Offroad suunnistus CUP -14
Offroad suunnistus CUP -14
ATV-suunnistus säännöt.
ATV-suunnistus on luonteeltaan kestävyyskilpailu jossa ajetaan nelivetoisilla , niin kutsutuilla mönkijöillä vaihtelevassa maastossa etsien GPS-laitteen avulla rasteja kilpailualueelta. Rastit ovat pisteytetty vaativuus tason mukaan, eniten pisteitä annetussa ajassa kerännyt joukkue voittaa kilpailun. Kilpailu ajetaan ns. parikilpailuna, jolloin joukkue käsittää kaksi ajajaa. Ajoneuvona voi olla kaksi mönkijää tai yksi ns. UTV.
ATV-suunnistus, yleissäännöt
Kaikissa kilpailuun osallistuvissa laitteissa tulee olla liikennevakuutus.
Kilpailualue merkitään yleiskarttaan eikä siltä saa poistua. Kartasta tulee ilmetä "siirtymään" tarkoitetut reitit, kyseisiä reittejä tulee käyttää annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.
Ilmoittautuminen on sitova, kun kilpailumaksu on maksettu määräaikaan mennessä. Jälki-ilmoittautumiset ovat mahdollisia korotetulla osallistumismaksulla. Ilmoittautuminen on suoritettava viimeistään kaksi viikkoa ennen kilpailua, mikäli ei toisin ole ilmoitettu. Mikäli joutuu perumaan osallistumisen, osallistumismaksua ei palauteta.
Joukkue sisältää kaksi ajajaa, jotka keräävät pisteitä joukkueelle. Tilanteen niin vaatiessa joukkueen kokoonpanoa voi kauden aikana vaihtaa, mutta ei kesken kilpailun.
15-vuotias voi osallistua kilpailuun, kun toinen kuljettajista on 18-vuotias ja ottaa vastuun alaikäisestä. Alaikäisen tulee esittää allekirjoitettu holhoajan suostumus. Vain paperilla oleva hyväksytään. Mikäli kilpailun aikana ajetaan tien yli, ajaa parin vähintään 18 vuotias laitteet tien yli. Mikäli ajoneuvo on T3-luokkaan kuuluva, ns. traktorimönkijä ja alaikäisellä on T-kortti, saa hän itse ajaa tien yli.
Ns. UTV:t osallistuvat Pro-luokkaan, jolloin joukkueessa tulee olla kaksi henkilöä, mutta yksi ajoneuvo varustein. Apukuljettajan ei tarvitse olla täysi-ikäinen.
Kilpailutoimistossa on päivystys koko kilpailun ajan ja kaikissa ongelmatilanteissa on ensin ilmoitettava kilpailutoimistoon, jonka numero annetaan viimeistään ajajakokouksessa. Kilpailupaikalle saavuttaessa on ilmoittauduttava kilpailutoimistossa, mistä saadaan kilpailua koskevat tarkemmat ohjeet ja kilpailumateriaali.
Osakilpailu pisteitä jaetaan jokaisessa luokassa osakilpailuista seuraavasti:
1. 25, 2. 20, 3. 16, 4. 13, 5. 11, 6. 10, 7. 9, 8. 8, 9. 7, 10. 6, 11. 5, 12. 4, 13. 3, 14. 2, 15. 1.
Osakilpailuita on neljä. Näistä kolme parasta tulosta huomioidaan parin kokonaispisteisiin.
Mikäli Kauden lopussa on joukkueilla tasapisteet sijoituksen ratkaisee:
1. Kauden aikana ajetut 1.sijat sitten 2.sijat jne.
2. viimeisimmän osakilpailun tulos, Toiseksi viimeisen osakilpailun jne.
Yleiset kaikkia luokkia koskevat säännöt
1. Katsastus
1.1. Kilpailussa suoritetaan laite ja varustekatsastus ennen kilpailua.
1.2. Liikenne vakuutus on pakollinen kaikissa luokissa. Katsastuksen yhteydessä on esitettävä liikennevakuutustodistus. Ellei sitä ole tarkastettu ilmottauduttaessa.
1.3. Katsastuksessa tulee pystyä esittämään kaikki säännöissä mainitut niin henkilökohtaiset, laitekohtaiset kun joukkuekohtaisetkin varusteet, kun kaikki on todistettavasti kunnossa, saa oikeuden osallistua kilpailuun.
1.4. Katsastuksessa on esitettävä myös kilpailukohtaiset asiapaperit.
1.5. Varusteet tulee olla hyvin kiinnitettynä laitteisiin.
1.6. Mönkijästä ei saa vuotaa nesteitä eikä öljyä
1.7. Molemmissa koneissa tulee olla kilpailunumeron kiinnityspiste etuakselin linjassa keskellä mönkijää (esim. etutavaratelineessä)
1.8. Kilpailunumero / numerolaatta sekä kiinnitys vaijeri tulevat järjestäjältä ja ne kulkevat parilla koko kauden mukana.
1.9. Pareilla tulee olla digi-kamera jolla otetaan rastikuvat.
2. Erikseen kaikissa luokissa kielletyt varusteet.
2.1. Moottorisaha.
2.2. Kirves.
2.3. Siirrettävät ajorampit tms.
2.4. Lisäpolttoaineet. Ellei toisin mainita.
3. Huolto
3.1. Kilpailun järjestäjä ohjeistaa missä huolletaan ja hoidetaan tankkaukset.
3.2. Parilla saa olla huoltojoukkue erikseen. Kilpailijoiden huoltojoukkueet saavat auttaa toisiaan.
3.3. Kilpailualueella huoltojoukkue ei pääsääntöisesti saa huoltaa koneita ellei kilpailun luonteesta johtuen sitä erikseen sallita, päätöksen huollon sallimisesta kilpailualueella tekee kilpailunjohto.
3.4. Mikäli huolto on kilpailualueella sallittu, tulee siihen kuitenkin aina kysyä erillinen lupa kilpailunjohdolta.
4. Rastit
4.1. Rastikoordinaatit ilmoitetaan muodossa: Grid: Lat/Lon hddd°mm.mmm´ ja Datum: WGS 84 ja KKJ Finnish Grid -muotoisena.
4.2. Kilpailutoimistossa on rastikoordinaatit sekä rajat muistitikulta kopioitavissa omalle tietokoneelle.
4.3. Rastimerkintä on noin A4 kokoinen , missä on mustalla rastinumero.
4.4. Rastimerkinnän irrottamisesta tai tuhoamisesta seuraa kilpailusta hylkääminen.
4.5. Irronneesta rastimerkinnästä tulee heti ilmoittaa kilpailutoimistoon.
4.6. Rastilla käynti todennetaan viemällä laite riittävän lähelle rastia, jotta toinen ajajista voi kilpailunumerolla (Luokassa Orginal) / numeroilla (Luokassa PRO) koskettaa rastimerkkiä. Pro-luokassa rastilla käynti todetaan yhtä aikaa.
4.8. Toinen kilpailijoista ottaa yhden kuvan digitaalikameralla todisteeksi. Kuvasta on SELKEÄSTI nähtävä kilpailunumero (luokissa Orginal) / numerot (Luokassa PRO) ja rastinnumero ja ainakin osa mönkijää (luokissa Orginal ) / mönkijöitä(Luokassa PRO).
Yksinään Rastilla käyminen on kiellettyä. Tästä rangaistaan kilpailusta sulkemisella. Ajoparin tulee olla rastin välittömässä läheisyydessä.
Mikäli numeroista joku on tunnistamaton, on kuva hylätty.
4.9. Kilpailunumeron irrotessa, on siitä välittömästi ilmoitettava kilpailutoimistoon ja toimittava saatujen ohjeiden mukaan.
4.10. Rastit pisteytetään vaikeusasteen mukaan.
4.11 Mahdolliset yleisörastit haetaan järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
5. Kilpailun kulku
5.1. Kilpailun keskeyttämisestä tulee välittömästi ilmoittaa kilpailutoimistoon.
5.2. Onnettomuudesta tulee ilmoittaa kilpailukeskukseen.
5.3. Henkilö-onnettomuus tilanteessa on kilpailijoilla velvollisuus auttaa kanssakilpailijoita, kilpailua voi jatkaa vasta kun tilanne ei sitä enää vaadi. Kilpailun johto voi harkintansa mukaan antaa hyvitystä onnettomuudessa auttaneelle kilpailijaparille/pareille.
5.4. Luonnon tarpeeton vahingoittaminen ja roskaaminen on kielletty.
5.5. Laiteen tankkaaminen on reitillä kielletty, ellei toisin mainita.
5.6. Ulkopuolisten apua ei saa käyttää, kanssakilpailijoiden apu on sallittu.
5.7. Karttaan merkittyjen kilpailualueiden ulkopuolella ei saa poistua yleisiltä teiltä. Mikäli annettuihin karttoihin/ koordinaatein on merkitty käytettävä reitti, on sitä ehdottomasti käytettävä.
5.8 Uralta poikkeaminen on kielletty edellä mainituissa tapauksissa
5.9. Taimikoissa ei saa ajaa eikä eläviä puita saa vahingoittaa, kaikkea luonnon vahingoittamista on vältettävä.
5.10. Nopeusrajoituksen ylittämisestä 15 km/h hylätään joukkue kilpailusta välittömästi.
5.11. Nopeusrajoituksen ylittämisestä10 km/h menettää joukkue 500 pistettä kilpailun yhteistuloksesta.
5.12. Kilpailun tuomaristolla/toimitsijoilla on oikeus tehdä varustetarkastuksia kesken kilpailun.
5.13. Kilpailun tuomariston/toimitsijoiden ohjeita on noudatettava.
5.14. Kilpailijan tai joukkueen rikkoessa törkeästi sääntöjä tai heidän käyttäytyessä epäurheilijamaisesti reitillä, voidaan kilpailijapari sulkea kilpailusta välittömästi. Päätöksen tekee kilpailun johtaja.
5.15. Kilpailun päätyttyä on 30 minuutin protestiaika.
5.16. Vastalauseet toimitetaan kirjallisena kilpailutoimistoon 30 minuutin protestiaikana. Vastalause Maksaa 50€ Mikäli vastalause katsotaan aiheettomaksi maksu jää järjestäjälle, muulloin maksu palautetaa vastalauseen tekijälle.
6. Luokka ORIGINAL
Luokka ajetaan pari suorituksena.
6.1 Toinen mönkijöistä hakee rastin
6.2. Mönkijöiden tulee olla nelivetoisia.
6.3. Mönkijän tulee olla ns. tehdastekoinen ja maksimi rengaskoko on 28”. Jousitusta ja muita alustan osia saa muuttaa.
6.4. Renkaan leveys ja vannekoko on vapaita, mutta seuraavat apuvälineet ovat kiellettyjä: levikepyörät, nastat, ketjut, sekä muut liukuesteet mukaan lukien telat.
6.5. Laitteessa tulee olla kunnollinen pohjapanssari.
6.6. Kellukkeet ja kelluttavan materiaalin lisääminen laitteeseen on kielletty.
Laitteen varusteet:
6.7. Vähintään toisessa laitteissa tulee olla vinssi. Mikäli on kaksi vinssiä/kone toinen sinetöidään katsastuksessa.
6.8. Laitteissa tulee olla puunsuojaliinat ja puita apuna käyttäessä vinssatessa on puunsuojaliinaa käytettävä.
6.9. Jauhesammutin min 2kg. tulee olla molemmissa laitteissa, joka on tarkastettu tai uusi sammutin. (tarkastusleima ei saa olla yli vuotta vanhempi.)
6.10. Ensiapulaukku molemmissa laitteissa (käyttökelpoinen ei esim. homeessa)
6.11. Hinausköysi / -liina
6.12. Jos ajoneuvo on rekisteröity L7 tai T3 luokkaan, tulee kuljettajalla olla ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Rekisteröimätöntä maastoajoneuvoa voi ajaa ilman korttia, kuitenkin niin, että tietä ylitettäessä pitää olla B-kortti.
6.13 Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Henkilökohtaisina varusteina tulee olla vähintään:
6.14. Kypärän tulee olla E/DOT-hyväksytty Suositellaan ns. crossimallia tai umpikypärää. (Nämä tulee pakolliseksi vuonna 2015.)
6.15. Rinta- ja selkäpanssari.
6.16. Asianmukaiset kengät (esim. kumisaappaat käyvät ajokengistä, jos ne ovat tukevat ja pohjan kuviointi on riittävän karkea)
6.17. Omalla virtalähteellä toimiva valaisin
6.18. Toimiva GSM puhelin molemmilla ajajilla
6.19. Vähintään toisella kilpailijalla tulee olla GPS- navigointilaite
6.20 Rastikuvan ottava kilpailija ei saa pitää rastinumeroa vaan toinen parista ottaa kuvan
7 Luokka PRO
Laiteen rakentelu on vapaata, huomioiden seuraavat erityispiirteet.
7.1. Kummatkin mönkijät hakevat rastit yhtäaikaa
7.2. Mönkijöiden tulee olla nelivetoisia.
7.3. Renkaat saa vaihtaa ja isontaa, mutta ei levikepyöriä, ei nastoja, ei ketjuja eikä muita liukuesteitä eikä myöskään teloja
7.4. Moottoria voi virittää, mutta ahtimet ja kaasut ovat kiellettyjä. Pois lukien UTV laiteet.
7.5 Laitteessa tulee olla kunnollinen pohjapanssari.
7.6. Kellukkeet ja kelluttavan materiaalin lisääminen laiteeseen on kielletty.
Laitteen varusteet
7.7. Molemmissa laitteissa tulee olla vinssi. UTV laitteissa etu- ja takavinssi pakollinen.
7.8. Laitteissa tulee olla puunsuojaliinat ja puita apuna käyttäessä vinssatessa on puunsuojaliinaa käytettävä
7.9. Jauhesammutin min 2kg. tulee olla molemmissa laitteissa, joka on tarkastettu tai uusi sammutin. (tarkastusleima ei saa olla yli vuotta vanhempi.)
7.10. Ensiapulaukku molemmissa laitteissa (käyttökelpoinen ei esim. homeessa)
7.11. Hinausköysi / -liina
7.12 Jos ajoneuvo on rekisteröity L7 tai T3 luokkaan, tulee kuljettajalla olla ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Maastoajoneuvoa voi ajaa ilman korttia, kuitenkin niin, että tietä ylitettäessä pitää olla B-kortti.
7.13. Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Henkilökohtaisina varusteina tulee olla vähintään
7.14. Kypärän tulee olla E/DOT-hyväksytty. Suositellaan ns. crossimallia tai umpikypärää. (Nämä tulee pakolliseksi vuonna 2015.)
7.15. Rinta- ja selkäpanssari.
7.16. Asianmukaiset kengät (esim. kumisaappaat käyvät ajokengistä, jos ne ovat tukevat ja pohjan kuviointi on riittävän karkea)
7.17. Omalla virtalähteellä toimiva valaisin
7.18. Toimiva GSM puhelin molemmilla ajajilla
7.19. Vähintään toisella kilpailijalla tulee olla GPS- navigointilaite.
Autojen yleiset säännöt
-Yleisillä teillä tulee ehdottomasti noudattaa tieliikennelakia - Päällystämättömällä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 50 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia -Päällystetyllä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 80 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia - Tiellä ajettaessa on käytettävä turvavöitä
- Sähkölinjat saa alittaa, mutta niitä pitkin ei saa ajaa, eikä pylväistä saa vinssata. Ellei Toisin mainita.
- Puhelinlinjat, öljyputket tms. ja junaradat: kuten sähkölinjoja koskevat määräykset
- Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto ei
- Mukana olevat varusteet on kiinnitettävä hyvin autoon
- Paripyörät ja renkaisiin kiinnitettävät ketjut tms. ovat kiellettyjä
- Kirveen, sahan ja mottorisahan mukana kuljettaminen ja käyttö on ehdottomasti kielletty
-Rasti pisteestä vinssaaminen kielletty
- Kaikenlainen kilpailun ulkopuolisen avun käyttö on kielletty
-Kilpailun järjestäjien järjestämä tai hyväksymä ja kaikille kilpailijoille tasapuolisesti tarjottu apu katsotaan kuuluvan osaksi kilpailua
-Kilpa-autossa saavat olla mukana vain varsinaiset kilpailijat
- Muiden kilpailuun osallistuvien joukkueiden apu on sallittu
-Kilpa-autoa saa hinata vain toinen kilpa-auto, ei siis huoltoautot eivätkä sivulliset
-Kilpailun ulkopuoliset eivät saa kuljettaa kilpailijoita, huoltoa
- Huoltoautot saavat liikkua vain hyviä helposti henkilöautolla ajettavia teitä pitkin
-Kilpailun aikana kilpa-autoja ei saa kuljettaa trailerilla, eli myös kaikki siirtymät ajetaan.
- Traileri siirto voidaan sallia erikseen kilpailukohtaisesti.
-Turvakaaret eivät ole pakollisia, mutta mukana saattaa olla myös vaarallisia rasteja, joiden hakemiseen turvakaarettomalla ajoneuvolla on käytettävä omaa harkintaa ja varovaisuutta.
- Rampit on sallittu
- Kypärä ei ole pakollinen
Kilpailunumero on tarra, joka kiinnitetään auton oveen
- Rastilla käynti todennetaan ottamalla kuva autosta niin että kuvassa näkyy käsikosketus autoon sekä rastiin. Lisäksi tulee näkyä kilpailunumero tai rek.nro.
- Auton oven saa avata tunnistamisen helpottamiseksi, mutta ei hyödyntääkseen rastin ottoa.
- Myöskään muita auton luukkuja ei saa hyödyntää rastin ottamisessa.
-Kaikki suuremmat muutokset autossa oltava otteessa (mm moottori ja akselit)
-Lady-tiimit aina pikku luokassa (vaikka olisi yli 35" renkaat)
-Muilta osin ATV-sääntöjen mukaan.
Turvakaaret suositeltava lisävaruste
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Kaikille auto luokille pakolliset varusteet:
Vinssi / muu apuväline kiinni juuttuneen auton vetämiseen (ketjutalja)
Jauhesammutin, minimi 2kg.
Ensiapulaukku.
Toimiva gsm-puhelin.
Hinauspisteet auton edessä ja takana.
Puunsuojaliina ja hinausköysi / liina + 2 sakkelia.
Pikku luokka
Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.
Maksimi rengaskoko 35” (885mm)
Iso luokka Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.
Maksimi rengaskoko 39,5”(1010mm)
Kilpailut kaudella 2014:
17-19.1 Cros4wd Lakeuden kutsu IV Ähtäri
25-27.4 Honkakoski
19-21.9 Paikka ilmoitetaan myöhemmin
24-26.10 Turaoffi Eura
ATV-suunnistus on luonteeltaan kestävyyskilpailu jossa ajetaan nelivetoisilla , niin kutsutuilla mönkijöillä vaihtelevassa maastossa etsien GPS-laitteen avulla rasteja kilpailualueelta. Rastit ovat pisteytetty vaativuus tason mukaan, eniten pisteitä annetussa ajassa kerännyt joukkue voittaa kilpailun. Kilpailu ajetaan ns. parikilpailuna, jolloin joukkue käsittää kaksi ajajaa. Ajoneuvona voi olla kaksi mönkijää tai yksi ns. UTV.
ATV-suunnistus, yleissäännöt
Kaikissa kilpailuun osallistuvissa laitteissa tulee olla liikennevakuutus.
Kilpailualue merkitään yleiskarttaan eikä siltä saa poistua. Kartasta tulee ilmetä "siirtymään" tarkoitetut reitit, kyseisiä reittejä tulee käyttää annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.
Ilmoittautuminen on sitova, kun kilpailumaksu on maksettu määräaikaan mennessä. Jälki-ilmoittautumiset ovat mahdollisia korotetulla osallistumismaksulla. Ilmoittautuminen on suoritettava viimeistään kaksi viikkoa ennen kilpailua, mikäli ei toisin ole ilmoitettu. Mikäli joutuu perumaan osallistumisen, osallistumismaksua ei palauteta.
Joukkue sisältää kaksi ajajaa, jotka keräävät pisteitä joukkueelle. Tilanteen niin vaatiessa joukkueen kokoonpanoa voi kauden aikana vaihtaa, mutta ei kesken kilpailun.
15-vuotias voi osallistua kilpailuun, kun toinen kuljettajista on 18-vuotias ja ottaa vastuun alaikäisestä. Alaikäisen tulee esittää allekirjoitettu holhoajan suostumus. Vain paperilla oleva hyväksytään. Mikäli kilpailun aikana ajetaan tien yli, ajaa parin vähintään 18 vuotias laitteet tien yli. Mikäli ajoneuvo on T3-luokkaan kuuluva, ns. traktorimönkijä ja alaikäisellä on T-kortti, saa hän itse ajaa tien yli.
Ns. UTV:t osallistuvat Pro-luokkaan, jolloin joukkueessa tulee olla kaksi henkilöä, mutta yksi ajoneuvo varustein. Apukuljettajan ei tarvitse olla täysi-ikäinen.
Kilpailutoimistossa on päivystys koko kilpailun ajan ja kaikissa ongelmatilanteissa on ensin ilmoitettava kilpailutoimistoon, jonka numero annetaan viimeistään ajajakokouksessa. Kilpailupaikalle saavuttaessa on ilmoittauduttava kilpailutoimistossa, mistä saadaan kilpailua koskevat tarkemmat ohjeet ja kilpailumateriaali.
Osakilpailu pisteitä jaetaan jokaisessa luokassa osakilpailuista seuraavasti:
1. 25, 2. 20, 3. 16, 4. 13, 5. 11, 6. 10, 7. 9, 8. 8, 9. 7, 10. 6, 11. 5, 12. 4, 13. 3, 14. 2, 15. 1.
Osakilpailuita on neljä. Näistä kolme parasta tulosta huomioidaan parin kokonaispisteisiin.
Mikäli Kauden lopussa on joukkueilla tasapisteet sijoituksen ratkaisee:
1. Kauden aikana ajetut 1.sijat sitten 2.sijat jne.
2. viimeisimmän osakilpailun tulos, Toiseksi viimeisen osakilpailun jne.
Yleiset kaikkia luokkia koskevat säännöt
1. Katsastus
1.1. Kilpailussa suoritetaan laite ja varustekatsastus ennen kilpailua.
1.2. Liikenne vakuutus on pakollinen kaikissa luokissa. Katsastuksen yhteydessä on esitettävä liikennevakuutustodistus. Ellei sitä ole tarkastettu ilmottauduttaessa.
1.3. Katsastuksessa tulee pystyä esittämään kaikki säännöissä mainitut niin henkilökohtaiset, laitekohtaiset kun joukkuekohtaisetkin varusteet, kun kaikki on todistettavasti kunnossa, saa oikeuden osallistua kilpailuun.
1.4. Katsastuksessa on esitettävä myös kilpailukohtaiset asiapaperit.
1.5. Varusteet tulee olla hyvin kiinnitettynä laitteisiin.
1.6. Mönkijästä ei saa vuotaa nesteitä eikä öljyä
1.7. Molemmissa koneissa tulee olla kilpailunumeron kiinnityspiste etuakselin linjassa keskellä mönkijää (esim. etutavaratelineessä)
1.8. Kilpailunumero / numerolaatta sekä kiinnitys vaijeri tulevat järjestäjältä ja ne kulkevat parilla koko kauden mukana.
1.9. Pareilla tulee olla digi-kamera jolla otetaan rastikuvat.
2. Erikseen kaikissa luokissa kielletyt varusteet.
2.1. Moottorisaha.
2.2. Kirves.
2.3. Siirrettävät ajorampit tms.
2.4. Lisäpolttoaineet. Ellei toisin mainita.
3. Huolto
3.1. Kilpailun järjestäjä ohjeistaa missä huolletaan ja hoidetaan tankkaukset.
3.2. Parilla saa olla huoltojoukkue erikseen. Kilpailijoiden huoltojoukkueet saavat auttaa toisiaan.
3.3. Kilpailualueella huoltojoukkue ei pääsääntöisesti saa huoltaa koneita ellei kilpailun luonteesta johtuen sitä erikseen sallita, päätöksen huollon sallimisesta kilpailualueella tekee kilpailunjohto.
3.4. Mikäli huolto on kilpailualueella sallittu, tulee siihen kuitenkin aina kysyä erillinen lupa kilpailunjohdolta.
4. Rastit
4.1. Rastikoordinaatit ilmoitetaan muodossa: Grid: Lat/Lon hddd°mm.mmm´ ja Datum: WGS 84 ja KKJ Finnish Grid -muotoisena.
4.2. Kilpailutoimistossa on rastikoordinaatit sekä rajat muistitikulta kopioitavissa omalle tietokoneelle.
4.3. Rastimerkintä on noin A4 kokoinen , missä on mustalla rastinumero.
4.4. Rastimerkinnän irrottamisesta tai tuhoamisesta seuraa kilpailusta hylkääminen.
4.5. Irronneesta rastimerkinnästä tulee heti ilmoittaa kilpailutoimistoon.
4.6. Rastilla käynti todennetaan viemällä laite riittävän lähelle rastia, jotta toinen ajajista voi kilpailunumerolla (Luokassa Orginal) / numeroilla (Luokassa PRO) koskettaa rastimerkkiä. Pro-luokassa rastilla käynti todetaan yhtä aikaa.
4.8. Toinen kilpailijoista ottaa yhden kuvan digitaalikameralla todisteeksi. Kuvasta on SELKEÄSTI nähtävä kilpailunumero (luokissa Orginal) / numerot (Luokassa PRO) ja rastinnumero ja ainakin osa mönkijää (luokissa Orginal ) / mönkijöitä(Luokassa PRO).
Yksinään Rastilla käyminen on kiellettyä. Tästä rangaistaan kilpailusta sulkemisella. Ajoparin tulee olla rastin välittömässä läheisyydessä.
Mikäli numeroista joku on tunnistamaton, on kuva hylätty.
4.9. Kilpailunumeron irrotessa, on siitä välittömästi ilmoitettava kilpailutoimistoon ja toimittava saatujen ohjeiden mukaan.
4.10. Rastit pisteytetään vaikeusasteen mukaan.
4.11 Mahdolliset yleisörastit haetaan järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
5. Kilpailun kulku
5.1. Kilpailun keskeyttämisestä tulee välittömästi ilmoittaa kilpailutoimistoon.
5.2. Onnettomuudesta tulee ilmoittaa kilpailukeskukseen.
5.3. Henkilö-onnettomuus tilanteessa on kilpailijoilla velvollisuus auttaa kanssakilpailijoita, kilpailua voi jatkaa vasta kun tilanne ei sitä enää vaadi. Kilpailun johto voi harkintansa mukaan antaa hyvitystä onnettomuudessa auttaneelle kilpailijaparille/pareille.
5.4. Luonnon tarpeeton vahingoittaminen ja roskaaminen on kielletty.
5.5. Laiteen tankkaaminen on reitillä kielletty, ellei toisin mainita.
5.6. Ulkopuolisten apua ei saa käyttää, kanssakilpailijoiden apu on sallittu.
5.7. Karttaan merkittyjen kilpailualueiden ulkopuolella ei saa poistua yleisiltä teiltä. Mikäli annettuihin karttoihin/ koordinaatein on merkitty käytettävä reitti, on sitä ehdottomasti käytettävä.
5.8 Uralta poikkeaminen on kielletty edellä mainituissa tapauksissa
5.9. Taimikoissa ei saa ajaa eikä eläviä puita saa vahingoittaa, kaikkea luonnon vahingoittamista on vältettävä.
5.10. Nopeusrajoituksen ylittämisestä 15 km/h hylätään joukkue kilpailusta välittömästi.
5.11. Nopeusrajoituksen ylittämisestä10 km/h menettää joukkue 500 pistettä kilpailun yhteistuloksesta.
5.12. Kilpailun tuomaristolla/toimitsijoilla on oikeus tehdä varustetarkastuksia kesken kilpailun.
5.13. Kilpailun tuomariston/toimitsijoiden ohjeita on noudatettava.
5.14. Kilpailijan tai joukkueen rikkoessa törkeästi sääntöjä tai heidän käyttäytyessä epäurheilijamaisesti reitillä, voidaan kilpailijapari sulkea kilpailusta välittömästi. Päätöksen tekee kilpailun johtaja.
5.15. Kilpailun päätyttyä on 30 minuutin protestiaika.
5.16. Vastalauseet toimitetaan kirjallisena kilpailutoimistoon 30 minuutin protestiaikana. Vastalause Maksaa 50€ Mikäli vastalause katsotaan aiheettomaksi maksu jää järjestäjälle, muulloin maksu palautetaa vastalauseen tekijälle.
6. Luokka ORIGINAL
Luokka ajetaan pari suorituksena.
6.1 Toinen mönkijöistä hakee rastin
6.2. Mönkijöiden tulee olla nelivetoisia.
6.3. Mönkijän tulee olla ns. tehdastekoinen ja maksimi rengaskoko on 28”. Jousitusta ja muita alustan osia saa muuttaa.
6.4. Renkaan leveys ja vannekoko on vapaita, mutta seuraavat apuvälineet ovat kiellettyjä: levikepyörät, nastat, ketjut, sekä muut liukuesteet mukaan lukien telat.
6.5. Laitteessa tulee olla kunnollinen pohjapanssari.
6.6. Kellukkeet ja kelluttavan materiaalin lisääminen laitteeseen on kielletty.
Laitteen varusteet:
6.7. Vähintään toisessa laitteissa tulee olla vinssi. Mikäli on kaksi vinssiä/kone toinen sinetöidään katsastuksessa.
6.8. Laitteissa tulee olla puunsuojaliinat ja puita apuna käyttäessä vinssatessa on puunsuojaliinaa käytettävä.
6.9. Jauhesammutin min 2kg. tulee olla molemmissa laitteissa, joka on tarkastettu tai uusi sammutin. (tarkastusleima ei saa olla yli vuotta vanhempi.)
6.10. Ensiapulaukku molemmissa laitteissa (käyttökelpoinen ei esim. homeessa)
6.11. Hinausköysi / -liina
6.12. Jos ajoneuvo on rekisteröity L7 tai T3 luokkaan, tulee kuljettajalla olla ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Rekisteröimätöntä maastoajoneuvoa voi ajaa ilman korttia, kuitenkin niin, että tietä ylitettäessä pitää olla B-kortti.
6.13 Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Henkilökohtaisina varusteina tulee olla vähintään:
6.14. Kypärän tulee olla E/DOT-hyväksytty Suositellaan ns. crossimallia tai umpikypärää. (Nämä tulee pakolliseksi vuonna 2015.)
6.15. Rinta- ja selkäpanssari.
6.16. Asianmukaiset kengät (esim. kumisaappaat käyvät ajokengistä, jos ne ovat tukevat ja pohjan kuviointi on riittävän karkea)
6.17. Omalla virtalähteellä toimiva valaisin
6.18. Toimiva GSM puhelin molemmilla ajajilla
6.19. Vähintään toisella kilpailijalla tulee olla GPS- navigointilaite
6.20 Rastikuvan ottava kilpailija ei saa pitää rastinumeroa vaan toinen parista ottaa kuvan
7 Luokka PRO
Laiteen rakentelu on vapaata, huomioiden seuraavat erityispiirteet.
7.1. Kummatkin mönkijät hakevat rastit yhtäaikaa
7.2. Mönkijöiden tulee olla nelivetoisia.
7.3. Renkaat saa vaihtaa ja isontaa, mutta ei levikepyöriä, ei nastoja, ei ketjuja eikä muita liukuesteitä eikä myöskään teloja
7.4. Moottoria voi virittää, mutta ahtimet ja kaasut ovat kiellettyjä. Pois lukien UTV laiteet.
7.5 Laitteessa tulee olla kunnollinen pohjapanssari.
7.6. Kellukkeet ja kelluttavan materiaalin lisääminen laiteeseen on kielletty.
Laitteen varusteet
7.7. Molemmissa laitteissa tulee olla vinssi. UTV laitteissa etu- ja takavinssi pakollinen.
7.8. Laitteissa tulee olla puunsuojaliinat ja puita apuna käyttäessä vinssatessa on puunsuojaliinaa käytettävä
7.9. Jauhesammutin min 2kg. tulee olla molemmissa laitteissa, joka on tarkastettu tai uusi sammutin. (tarkastusleima ei saa olla yli vuotta vanhempi.)
7.10. Ensiapulaukku molemmissa laitteissa (käyttökelpoinen ei esim. homeessa)
7.11. Hinausköysi / -liina
7.12 Jos ajoneuvo on rekisteröity L7 tai T3 luokkaan, tulee kuljettajalla olla ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Maastoajoneuvoa voi ajaa ilman korttia, kuitenkin niin, että tietä ylitettäessä pitää olla B-kortti.
7.13. Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Henkilökohtaisina varusteina tulee olla vähintään
7.14. Kypärän tulee olla E/DOT-hyväksytty. Suositellaan ns. crossimallia tai umpikypärää. (Nämä tulee pakolliseksi vuonna 2015.)
7.15. Rinta- ja selkäpanssari.
7.16. Asianmukaiset kengät (esim. kumisaappaat käyvät ajokengistä, jos ne ovat tukevat ja pohjan kuviointi on riittävän karkea)
7.17. Omalla virtalähteellä toimiva valaisin
7.18. Toimiva GSM puhelin molemmilla ajajilla
7.19. Vähintään toisella kilpailijalla tulee olla GPS- navigointilaite.
Autojen yleiset säännöt
-Yleisillä teillä tulee ehdottomasti noudattaa tieliikennelakia - Päällystämättömällä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 50 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia -Päällystetyllä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 80 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia - Tiellä ajettaessa on käytettävä turvavöitä
- Sähkölinjat saa alittaa, mutta niitä pitkin ei saa ajaa, eikä pylväistä saa vinssata. Ellei Toisin mainita.
- Puhelinlinjat, öljyputket tms. ja junaradat: kuten sähkölinjoja koskevat määräykset
- Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto ei
- Mukana olevat varusteet on kiinnitettävä hyvin autoon
- Paripyörät ja renkaisiin kiinnitettävät ketjut tms. ovat kiellettyjä
- Kirveen, sahan ja mottorisahan mukana kuljettaminen ja käyttö on ehdottomasti kielletty
-Rasti pisteestä vinssaaminen kielletty
- Kaikenlainen kilpailun ulkopuolisen avun käyttö on kielletty
-Kilpailun järjestäjien järjestämä tai hyväksymä ja kaikille kilpailijoille tasapuolisesti tarjottu apu katsotaan kuuluvan osaksi kilpailua
-Kilpa-autossa saavat olla mukana vain varsinaiset kilpailijat
- Muiden kilpailuun osallistuvien joukkueiden apu on sallittu
-Kilpa-autoa saa hinata vain toinen kilpa-auto, ei siis huoltoautot eivätkä sivulliset
-Kilpailun ulkopuoliset eivät saa kuljettaa kilpailijoita, huoltoa
- Huoltoautot saavat liikkua vain hyviä helposti henkilöautolla ajettavia teitä pitkin
-Kilpailun aikana kilpa-autoja ei saa kuljettaa trailerilla, eli myös kaikki siirtymät ajetaan.
- Traileri siirto voidaan sallia erikseen kilpailukohtaisesti.
-Turvakaaret eivät ole pakollisia, mutta mukana saattaa olla myös vaarallisia rasteja, joiden hakemiseen turvakaarettomalla ajoneuvolla on käytettävä omaa harkintaa ja varovaisuutta.
- Rampit on sallittu
- Kypärä ei ole pakollinen
Kilpailunumero on tarra, joka kiinnitetään auton oveen
- Rastilla käynti todennetaan ottamalla kuva autosta niin että kuvassa näkyy käsikosketus autoon sekä rastiin. Lisäksi tulee näkyä kilpailunumero tai rek.nro.
- Auton oven saa avata tunnistamisen helpottamiseksi, mutta ei hyödyntääkseen rastin ottoa.
- Myöskään muita auton luukkuja ei saa hyödyntää rastin ottamisessa.
-Kaikki suuremmat muutokset autossa oltava otteessa (mm moottori ja akselit)
-Lady-tiimit aina pikku luokassa (vaikka olisi yli 35" renkaat)
-Muilta osin ATV-sääntöjen mukaan.
Turvakaaret suositeltava lisävaruste
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Kaikille auto luokille pakolliset varusteet:
Vinssi / muu apuväline kiinni juuttuneen auton vetämiseen (ketjutalja)
Jauhesammutin, minimi 2kg.
Ensiapulaukku.
Toimiva gsm-puhelin.
Hinauspisteet auton edessä ja takana.
Puunsuojaliina ja hinausköysi / liina + 2 sakkelia.
Pikku luokka
Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.
Maksimi rengaskoko 35” (885mm)
Iso luokka Auton tulee olla rekisteröity ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.
Maksimi rengaskoko 39,5”(1010mm)
Kilpailut kaudella 2014:
17-19.1 Cros4wd Lakeuden kutsu IV Ähtäri
25-27.4 Honkakoski
19-21.9 Paikka ilmoitetaan myöhemmin
24-26.10 Turaoffi Eura
- Skifo-79
- 6WD
- Viestit: 320
- Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
- Mönkijä:: Can-Am 650x
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Tsiisus miten on porukka innoissaan Offipalstan puolella
Onkohan mitään ennakkotietoja ekasta kisasta, niinku kilpailun keston suhteen. Noh toisaalta saunahan lämpiää just sillo kun huvittaa... Tänävuonna ei tuu kalustorikkoja
Nii ja numerohan saa olla tuo 51.

Onkohan mitään ennakkotietoja ekasta kisasta, niinku kilpailun keston suhteen. Noh toisaalta saunahan lämpiää just sillo kun huvittaa... Tänävuonna ei tuu kalustorikkoja

Nii ja numerohan saa olla tuo 51.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Tässä on nyt käyty hiukan alustavia keskusteluja josko sitä koittaisi ajaa oikeen koko sarjan ensi vuonna.
Tai siis periaatteessa puolikkaan sarjan, kun kisan puolessa välissä sitä viimeistään tulee löylyihin lähdettyä...
Onkos tuo syyskuun kisapaikka jo varmistunut?
Tai siis periaatteessa puolikkaan sarjan, kun kisan puolessa välissä sitä viimeistään tulee löylyihin lähdettyä...

Onkos tuo syyskuun kisapaikka jo varmistunut?
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Atv puolen säännöissä ei mainittu rastipisteestä vinssaamisesta, mutta oletettavasti kielletty edelleen?
Bros. Racing
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Hyvähyvä, ensvuoden sääntöjä on selkeesti luettu ajatuksella !! Ehkä Näpä halusi testata että ollaanko säännöt oikeesti luettu ja ymmärretty mitä teksti sisältää!! Vertaa -----> Käsi ylös kuinka moni on lukenut ja sisäistänyt esim. puhelinliittymän yleiset sopimusehdot/puhepalveluiden erityisehdot ja liikkuvan laajakaistan erityisehdot ennen kuin laittaa rastin ruutuun ja allekirjoittaa sopimuksen
Näkisin että, ensivuonnakaan, rastipuusta ei vinssata, ellei toisin ole tapauskohtaisesti mainittu.

Näkisin että, ensivuonnakaan, rastipuusta ei vinssata, ellei toisin ole tapauskohtaisesti mainittu.
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään
www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016

Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Säännöt on luettu tarkkaan ja taas vaikutti hyvältä, kunnes vilkaisin tuota Offipalstan kirjoittelua 2014 cupista niin jäi sen verran paskanmaku suuhun siitä parkumisesta että taidan passata koko homman.
Olihan tuo hauskaa niin kauan kun sitä kesti.
Olihan tuo hauskaa niin kauan kun sitä kesti.
Bros. Racing
- OffiOsku
- 6WD
- Viestit: 376
- Liittynyt: 22 Maalis 2011 21:44
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 -11
- Paikkakunta: Ikaalinen
- Viesti:
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Muistanko väärin vai oliko kipinän tappaja viime vuonna vielä pakollinen pakoputkessa?
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Noviisina kyselen... Jos sais hieman tarkennusta tuohon offipalstan "parkumiseen"???
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi
Re: Offroad suunnistus CUP -14
TKT kirjoitti:Noviisina kyselen... Jos sais hieman tarkennusta tuohon offipalstan "parkumiseen"???
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115970
Siinä 5 sivua esimakua.
Bros. Racing
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Eiköhän siellä paikanpäällä sakki ole ihan kaveria. Oli sitten alla auto tai atv.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Älä nyt siitä hermostu jos typerät auto-offarit aukoo päätään netissä. Valtaosa noista parkujista ei kuitenkaan osallistu kisoihin.UD-79 kirjoitti:Säännöt on luettu tarkkaan ja taas vaikutti hyvältä, kunnes vilkaisin tuota Offipalstan kirjoittelua 2014 cupista niin jäi sen verran paskanmaku suuhun siitä parkumisesta että taidan passata koko homman.
Olihan tuo hauskaa niin kauan kun sitä kesti.
- Skifo-79
- 6WD
- Viestit: 320
- Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
- Mönkijä:: Can-Am 650x
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Taitaa olla autopuolella noita sisäisiä ristiriitoja sen verran, et nyt yritetään kolmannen osapuelen "säännöillä". Ja on varmaa et einää säännöt voi aina kaikkia miellyttää. Toisaalta tuommosesta ryöpsytyksestä alkaa olla aikas vaikea kerätä jyviä akanoista. Hienosti atveet mahtuu autojen kanssa samalle alueelle mut ei välttämättä samalle uralle. Uusille kisaajille vinkiksi. lukekee nuo luokka vaatimukset et saa koneen katsastuksesta läpi. Toimitsijat asentaa kilven koneeseen ja loput oppii sit kantapään kautta 

Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
Re: Offroad suunnistus CUP -14
Eihän kyse olekaan siitä ettei autot ja mönkkärit mahtuisi samoihin kisoihin.
Itse olen kiertänyt autojen kisoja aikaisemmin 3 kautta huollon puolella ja nyt ajanut mönkkärillä pari kautta eli kokemusta on molemmista ja on vain pakko todeta että ero on aikast suuri.
Autopuolella taisi käydä niin että siellä vaan muutaman vahvan mielipiteen omaava henkilö ei päässyt asioista yhteisymmärrykseen ja se alkoi pikkuhiljaa jakaa porukkaa eri kuppikuntiin.
Eihän kukaan viitsi tuhlata vähäistä harrasteaikaa porukassa missä yhteishengestä ei ole tietoakaan. Atv puolen kisoissa ei ole paljon murjotusta näkynyt ja toivon ettei asia muutu tulevien muutosten myötä.
Olisihan se kaikkien etu sekä kisojen kannattavuuden että tulevaisuuden "juniorien" offaajien kannalta jos homma saataisiin toimimaan.
Itse olen kiertänyt autojen kisoja aikaisemmin 3 kautta huollon puolella ja nyt ajanut mönkkärillä pari kautta eli kokemusta on molemmista ja on vain pakko todeta että ero on aikast suuri.
Autopuolella taisi käydä niin että siellä vaan muutaman vahvan mielipiteen omaava henkilö ei päässyt asioista yhteisymmärrykseen ja se alkoi pikkuhiljaa jakaa porukkaa eri kuppikuntiin.
Eihän kukaan viitsi tuhlata vähäistä harrasteaikaa porukassa missä yhteishengestä ei ole tietoakaan. Atv puolen kisoissa ei ole paljon murjotusta näkynyt ja toivon ettei asia muutu tulevien muutosten myötä.
Olisihan se kaikkien etu sekä kisojen kannattavuuden että tulevaisuuden "juniorien" offaajien kannalta jos homma saataisiin toimimaan.
Bros. Racing