Lohkosta meni pinnapultin kierre
Lohkosta meni pinnapultin kierre
Joo. Nyt kävi semmosta että lohkosta meni kierre joho pinnapultti tulee. Ootteko miten korjannu nuita? Toki poraus on yks vaihtoehto, mutta ei löydy niitä oikeita pinnapultteja siihen sen jälkeen. Kestääkö helicoil? Alkuperäisessä pinnapultissa on semmoinen kaulake, ettei se pinnapultti mene liian syvälle lohkoon.
Koskaan ennen en ole kierteitä korjannut muuten, kuin tehnyt uudet kierteet. Tässä se ei vaan onnistu. Miten tuo helicoil juttu menee? porataan lohkosta reikää isommaks ja laitetaan tekokierre sinne?
Taitaa olla ainut järkevin keino laittaa tuo helicoil, kun alumiini lohkosta on kyse.
Koskaan ennen en ole kierteitä korjannut muuten, kuin tehnyt uudet kierteet. Tässä se ei vaan onnistu. Miten tuo helicoil juttu menee? porataan lohkosta reikää isommaks ja laitetaan tekokierre sinne?
Taitaa olla ainut järkevin keino laittaa tuo helicoil, kun alumiini lohkosta on kyse.
- apo
- 6WD
- Viestit: 404
- Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
- Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
- Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
- Viesti:
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Aikonaan, kun kuplan koneen kanssa puljasin, niin siitä ainakin korjasin helicoililla ja kesti ihan hyvin.
Ja noinhan se korjaus menee, mutta siinä pitää olla oikea nousu siinä tapissa, millä kierteet tekee lohkoon tuolle irtokierteelle.
Ja noinhan se korjaus menee, mutta siinä pitää olla oikea nousu siinä tapissa, millä kierteet tekee lohkoon tuolle irtokierteelle.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Juu, ei muuta ku reikää isommaksi ja helicoil- tai muu kierteenkorjausholkki sinne sisään, se on sen jälkeen lujempi ja parempi kuin alkuperäinen.
Mm. Porschen koneita rakennettaessa ruukataan kaikille pinnapulteille tehdä irtokierre"modi", koska isompi kierre luonnollisesti kestää paremmin..
Mm. Porschen koneita rakennettaessa ruukataan kaikille pinnapulteille tehdä irtokierre"modi", koska isompi kierre luonnollisesti kestää paremmin..

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Jaa. Mistäköhän Porschen koneesta on tässä kohtaa kysymys? Onko eksaktia empiiristä tietoa, satunnainen yksittäis-otanta vai kaverilta kuultu juttu? Mikä moottori ja tyyppi on kyseessä? En meinaan ole yhtäkään helicoilia joutunut Porschen koneeseen asentamaan viimeisen reilun 12 vuoden aikana ja niitä on tullut muutamia "kosketeltua". Tietäisinpähän vain tulevaisuudessa varoa jos/kun moinen moottori sattuu kohdalle kun en muualta ole aiheesta kuullut mitään.motocoyote kirjoitti:Mm. Porschen koneita rakennettaessa ruukataan kaikille pinnapulteille tehdä irtokierre"modi", koska isompi kierre luonnollisesti kestää paremmin...
Nimim. Utelias Unto
l Kipu on vain tunne l
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Hmm... Itse en ole mikään Porschetuntija, ja näinollen perustin väittämäni erään tutun (ja erittäin pätevän) asentajan/virittäjän kertomaan, kun kerran vierestä katselin hänen holkittaessaan Porchen lohkoa. Mikäli en aivan väärin muista, niin kyseessä oli 911:sen motti johon olivat tekemässä viritystä reilummalla kädellä.. (koneen tarkempaa tyyppiä on turha mennä arvailemaan, ainoa asia mitä minä porschesta "tiedän" on että ne ovat prkleen arvostettuja autoja ollakseen niinkin rumiaJere itte kirjoitti:Jaa. Mistäköhän Porschen koneesta on tässä kohtaa kysymys? Onko eksaktia empiiristä tietoa, satunnainen yksittäis-otanta vai kaverilta kuultu juttu? Mikä moottori ja tyyppi on kyseessä? En meinaan ole yhtäkään helicoilia joutunut Porschen koneeseen asentamaan viimeisen reilun 12 vuoden aikana ja niitä on tullut muutamia "kosketeltua". Tietäisinpähän vain tulevaisuudessa varoa jos/kun moinen moottori sattuu kohdalle kun en muualta ole aiheesta kuullut mitään.motocoyote kirjoitti:Mm. Porschen koneita rakennettaessa ruukataan kaikille pinnapulteille tehdä irtokierre"modi", koska isompi kierre luonnollisesti kestää paremmin...
Nimim. Utelias Unto

Ilmeisesti se kierteiden holkitus oli "sivutyö" nimenomaan siihen viritykseen liittyen.
E: Helicoilihan on erittäin paikallaan silloin kun vedetään teräspultilla jotain kiinni alumiiniin; helicoilin kierrekitka on pienempi, ja näinollen esim. 100Nm kiristysvoimalla saadaan pultille suurempi aksiaalivoima, ja sitä mukaa kiinnitettävä "systeemi" lujempaan kiinni, kuin jos pultti vedetään alumiinisiin kierteisiin.
E2: Voin toki kysäistä sitä moottorityyppiä kun seuraavan kerran olen tämän äijän kanssa jutuissa.

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Eikait siinä. Taas irrottaa kone. Tossa on turha yrittääkkää porata tota, liian ahdasta. Koneen irrotus ei kyllä mikään ongelma ole, onhan tuo jo pari kertaa pitäny irroittaa 
Tuli semmone mielee tosta porsche jutusta, että laittas kaikkiin kierteisiin tuon? Tossa kierteen menossa ihmetyttää se, että se kierre meni ihan itsekseen.
E: vielä tosta helicoil jutusta. Kun mulla on pinnapulteissa nuo kaulakkeet, niin miten sen nyt sais estettyä sen pultin liian syvään pyörimisen? Että ei pyöri silloinkaan syvempään, kun kiristetään momenttii? Ettei vaa menis lohkosta pultti läpi? Tosin eipä nuita kaulakkeita ole mopoissakaan.

Tuli semmone mielee tosta porsche jutusta, että laittas kaikkiin kierteisiin tuon? Tossa kierteen menossa ihmetyttää se, että se kierre meni ihan itsekseen.
E: vielä tosta helicoil jutusta. Kun mulla on pinnapulteissa nuo kaulakkeet, niin miten sen nyt sais estettyä sen pultin liian syvään pyörimisen? Että ei pyöri silloinkaan syvempään, kun kiristetään momenttii? Ettei vaa menis lohkosta pultti läpi? Tosin eipä nuita kaulakkeita ole mopoissakaan.
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
joo vaihoin 3 pinnapultin kierteesee ton helicoilin ku sillä saa nii kestävän kierteen. yks oli niin tiukassa ettei millää lähteny, koitin iha putkipihdeillä. Pitää kattoo jos jaksaa vaihtaa senki, kun ensi koneen lämmittää ja sit koittaa irrottaa. myyjän kerpele ensi anto ihan väärän kierteen mulle, ni sai repiä kaikkinee paskoinee sen pois sieltä kierteestä.
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Pääsääntöisesti en ole helicoilia alumiinin kanssa tarvinnut, mutta oikeata momenttilukemaa ja tarkkaa momenttiavainta kylläkin. Väärällä momentilla korkkaa amuliinista jengat vähän turhan helposti. Ja silloin pitää hakea se helicoilisarja.motocoyote kirjoitti:...Ilmeisesti se kierteiden holkitus oli "sivutyö" nimenomaan siihen viritykseen liittyen.
E: Helicoilihan on erittäin paikallaan silloin kun vedetään teräspultilla jotain kiinni alumiiniin; helicoilin kierrekitka on pienempi, ja näinollen esim. 100Nm kiristysvoimalla saadaan pultille suurempi aksiaalivoima, ja sitä mukaa kiinnitettävä "systeemi" lujempaan kiinni, kuin jos pultti vedetään alumiinisiin kierteisiin.
E2: Voin toki kysäistä sitä moottorityyppiä kun seuraavan kerran olen tämän äijän kanssa jutuissa.

Tiedän mm. 911:sien ahdettujen mottien kanssa käytetyn helicoileja, samoin kuin 4 ja 8-sylinteristen etumottisten kanssa kun on haettu rajuja tehonlisäyksiä. Kannen pinnapultit ovat peruspaikkoja missä helicoilit ovat järkevä vaihtoehto tiukemmin viritetyssä moottorissa. Enemmänkin niillä on kai haettu sitä että jengat kestävät uudelleen avaamisen jos/kun pitää moottoria aukoa jostakin syystä uudestaan. Joitakin moottoreita kun ovat joutuneet availemaan useitakin kertoja ennenkuin on löydetty oikeat osakombinaatiot.
l Kipu on vain tunne l
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
ei vittulanväki.. nyt meni sitte siitä pinnapultista kierre joho en ollu laittanu helicoilia... mikä kerpele nuita kierteitä riivaa? ei kestä paria päivää pitempään..
Kierteet ei siis mee kiristyksessä vaan itsekseen. Nytkun aukasi venttiilikopan nii se pinnapultti oli löysällä. eihä tuo momentti avai sitte oo kökkönä.
Kierteet ei siis mee kiristyksessä vaan itsekseen. Nytkun aukasi venttiilikopan nii se pinnapultti oli löysällä. eihä tuo momentti avai sitte oo kökkönä.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Minkä merkkinen kautta minkälainen momenttiavain sulla on?rekisteri kirjoitti:ei vittulanväki.. nyt meni sitte siitä pinnapultista kierre joho en ollu laittanu helicoilia... mikä kerpele nuita kierteitä riivaa? ei kestä paria päivää pitempään..
Kierteet ei siis mee kiristyksessä vaan itsekseen. Nytkun aukasi venttiilikopan nii se pinnapultti oli löysällä. eihä tuo momentti avai sitte oo kökkönä.
Omien kokemusten mukaan noiden halpojen momenttiavainten kanssa pitää olla todella tarkkana, itselläni on kolme halpisavainta, yhdellä ei tehnyt hevonv*ttua (joku mikälie halpis), toisella momentti on yhtä tarkka kuin rautaputkella vedettynä (Am-pro jolla 25v takuu, kerran jo vaihtanut takuuseen mutta uudellakin tullut vedettyä pari pulttia poikki) ja kolmannella (Biltema) saa momentin ainakin melko lähelle oikein, ts. on toiminut parhaiten. Eniten nyppii että kunnollisen momenttiavaimen, Beltzer, Bahco, Kamasa tms. ois saanu samalla rahalla kuin nuo kolme p*skaa...
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Pienen momenttiavaimen (0-20Nm) virkaa hoitaa Beltzerin avain ja kovasta hinnasta huolimatta (175€) voin suositella!
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
Niin,ja kyllä noi kalliit/hyvtkin pitää joskus kaliproida,entisessä työmaassa määrä ajoin suoritettiin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Lohkosta meni pinnapultin kierre
En tiedä merkkiä, oli uutena aika kallis. Pitää kokeilla jollakin toisella momenttiavaimella.
E:Tuntuupa oleva aika veltto ku... Eli on vaa kiristetty yksinkertasesti liian löysälle. ja puristukset hakannu kierettä paskaks. Muistaako joku nuita momentteja? muistaakseni oli jotaa 30 isommille muttereille ja 13 pienille pulteille?
E:Tuntuupa oleva aika veltto ku... Eli on vaa kiristetty yksinkertasesti liian löysälle. ja puristukset hakannu kierettä paskaks. Muistaako joku nuita momentteja? muistaakseni oli jotaa 30 isommille muttereille ja 13 pienille pulteille?