Miten mönkijää saa rakennella?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
iiKster
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Elo 2008 12:57
Paikkakunta: Hki / Vantaa

Miten mönkijää saa rakennella?

Viesti Kirjoittaja iiKster »

Tervehdya kaikille

Tässä olen selaillut foorumia ja innostus mönkijän hankintaan sen kun kasvaa. Tarkoitus olisi mahdollisesti hankkia jokin halpa takaveto TL-mönkijä leluksi nyt kun leluna ollut projektiauto alkaa olemaan senverta kallis että vähän joutuu jo varomaan tekemisiään... Leikit suoritetaan suljetulla alueella mutta samoin kuin autolla mutta kilvet pitäisi olla että sinne alueelle ylipäätään päästään ;)

Paljon on jo asioita selvinnyt mutta pikkuisen jäi kumminkin kysyttävää. Muun muassa Hawai/Comanche/Bombercat jne. 200cc parantelut topikissa oli paljon juttua kaikenlaisista muokkauksista, osa jopa vähän arveluttavia... Koitin myös tuolta FAQ puolelta katsella mutta lainsäädäntötopikeissa oli senverta tuoretta tekstiä ettei loppuyhteenvetoa vielä ollut.

Kysäistään nyt kun tämäkin vekotin varmaan jossain vaiheessa vissiin lähtee kehittymään projektiksi.


Asiaan:
  • * Takapään madallus siirtämällä iskarin alakiinnitystä omavalmisteiseen kiskoon on laitonta?
    * Vanteita ei saa kääntää?
    * Raidetankoja, alatukivarsia yms ripustuksia ei saa itse rakentaa?

    * Rattaita saa vaihdella mielensä mukaan ilman muutoskatsastusta?
    * Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa 51mm (MP pykälien mukaan)?
    * Kuristuksia saa poistaa ja kaasarin neuloja vaihdella mikäli pysytään 15Kw tehorajan puitteissa? (Katti tietenkin jätettävä)
    * Talvella saa ajaa maastorenkailla, onko ura- / kuviosyvyysrajat samat kuin autossa?

    * Saako esim matkamittarin jättää kokonaan pois jos mittareita vaihtelee?
    * Onko spacerit laillisia?
    * Paljonko ajokkia saa leventää/kaventaa?
    * Pitääkö iskareista olla TÜV paperit konttorilla?
    * Saako toiseen mönkkäriin tarkoitettuja tukivarsia yms soveltaa mikäli sattuvat sopimaan?
    * Esim kaasarista ruiskuksi konversio katsotaan lisäävän tehoa 10% (Automailman pykäliä virityksestä)

    Lopuksi vielä, kannattaako ostaa kaupasta uusi vai hankkia käytetty 2008 malli, kuinka paljon nuo kiinan ihmeet ehtivät hajota esim 1000km ajon aikana?
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Vastaus ihan viimeseen,eli kannattaa ostaa ainakin 2-3tkm ajettu,ne ei enää hajoo.Uutena voit saada mitä sattuu :lol: .
Avatar
iiKster
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Elo 2008 12:57
Paikkakunta: Hki / Vantaa

Viesti Kirjoittaja iiKster »

Pietu71 kirjoitti:Uutena voit saada mitä sattuu :lol: .
Näin olen käsittänyt :lol: Siksi en harkitsekkaan 2007 mallistoa kun takuut on jo paukkunut. Eikös noissa ole yleensä vuoden takuu, laadukkaammassa kalustossa sitten jopa kahden?
cobra
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Tammi 2008 21:31
Mönkijä:: Shineray 250 stixe
Paikkakunta: ulvila

Viesti Kirjoittaja cobra »

Kinuskeissa on yleensä puolen vuoden takuu.
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kyllähän linhaitakin saa 2 vuoden takuulla,riippuu ostopaikasta
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Erittäin hyviä käytännön esimerkkejä ja kysymyksiä. Taitaa olla niin että tällä hetkellä ei ole mitään vakiintunutta ja yhtenäistä käytäntöä TL mönkijöiden muutoksiin ja muutoskatsastuksiin.

Tässä keskustelussa yritetään ottaa asiaa hanskaan:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=15707

Osallistu "speksaukseen" jos haluat vaikuttaa.
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten mönkijää saa rakennella?

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

iiKster kirjoitti: * Vanteita ei saa kääntää?
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
* Raidetankoja, alatukivarsia yms ripustuksia ei saa itse rakentaa?
Lukaisepa tämä ja kerro haluatko enemmänkin tehdä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332
* Rattaita saa vaihdella mielensä mukaan ilman muutoskatsastusta?
Riippuu mitä siitä seuraa
* Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa 51mm (MP pykälien mukaan)?
Kyllä
* Kuristuksia saa poistaa ja kaasarin neuloja vaihdella mikäli pysytään 15Kw tehorajan puitteissa? (Katti tietenkin jätettävä)
Kyllä, mikäli tyyppihyväksyntään vaikuttavia ominaisuuksia ei muuteta niin että hyväksyntä "raukeaa"
* Talvella saa ajaa maastorenkailla, onko ura- / kuviosyvyysrajat samat kuin autossa?
lue 16-19§:t seuraavasta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
* Saako esim matkamittarin jättää kokonaan pois jos mittareita vaihtelee?
Nopeusmittari on pakollinen. Ja sen voi vaihtaa toiseen hyväksyttyyn malliin. Matkamittarista ei säädökset puhu mitään.
* Onko spacerit laillisia?
Tulkinnanvaraista, ei ole suoraan kielletty, mutta ei sallitukaan rengasmuutoksissa.
* Paljonko ajokkia saa leventää/kaventaa?
Periaatteessa ei toistaiseksi säännöksiä, mutta koska runkomuutoksia saa tehdä niin sitä kautta mahdollista, koska myöskään ei ole rajoitettu erikseen. Max leveys on määritelty. Ja valaisinsäännökset riippuu leveydestä. Kysy konttorilta tarkemmin.
* Pitääkö iskareista olla TÜV paperit konttorilla?
Asianmukaisuus tulee todistaa, miten, riippuu konttorista.
* Saako toiseen mönkkäriin tarkoitettuja tukivarsia yms soveltaa mikäli sattuvat sopimaan?
Kts. runkomuutokset
* Esim kaasarista ruiskuksi konversio katsotaan lisäävän tehoa 10% (Automailman pykäliä virityksestä)
Jos EU-tyyppi pysyy voimassa. Valmistajan todistusta tuskin saa?
Avatar
iiKster
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Elo 2008 12:57
Paikkakunta: Hki / Vantaa

Viesti Kirjoittaja iiKster »

Kiitoksia, tuossa tulikin tyhjentävä vastaus. EU tyypityksen olin kokonaan unohtanut, aikaisemmat ajopelit kun ovat senverta vanhoja olleet ettei koko EUta ole ollut olemassakaan kun ne on tehtaalta tullut :D

Rakentelut tulisi siis vain tehdä, käydä konttorilla hakemassa lappu ja poistaa kohdat joista tuli hylsy :lol:
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

iiKster kirjoitti: Rakentelut tulisi siis vain tehdä, käydä konttorilla hakemassa lappu ja poistaa kohdat joista tuli hylsy :lol:
Aina kannattaa käyttää ensin konttorilla. Lain silmissä kerran muutettu ja alkuperäiseksi takaisin muutettu ei ole enää alkuperäinen. Ja kun todistustaakka on asiakkaalla, niin voi tulla ikäviä yllätyksiä. Eli ennen rälläkkää ja kalliita varaosia aina konttorin kautta neuvon pidossa, vaikka itse pakollinen, ennen muutoksia aiemmin vaadittu ennakkotarkastus on säädöksistä poistunut. Ja muistattehan, että alkuperäistä ajoneuvoa on oltava 50 %, jotta ei mene uudelleen verolle ja muutu uudeksi ajoneuvoksi, jonka tulee täyttää uuden ajoneuvon vaatimukset!

Prosenttisäädökset löytyy tästä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 (erityisesti PDF-liitetiedosto lopussa) ja nyrkkisääntö on, että niin kauan kuin runko ja moottori ovat alkuperäisiä, ei ongelmia pitäisi tulla. Nokkela huomaa, ettei L7e kuulu varsinaisesti asetuksen soveltamisalaan, mutta koska Autoverolain 3 § koskee kaikkia verollisia ajoneuvoja, niin jostain ne prosentit pitää L7:llekin rykäistä.

Eli iiksterin illuusio siitä, että yksinkertaiset asiat myös olisivat sitä, on jälleen todistettu vääräksi :D
Avatar
iiKster
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Elo 2008 12:57
Paikkakunta: Hki / Vantaa

Viesti Kirjoittaja iiKster »

mrautavirta kirjoitti:
iiKster kirjoitti: Rakentelut tulisi siis vain tehdä, käydä konttorilla hakemassa lappu ja poistaa kohdat joista tuli hylsy :lol:
Eli iiksterin illuusio siitä, että yksinkertaiset asiat myös olisivat sitä, on jälleen todistettu vääräksi :D
Niin siis tuota aiempaa kommenttiani ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti...

Yksinkertaiset asia ton yksinkertaisia yksinkertaisten säätäjien mielestä. Tavallinen pulliainen ei sitten ota niistä selvää sitten mitenkään...

Ei kun siin tottakai asioista otetaan selvää, mieluiten siten että on joku pykälä mihin viitata. Se että inssi sanoo että "tee vaan, kyllähän se käy" on kyllä aika hatara perustelu kun selittelet viritelmiä toiselle inssille.
mrautavirta kirjoitti: Nokkela huomaa, ettei L7e kuulu varsinaisesti asetuksen soveltamisalaan, mutta koska Autoverolain 3 § koskee kaikkia verollisia ajoneuvoja, niin jostain ne prosentit pitää L7:llekin rykäistä.
Tässähä onkin juuri se tämän topikin ongelma. Mönkiöillä saa päästää huristelemaan minkä haluaa mutta kukaan ei ole säätänyt tarkkoja pykäliä siitä mitä lakeja niissä sitten käytetään kun tehdään jotain muuta kuin ajellaan.
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

iiKster kirjoitti:
mrautavirta kirjoitti:
iiKster kirjoitti: Tässähä onkin juuri se tämän topikin ongelma. Mönkiöillä saa päästää huristelemaan minkä haluaa mutta kukaan ei ole säätänyt tarkkoja pykäliä siitä mitä lakeja niissä sitten käytetään kun tehdään jotain muuta kuin ajellaan.
Päättelen, että olet kohtuullisen nuori. Vanhempi tietää, että koskaan ei tule valmista. Tämänkin nyt työn alla olevan säädöskierroksen jälkeenkin on vain vähemmän epätarkkuuksia ja ne tarkkuudetkin väärissä paikoissa. Hyvä alku olisi koota rakentelun nykypykälät yhteen linkkiin tännekin foorumille. Varsinaisia tieliikennemönkkärin pykäliä kun en täältä löytänyt. Mönkkäreitä koskevat
Autoverolaki 1482/1994 (verotus)
Tieliikennelaki 267/1981 (kypärä, tien käyttö maastoversiolle)
Ajoneuvolaki 1090/2002 (perusvaatimuksetasiat)
VN asetus ajoneuvojen hyväksynnästä 1244/2002 (rekisteröintikatsastus/muutoskatsastus ym)
VN asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 (nopeus, kuormaaminen, massat, mitat, renkaiden käyttö)
VN asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 1598/1995 (rek.kilpi)
VN asetus ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 1245/2002 (katsastus)
LVM asetus 2- ja 3-pyöräisten sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista (rakennevaatimukset)
LVM asetus vaurioituneen ajoneuvojen kunnostamisesta ja kokoamisesta osista 1258/2002 (muutokset, menettelyt, prosentit)
Päätös moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta 332/1992 (rakenteen muuttaminen)
Avatar
iiKster
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Elo 2008 12:57
Paikkakunta: Hki / Vantaa

Viesti Kirjoittaja iiKster »

Noh nuori ja nuori, lähinnä lapsenmielinen :D

Nyt kun vähän tietää mistä lukea niin kaipa suurin osa ihmetyksistä selviää, kiitokset näistä.
mrautavirta
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2006 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrautavirta »

iiKster kirjoitti:Noh nuori ja nuori, lähinnä lapsenmielinen :D
"Pueri sunt pueri et pueri puerilia agunt" on ikäriippumaton fakta. Suurin osa työstäni on tämän faktan seurauksia.
Viimeksi muokannut mrautavirta, 28 Elo 2008 12:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
porsas
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Huhti 2008 00:05

Viesti Kirjoittaja porsas »

aika moni sanoo että kysy konttorilta, kävin rauman katsastuskonttorilla (en sano kummalla) ja siellä kyselin, äijä sano vaan että ei oo mitään tietoa mönkijöistä. varmaan helv*tin pätevä katsastamaan kömpijää :wink:
Uno_mas
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 23 Heinä 2007 00:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Miten mönkijää saa rakennella?

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

* Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa 51mm (MP pykälien mukaan)?
mrautavirta kirjoitti: Kyllä
Eli on laillista suurentaa rengaskokoa, kunhan ei yli tuota 51mm?
mönkijätön
Vastaa Viestiin