Raptor 700 -pohdintaa
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 18 Tammi 2008 19:48
Raptor 700 -pohdintaa
Tervehdys.
Olen lajin pariin mitä ilmeisemmin siirtyvä aloittelija ja ajattelin tässä hiukan esittää joitain kysymyksiä, joihin en ole hauilla mielestäni löytänyt vastauksia. On tullut muutamat viime vuodet harrastelua sora- ja metsätieajelua erimallisilla enduropyörillä mutta viime aikoina on sen verran vahvasti alkanut poltella ajatus tieliikennekrossarista, että on varmaankin vaihdettava kaksipyöräisestä nelipyöräiseen.
Arvelisin, että itselleni sopiva vaihtoehto on 700:nen raptori. Iso, suhteellisen matalaviritteinen moottori lienee melko kestävä oikein huollettuna. Oletan, että tuo moottori perustuu enemmän tai vähemmän XT660-moottoripyörämalleissa käytettyyn, joita on ollut jostain 90-luvun puolivälistä asti ainakin. Mikäli näin on, lienee turvallista olettaa enimpien lastentautien jo hävinneen? Eli kilometrien ja ajotuntien kertymistä ei tarvitsisi juuri surra..?
Koeajoin tuossa kuluneella viikolla kilvetöntä krossimallia ja laite kyllä tuntui mukavalta. Keli oli siinä mielessä huono, että kulkevuudesta sorateillä ei oikein saanut tolkkua, sillä tiet olivat kauttaaltaan jäässä ja nastattomat renkaat sekä kaskon puolentoista tonnin omavastuu pitivät nopeudet varsin kohtuullisella tasolla. Endurolla tuollaisia vastaavia kapeahkoja mökki- ja vastaavia teitä myöten ajellessa pyörii vauhdit siellä 60-80 km/h tuntumassa, poislukien pidemmät suorat. Kaipa raptorillakin niihin nopeuksiin vaivattomasti pääsee?
Olen myöskin tuumiskellut käyttäväni mönkijää myös jossain määrin reissaamiseen. Käytännössä mökkireissuja tai muuten vaan huviajelua pienemmillä ja suuremmilla sorateillä pääväyliä mahdollisuuksien mukaan vältellen. Tuollaista ajatellen mietin, että riittääkö vakioraptorissa (teoretisoidaan sen verran, että ajaisin muka ilman kuristuksia!) tehoja pitää tasaista matkavauhtia tuolla 85-90 km/h:n nurkilla? Etenkin jos vaikuttaisi olevan tarvis hiukan pidentää välityksiä tarkoituksena saada moottorin pyörimisnopeutta hieman lasketuksi kyseisissä nopeuksissa. En siis tavoittele mitään 150 km/h huippunopeutta vaan sitä, että voi tarvittaessa huoleta tuupata 90 km/h valtatiellä 100 km matkan. Ainakin koeajopelin välitykset tuntuivat kovin lyhyiltä, joten saattaisin olla halukas aika ajoin vaihtelemaan välityksiä sen mukaan, missä ja millaisia reittejä arvelisin ajelevani.
Minkälaisia tankkausvälejä voi odottaa ajavansa. Mönkkärissä näyttäisi oleva 11 litran tankki. Nykyisessä, pian entisessä pyörässäni (KTM 530) on 9 litran tankki ja sillä voi ajella soratieluukutusta sellaiset 130-150 km ja se riittäisi mönkijällekin, ainakin täällä eteläisessä Suomessa. Jammussa on siis pari litraa isompi tankki mutta myös puolet enemmän massaa. Eli kiinnostaisi kovasti kuulla tieliikenneversioilla ajelevien kokemuksia tästä(kin) asiasta.
Jammun tarvikekuvastossa on 660:een tarkoitettu tarakka. Mahtaako se käydä 700:een? Tai jokin muu tarakka? Ei tarvitse olla mikään GYTR-osa ja pieni muokkaaminenkin onnistuu mutta en ihan suorasta putkesta haluaisi alkaa itse taivuttelemaan, jos kohtuurahalla saisi enemmän tai vähemmän valmiin...
Tässä enimpiä mielessäni pyörineitä pohdiskeluja. Lukisin mielelläni kaikenlaisia kommentteja yllä esitettyin asioihin liittyen mutta myöskin kaikenlaiset muutkin, sekä hyvät että huonot kokemukset niin tieliikenne- kuin kilvettömienkien mallien osalta kiinnostaa.
Olen lajin pariin mitä ilmeisemmin siirtyvä aloittelija ja ajattelin tässä hiukan esittää joitain kysymyksiä, joihin en ole hauilla mielestäni löytänyt vastauksia. On tullut muutamat viime vuodet harrastelua sora- ja metsätieajelua erimallisilla enduropyörillä mutta viime aikoina on sen verran vahvasti alkanut poltella ajatus tieliikennekrossarista, että on varmaankin vaihdettava kaksipyöräisestä nelipyöräiseen.
Arvelisin, että itselleni sopiva vaihtoehto on 700:nen raptori. Iso, suhteellisen matalaviritteinen moottori lienee melko kestävä oikein huollettuna. Oletan, että tuo moottori perustuu enemmän tai vähemmän XT660-moottoripyörämalleissa käytettyyn, joita on ollut jostain 90-luvun puolivälistä asti ainakin. Mikäli näin on, lienee turvallista olettaa enimpien lastentautien jo hävinneen? Eli kilometrien ja ajotuntien kertymistä ei tarvitsisi juuri surra..?
Koeajoin tuossa kuluneella viikolla kilvetöntä krossimallia ja laite kyllä tuntui mukavalta. Keli oli siinä mielessä huono, että kulkevuudesta sorateillä ei oikein saanut tolkkua, sillä tiet olivat kauttaaltaan jäässä ja nastattomat renkaat sekä kaskon puolentoista tonnin omavastuu pitivät nopeudet varsin kohtuullisella tasolla. Endurolla tuollaisia vastaavia kapeahkoja mökki- ja vastaavia teitä myöten ajellessa pyörii vauhdit siellä 60-80 km/h tuntumassa, poislukien pidemmät suorat. Kaipa raptorillakin niihin nopeuksiin vaivattomasti pääsee?
Olen myöskin tuumiskellut käyttäväni mönkijää myös jossain määrin reissaamiseen. Käytännössä mökkireissuja tai muuten vaan huviajelua pienemmillä ja suuremmilla sorateillä pääväyliä mahdollisuuksien mukaan vältellen. Tuollaista ajatellen mietin, että riittääkö vakioraptorissa (teoretisoidaan sen verran, että ajaisin muka ilman kuristuksia!) tehoja pitää tasaista matkavauhtia tuolla 85-90 km/h:n nurkilla? Etenkin jos vaikuttaisi olevan tarvis hiukan pidentää välityksiä tarkoituksena saada moottorin pyörimisnopeutta hieman lasketuksi kyseisissä nopeuksissa. En siis tavoittele mitään 150 km/h huippunopeutta vaan sitä, että voi tarvittaessa huoleta tuupata 90 km/h valtatiellä 100 km matkan. Ainakin koeajopelin välitykset tuntuivat kovin lyhyiltä, joten saattaisin olla halukas aika ajoin vaihtelemaan välityksiä sen mukaan, missä ja millaisia reittejä arvelisin ajelevani.
Minkälaisia tankkausvälejä voi odottaa ajavansa. Mönkkärissä näyttäisi oleva 11 litran tankki. Nykyisessä, pian entisessä pyörässäni (KTM 530) on 9 litran tankki ja sillä voi ajella soratieluukutusta sellaiset 130-150 km ja se riittäisi mönkijällekin, ainakin täällä eteläisessä Suomessa. Jammussa on siis pari litraa isompi tankki mutta myös puolet enemmän massaa. Eli kiinnostaisi kovasti kuulla tieliikenneversioilla ajelevien kokemuksia tästä(kin) asiasta.
Jammun tarvikekuvastossa on 660:een tarkoitettu tarakka. Mahtaako se käydä 700:een? Tai jokin muu tarakka? Ei tarvitse olla mikään GYTR-osa ja pieni muokkaaminenkin onnistuu mutta en ihan suorasta putkesta haluaisi alkaa itse taivuttelemaan, jos kohtuurahalla saisi enemmän tai vähemmän valmiin...
Tässä enimpiä mielessäni pyörineitä pohdiskeluja. Lukisin mielelläni kaikenlaisia kommentteja yllä esitettyin asioihin liittyen mutta myöskin kaikenlaiset muutkin, sekä hyvät että huonot kokemukset niin tieliikenne- kuin kilvettömienkien mallien osalta kiinnostaa.
Viheltelen vähän alkuja,,,
350/700 Raptoreilla on tullut tuupattua muutamia kertoja. Laitteissa ei ollut mitään kuristuksia.
700 RAP yskii ihan hyvin, ja kuvailemasi hiekkatieajeluihin oiva peli. Ja kai sillä voi jo sellaisena pyöritella crossiradallakin harrasteajoa.
Mönkijämatkailusta ko, laitteilla ei ole kokemusta, mutta sen verran tuli maantiellä kokeiltua että rajoittamaton 700RAP menee rekasta ohi ihan heittämällä, ajoviima ja ajoasento ei houkuttele heti ihan älyttömille maantiesiirtymille. Mieluiten pienempien numeroitten asfaltti/sorateille veivaamaan.
Myös valitystä voisi varmaan huoletta pidentää?
Jotkut kahvasuojat, (en muista onko vakiona) ja kahvanlämmittimet ja jonkun gepsin laittaisin myös. Sadekelillä voi muuten vähän roiskutella etupää vakiona.
(Verrokkina vakio/kuristamaton kilvetön 4x4 700fi GRIZZLY menee todellisia huippuja jotain n,90km/h ?(mittarinopeutta 110km/h) eli maantielle 4x4_llä ei ole normaali kesärajoitukselle mitään asiaa, pitäis vetää torvi auki kokoajan,,,)
700RAP nopea kaarreajo oli itselle hieman alkuun hankalaa kun ulkopuolen etukulma sortuu/painuu alas ja ajotuntuma on alkuun mielenkiintoinen, mutta siihenhän tottuu nopeasti. Mutkat on (kai) tarkoitus hiekalla ajaa niin että jarruissa paiskataan (niin monella vastaheitolla kun haluaa
) pelit poikittain ja isolla vaihteella ja koneen vääntöön luottaen vedätetään pikku latikaisessa mutka läpi. Ei siis vinguteta ihan ylärekisterillä,,, Asfalttiradalla en ole ko, laitetta ajanut.
Tankkausvälistä ei ole kokemusta kun ajot oli sekalaista pyörittelyä. Ideasi on jännä ja ainakin ennakkoluuloton. 700RAP tuntui ns, laadukkaalta räppipeliltä ja jos itselläni ei olisi työ/maastokäyttöä olisin itsekin päätynyt 700RAP 700 4x4 Grizzlyn sijaan.
Koneesta ja muista asioista voi kertoa viisaammat.
350/700 Raptoreilla on tullut tuupattua muutamia kertoja. Laitteissa ei ollut mitään kuristuksia.
700 RAP yskii ihan hyvin, ja kuvailemasi hiekkatieajeluihin oiva peli. Ja kai sillä voi jo sellaisena pyöritella crossiradallakin harrasteajoa.
Mönkijämatkailusta ko, laitteilla ei ole kokemusta, mutta sen verran tuli maantiellä kokeiltua että rajoittamaton 700RAP menee rekasta ohi ihan heittämällä, ajoviima ja ajoasento ei houkuttele heti ihan älyttömille maantiesiirtymille. Mieluiten pienempien numeroitten asfaltti/sorateille veivaamaan.
Myös valitystä voisi varmaan huoletta pidentää?
Jotkut kahvasuojat, (en muista onko vakiona) ja kahvanlämmittimet ja jonkun gepsin laittaisin myös. Sadekelillä voi muuten vähän roiskutella etupää vakiona.
(Verrokkina vakio/kuristamaton kilvetön 4x4 700fi GRIZZLY menee todellisia huippuja jotain n,90km/h ?(mittarinopeutta 110km/h) eli maantielle 4x4_llä ei ole normaali kesärajoitukselle mitään asiaa, pitäis vetää torvi auki kokoajan,,,)
700RAP nopea kaarreajo oli itselle hieman alkuun hankalaa kun ulkopuolen etukulma sortuu/painuu alas ja ajotuntuma on alkuun mielenkiintoinen, mutta siihenhän tottuu nopeasti. Mutkat on (kai) tarkoitus hiekalla ajaa niin että jarruissa paiskataan (niin monella vastaheitolla kun haluaa


Tankkausvälistä ei ole kokemusta kun ajot oli sekalaista pyörittelyä. Ideasi on jännä ja ainakin ennakkoluuloton. 700RAP tuntui ns, laadukkaalta räppipeliltä ja jos itselläni ei olisi työ/maastokäyttöä olisin itsekin päätynyt 700RAP 700 4x4 Grizzlyn sijaan.
Koneesta ja muista asioista voi kertoa viisaammat.
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
ittellä on tuo kyseenen raptori 700r se. ja suosittelen laittamaan niin pitkät välitykset kuin vain saa itrllä eres 16 ja takana 36 pienenpää ei saa jonsei vaihra rattaan kiinnitys "rautaa" niillä välituksillä on mukava ajella matkaaki kierrokset pysyy koohtuu alhaalla ja niillä välityksillä huiput on mutkararan suoranpääs ollu noin 135km,h. ja vääntyä piisaa vieläki mahtavasti. viimme kesänä mittasin et 6,litralla ajaas maltillisella ajolla noin 120-130 kilometriä ehkä vähä viä enenmänki jos vähä hillittis liikkeelle lähtöjä. niin ja alla on ollu nuo asvaltti renkaat takana viä ne matalenman profiilin, mettä ajos nuolla välityksillä ei niin kauhian hankalaa paitsi ahtais paikoos joutuu leikkimään liikaa kytkimenkans, mut mettäteillä ei ongelmaa. ja maantie ajooavarte tein pikku visiirin sarvien väliin huomattavasti mukavanpi ajella ku ei ilamavirta ota vastahan niin älyttömästi. ja suosittelen se mallia siinä on ne parenmat iskarit säätöjä piisaa joka suuntahan et varmasti saa ittelle sopivan alustan, jokku on niitä perus iskaria moittinu pomppukepiksi.
No kyllä on suolainen hinta. Kannattaa katsastaa muualtakin. Ja kyllä noita käytettynä on joskus ollut myynnissä. Uskon kun kesäkausi lähenee niin myyntiin tulee taas.
Itsellä alla 350 Raptor, joka ihan jees peli mutta ainahan sitä tehoa/nopeutta voisi olla lisääkin. Nopeutta ei tuon 100-120km/h yli tarvitsisi mutta juuri tuo ajo moottoritiellä olisi mielyttävämpää kun ei kierroksia tarvitsisi pitää kokoajan pohjassa. Tuohon niiaamiseen voisi madallus auttaa. Jos ajo pelkästään asfaltilla niin pakkohan se oilisi madaltaa. Itse kuitenkin välillä kynnän metsiköitä niin en vielä madaltanut. Levitys palat antavat myös vakautta(jos rahaa niin leveämmät tukivarret ja taka-akseli). Ja pari rengas/vanne settiä katurenkaat ja nappulat talvi/metsä ajoon. On kuitenkin nopea vaihtaa kun on myös vanteet molempiin renkaisiin.
Viime messuilla eräs ruotsalainen hebe mainosti ohjausiskunvaimentimen tärkeydestä "180km/h nopeudessa välttämätön..." eli itsellä ei taida olla ihan heti tarvetta
Itsellä alla 350 Raptor, joka ihan jees peli mutta ainahan sitä tehoa/nopeutta voisi olla lisääkin. Nopeutta ei tuon 100-120km/h yli tarvitsisi mutta juuri tuo ajo moottoritiellä olisi mielyttävämpää kun ei kierroksia tarvitsisi pitää kokoajan pohjassa. Tuohon niiaamiseen voisi madallus auttaa. Jos ajo pelkästään asfaltilla niin pakkohan se oilisi madaltaa. Itse kuitenkin välillä kynnän metsiköitä niin en vielä madaltanut. Levitys palat antavat myös vakautta(jos rahaa niin leveämmät tukivarret ja taka-akseli). Ja pari rengas/vanne settiä katurenkaat ja nappulat talvi/metsä ajoon. On kuitenkin nopea vaihtaa kun on myös vanteet molempiin renkaisiin.
Viime messuilla eräs ruotsalainen hebe mainosti ohjausiskunvaimentimen tärkeydestä "180km/h nopeudessa välttämätön..." eli itsellä ei taida olla ihan heti tarvetta

Raptor 350
niin lisääsin viä tuohon erelliseen et mä laskin alustan niin alaha ku jousisääröillä ja marallus paloolla sai ja taas rauhoitui ajo asvaltilla, levennys autais lisää. alustan korkeus on niillä samalla tasolla kun taka akselin rataan kohralta eli ei oikein mettä ystävällinen mut kurvi ajos parenpi ainaki itte tohrin ajaa kurvit palijo lujenpaa ku painopiste on alhaalla. ja hinnasta senverran et itte ostin tuon ee-seediltä ja oli silloon 14500e.
-
- 6WD
- Viestit: 679
- Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
- Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
- Viesti:
Milläköhän pelillä ko heppu on sitä 180ppiä ajannuRonen kirjoitti:Viime messuilla eräs ruotsalainen hebe mainosti ohjausiskunvaimentimen tärkeydestä "180km/h nopeudessa välttämätön..." eli itsellä ei taida olla ihan heti tarvetta


Autolla vai prätkällä ?

Ettei vaan se yks 'turbomyyjä' oo kertonnu satuja

Tosin jos mönkkäri sellasta kyytiä ajelis nii kyl ne keulan säädöt pitääkin olla kohalla mutta tarviiko pelkällä asvaltilla ohjaus vaimenninta on sit ihan eri juttu.
PS. Hitsi kun harmittaa ku kuulin sen ukon tarinat vast messujen jälkeen eikä kerenny mennä 'jututtamaan' uteliaana

olihasekolmepuokkivähäkevyemmätuntunekuseseiskasatanenmtohansesittaasvähänhalvempijaedullisempivarmaavakuutuksissaaljokohansiinäontakuukuenmuista
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ä.
Joo Borilen hemmoMilläköhän pelillä ko heppu on sitä 180ppiä ajannu Razz Razz


Raptor 350
eivät taira ottaa mitää vaihros niin ainaki muistelen niiten ilmoitukses olleen. ja en tierä kuinka enää nuota mönkkäriä hommaaloovat ainaki johonaki vaihees oli ilmoitus et kotona olevat myirään ja sit vihelletään peli poikki, mut ainahan sitä voi niiltä kysyä jos vaikka olisivat taas muuttaneet mielensä ?
-
- 6WD
- Viestit: 679
- Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
- Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
- Viesti:
Se ei kulje niin kovaa koska siihen ei ole saatavana niin pitkiä välityksiä. Ainakaan tiedossa ei ole ketä tekis pienempää taka keskiötä johon mahtuis pienempi ratas.Ronen kirjoitti:Joo Borilen hemmoMilläköhän pelillä ko heppu on sitä 180ppiä ajannu Razz Razz. Siitä 700 turbotetusta siis kyse. Sitä etteikö voisi sellaiset nopeudet ottaakin en epäile.