Eli mieltäni kaivaa kuinka mun 450 foremaniin mahtuis 27" renkaat.Joutuuko tekeen muutoskia alustaan,ihan vain sitä mietin että mahtuuko ne pyöriin ihan vapaasti Tuossa yhdellä kaverilla foorumilla olikin semmoset 350:ssa oli tosi jäyheen näköinen Entäs mistä näitä korotus paloja sais ja miten paljon ne vaikuttaa, ja kuin kalliita ne on
minulla ei tarvinnut tähän 350:seen laittaa kuin aiheeseen kuuluvat vanteet. Alkuperäisiin vanteisiin ei olisi saanut noin isoja renkaita, ja jotain offsettiä on näissä vanteissa enempi. Mitään korotuksia tms muutoksia ei tarvinnut tehdä. Hyvin pyörii ja kääntyy, maavaraa on peevelisti, ei ole erillisjousitusta niin ikävä kuin ensin luulin.
Noh, säädettävän kaasujousen tilasin silti takapäähän, saapi sitten säädellä reissujen mukaan jousituksen kireyttä.
Maastossa jokainen sentti maavaraa on tietenkin tärkeä, mutta oikeastaan renkaita ja kaikkea muutakin härvellystä tärkeämpi täällä oloissa on se ns "lappilainen pohjapanssasi" pohjassa. Se on koko pohjan kattava paksu muovi, ylileveä joka suuntaan, toimii suksen tavoin maastossa mättähältä mättähälle pomppiessa ja suojaa risujen sekä kivikon tekemät kauheudet mönkijälle.
Itselleni laitettiin sellainen tähän uuteenkin, aavistuksen verran ohuempi kuin ennen mutta kyllä se pari vuotta kestänee ja taas uusi "kulutusmuovi" pohjaan. Suosittelen lämpimästi.
Kiitos todella paljon tiedoista Tässä tosissaan alkanut miettiin nuita renkaita. Varsinkin jos ei tarvi tehä mitään suurempia muutoksia, mistä otit nuo renkaat ja sen pohjamuovin Pitänee kuitenkin ajaa nuo renkaat loppuun mitkä siinä tuli mukana Olis vaan pitänyt tajuta ottaa sillo osto hetkellä valmiiksi isommat renkaat. Sen pohja panssarin vois kyllä laittaa jos sen kohtuu hintaan jostain löytäs.
Voihan tuon pohjamuovin tehdä itsekkin. Sopiva muovilevy vain jostain.
Sen ainoa ongelma taitaa olla se että sen levyn päälle kertyy paskaa joka on sitten hankala pestä pois sieltä.
Alustassa kun on normaalisti reikiä niin kakka valuu paremmin pois.
Tämäkin juttu on puitu jossain. Eli levyksi paksu pleksi tai jotain. Joku 10mm oliskohan tarpeeksi? Se sitten kiinnitetään runkoon, samalla jättäen rungon ja levyn väliin "hengitystilaa" joka on noin 5-10mm. Tämä rako sitä varten että pystyy paskat pesemään pois, ei jää siihen lillumaan. Kuulema tämä kokonaispaksuus laskee maavaraa jonkin verran, mutta on niin hyvä, että voittaa siten tavallisen mönkijän liukuvuutensa takia.
Muovi-homma ammattilaisen asentamana maksaa vissiin noin 100-150euroa, mutta on tasan hintansa väärti. Sen voi kyllä itsekin tehdä, iso muovilevy + kuviosaha + kiinnityspultteja U-mallisia + kärsivällisyyttä. Minulle muovitus on tullut aina ikäänkuin kaupanpäälle.
Mie voin huomenna ottaa kuvia minun pohjapanssarista, mikäli haluat itse tehdä samanlaisen.
Rovaniemellä tuo Tarvikekeskus on erittäin hyvä paikka teettää kömpijä-hommia ja kauppoja muutenkin. Sieltä saa mönkijöiden lisäksi mm. valmiiksi suunniteltuja mönkijöiden rengas/vanne-paketteja ja muutenkin palvelu ykkösluokkaa.