Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Peruutusvalon asennus TRX 420 FE
Olen asentamassa peruutusvaloa TRX 420 FE Hondaan, onko joku jo ehtinyt etsiä valmiiksi minkä värinen johto on pakkivalon johto ja missä sijaitsee... ? En ihan pienellä työllä sitä löytänyt. Onkohan pakkivaihteen katkaisija maadoituspuolella vai jännitepuolella ? Sekin tieto kovasti helpottais.
Yritin hakea vanhoja keskusteluja mutta niistä asia ei minulle valjennut.
Jos jollain on asiallista tietoa niin kiitos tiedoista jo etukäteen !!!
Yritin hakea vanhoja keskusteluja mutta niistä asia ei minulle valjennut.
Jos jollain on asiallista tietoa niin kiitos tiedoista jo etukäteen !!!
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Suosittelen omaa kytkintä. Voi pitää pihalla auratessa koko ajan päällä ja näkee taakse ilman että on pakki päällä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Pieni lisäys jonka unohdin kertoa, tarkoitus laittaa kolmiasentoinen katkaisija. Eli jatkuvasti päällä - pois päältä - peruutusvaihteen mukaan päällä.
Tuo maadoitus tieto helpottaa johdon etsintää, yritin etsiä johtoa noinkin päin mittariston takaa liittimestä mutta en tarpeeksi tarkasti koska en sitä löytänyt, siispä etsinnät jatkukoot.
Tuo maadoitus tieto helpottaa johdon etsintää, yritin etsiä johtoa noinkin päin mittariston takaa liittimestä mutta en tarpeeksi tarkasti koska en sitä löytänyt, siispä etsinnät jatkukoot.
Laita suosiolla vetokatkaisija vaihdevivustoon niin ei tarvitse koskea omaan sähköjärjestelmään ollenkaan -> vikamahdollisuudet pienenevät.
Mopon jarruvalon vetokatkaisja on helppo laittaa pakkivalon katkaisijaksi ja toimii kuin vinssi suolla
Joskus kömpijän oma sähköjärjestelmä on sellainen että esim. pakkijohdossa kulkee pelkkä singaali ja silloin herätteen ottaminen siitä ei onnistu ilman singaalin tunnistavaa elektroniikkaa.
Mopon jarruvalon vetokatkaisja on helppo laittaa pakkivalon katkaisijaksi ja toimii kuin vinssi suolla

Joskus kömpijän oma sähköjärjestelmä on sellainen että esim. pakkijohdossa kulkee pelkkä singaali ja silloin herätteen ottaminen siitä ei onnistu ilman singaalin tunnistavaa elektroniikkaa.
Kylätason mönkijäkuski
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Eikö mr shimmailija nyt tota tienny...



Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Onko kellään kokemusta peruutusvalokytkennän tekemisestä TRX 420 FE malliin? Yritin mittailla vaihteisto-anturin johdoista mutta en saanut järkevää vastausta. Perustuukohan tämä johonkin vastusarvoon vai pitäiskö joidenkin johtojen väliin syntyä yhteys. Siellähän kolme johtoa, yksi maadoittaa kokoajan, muista en saanut mitään selville.
Olis mukavaa jos täältä sais tietoa ettei menis koko loppuvuosi etsiessä oikeaa johtoa...
Kiitos jo etukäteen...
Olis mukavaa jos täältä sais tietoa ettei menis koko loppuvuosi etsiessä oikeaa johtoa...
Kiitos jo etukäteen...
- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Pollen uudemmissa (yli 2000vm) tuo vaihdenäyttö perustuu juurikin vastusarvojen muuttumiseen ja näin ollen anturista on aika temppu saada ohjausta millekkään sekoittamatta vaihdenäyttöä/nelivetosysteemiä !
Tämä ei liity juurikaan millään lailla hondaan ja en tiedä kuinka siellä pelaa mutta kerroimpa nyt vaan jotta tämä vastusarvoihin perustuva näyttökin on mahdollinen toteutus ja käytössä ainakin polariksen puolella mutta kovastippa nuo tulosta tuottamattomat mittaukset tuntuisvat antavan viitteitä samanmoisesta systeemistä hontankin puolella !
Tämä ei liity juurikaan millään lailla hondaan ja en tiedä kuinka siellä pelaa mutta kerroimpa nyt vaan jotta tämä vastusarvoihin perustuva näyttökin on mahdollinen toteutus ja käytössä ainakin polariksen puolella mutta kovastippa nuo tulosta tuottamattomat mittaukset tuntuisvat antavan viitteitä samanmoisesta systeemistä hontankin puolella !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
- mönkkä
- 6WD
- Viestit: 941
- Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
- Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Tää nyt ei toimi vehkeissä missä suunta muuttuu sähköisesti, mutta missä suunta vaihtuu vivulla ni toimii haeppa kaupasta pieni jarruvalon katkaisin ja virittele se jousen kanssa vaihdevipuun. Siitä sitten ohjausvirta releelle ja toimii, halpaa ja helppoo eikä tarvii ihmetellä että mistä sitä virtaa sais.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Tai microkytkin,elektroniikka puotista.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
- mönkkä
- 6WD
- Viestit: 941
- Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
- Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Taitaa jarruvalokytkin kestää ees jotenkin vettä mikä mönkkäri käytössä suht tärkee asia.gamo500 kirjoitti:Tai microkytkin,elektroniikka puotista.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
680:seen onnistuu seuraavasti:
Sieltä jostain penkin alta löytyy liitin ja kolmen johdon nippu, jossa on harmaa, vaalean sininen/valkoinen ja vaalean vihreä johto. Harmaa on pakki, vihreä on vapaa ja sini/valkealla mennään eteenpäin. Vaihdeasentokytkin maadottaa niitä johtimia. Elikkä releellä saa harmaasta ohjauksen peruutusvalolle ja pakkirajoitin ohitetaan valehtelemalla ecm:lle, pakin ollessa päällä, että onkin d-vaihde päällä...
Laitan muutana kuvan ja kytkentäohjeet. Ainakin minulla pakkivalot toimivat nyt seuraavanlaisella kytkennällä oikein,eli kun pakkin laittaa päälle valot syttyvät.
Eli siis seuraavasti:
1. Etsi kyseiset johdot/liittimen
Kuva liittimestä päältäpäin: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645109.jpg
Sivulta päin : http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645110.jpg
2. Irroita liitin. Helpompi laittaa rosvoliitin paikoilleen.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645111.jpg
3. Rosvoliitin/pätkä johtoa harmaaseen johtoon,joka on kolmesta johdosta keskimmäinen.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645112.jpg
Sitten itse kytkentä:
Tarvitset 4-tai 5-napaisen releen. Siis ihan normaali kytketä rele,esim. sellainen mitä käytetään lisävaloja asennettaessa. Sekä muutaman liittimen,millä saat johdot kytkettyä releen napoihin.
1. Kytke harmaasta johdosta rosvoamasi johto releen napaan nro. 85 (tämä ohjaa releen maadoitusta)
2. Kytke 12v jännite esim. suoraan akulta katkaisijan kautta releen napaan nro. 86 (itse tein näin,koska se oli helpointa. Toki virran voi ottaa muualtakin.)
3.Kytke työvaloille menevä virtajohto releen napaan nro. 87
4. Kytke virtajohto akulta (sulakerasia väliin) releen napaan nro. 30
Siinäpä se kytkentä olisi yksinkertaisuudessa. Nippusiteillä vielä johto- ja relehässäkkä nippuun.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645113.jpg
Tälleen siis Rinconissa,voisikohan soveltaa myös 420:seen??!!
Sieltä jostain penkin alta löytyy liitin ja kolmen johdon nippu, jossa on harmaa, vaalean sininen/valkoinen ja vaalean vihreä johto. Harmaa on pakki, vihreä on vapaa ja sini/valkealla mennään eteenpäin. Vaihdeasentokytkin maadottaa niitä johtimia. Elikkä releellä saa harmaasta ohjauksen peruutusvalolle ja pakkirajoitin ohitetaan valehtelemalla ecm:lle, pakin ollessa päällä, että onkin d-vaihde päällä...
Laitan muutana kuvan ja kytkentäohjeet. Ainakin minulla pakkivalot toimivat nyt seuraavanlaisella kytkennällä oikein,eli kun pakkin laittaa päälle valot syttyvät.
Eli siis seuraavasti:
1. Etsi kyseiset johdot/liittimen
Kuva liittimestä päältäpäin: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645109.jpg
Sivulta päin : http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645110.jpg
2. Irroita liitin. Helpompi laittaa rosvoliitin paikoilleen.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645111.jpg
3. Rosvoliitin/pätkä johtoa harmaaseen johtoon,joka on kolmesta johdosta keskimmäinen.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645112.jpg
Sitten itse kytkentä:
Tarvitset 4-tai 5-napaisen releen. Siis ihan normaali kytketä rele,esim. sellainen mitä käytetään lisävaloja asennettaessa. Sekä muutaman liittimen,millä saat johdot kytkettyä releen napoihin.
1. Kytke harmaasta johdosta rosvoamasi johto releen napaan nro. 85 (tämä ohjaa releen maadoitusta)
2. Kytke 12v jännite esim. suoraan akulta katkaisijan kautta releen napaan nro. 86 (itse tein näin,koska se oli helpointa. Toki virran voi ottaa muualtakin.)
3.Kytke työvaloille menevä virtajohto releen napaan nro. 87
4. Kytke virtajohto akulta (sulakerasia väliin) releen napaan nro. 30
Siinäpä se kytkentä olisi yksinkertaisuudessa. Nippusiteillä vielä johto- ja relehässäkkä nippuun.
Kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1645113.jpg
Tälleen siis Rinconissa,voisikohan soveltaa myös 420:seen??!!
Honda Rincon 680 -08