Yamaha 350 big bear 4x4
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
onko takana kallistuksenvakaajaa??.. jos on, niin se pois. auttaa pirusti siihen että eturenkaat pysyy maassa ja edesauttaa muutenkin maastokelpoisuuteen.
varmasti auttaisi jousetkin, mutta kyseessä on melko kevyt laite joten jousien tulisi olla todella löysät että ulosjoustoo saataisiin tarpeeksi aikaiseksi, alusta muuttuisi ehkä todella kiikkeräksi esim siirtymäajossa.
0.1-0.2 baaria pitäisi riittää maastoon (riippuu tosin paljon renkaasta ja vanteesta), kunhan huolehtii että rengas pysyy vielä vanteella.
edit: sori, tässä olikin jäykkä taka-akseli. eli ei ole kallistuksenvakaajaa. mun moka, vähä lyö tyhjää näin pääsiäisen jälkeen arkena.
varmasti auttaisi jousetkin, mutta kyseessä on melko kevyt laite joten jousien tulisi olla todella löysät että ulosjoustoo saataisiin tarpeeksi aikaiseksi, alusta muuttuisi ehkä todella kiikkeräksi esim siirtymäajossa.
0.1-0.2 baaria pitäisi riittää maastoon (riippuu tosin paljon renkaasta ja vanteesta), kunhan huolehtii että rengas pysyy vielä vanteella.
edit: sori, tässä olikin jäykkä taka-akseli. eli ei ole kallistuksenvakaajaa. mun moka, vähä lyö tyhjää näin pääsiäisen jälkeen arkena.
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Siirtymäajo on kärrystä alas ja takaisin kärryyn, jos taas kotona ajelee metsäteitä, niin kompurasta ilmaa. Ja saahan metsä keikallakin ilmaa jalkapumpulla, pieni rengas ja pienet paineet niin äkkiä sitä pumppaa. Pitäisi vaan tietää kuinka hyvin nuo alkuperäiset renkaat pysyy vanteella.
Jouset on kyllä todella jäykät, noin 1-2cm tulee jousista ulosjoustoa, kun ei ole kuskia kyydissä. Kumma kun edessä ei ole säätöä, mutta takana on. Mietin että 20kg paino kiinnitettynä puskulevyn saranatappeihien voisi jo auttaa tai ne uudet etujouset, tosin alkuperäisiin ei saa vaihdettua pelkkiä jousia, ainakaan ilman laikkaa ja mig-liimaa...
Jouset on kyllä todella jäykät, noin 1-2cm tulee jousista ulosjoustoa, kun ei ole kuskia kyydissä. Kumma kun edessä ei ole säätöä, mutta takana on. Mietin että 20kg paino kiinnitettynä puskulevyn saranatappeihien voisi jo auttaa tai ne uudet etujouset, tosin alkuperäisiin ei saa vaihdettua pelkkiä jousia, ainakaan ilman laikkaa ja mig-liimaa...
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Vetonivelensuojakumit pitäisi nyt vaihtaa kun toinen ulompi hajosi, kaikki neljä hankittuna kun ovat jo varsin huonoja kaikki.
Mites tuo kannattaa purkaa, jotta homma sujuisi järkevästi?
Mites tuo kannattaa purkaa, jotta homma sujuisi järkevästi?
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
iha ensimmäisenä vetarin pultti\mutteri löysälle pyörän päästä (pyörännavasta), sen jälkeen pyörän mutterit löysälle, tämän jälkeen mönkkäri tunkille, rengas irti, ylätukivarsi irti jommasta kummasta päästä (joskus on otettava alatukivarsi riippuen ripustuksen kokoonpanosta) (että vetari mahtuu välistä pois.), tämän jälkeen vetari kokonaan pois mönkijästä, kiinni ruuvipenkkiin ja siinä onkin sitten helppo vaihtaa mitä on tarvis. käänteisessä järjestyksessä takas, huomioiden että vetari varmasti menee perän sisään kunnolla takasi ettei pullaha pihalle, yleensä siellä on vetarin booriakselilla lukkorengas joka lukittuu perän sisään uraansa.
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Onko nää vanhat Yamahat tosiaan niin pakkasta pelkääviä ettei lähde enää käyntiin -10 asteen kohteilla? Vai onko joku temppu, millä herää henkiin? Viimeks oon saanu viidessä pakkasasteessa tulille. Vaihdoin uuden tulpan, antaa kipinänkin muttei minkäänlaista lupausta käyntiinlähdöstä.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Jos kaikki on kunnossa lähtee kylmemmässä kelissä käyntiin missä kuski enää kehtaa ajaa. Eli. Toimiiko ryyppy?, onko kaasutin muuten kunnossa, onko akku kunnossa, ja muut käynnistykseen liittyvät sähkölaitteet?
DIY
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Ryyppy toimii, molemmat asennot. Akku on 62ah auton akku, joka ollu yön yli latauksessa ja pyörittää iloisesti. Kaasari on kyllä itelle kysymysmerkki, en oo pelaillu kaasareiden kanssa. Bensaa kyllä saa hajusta päätellen. Ja bensakin on tuoretta.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Hyvää vinkkiä millä sisäpään nivelen saisi kätevästi irti perästä?johny1332 kirjoitti:iha ensimmäisenä vetarin pultti\mutteri löysälle pyörän päästä (pyörännavasta), sen jälkeen pyörän mutterit löysälle, tämän jälkeen mönkkäri tunkille, rengas irti, ylätukivarsi irti jommasta kummasta päästä (joskus on otettava alatukivarsi riippuen ripustuksen kokoonpanosta) (että vetari mahtuu välistä pois.), tämän jälkeen vetari kokonaan pois mönkijästä, kiinni ruuvipenkkiin ja siinä onkin sitten helppo vaihtaa mitä on tarvis. käänteisessä järjestyksessä takas, huomioiden että vetari varmasti menee perän sisään kunnolla takasi ettei pullaha pihalle, yleensä siellä on vetarin booriakselilla lukkorengas joka lukittuu perän sisään uraansa.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Tuskin on akusta kiinni, startti tietysti voi olla laiska. Jos kerran saa bensaa niin mites tulpan kunto? Kaasari kannattaa ottaa irti ja osiksi, ulträänipesuri on hyvä jos saa jossakin käyttää.Jassse kirjoitti:Ryyppy toimii, molemmat asennot. Akku on 62ah auton akku, joka ollu yön yli latauksessa ja pyörittää iloisesti. Kaasari on kyllä itelle kysymysmerkki, en oo pelaillu kaasareiden kanssa. Bensaa kyllä saa hajusta päätellen. Ja bensakin on tuoretta.
Oma bigbear lähtee kovallakin pakkaselle ja akku oikeankokoinen, muutaman vuoden vanha. Akun ollessa tyhjempi lähtee paremmin narustartilla kylmänä. Tulppa on iridiumi millä tyhjäkäynti paljon tasaisempi ja saa käymään hiljempaa.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Minulla oli 350 Grizzly, sama kone. Siinä oli noita samoja kylmäkäynnistymisongelmia. Jouduin sitä juupelia työntämään maastosta metsätien varteen peräkärrykyytiin. Onneksi oli aika kevyt. Sama vaiva oli myös seuraavassa mönkijässä, 450 kuution kaasutingrizzlyssä. Ryyppyvaijeri niissä takertelee. Molempien kohdalla huolloissa pyysin vaihtamaan vaijerin tai korjaamaan kaasuttimen. Jyväskylässä toimi tuolloin kolme Yamahan huoltoa. Missään niissä ei vikaa osattu korjata. Ja missään ei ollut saatavilla uutta vaijeria. Puheet kyllä olivat lupaavia ja korkealentoisia. 350 Grizzlyn ensiapuna oli heilutella kaasuttimeen menevää kaasuvaijeria. Kun koneen oli vihdoin saanut käyntiin, huusi kone ryyppykierroksilla hullun lailla. Johtui siitä, että ryyppy ei palauttanut. 450 Grizzly oli koteloitu siten, että sinne eivät sormet mahtuneet heiluttelukorjausta suorittamaan.
Viimeinen houlto oli farssi. Vika oli "löytynyt" kaasuttimesta. Se oli herkistelty ja oli "saatu ehjänä kasaan" (huoltopäällikön kommentti). Ensimmäinen reissu pakkasäällä ja ryyppy jumitti vielä pahemmin kuin ennen.
Seuraus: Tammikuussa 2017 koneeksi vaihtui Kodiak 700 T3 SE, ruisku, ei ryyppyä.
Viimeinen houlto oli farssi. Vika oli "löytynyt" kaasuttimesta. Se oli herkistelty ja oli "saatu ehjänä kasaan" (huoltopäällikön kommentti). Ensimmäinen reissu pakkasäällä ja ryyppy jumitti vielä pahemmin kuin ennen.
Seuraus: Tammikuussa 2017 koneeksi vaihtui Kodiak 700 T3 SE, ruisku, ei ryyppyä.
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
350 bigbearin kone on täysin eri vehe ku grizzly 350. Niillä ei oo mitään muuta samaa ku ilmajäähy ja kuutiot. Kaasari on esim täysin erilainen (riippuen vuosimallista) ja voimansiirto
DIY
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 13 Marras 2013 20:39
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
Big Bear 350 ei lähtenyt pitkän seisomisen jälkeen käyntiin. Vaihdoin tulpan, puhdistin kaasarin, vaihdoin vulkanoidun imusarjan uuteen, lopulta kun vaihdoin sytytyspuolan niin sain koneen käymään mutta nyt käy pätkien ja paukkuu putkessa. Tuli ensimmäisenä mieleen että sytytys on pielessä mutta miten näissä säädetään sytytys? Toinen tietty että venttiilit kantaa, kummasta sitten kannattaisi aloittaa?
Re: Yamaha 350 big bear 4x4
En tiedä pystyykö sitä sytytystä säätämään jotenkin.Tuli ensimmäisenä mieleen että sytytys on pielessä mutta miten näissä säädetään sytytys? Toinen tietty että venttiilit kantaa, kummasta sitten kannattaisi aloittaa?
Mulla oli joskus se pickup-anturi viallinen, joka siis määrittää sen sytytyshetken. En muista kyllä mikä oli oire. Varmaan ei tullut kipinää ollenkaan. Mutta kai se voi olla sillai vähän vaan viallinen, että välillä tulee parempi kipinä ja välillä huonompi.
Ja sitten vauhtipyörällä on muistaakseni kiila ja jos se on viallinen, niin vauhtipyörä on väärässä asennossa ja sytytys pielessä.
Mutta kai se on helpompi aloittaa venttiiliensäädöllä. Ei tarvitse heti purkaa niin paljon.