Kyseenalaista kuuluisuutta

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Big ATV
2WD
Mönkijä:: Articcat 650 Twin

Kyseenalaista kuuluisuutta

Viesti Kirjoittaja Big ATV »

Uutinen Karjalaisessa ma.21.11
"Mönkijäkuski loukkaantui Joroisissa.
Pieksänmaalainen 27-vuotias mies loukkaantui törmättyään mönkijällä pysäköityyn henkilöautoon Joroisissa Pohjoi-Savossa.Tapaus sattui lauantai-iltana maatalon pihapiirissä Maavedellä.Mies törmäsi 60-70 kilometrin tuntinopeudella auton kylkeen ja sinkoutui itse vielä toisen pysäköidyn auton kylkeen.Loukkaantunut mies kuljetettiin ambulanssilla hoidettavaksi Kuopioon yliopistolliseen sairaalaan.Juvan poliisi epäilee pieksänmaalaismiestä törkeästä rattijuoppoudesta." STT

Toivottavasti ei ollut meidän foorumilaisia,jos on, niin suosittelisin... :x :x :x
Articcatisti
alssu
4WD

Re: Kyseenalaista kuuluisuutta

Viesti Kirjoittaja alssu »

Big ATV kirjoitti:Juvan poliisi epäilee pieksänmaalaismiestä törkeästä rattijuoppoudesta.
pikemminkin sarvijuoppoudesta...
Kenne
6WD
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

Miksi ensin otsikoidaan esim 'Mönkijäkuski ajo kolarin' eikä 'RATTIJUOPPO ajoi mönkijällä kolarin'
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Kenne kirjoitti:Miksi ensin otsikoidaan esim 'Mönkijäkuski ajo kolarin' eikä 'RATTIJUOPPO ajoi mönkijällä kolarin'
Tuo otsikko juttu on ihan tosi, siinä leimataan syylliseksi mönkijä eikä sen kuljettaja. Leima kun on negatiivinen niin se ei heti "kulu" pois. :evil:
Ja tuohan ei harrastuksen kannalta oo hyvä asia :!:
ajp
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajp »

mönkijä-kuskit saa aina parasta valitusta. Josain laavulla oli hirvee määrä nuoria ryyppäämässä ja ne oli sitten polttanu kaikki polttipuut yhen illan aikana. Siel kävi kaks mönkijöillä kääntämässä niin eikös mulle soitettu et olinko mä siel tai tietkö ketä siellä on käyny. Tottakai mönkijä kuskit poltti kaikki puut. Mönkijä-kuskit saa aina parasta mainosta!!!(eli paskinta)
tulipas taas harvinaisen epäselvä ja pitkä viesti.
Zuikki
Tracks
Mönkijä:: Herra Polaris
Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
Viesti:

Re: Kyseenalaista kuuluisuutta

Viesti Kirjoittaja Zuikki »

Big ATV kirjoitti:Uutinen Karjalaisessa ma.21.11
"Mönkijäkuski loukkaantui Joroisissa.
Pieksänmaalainen 27-vuotias mies loukkaantui törmättyään mönkijällä pysäköityyn henkilöautoon Joroisissa Pohjoi-Savossa.Tapaus sattui lauantai-iltana maatalon pihapiirissä Maavedellä.Mies törmäsi 60-70 kilometrin tuntinopeudella auton kylkeen ja sinkoutui itse vielä toisen pysäköidyn auton kylkeen.Loukkaantunut mies kuljetettiin ambulanssilla hoidettavaksi Kuopioon yliopistolliseen sairaalaan.Juvan poliisi epäilee pieksänmaalaismiestä törkeästä rattijuoppoudesta." STT

Toivottavasti ei ollut meidän foorumilaisia,jos on, niin suosittelisin... :x :x :x
En ollut minä, vaikka sillä suunnalla kouhotan ja olen osannut pitää kyllä viinan ja ajoneuvot erillään :partyman:
Solaris
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

moi,

tämä on valitettavasti totta, muilla on asenne "vamma".
Sama tarina esiintyy motoristeja sek sekä kelkkailijoita kohtaan, ikävää se on mutta siitä ei pääse helpolla eroon...
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008

vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

ja kun tarpheksi näitä vahinkoja alkaa tulemhan mönkijöiden yleistymisen myötä, niin saamme hyvästellä halvat hinnat vakuutusmaksuissa. Pahin mitä voi tapahtua, on rinnastaa mönkijöitä moottoripyöriin ja niiden vakuutuksiin.

t.veli-pekka
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei tuo vielä mitään. Katsokaapas aina, kun uutisoidaan autokolareita, jos on mersu osallisena rytäkässä, niin aina mainitaan, mutta ei muita autoja merkiltään. Miksiköhän? :?:
iippo
4WD

Viesti Kirjoittaja iippo »

Vähän OT:

Mutta on hauska lukea noita rattijuopumus uutisia "törkeä rattijuoppo" ajoi poliisin ratsiaan jne.

Hemmetti, jos minusta kirjoitettaisiin noin (ei en ole jäänyt ratista kiinni, enkä jää) haastaisin kirjoittajan käräjille kunnianloukkuksesta. Mistä hitosta ne voi tietää että se kuski oli törkeä. Sehän saattoi olla hyvinkin asiallinen kaveri joka syyllistyi rikosnimikkeellä "törkeä rattijuopumus" olevaan rikokseen.

Vähän tarkkuutta peliin. ("nyt mulla ei enään huvitä yhtään mikään - Matti Näsä")
Viimeksi muokannut iippo, 23 Marras 2005 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jr
Tracks

Viesti Kirjoittaja jr »

petri.n kirjoitti:Ei tuo vielä mitään. Katsokaapas aina, kun uutisoidaan autokolareita, jos on mersu osallisena rytäkässä, niin aina mainitaan, mutta ei muita autoja merkiltään. Miksiköhän? :?:
Njaa, meillä ei paikallisissa lehdissä mainita kuin sanat henkilöauto, moottoripyörä, kuormuri tai vastaavaa (ehkä jopa käyttäisivät sanaa mönkijä jos sellaisella joku kolaroisi). Jos mersusta tulee auto vasta kolaroinnin jälkeen? Jos joku toimittaja kokee tarpeelliseksi mainita autojen merkit niin kyllähän se sitten ne kirjoittelee.

Kyllä niitä kolareita ilmoitellaan autojenkin suhteen "autoilija kolaroi läpä läpä, puhalsi 3 promillea". Voihan sitä kuka tahansa kolaroida, ihan jopa selvinpäin. Elämässä sattuu ja tapahtuu. Eihän tuossa jutussa mönkijät saaneet mitään huonoa julkisuutta, se kuskihan oli rattijuoppo.
joni
4WD

Viesti Kirjoittaja joni »

Tuommoisten juttujen uutisoinnissa on oikeesti petrattavaa. Teen duunia lafkalle, joka tuon uutisen on tuottanut, mutta olen hyvin tarkka noista sanamuodoista vastaavissa tapauksissa. Esimerkkinä menköön semmoinen tapaus, että tuossa pari vuotta sitten äijät veti humalaspäisään kelkalla kivikkoon sillä seurauksella, että ainakin yksi kuoli. En muista otsikointia, mutta kirjoitin alkuun jotensakin niin, että kalareissulta palanneet miehet ajoivat humalassa rantakivikkoon moottorikelkalla.

Olen koettanut joskus vääntää rautalangasta joillekin virkaveljille ja -sisarille, että miettisivät sanavalintojaan. Jos tuon esimerkkini jutun olisi kirjoittanut joku helsinkiläinen työkaveri, olisi jutun kärki ollut jotenkin tyyliin, että moottorikelkkailija ajoi humalassa rantakivikkoon ja kuoli. Tuommoinen uutinen leimaa moottorikelkkailun harrastajat.

Niin kelkat, mönkkärit kuin veneetkin on monen sellaisen ihmisen käytössä, jotka eivät varsinaisesti lukeudu kelkkailijoihin tai veneilijöihin. He käyttävät noita härveleitä johonkin tiettyyn tarpeeseen, jolloin kulkupelin rooli on toissijainen. Esimerkiksi sorsastaja, joka väijyy viattomia räpyläjalkaisia kaiskilikossa, käyttää venettä tai kanoottia, muttei hän siltikään ole välttämättä veneilijä tai meloja. Miettikääpä tapausta, jossa humalainen sorsastaja kaataa veneensä ja hukkuu. Tuleeko jostakin uutinen tyyliin "Veneilijä hukkui sorstastusretkellä. Alkoholilla epäillään olevan osuutta asiaan..."
stinger
6WD

Viesti Kirjoittaja stinger »

Sitten kun jotkut vielä lukevat juttuja, näitä tai muitakin kohu-sellaisia, suodattamatta sieltä olennaista asiaa. Monellekin se päivän "raamattu" on Ilta-Sanomat/Iltalehti mielenkiintoisine juttuineen. Se jutun kirjoittajan motiivi paistaa läpi sanavalinnoista ja suurista kuvista. Esimerkkinä "Orava aiheutti 10000 talouden säkökatkon", ja kuvan alla " kuvan orava ei liity tapaukseen".
jaska
6WD

Viesti Kirjoittaja jaska »

joni launonen kirjoitti:Tuommoisten juttujen uutisoinnissa on oikeesti petrattavaa. Teen duunia lafkalle, joka tuon uutisen on tuottanut, mutta olen hyvin tarkka noista sanamuodoista vastaavissa tapauksissa. Esimerkkinä menköön semmoinen tapaus, että tuossa pari vuotta sitten äijät veti humalaspäisään kelkalla kivikkoon sillä seurauksella, että ainakin yksi kuoli. En muista otsikointia, mutta kirjoitin alkuun jotensakin niin, että kalareissulta palanneet miehet ajoivat humalassa rantakivikkoon moottorikelkalla.

Olen koettanut joskus vääntää rautalangasta joillekin virkaveljille ja -sisarille, että miettisivät sanavalintojaan. Jos tuon esimerkkini jutun olisi kirjoittanut joku helsinkiläinen työkaveri, olisi jutun kärki ollut jotenkin tyyliin, että moottorikelkkailija ajoi humalassa rantakivikkoon ja kuoli. Tuommoinen uutinen leimaa moottorikelkkailun harrastajat.

Niin kelkat, mönkkärit kuin veneetkin on monen sellaisen ihmisen käytössä, jotka eivät varsinaisesti lukeudu kelkkailijoihin tai veneilijöihin. He käyttävät noita härveleitä johonkin tiettyyn tarpeeseen, jolloin kulkupelin rooli on toissijainen. Esimerkiksi sorsastaja, joka väijyy viattomia räpyläjalkaisia kaiskilikossa, käyttää venettä tai kanoottia, muttei hän siltikään ole välttämättä veneilijä tai meloja. Miettikääpä tapausta, jossa humalainen sorsastaja kaataa veneensä ja hukkuu. Tuleeko jostakin uutinen tyyliin "Veneilijä hukkui sorstastusretkellä. Alkoholilla epäillään olevan osuutta asiaan..."

Tuosta sorsastusjutusta saa kuvan, että kaikki sorsastajat/mehtästäjät on päisään sorsastuksesa. Totuus on, että ne jokka yrittää "mehtästää" ja ryypätä samaan aikaan ei oo mehtästäjiä, vaan turisteja jokka käy kerran syksysä sorsanpyynnisä, eli sorsanpyynnin alotuspäivänä.
Näillä turisteilla ja mehtästäjillä ei oo mittään tekemistä keskenään.
Mehtästämien ja ryyppäminen on mukavaa hommaa, mutta niitä ei voi tehä yhtä aikaa :!:
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
joni
4WD

Viesti Kirjoittaja joni »

niin, tarkoitukseni oli kärjistää ja valoittaa kirjoittamaani esimerkkillä. sorruin ilmeisesti parjaamanlaiseeni virheeseen. juttu olisi kaiketi pitänyt kirjoittaa jotansakin näin:

"ajatelkaa tilannetta, jossa humalainen miespuolinen ihminen sorsastustarkoiksessa liikkeellä ollessaan kaataa kulkupelinään käyttämänsä kanoottityyppisen vesiliikenteeseen tarkoitetun kulkuneuvonsa"

noin välttää leimaamisen. ei, mutta tuohan leimaa kaikki miespuoliset ihmiset... suo siellä vetelä täällä... :?
Vastaa Viestiin