vetokyky

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
wilsku
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Tammi 2009 07:54

vetokyky

Viesti Kirjoittaja wilsku »

Morjens can-am kuskit.

tässä on nelipyöräsen valinta edessä....

Tiukka kysymys. Oletteko vetäneet ranka/tukkikärryä ja miten on onnistunut. Haulla en oikein löytänyt mitään tästä asiasta.
Lähinnä 500 kuutioisen vetokykyä tässä mietin.

Mites toi viskolukko. Mahtaako soveltua hitaaseen vetoon?

-W-
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä noilla on kärryjä kiskottu pitkin mettiä ja perässä on aina tullut, moottorin koosta riippumatta. Viscolukko on hieman konstikas ajettava hitaassa ajossa kuorman kanssa mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Viscon kanssa on pyrittävä pitämään vauhti tasaisena ja kaasunkäyttö pehmeänä, jos peli jää jumiin niin pyörät ei saa pysähtyä (kaasua ei saa päästää) ettei lukko kytkeydy irti.

500 Outti on hyvä valinta työkäyttöön, koneessa riittää löylyä enemmän kuin tarpeeksi kärryn vetoon mutta on kuitenkin olemukseltaan miellyttävän nöyrä jos sitä verrataan kiukkuiseen kasisatkuun. Sen kanssa on joskus ollut tukkikärryn veto tuskaista kun kaasun kanssa saa olla todella varovainen teknisissä paikoissa, 500 on paljon miellyttävämpi siinä hommassa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
mako
6WD
Viestit: 267
Liittynyt: 03 Tammi 2007 15:57
Mönkijä:: Renegade 800
Paikkakunta: Kotka

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja mako »

Kyllä on puita vedetty. Tein itselleni kärryn ja kun ahne olin niin tuli hieman liian iso. Pystyy viemmään noin 2,5 kuutio kerralla, enemmän kyllä mahtuis kyytiin mutta en ole kokeillut. Hyvin olen kasisatkun kanssa pärjännyt ja on se tietysti vähän herkkä verrattuna pienempään. Mulla tosiaan ei ongelmia kun tietää koneen luonteen ja miten käyttää (visco).
Voima korvaa ajotaidon.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja rulez »

Kuten koheltajakin jo tuossa mainitti onnistuu kyllä joka pelillä kärrynveto metikössä mutta cana ei todellakaan ole miltän osin paras tuohon hommaan !

Jos enempi pitäs kärryä vetellä metässä tai mieltymys on hitaaseen taktiseen ajeluun niin vaatisin laitteelta ehottomasti Ohjaustehostimen ja oikean etulukon(ei mitään viskohärveleitä hitaaseen ajoon/työ ajoon) !

500cc kuutioisista jokaisessa on riittävästi potentiaalia työhommiin kuten myös mettä räppäämiseen mutta sinuna miettisin myös kahta paremmin sopivaa laitetta tuohon hommaan eli pollen 550 ja jammun uutukainen 500 (vai oliko 550cc) ja ehottomasti molempia tehostinmallina !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
wilsku
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Tammi 2009 07:54

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja wilsku »

ei tässä vielä ole mitään päätetty. Tiedusteluasteella ollaan.

Mietitty on Hondaa (680), can-amia (500) ja arctic cattia (650). Näistä ehkä arctic catti olisi se paras, ehkä.

Pitänee lisätä polaris listaan.

edit: cattia puoltaa myös se että siitä löytyy traktori malli. On tietysti polariksellakin raktori.

-W-
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja Repetti »

wilsku kirjoitti:ei tässä vielä ole mitään päätetty. Tiedusteluasteella ollaan.

Mietitty on Hondaa (680), can-amia (500) ja arctic cattia (650). Näistä ehkä arctic catti olisi se paras, ehkä.

Pitänee lisätä polaris listaan.

edit: cattia puoltaa myös se että siitä löytyy traktori malli. On tietysti polariksellakin raktori.

-W-
Vaikka ollaankin "vieraalla maaperällä" suosittelisin Hondaa tuohon hommaan, vaikka onkin vain 3-veto mutta kuormaa saa panna ilman perän painumista ja etupään soutelua vedettäessä. :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Mikäli havittelee mönkijältä jousituksen suhteen vieläkin enemmän monipuolisuutta niin, erillis jousitetun takapäänkin saa jäykäksi, kunhan tekee tai teettää kallistuksen vakaajan umpitangosta. Toinen vaihtoehto on laittaa tupla jouset ja iskarit, kun on menossa puita ajaan. Mikäli ei vieläkään ole riittävän jäykkä perä puunajoon niin, yhtenäinen tanko vielä alatukivarsien pulttien alle niin johan on jäykkäperää. Ja nämä kaikkihan saa kesäksi poistettua kun ei ole puun ajoa, ja silti omistat mönkijän jossa on taas kesällä maastossa miellyttävä alusta kun olet poistanut muutaman tangon, iskarin tai nämä kaikki taka-aksilasta.
Avatar
[holoma]
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Helmi 2009 18:39
Mönkijä:: can-am 400 outlander

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja [holoma] »

kuinka iso tukki kärry sais olla 400 kuutioiseen can-amiin??
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

Tuossa hyvä kärri, toki tuo 400:nenki riittää aika pitkälle. Samalla ku otat lavavarustuksen ni hoituu muutki kuljetukset.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Avatar
[holoma]
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Helmi 2009 18:39
Mönkijä:: can-am 400 outlander

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja [holoma] »

joo kiitoksia tiedosta pitää kattoo ostaasko ku sitä kuitenki tarvittoo
turmelus
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 18 Elo 2007 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: vetokyky

Viesti Kirjoittaja turmelus »

Olen vetänyt 400 Outilla metsästä puuta jo aika reilusti. Perässä hieman normaalia pidempi mönkkärin tukkikärry. Pituus lähinnä rankoja ajatellen, tulee pitkät ja laihatkin hyvin kyytiin. 400 kyllä kiskoo, ei siinä voima lopu. Ja kun pikkusen renkaisiin satsaa, niin ei pitokaan. Talvella ketjut.
Ennen miehestä puhti loppuu, kun mönkkäristä. Ja sitten kunnon kuormat traktorilla. Turhaa on mönkkäriä ja kärryä ahnehtia maksimaalisia kuormia ajatellen, mönkkärin etu on se ettei ajolinjoja juuri tarvita ja pystyy keräileen puut hyvin kyytiin. Ajelee sitten vaikka pikkasen pienempiä kuormia joutusammin. Eli mielestäni riittää 400/500 -kokoluokka ja normi mönkkärin tukkikärry. Tärkeintä että pelit toimii silloin, kun töitä tehdään. Sama pätee kaikkiin työkaluihin.
Vastaa Viestiin