja yritti ottaa päästömittauksia,mutta en tiedä sitten saiko niitä kun ei saanut anturaa pysymään putkessa,itse olin silloin maksamassa katsastusta lasin takana.

Noissa katsastus paikkojen tyyleissä on kuitenkin eroja.Katsastus meni
sitten kaikin puolin hyvin,eikä löytynyt mitään huomautettavaa,runkonumeroa haettiin kyllä jonkun aikaa yhdessä ja löytyihän se sitten lopulta.ELIKKÄ kannatti hiukan soitella ennen kuin lähti katsastaa.Säästipä 18e :lol: :lol:
800 XTP Maastomalli
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

Hurricane kirjoitti:- Renkaiden koko ja tieliikennekelpoisuus tarkastettiin

Tarkoittiko toi tielikennekelpoisuuden tarkistus renkaan riittävää kulutuspintaa ja/tai sitä E- merkinnän tiirausta?
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Hurricane
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 17 Heinä 2007 11:54

Viesti Kirjoittaja Hurricane »

edu kirjoitti:Tarkoittiko toi tielikennekelpoisuuden tarkistus renkaan riittävää kulutuspintaa ja/tai sitä E- merkinnän tiirausta?
Jep, juurikin noita. Lisäksi vertasi tuumakokoa rekisteriotteeseen, ilmeisesti renkaat saa olla tuuman suuremmat kuin otteeseen merkityt ilman muutoskatsastusta.
Avatar
TGBee
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Touko 2008 14:10

päästöt

Viesti Kirjoittaja TGBee »

Eiköhän nuo tee tilastoja tulevaisuutta varten mittaamalla päästöjä? Ottaahan ne välillä ennen -78 valmistetuista bensa autoistakin mittaustuloksia vaikka niitä ei tarvii edes mittauttaa. Pääasia ettei tuosta turhasta mittauksesta tarvii maksaa. Toisaalta vois kylllä sanoa ettei saa mitata, ettei tulevaisuudessa tule jotain lakipykälää, että kaikista polttomoottori vekottimista mitataan päästöt.
Mulla on TGBn 1. katsastus 15.1-15.5 ens vuonna. Kyll on kivaa!! Mun molempien autojenkin katsastus osuu samaan väliin!! Onnex toukokuun kelit on jo ehkä sellaiset että viitsii ajella konttorille.
Oliko tuo, joka otti rahaa päästömittauksesta, valtion konttori?? Toivottavasti ei koska Keuruulla ei muita olekkaan :(

(Vähän off topic mutt auto iskari testin joutuu maksamaan vaikka periaatteessa niistä ei voi autoa hylätä paitsi jos iskarit vuotaa tai on koeajolla selkeästi pomppivat. Näin olen kuullut. Eli maksetaanko taas "turhasta")

Tuo oli ,näin aloittelevalle, hyvä tietää että pitää TL-mallissa olla e-hyväksytyt renkaat. Onko tietoa mikä E merkintä niissä pitää löytää? Mun VW TRP syncrossa ihmettelevät aina alla olevia Recip kumeja ( http://web11.p15169045.pureserver.info/ ... ienreifen/
detail_einzel_d.php3?art_nr=18514LRE4X4&Kennung=5de6ddd40744cbfd64de4aa6f21174a1&versand=1 )
Niissä on kuitenkin E21 merkintä ja ei tohon -90 mallin 14" syncroon oikein löytyny muita karkeita C-renkaita. Noooo, ehkä vähän karkeammat kuin piti mutta pitoa on, jos ei jää mahasta kiinni :!:

Näillä Mayeroschin jannuilla on myös AVT renkaita. http://web11.p15169045.pureserver.info/ ... nhalt.php3
TGB Blade 250 onroad
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Re: päästöt

Viesti Kirjoittaja edu »

TGBee kirjoitti:Tuo oli ,näin aloittelevalle, hyvä tietää että pitää TL-mallissa olla e-hyväksytyt renkaat. Onko tietoa mikä E merkintä niissä pitää löytää? Mun
No se E, ja sen perässä maata tarkoittava numero, missä hyväksytty.

Esim. Suomessa E17
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Vastaa Viestiin