joni launonen kirjoitti:Tuommoisten juttujen uutisoinnissa on oikeesti petrattavaa. Teen duunia lafkalle, joka tuon uutisen on tuottanut, mutta olen hyvin tarkka noista sanamuodoista vastaavissa tapauksissa. Esimerkkinä menköön semmoinen tapaus, että tuossa pari vuotta sitten äijät veti humalaspäisään kelkalla kivikkoon sillä seurauksella, että ainakin yksi kuoli. En muista otsikointia, mutta kirjoitin alkuun jotensakin niin, että kalareissulta palanneet miehet ajoivat humalassa rantakivikkoon moottorikelkalla.
Olen koettanut joskus vääntää rautalangasta joillekin virkaveljille ja -sisarille, että miettisivät sanavalintojaan. Jos tuon esimerkkini jutun olisi kirjoittanut joku helsinkiläinen työkaveri, olisi jutun kärki ollut jotenkin tyyliin, että moottorikelkkailija ajoi humalassa rantakivikkoon ja kuoli. Tuommoinen uutinen leimaa moottorikelkkailun harrastajat.
Niin kelkat, mönkkärit kuin veneetkin on monen sellaisen ihmisen käytössä, jotka eivät varsinaisesti lukeudu kelkkailijoihin tai veneilijöihin. He käyttävät noita härveleitä johonkin tiettyyn tarpeeseen, jolloin kulkupelin rooli on toissijainen. Esimerkiksi sorsastaja, joka väijyy viattomia räpyläjalkaisia kaiskilikossa, käyttää venettä tai kanoottia, muttei hän siltikään ole välttämättä veneilijä tai meloja. Miettikääpä tapausta, jossa humalainen sorsastaja kaataa veneensä ja hukkuu. Tuleeko jostakin uutinen tyyliin "Veneilijä hukkui sorstastusretkellä. Alkoholilla epäillään olevan osuutta asiaan..."
Tuosta sorsastusjutusta saa kuvan, että kaikki sorsastajat/mehtästäjät on päisään sorsastuksesa. Totuus on, että ne jokka yrittää "mehtästää" ja ryypätä samaan aikaan ei oo mehtästäjiä, vaan turisteja jokka käy kerran syksysä sorsanpyynnisä, eli sorsanpyynnin alotuspäivänä.
Näillä turisteilla ja mehtästäjillä ei oo mittään tekemistä keskenään.
Mehtästämien ja ryyppäminen on mukavaa hommaa, mutta niitä ei voi tehä yhtä aikaa

En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.