Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Mahtuuko säätämään muovit paikoillaan vai pitäisikö ottaa suosiolla pois?
Onko joku putsannut sitä öljypumpun ritilää, onko jotain huomioitavaa kun irroittaa kytkinkopan?
Onko joku putsannut sitä öljypumpun ritilää, onko jotain huomioitavaa kun irroittaa kytkinkopan?
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Hiljaista on, eikö kukaan huolla itse?
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 17 Touko 2008 17:28
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Ite kun venttiilit tsekkailin niin otin suosiolla muovit ja tankin pois, tuli huomattavasti lisää työskentelytilaa. En kyllä edes mallaillut että oisko sitä säädöt pystyny ilman muovien riisumistakin tekemään, mutta epäilen kyllä vahvasti, sen verran ahtaanoloista siellä suunnalla on.
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Kyllä se venttiilikoppa mahtuu tulemaan vaikka muovit onkin paikoillaan, pikkusen ahdas kyllä mutta mahtuu, sihtiin en osaa sanoa mitään.
-
- 4WD
- Viestit: 142
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
- Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
juu ainaki täälä on itse tehty kaikki huollot 1000km välein ja noin 2000km välein tarkistanu ventiilin välykset...venttiili koppa mahtuu tuleen pois ku ottaa vaan ne sivu muovit pois...ja sihtiä en ole ikinä tarkistanu ja on 8200km mittarissa...itse olen laittanut venttiilin välykset 0.05mm...
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Kiitti tiedoista, taidan laiskuuttani kokeilla säätää tankki paikoillaan ensin.
Välysten kanssa olen myös mietiskellyt ja päädyin myös tuohon 0.05mm vaikka ohjekirjassa on jossain kohdassa 0.06-0.10mm. Tuota 0.05:ttä käytetään rebelissä, joten kyllä sen pitäisi pelata SMC:ssäkin. Pohdiskelin myös että ehkä mönkijän kone käy kuumempana kuin pyörässä isomman massan ja ilmanvastuksen takia ja siksi olisi isompi välys. 0.10 tuntuu kyllä hurjalta kun ihan työntötankokoneissakin käytetään samaa ja niissä sentään on huomioitu työntötankojen ja sylinterien pituussuuntainen laajenema (tai oikeastaan niiden ero).
Välysten kanssa olen myös mietiskellyt ja päädyin myös tuohon 0.05mm vaikka ohjekirjassa on jossain kohdassa 0.06-0.10mm. Tuota 0.05:ttä käytetään rebelissä, joten kyllä sen pitäisi pelata SMC:ssäkin. Pohdiskelin myös että ehkä mönkijän kone käy kuumempana kuin pyörässä isomman massan ja ilmanvastuksen takia ja siksi olisi isompi välys. 0.10 tuntuu kyllä hurjalta kun ihan työntötankokoneissakin käytetään samaa ja niissä sentään on huomioitu työntötankojen ja sylinterien pituussuuntainen laajenema (tai oikeastaan niiden ero).
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Se alkaa sitten naputtaa hiukankin liian isolla. On kokeiltu 
Se 0.05 oli ihan ok silloin kun itse säädin. 0.08 naputti jo.
Usko vaan sitä ohjetta.
Kuis sä niitä joudut säätämään? Ei pitäs olla tarvetta moneen tonniin vielä.

Se 0.05 oli ihan ok silloin kun itse säädin. 0.08 naputti jo.
Usko vaan sitä ohjetta.
Kuis sä niitä joudut säätämään? Ei pitäs olla tarvetta moneen tonniin vielä.
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Käytetään 0.05mm sitten.
Ohjekirjan mukaan välysten tarkistus kuuluisi tonnin välen tehtäviin huoltoihin? Ei se mitään ääntä pidä, mutta äkkiähän ne toisaalta tarkistaa.
Ohjekirjan mukaan välysten tarkistus kuuluisi tonnin välen tehtäviin huoltoihin? Ei se mitään ääntä pidä, mutta äkkiähän ne toisaalta tarkistaa.
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Ai niin olikin. muistin että kolmessa tonnissa olis seuraava kun tonnissa säädin. Onko pelannu hyvin?
-
- 4WD
- Viestit: 142
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
- Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
ainakin tämä mun härpäke on toiminut niin hienosti että pitää koputtaa puuta
oikeastaan ainoat viat oli toi etulampun kiinnikkeiden hajoaminen minkä korjasin silleen että itseporautuvilla 3 klpl ja liimaa niihin ruuviin ku kiristää niin kyllä pysyy...laitoin yhden suoraan keskeltä alaalta ja noin 4-5cm päähän reunoille ja sen jälkeen on ollu hyvä....ja taas takalamppu hajos ku oli liian kiree muovin takaa hajos se mistä on kiinni rungossa ja korjasin sen silleen muttereiden alle pienet prikat ja nyt on kestäny ku pääsee heiluun paremmin se koko lamppu ja on lamputkin nyt kestäny...taitaa olla lampun vaihdosta jo 3000-4000km...nyt tilasin uuden takalmpun mallia melkein samanlainen mutta polaris sportman 400 4x4 mallista ja maksoi 55€...

-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Vähän overkilliä tuo tonnin säätöväli, mutta äkkiähän ne tsekkaa.
Ihan odotetusti se on pelannut, pari kertaa on jääty välille
Kerran tosiaan ketjut paukahti kireälle ja viime perjantaina loppui bensa
Onneksi lähitalon isäntä lahjoitti puoli litraa niin pääsi tankille.
Pientä hiplausta tuossa on tullut tehtyä, vaijerit rasvattua kunnolla, käsijarrun säätö (nyt ei jää jumiin), käsisuojat, välysten säätö vaijereista, kahvojen lonksunnan poistaminen. Etujarrut vielä vinkuvat kevyessä jarrutuksessa, sille pitäisi keksiä jotain. Ja pyöränlaakerit vois noutaa piiltemasta kun pikkasen klappaa oikealla. Jouset/iskarit ovat selkeesi liian kovat mutta maksaa liikaa vaihtaa. Ai niin ja tehua sais olla himpun verran enemmän
Se etuvalorojekti olisi kanssa edessä, aika heikosti näyttää ja heijastin tietty irrallaan. Vähän oli mielessä leipoa keulalle joku yleismallin valomaski. Olisiko jollain ideoita/kuvia mp-valomaskista istutettuna mönkijään?
Ihan odotetusti se on pelannut, pari kertaa on jääty välille



Pientä hiplausta tuossa on tullut tehtyä, vaijerit rasvattua kunnolla, käsijarrun säätö (nyt ei jää jumiin), käsisuojat, välysten säätö vaijereista, kahvojen lonksunnan poistaminen. Etujarrut vielä vinkuvat kevyessä jarrutuksessa, sille pitäisi keksiä jotain. Ja pyöränlaakerit vois noutaa piiltemasta kun pikkasen klappaa oikealla. Jouset/iskarit ovat selkeesi liian kovat mutta maksaa liikaa vaihtaa. Ai niin ja tehua sais olla himpun verran enemmän

Se etuvalorojekti olisi kanssa edessä, aika heikosti näyttää ja heijastin tietty irrallaan. Vähän oli mielessä leipoa keulalle joku yleismallin valomaski. Olisiko jollain ideoita/kuvia mp-valomaskista istutettuna mönkijään?
-
- 4WD
- Viestit: 142
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
- Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
juu ei se venttilien säätö onneks oo kova homma...ei vielä oo jättäny välille
tilasin 30mm kaasarin kiinasta ja on nyt kiva nähä mites vaikuttaa tehoihin..pitäis pian tilata se ohjelmoitava cdi box kanssa sit pitäis alkaa pikkusen paranemaan kulku puoli...sitte ku vielä parantais hengitystä...


-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
Nyt on venttiilit säädetty. Ihan mukavasti onnistui muovit paikoillaan, ei kannata alkaa irroittamaan mokoman takia. Oli jumpasta jotain hyötyäkin, pakopuolella 0.10mm liuska meni vielä helposti läpi enkä jaksanut enää tarkemmin mitata. Nyt on kaikki 0.06mm. Samalla tuli tulppien kärkiväli säädettyä.
Huomenna olisi öljynvaihdot ja rasvailut vielä ohjelmassa.
Huomenna olisi öljynvaihdot ja rasvailut vielä ohjelmassa.
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
2000km huolto olisi sitten plakkarissa. Mielenrauhan vuoksi käytin kytkinkopankin auki ja putsasin ö-pumpun sihdin. Eipä siinä juuri mitään ollut, pari kokkaretta jotain pehmeää. Se sihti on sen verran harvaa verkkoa ettei siihen mitään tartu. Pumpun alla "öljypohjassa" oli hiukan jotain moskaa.
Peräöljyt tuli kanssa vaihdettua mikä olikin ihan hyvä veto koska sellaista vaaleaa sotkua sieltä tuli ulos.
Yllättävän paljon rasvaa meni sisään etuniveliin. Onko takaaarukalle rasvanippaa, ei osunut silmiin kun koitin sitä haeskella?
Peräöljyt tuli kanssa vaihdettua mikä olikin ihan hyvä veto koska sellaista vaaleaa sotkua sieltä tuli ulos.
Yllättävän paljon rasvaa meni sisään etuniveliin. Onko takaaarukalle rasvanippaa, ei osunut silmiin kun koitin sitä haeskella?
Re: Venttiilien säätö & öljypumpun sihti
kai ne perä-öljyt ajaa sen asian ettei rasvanippaa tarvita takana, ehkä 
