Tavallisia nastoja isoihin renkaisiin
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Tavallisia nastoja isoihin renkaisiin
Olin tänään yhteydessä Järvenpään Vianoriin (siinä Katsastuskonttorin kulmalla) ja höpistiin renkaiden norminastoituksesta.
Sanoi, että onnistuu melkein mihin tahansa renkaaseen jos vaan saadaan nasta kiinni ilman että menee läpi renkaasta = tarpeeksi kumia.
Ehdotti 4-kulmaista, työkonenastaa (paloautot ja muut erikoisajoneuvot) Mulla oli verrokina BearClaw, johon sanoi onnistuvan helposti.
Hinta noin 30 senttiä nasta, eli max 50€ / pyörä, kun laittaa 150 nupia.
Teetän ensiviikolla kun saan kumit ja sitten lisää kommetteja.
Sanoi, että onnistuu melkein mihin tahansa renkaaseen jos vaan saadaan nasta kiinni ilman että menee läpi renkaasta = tarpeeksi kumia.
Ehdotti 4-kulmaista, työkonenastaa (paloautot ja muut erikoisajoneuvot) Mulla oli verrokina BearClaw, johon sanoi onnistuvan helposti.
Hinta noin 30 senttiä nasta, eli max 50€ / pyörä, kun laittaa 150 nupia.
Teetän ensiviikolla kun saan kumit ja sitten lisää kommetteja.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
kiinnostaa...
joo,kiinnostavaa
laita vaan infoa ja kuvia..

Honda TRX450R -tuunattu katurassi-
Ford Transit 2.5 -00 -käyttis-
Ford Transit 2.5 -00 -käyttis-
- blue Honda Trx
- Tracks
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Itse laitatin kanssa Vianorissa nastat 27 Bear Claweihin,hinta oli 100 eur kaikki neljä rinkulaa töineen päivineen.
Nastoja on n.100 per rengas..en ole laskenu.
Bear Clawiin olivat laittaneet siihen keskellä olevaan "neliskumaiseen kumipalaan" 4 nastaa ja sivulle meneviin "lamelleihin" yhden nastan..voiko vaikeemmin sanoa,mutta kutakuinkin n.100 nastaa per rengas.
Nastoina olivat käyttäneet 9mm perusnastaa.
Vianorin ukko sanoi että Kendan kumiseos on liian pehmeä,epäilivät että ei pysy nastat kiinni.
Nyt n.300 km ajon jälkeen on muutama nasta irronnut ja muutama on irtoamaisillaan,tosiaan..ei taida nastat pysyä pitkään...
Olen yrittänyt olla ruopimatta renkailla,koska nastat vaativat sen sisään ajon.
Kannataa myös pyytää Rengasliikettä poraamaan tarpeeksi syvät niistä nastoitus reijjistä,että ei olisi ihan pinnassa.
Huolestuttaa kuitenkin tuo kun noita nastoja irtoaa niin se jättää kumin pinnan aika repaleiseksi,saa nähdä missä kunnossa on renkaat kevään tullen..
Myös ajaessa on huomannut silloin tällöin "kops" äänen-->Nasta on irronnu ja iskeytynyt lokasuojaan,saa nähdä kovalla pakkasella..tuleeko läpi asti..
Mielestäni pito on erinomainen nastoitettuna,ei tartte pelätä että lähtis "veteleen"...
Nastoitus kannattaa-->tuo poraus reikä tarpeeksi syväksi ja mahdollisimman laakealla lautasella nasta kiinni.
Nastoja on n.100 per rengas..en ole laskenu.
Bear Clawiin olivat laittaneet siihen keskellä olevaan "neliskumaiseen kumipalaan" 4 nastaa ja sivulle meneviin "lamelleihin" yhden nastan..voiko vaikeemmin sanoa,mutta kutakuinkin n.100 nastaa per rengas.
Nastoina olivat käyttäneet 9mm perusnastaa.
Vianorin ukko sanoi että Kendan kumiseos on liian pehmeä,epäilivät että ei pysy nastat kiinni.
Nyt n.300 km ajon jälkeen on muutama nasta irronnut ja muutama on irtoamaisillaan,tosiaan..ei taida nastat pysyä pitkään...

Olen yrittänyt olla ruopimatta renkailla,koska nastat vaativat sen sisään ajon.
Kannataa myös pyytää Rengasliikettä poraamaan tarpeeksi syvät niistä nastoitus reijjistä,että ei olisi ihan pinnassa.
Huolestuttaa kuitenkin tuo kun noita nastoja irtoaa niin se jättää kumin pinnan aika repaleiseksi,saa nähdä missä kunnossa on renkaat kevään tullen..

Myös ajaessa on huomannut silloin tällöin "kops" äänen-->Nasta on irronnu ja iskeytynyt lokasuojaan,saa nähdä kovalla pakkasella..tuleeko läpi asti..

Mielestäni pito on erinomainen nastoitettuna,ei tartte pelätä että lähtis "veteleen"...
Nastoitus kannattaa-->tuo poraus reikä tarpeeksi syväksi ja mahdollisimman laakealla lautasella nasta kiinni.
- blue Honda Trx
- Tracks
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Hehehe....keväällä lokarit on sen näköisiä kun joku olisi jatimaticilla antanut kerran PPPPRRRRRRRRRRRRRTTTTTTTTTOH3GNY kirjoitti: Myös ajaessa on huomannut silloin tällöin "kops" äänen-->Nasta on irronnu ja iskeytynyt lokasuojaan,saa nähdä kovalla pakkasella..tuleeko läpi asti..![]()
.

Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Sanoivat liimaavansa se täällä Jäärvenpäässä kiinni. Sitten kuulemma kestää, vaikka pehmeä seos
Ettepäin
kävin alkuviikosta nastoituttamassa renkaat masalan rengasliikkeessä. laittoivat takakumeihin 100kpl/rengas ja eteen 90 maksoi 20e per rengas eli yhteensä 80€ renkaat on ne mukana tulleet missä ei juuri kuviota ole ja pitoa löytyi vain vähän lumella mutta nyt kun nastat puree jäähän niin pääsee ihan hyvin liikkeelle peilijäälläkin!
nastat scrambler 500 '05
Mä tilasin nastat AJ Biken kautta, ne on laitettu Maxxis renkaille joissa kunnon nappulat. Hintaa oli jotain hieman alle parisataa per kumi.
Olen ajanut niillä nyt vähän päälle 300 km eikä yhtään nastaa ole vielä irronnut.
Ainoa pienoinen huonopuoli on ettei niillä ole yhtään pitoa, ei siis minkäänlaista, ainakaan tälläisellä kuivalla kelillä. Stadin keskustassa mukulakivillä tuskin pääsee edes liikkeelle ja etupää ohjautuu mutkissa alta pois. Voisin melkein sanoa että ovat aikalailla hengenvaaralliset jos nopeutta on yli 30km/h.
Olen yrittänyt nostaa ja laskea paineita mutta mikään ei tunnu auttavan. Tuskin niissä 300 km jälkeen on mitään vahaakaan jäljellä pinnalla.
Mut kokemusta mulla on vain tälläisellä kuivalla kelillä..
Mut hurja ääni niistä ainakin lähtee paljaalla asfaltilla.
Missä se jää ja ne lumimyrskyt on?!?!
Onko teillä muilla vakiopaineet nastarenkaissa vai?
http://www.aj-bike.fi/Monkijat%20nastarenkaat.htm
(Mä laitan niistä jotain kuvia kunhan tajuan minne ne kuvat voi laittaa ja mten).
Olen ajanut niillä nyt vähän päälle 300 km eikä yhtään nastaa ole vielä irronnut.
Ainoa pienoinen huonopuoli on ettei niillä ole yhtään pitoa, ei siis minkäänlaista, ainakaan tälläisellä kuivalla kelillä. Stadin keskustassa mukulakivillä tuskin pääsee edes liikkeelle ja etupää ohjautuu mutkissa alta pois. Voisin melkein sanoa että ovat aikalailla hengenvaaralliset jos nopeutta on yli 30km/h.
Olen yrittänyt nostaa ja laskea paineita mutta mikään ei tunnu auttavan. Tuskin niissä 300 km jälkeen on mitään vahaakaan jäljellä pinnalla.
Mut kokemusta mulla on vain tälläisellä kuivalla kelillä..
Mut hurja ääni niistä ainakin lähtee paljaalla asfaltilla.
Missä se jää ja ne lumimyrskyt on?!?!
Onko teillä muilla vakiopaineet nastarenkaissa vai?
http://www.aj-bike.fi/Monkijat%20nastarenkaat.htm
(Mä laitan niistä jotain kuvia kunhan tajuan minne ne kuvat voi laittaa ja mten).
Siinäpä se, jossain keslustelussa tuli tämä jo sanottua mutta kertaus on opintojen äiti. Liikennekäyttöön ei missään nimessä kannata nastoittaa renkaita täyteen piikkejä koska silloin rengas kulkee nastojen varassa ja on päivänselvää että rauta vastaan asfaltti ei voi kuulosta kovinkaan lupaavalta pitonsa puolesta. Raju nastoitus sopii hyvin silloin jos tiet on jäisiä tai lumisia mutta varsinkin täällä etelässä lumisia teitä näkee pelkästään telkkarissa tai kaupunkiseudun ulkopuolella.
Ilmaisia lounaita ei nastoituksen osalta ole vaan joko renkaat on tehtävä yleiseen maantiekäyttöön tai sitten jäisille teille. Isorotan renkaat on aivan varmaan todella namut ajaa polanteella mutta kuten tekstistä saa hyvin ymmärtää niin ne on vaaralliset jokapaikan maantierankaana.
Kokeilun arvoinen juttu voisi olla että jättäisi renkaan keskiosan hiukan vähemmälle nastoituksella ja ajaisi maantiellä yleisajossa kovemmilla paineilla niin että rengas kulkee enemmän keskiharjalla. Sitten kun mennään liukaalle tiepohjalle hurvittelemaan niin paineita lasketaan niin että rengas pitää enemmän koko kuvioltaan. Onko täysin tuhoon tuomittu ajatus?
Ilmaisia lounaita ei nastoituksen osalta ole vaan joko renkaat on tehtävä yleiseen maantiekäyttöön tai sitten jäisille teille. Isorotan renkaat on aivan varmaan todella namut ajaa polanteella mutta kuten tekstistä saa hyvin ymmärtää niin ne on vaaralliset jokapaikan maantierankaana.
Kokeilun arvoinen juttu voisi olla että jättäisi renkaan keskiosan hiukan vähemmälle nastoituksella ja ajaisi maantiellä yleisajossa kovemmilla paineilla niin että rengas kulkee enemmän keskiharjalla. Sitten kun mennään liukaalle tiepohjalle hurvittelemaan niin paineita lasketaan niin että rengas pitää enemmän koko kuvioltaan. Onko täysin tuhoon tuomittu ajatus?
-
- Tracks
Tuo keskiharja kuluu tod.näk. aika nopeaan tahtiin kovilla paineilla, jonka jälkeen sivut tavoittaa tien pinnan ja taas mennään pelkillä nastoilla.Koheltaja kirjoitti: Kokeilun arvoinen juttu voisi olla että jättäisi renkaan keskiosan hiukan vähemmälle nastoituksella ja ajaisi maantiellä yleisajossa kovemmilla paineilla niin että rengas kulkee enemmän keskiharjalla. Sitten kun mennään liukaalle tiepohjalle hurvittelemaan niin paineita lasketaan niin että rengas pitää enemmän koko kuvioltaan. Onko täysin tuhoon tuomittu ajatus?
Lisäksi tuon jälkeen rengas on väärin kulunut joka myös vaikuttaa negatiivisesti ajomukavuuteen/ominaisuuksiin.
Mielestäni ei hjyva idea.