Tee-se-itse: Kaasarin lämmitin

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Tee-se-itse: Kaasarin lämmitin

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Ilmat kylmenenvät jo, ja tulin siihen tulokseen että kyllä se pitäisi olla lämmitys kaasarissa. Ihan yksinkertaisista syistä.
No, pengoin elektroniikka lootaa ja löysin pari isoa transistoria.
12 voltin muuntajalla koitin laittaa virtaa vääriin pinneihin, ja katos perhana, sehän kuumuu oikeen tosissaan :D
Enää pitää vain saada laitettua lämmittimet kaasariin niin että ne oikeasti lämmittävät sitä.
Tässä tapauksessa kohokammio olisi sopiva kohta tilan puolesta.
Transistorit olivat siis sellaista mallia missä on jäähdytyslevy.
Alkuperältään hajonneesta kasettinauhurista ja ties mistä muusta.

Katsotaan mitä loppuviikko tuo tullessaan ja saanko kaasarin läpenemään...
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Re: Tee-se-itse: Kaasarin lämmitin

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Skygo kirjoitti:...
Katsotaan mitä loppuviikko tuo tullessaan ja saanko kaasarin läpenemään...
Tai palamaan :lol:
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja dexta »

Kuha ei lämpeis sen viimesen kerran...
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Mainitsin tuossa aiemmin lämmityshommista ilma-aluksissa. Kaasutinmoottorilla olevissa lentokoneissa on kolme kaasuvipua, jos niin voi ilmaista, per mylly. Yksi varsinainen kaasu, toinen seos ja kolmas lämmöt.

Kaasutin on todellakin herkkä jäätymään todella ihmeellisissä sääoloissa. Itse olen joutunut kerran aloittamaan ihan oikeasti ns. pakkolaskurutiinit juuri jäätymisen takia ja en olisi millään uskonut kaasuttimen jäätyneen niissä olosuhteissa. Onneksi pakkolaskurutiiniin kuuluu lämpöjen testaaminen, joten kone säästyi ruttaamiselta sillä kertaa. Kyllä siinä Isä meidän kävi pari kertaa mielessä, vaikka ääneen kutsuttiin juuri sitä Toista Kaveria ja muisteltiin ihmisen anatomiaa...

Lentokoneissa lämmöt otetaan esilämmitetyn ilman muodossa pakoputken lämmöistä. Se on itse asiassa järkevintäkin, koska jäätymisalttiutta aiheuttaa juuri polttoaineen kaasuuntumisesta johtuva voimakas lämpötilan lasku. Polttoaineessa ei tarvitse olla vettä (koneethan vesitetään aina ennen lentoa ja tankkausten jälkeen) vaan riittää, että imuilma on kosteata. Herkullisimmat kaasuttimen jäädytyskelit ovat nyt parhaimmillaan, vähän plussan puolella ja kosteat kelit. Yllättäen kunnon pakkasilla jäätymistä ei yleensä tapahdu johtuen pakkasilman mitättömästä absoluuttisesta kosteudesta. Yleensä.

Ruiskuvehkeissä höyrystyminen tapahtuu yleensä imuventtiilin lämmöllä, jolloin ruiskupelit eivät jäädy.

Sähköllä lämmitettäessä voi syntyä vaarallisen korkeita pistemäisiä lämpötiloja. Kun muistetaan bensan syttyvyys, sähkölämmityksen virittäminen imusarjaan voi kyllä muuttaa koneen Molotovin cocktailiksi. Muistakaa, että pienellä kipinällä se moottori käy kokonaisuudessaan. Kaikki sanottu pätee myös mönkijöihin.

Takaiskun puhaltamat bensa-ilmaseokset ovat polttaneet monta konetta. Siksi jo peruskoulutukseen kuuluu opit miten tilanteessa menetellään. Virittelijöitten kannattaa muistaa, että palaneiden lentokoneiden seuraksi mahtuu vielä monta palanutta mönkijää.

Suomi on kuitenkin vapaa maa, joten yrittänyttä ei laiteta. Silti kannattaa ajatella, että onko riski sen arvoinen. Mönkijän hyytyessä voi kävellä kotiin. Lentäen erityisesti yksimoottorisella ja yöllä voi yleensä lukea testamentin aluelennonjohdon taajuudella heidän nauhoilleen.

Mutta ensi viikolla taas: Hei me lennetään! Elämähän on ihmisen parasta aikaa.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Transistorit ovat jotakuinkin peukalon kynnen kokoisia palikoita,
ja jotta yksi kohta ei kuumu liikaa, pitää lämmön levitä tasaisesti.
Imukaulaan sisälle en todellakaan ole laittamassa, vaan simppelisti kaasarin kylkeen. Näin ollen lämmitystrankut eivät ole tekemisissä imuilman eikä bensan kanssa. Tätä juuri tarkoitin.
Osaako joku selittää miten toimii kaasarin lämmitys niissä möhkijöissä missä se on? Sähköllä joka tapauksessa.
Autopuolelta tulee mieleen tyhjäkäyntipiirin lämmitys vesikierrolla.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Kattos vaan, mulla on jo vahingossa valmiina, esilämmitys optio motossa :)

HoHa kirjoitti goesiin vaihtaneensa ilmanpuhdistimen imuletkun erilaiseksi, ja pitihän se minunkin jotain tehdä. Syynä kovien imuäänien vaimentaminen.

Elikkä laitoin sellaisen joustavan, spiraali putken, ilmanpuhdistimen imuletkuksi.

Mallia: jos saksilla alat lyhentämään, loppuu letku kesken ja tuloksena on iso ja pitkä pätkä serpentiiniä :)

Nyt kun sen pään kääntää pakoputken puolelle, automaattisesti ottaa pakoputken lämmittämää ilmaa. Motossa on pelti vaipalla suojattu pakoputki katteitten alla ja jos haluaa, voi patentoimalla laittaa "oikean" liitoksen imuputkelle.

Mutta sitten ei voi uittaa kovin syvällä :-k Tai jos jatko jalostaa tähän patenttiin snorkkelin, matka jatkuu taas.

-M-
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Muistakaa vaan, että esilämmöt ovat vähän sama kuin ajaisi ryyppy päällä. Jokin läppäventtiili olisi siis tarpeen.

Pakoputkesta lämmönotto antaa muuten merkittävästi paremman tuloksenkin, koska sähköillä loppuu teho. Toisaalta lämpöjä ei tarvitse olla paljoa, jotta toivottu tulos saadaan.

Motossa on diesel ja siellä imuilman lämmityksellä on ihan toinen funktio ts. kyseessä on ihan eri asia eikä näitä voi verrata.

Jos tarkoitus on panna lämmitys kaasarin ulkopuolelle, helpommalla ja turvallisemmalla virityksellä pääset, kun huolehdit puhtaasta polttoaineesta. Kohokammiosta vesi ei poistu lämmittämällä vaan vesittämällä. Tammikuussa pitää tietysti odotella juhannusta.

Kuulostaa vähän virittelyltä. Itse muistelen käynnistelleeni aikoinaan kaasutinmoottoreita ennen ruiskuja mennen tullen. En muista kertaakaan tarvinneeni edes lisäaineita. Puhdas, tuore bensa ja toimiva kone lähtee aina. Tämä virittelyn tarve ja syy ei siten oikein aukene minulle.

Dieseleitä on tullut muutaman kerran käynnistettyä ruikkaamalla imusarjaan muutama tippa bensaa ja johan tuli dieseliin eloa. Lohkolämmitin on kyllä tässäkin se "ystävällisempi" tapa hoitaa kylmäkäynnistys.

Ilmailijoiden temppu on pyöräyttää potkuria käsin muutama kierros ennen pakkaskäynnistystä, jotta imaistaan öljyt koneeseen ja sitten ryyppy sisään. Käsinarulla varustetuilla mönkijöillä kannattaisi kokeilla samaa.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Motossa on diesel??? ei aukene minullekkaan :)

Elikkä tuo koko juttusi oli hiukka epäselvä :?

-M-
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Oleteaan, että sat vaikka 10 wattia niistä transistorin murkuloista irti, jonka toki voit korvata ihan lankavastuksilla.

10 watin tehoilla ei vielä kaasaria lämmitetä vaikuttavalla tavalla, sillä kaasutin jäätyy nimenomaan polttoaineen kasuuntumisesta ja kaasuttimessa olevan alipaineen yhdistelmästä. Tämä saattaa -5 - +15 asteisissa keleissa aiheuttaa kaasuttimen kurkun jäätymistä, jonka tehollinen lämpötila putoaa -40 asteeseen ja tehostuu jatkuvasti kaasarin kurkun jäätyessä entistä pienemmäksi "pilliksi"

Joten imuilma pitäisi saada lämpimäksi tai kaasarin lämmitäminen pitäisi tapahtua muulla keinoin kuin sähköisesti, siilä näissä kinnereissä latausteho on aika onneton, joten epäilen vahvasti tuon sähkölämmityksen toimivuuteeen.

Vesikierto...

Mutta Tenu auttaa kuten alkoholit monessakin asiassa. Tankkiin vaan ja loppuu jäätyminen.

Tuossa joku oli kansakielellä sellaisen rustannut.

http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/K ... yminen.pdf

ja googlessa tuli tuollainen vastaan. Kaikenlaisilla se kansa lentää...

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/byxappz.pdf
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jup, ei se kohokammion lämmitys paljoa auta kun jäätyminen alkaa yleensä kaasarin imuaukosta, aivan kuten Jokeri ja Roosa mainitsi. Derbi mopon kaasarissa on lämmitysvastus siinä imuaikon huitteilla ja sillä estetään kaasarin jäätyminen. Esilämmityksellä päästään parhaiten eroon kaasarin jäätymisiltä, pakoputkelta otettu lämmitysilma on ehkä helpoin ja luotettavin ratkaisu.
Kylätason mönkijäkuski
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Epäilen tuota kymmentä wattia... Pitänee mitata se teho.
Jos ei muuten, niin sitten lämmistysvastus kaasarin imupuolelle ilmaa lämmittämään.

Vesikierto on juuri se että jäähdytinneste lämmittää kaasaria.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Kerrataampas vielä mistä oli kyse.
Kaasari ei ole tuossa ikänään jäätyny, vaan sen sijaan on tarkoituksena helpottaa kaasarin toimintaa kylmillä ilmoilla.
Sehän on selvää että paremmin se bensa höyrystyy lämpimässä.
Kaasari kyllä lämpenee sitten kun jonkun aikaa on tullut ajettua koneen lämmittämänä.
Imukaula tässä on alumiinia, ja sen ja kaasarin välissä on joku pakeliittilevy. Kumikurkullisissahan lämpö ei siirry yhtä hyvin.

Tiivistettynä: Kaasari pitää saada lämpimäksi kylmäkäyttöä varten.
Muulloin lämmitystä ei näy tarvittavan.

Mittasin "lämmittimien" virrankulutuksen, joka oli parhaimmillaankin 1,6 ampeeria/kappale.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Skygo kirjoitti:Kerrataampas vielä mistä oli kyse.
Kaasari ei ole tuossa ikänään jäätyny, vaan sen sijaan on tarkoituksena helpottaa kaasarin toimintaa kylmillä ilmoilla.
Sehän on selvää että paremmin se bensa höyrystyy lämpimässä.
Kaasari kyllä lämpenee sitten kun jonkun aikaa on tullut ajettua koneen lämmittämänä.
Imukaula tässä on alumiinia, ja sen ja kaasarin välissä on joku pakeliittilevy. Kumikurkullisissahan lämpö ei siirry yhtä hyvin.

Tiivistettynä: Kaasari pitää saada lämpimäksi kylmäkäyttöä varten.
Muulloin lämmitystä ei näy tarvittavan.

Mittasin "lämmittimien" virrankulutuksen, joka oli parhaimmillaankin 1,6 ampeeria/kappale.
Nooh, ei sen bensiinin höyrystyä pidä, sillä silloin bensiini kiehuu ja se ei ole hyvä asia. Kyse on Bensiinin ja ilman seoksesta jonka tulee olla polttoaineen palamisen kannalta sopiva. Kaasarin lämmöllä ei bensiinimoottoreissa ole juurikaan väliä, sillä polttoaine ei jäädy.

Mutta tuo imuilman lämmitys on juuri se mitä tarvitaan, ettei kurkku jäädy. Mutta jos se ei jäädy, niin lämmitys on turhaa.

Kompatkaa muut tai korjatkaa jos väärässä.

Virrankultus on siis 1.6A -> 12 v *1.6 A = 19.2 wattia ja näitä kaksi niin ollaan siinä 40w huitteilla. Lämpiää jonkin verran, mutta riittääkö Kevyissä nelipyörissä enää valoille ja lämmittimelle virtaa?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mce »

Ainakin Outlander 400:ssa on sähkölämmitys vastuksella orkkiksena,
puskulevy/pölylumi hommissa voi tarvita toistakin, optio on kaasarissa.
Jos virran syönti huolettaa, voi nykäistä johdon irti tai rakentaa vaikka kytkimen väliin..
Kaasarin jäätyminen yleensä johtuu kylmän/kostean ilman virtauksesta luistin alareunassa, kostea ilma kun virtaa ahtaasta paikasta, venturi ilmiö kylmentää seutua ja hoplaa, kyllä nykii.. :x
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Eli lämmittääkö se vastus siis koko kaasaria, ei vain ilmaa?
itellä oli juuri alkujaan sellainen ajatus että koko kaasari lämpiäis, vai onkohan se aivan turha?
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Vastaa Viestiin