Morjes! Onko kukaan muu pistänyt merkille huohotin putken reijän pienuutta,kun se tulee ilmanputsari kotelolle. kotelon reikähän ei ole kuin 3mm maksimissaan ja huohotin putki on 10-12mm halkasia.Voisi kuvitella ,kun moottorissa on paljon kierroksia,niin huohotin putken kautta ulos puhallus on aika heikkoo ja syntyy kova paine kampikammioon, joka voi ehkä aiheuttaa niitä öljy vuotoja ja stefan pullahtamisia.moottorissahan ainoa ulos huohotus on kannessa.Itsellä linkussa ainakin kampikammion paine laski puoleen,kun laitoin huohotin putken menee suoraan alas maahan päin.Oli helppo todeta öljytikun reijästä.Öljyä ei pitäisi tulla huohotinputkesta,jos tulee niin se on yleensä merkki koneen väljyydestä.Näin minulle neuvoi eräs nelitahti moottorin asiantuntia.
Itselläni irtosi tuo huohotin letku ja räiski vähän öljyjä pihalle. Tässä yhteydessä kiinnitin huomiota tähän todella pieneen reikään ilmanputsarin kotelolla. Mielessä kävi että pitäisiköhän tuota reikää vähän isontaa mutta ainakin toistaiseksi jäi isontamatta.
Sen verran varoitusta että pitäkää huoli siitä että irrallaan oleva huohotinputki ei pääse jäätymään tukkoon. Itse tekisin niin että laittaisin huohotinputken jonnekkin satulan alle tai sitten poraisin putsarissa olevan reiän isommaksi. Jos lähdetään reikää suurentamaan niin huomioikaa se että kotelossa on kova imu päällä ja jos reiästä tulee liian suuri niin pikkuhiljaa alkaa ilmanpuhdistimeen kerääntyä öljyä...
Jotain tuommoista juuri ajattelin, että kärsiiköhän sitä ihan summamutikassa ruveta suurentelemaan sitä reikää. Jätin vielä suurentamatta koska ajattelin seurata mitenkä pelittää tästä eteenpäin.
Siinä suhteessa 3mm reikäkin riittää huohottimelle että jos kaikki on kunnossa niin koneen pitäisi huohottaa vähemmän mitä ilmanputsarin kautta tulee imua. Jos öljyvuodot loppuu sillä että huohottimen letku irroitetaan siltä paikalta missä sen pitäisi olla niin joko moottori on viallinen tai sitten laitteen suunnittelussa on käynyt käpy.