Tänään hyökkäsin mönkkärillä mustikkametsän siimekseen. Ajelin lyhyitä matkoja helpossa maastossa pysähdellen välillä poimurin täyttöä varten. Yhden poimintasession jälkeen mönkkäri ei enää käynnistynytkään ja tienoon täytti voimakas bensan katku. Kurkkasin penkin alle ja huomasin, että kaasarin alimmaisesta kohdasta lähtevä kumiletku roikkui vapaana alaspäin ja siitä pulppusi reilusti bensaa. Nostin letku päätä ylemmäs ja bensan tulo lakkasi. Kuva tuosta letkusta löytyy viestin alaosasta. Kyseessä siis letku, joka lähtee kaasarin alaosasta, ruuvin alapuolelta. Vähän aikaa asiaa ihmeteltyäni huomasin vielä, että bensaa valuu kaasarin joka nurkalta. Sitten tajusin laittaa bensahanan kiinni. Bensahana ei ole ollut kiinni tätä ennen kertaakaan viimeiseen kuuteen vuoteen.
Ymmärsin tulpan kastuneen ja ajattelin odottaa hetkisen. Metsässä en alkanut avaamaan tuota tulppaa. Odoteltuani hetken avasin bensahanan uudelleen, jolloin kaasarista alkoi valua taas reilusti bensaa. Ei siis siitä letkusta vaan ympäri kaasaria. Ei muuta ku hana uudelleen kiinni. Hetken odottelun jälkeen sain mönkkärin jälleen käyntiin ja avasin tämän jälkeen hanan. Ajoin muutaman kilometrin matkan kotiin ja tarkistin tilanteen. Kaasari ei enää vuotanut vaikka hana oli auki.
Tokihan tästä tulisi rimpauttaa merkkiliikkeeseen ja kysyä mitä ovat oikeen tehneet mutta ajattelin kääntyä aluksi teidän puoleen jos/kun kyseessä on joku pieni homma, jonka takia konetta ei kannata lähteä raahaamaan takas huoltoon.
Eli mikähän on tuo letku, josta bensaa aluksi vuoti? Onko sen tarkoitus roikkua alaspäin?
Mistähän tuo kaasarin tuliviminen voi johtua, onko kaasarin kasaamisessa voinut mennä asentajalla osat väärään järjestykseen?
