kun talvi tulee
kun talvi tulee
saako tieliikenne mönkijällä ajaa talvella (nastarengas pakon aikana) ihan normaaleilla kumeilla vai pitääkö olla jotku nastarenkaat tms.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Nastarengaspakkoa Suomessa ei ole
Toisaalta M+S merkinällä varustetut renkaat ovant pakolliset joulukuun alusta Maaliskuun loppuun.
Kävin samaista asiaa kyselemässä Katsastuskonttorilta Perjantaina, eivätkä osanneet asiaan sanoa mitään. Sukellan AKE:n sivulle.

Toisaalta M+S merkinällä varustetut renkaat ovant pakolliset joulukuun alusta Maaliskuun loppuun.
Kävin samaista asiaa kyselemässä Katsastuskonttorilta Perjantaina, eivätkä osanneet asiaan sanoa mitään. Sukellan AKE:n sivulle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Eihän E merkintä ole kuin renkaan tyyppihyväksymis merkintä joten sen turvin ei kannata vedota että se on olosuhteisiin sopiva rengas.Alkkari kirjoitti:Katumönkkäreissä ei ole talvirengaspakkoa. Laki määrittelee ajoneuvoluokan rengassäännössä, että se pitää olla olosuhteisiin soveltuva rengas. E-merkintä renkaan kyljessä riittää urasyvyyden lisäksi.
Tässä rengas asiassa kannattaa ehdottomasti käyttää järkiä, vaikka kesäkumeissa on E-hyväksyntä ja hiukan kuvioita niin se ei tee siitä millään muotoa talvirengasta jolla voi ihan oikeesti ajella talvisilla teillä.
Nyt järki käteen ja jätetään ne värkit talliin seisomaan jos alle ei löydy asianmukaista rengastusta jolla voi talvisilla teillä ajella muun liikenteen seassa.
Äläs ny hätäile, kyllä varmasti nastoitetaan jokainen rengas ja liian pitkillä piikeillä! Kunhan saisi tänne asti pikkusen lyhempiä kuin Black Rocketin 20 milliset mutta pitempiä kuin autonrenkaan katunastat. Etuset vaatinee jotkut roiskeläpät, tai sitten pitää ajaa aina visiiri kiinni ettei oo nasta otassa.
No ainakin niillä piikeillä on äärimmäisen kivaa huristella lumipolanteella mutta mitenkäs sitten kun pitää ajaa lumettomalla asfaltilla tai auraamattomalla tiellä?
Miten olisi ihan perinteinen auton nasta jota laitettaisiin riittävän mutta ei liian tiuhaan? Renkaan monikäyttöisyys ainakin kasvaisi, olisihan se sellainen kompromissi mutta kun meidän talvessa ei ole pelkästään yhtä keliä.
Me tehtiin aikoinaan jääautoihin renkaat vanhoista Nokian 08:sta ja tai vastaavalla kuviolla olevista pinnoitetuista renkaista. Jokaiseen nappulaan laitettiin pakettiauton nasta ja ulkonema oli luokkaa 3mm. Pitoa oli juuri sopivasti, vauhtia sai karvanoppakorollaan riittävästi ja sladit sai ajettua suurella nautinnolla ja hallitusti vauhdin kärsimättä
Aiemmassa viestissä tarkoitin että niillä kuvioiduilla kesäslikseillä ei ole talvella mitään tekoa joten talveksi hiukan karkeampaa kuviota käyttöön.
Uudessa 4X4 lehdessä oli kuvallinen mainos mönkkärin nastagummeista. Piikit näytti olevan pitkät ja niitä oli sen verran että pitua löytyy mutta niillä ei sitten ole minkäänlaista asiaa asfaltille. Hintaa renkailla oli jotakin 200-230 kappaleelta joten ihan ilmaisista kumeista ei ole kyse.
Miten olisi ihan perinteinen auton nasta jota laitettaisiin riittävän mutta ei liian tiuhaan? Renkaan monikäyttöisyys ainakin kasvaisi, olisihan se sellainen kompromissi mutta kun meidän talvessa ei ole pelkästään yhtä keliä.
Me tehtiin aikoinaan jääautoihin renkaat vanhoista Nokian 08:sta ja tai vastaavalla kuviolla olevista pinnoitetuista renkaista. Jokaiseen nappulaan laitettiin pakettiauton nasta ja ulkonema oli luokkaa 3mm. Pitoa oli juuri sopivasti, vauhtia sai karvanoppakorollaan riittävästi ja sladit sai ajettua suurella nautinnolla ja hallitusti vauhdin kärsimättä

Aiemmassa viestissä tarkoitin että niillä kuvioiduilla kesäslikseillä ei ole talvella mitään tekoa joten talveksi hiukan karkeampaa kuviota käyttöön.
Uudessa 4X4 lehdessä oli kuvallinen mainos mönkkärin nastagummeista. Piikit näytti olevan pitkät ja niitä oli sen verran että pitua löytyy mutta niillä ei sitten ole minkäänlaista asiaa asfaltille. Hintaa renkailla oli jotakin 200-230 kappaleelta joten ihan ilmaisista kumeista ei ole kyse.
- Alkkari
- 3WD
- Viestit: 86
- Liittynyt: 06 Marras 2005 21:19
- Paikkakunta: Etelä-Suomi Mönkkä:LTZ440 K5
- Viesti:
Koheltaja, juuri tuota tarkoitinKoheltaja kirjoitti:Eihän E merkintä ole kuin renkaan tyyppihyväksymis merkintä joten sen turvin ei kannata vedota että se on olosuhteisiin sopiva rengas.Alkkari kirjoitti:Katumönkkäreissä ei ole talvirengaspakkoa. Laki määrittelee ajoneuvoluokan rengassäännössä, että se pitää olla olosuhteisiin soveltuva rengas. E-merkintä renkaan kyljessä riittää urasyvyyden lisäksi.
Tässä rengas asiassa kannattaa ehdottomasti käyttää järkiä, vaikka kesäkumeissa on E-hyväksyntä ja hiukan kuvioita niin se ei tee siitä millään muotoa talvirengasta jolla voi ihan oikeesti ajella talvisilla teillä.
Nyt järki käteen ja jätetään ne värkit talliin seisomaan jos alle ei löydy asianmukaista rengastusta jolla voi talvisilla teillä ajella muun liikenteen seassa.

Eli kerroin mitä LAKI vaatii tieliikennekäytössä... jokainen voi ja täytyy itse ratkaista, millaisilla renkailla ajelee.
Opinion is like an asshole, everyone got it. -Callahan
stinger kirjoitti:Niin saa. Samalla vaivalla laittaa myös nastat joilla saa pitoja. Yhden millin piikki ei paljoa auta kun se on niin harvoin maassa.
Itse kyllä haluaisin "lailliset" nastat tieliikenne käyttöön!?
aika sulat ovat monesti päätiet ja en halua maksaa kovia sakkoja

Kommenttia onko auton nastoista kuitenkin jotain hyötyä vai ajanko nappuloilla vaan..??
Sivutie pätkät missä lunta ovat hauskimpia...
Honda TRX450R -tuunattu katurassi-
Ford Transit 2.5 -00 -käyttis-
Ford Transit 2.5 -00 -käyttis-
Duroilla (Phoenixin vakio) viime talven ajelin minäkin ja hyvin piti lumella. Mutta jos oli jäinen tie sai todellakin harrastaa ennakoivaa ajoa. Vähän joskus hirvittikin muun liikenteen seassa. Ja se on hankalaa mönkällä ajaa jos on jäisiä uria tiellä, kun ei se tahdo mahtua niihin autoista muodostuneisiin uriin.