Loncinin perä

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
Reima
6WD
Viesti:

Loncinin perä

Viesti Kirjoittaja Reima »

Onko kukaan purkanut Loncinin perää? Tai tietääkö kukaan huoltoliikettä, jossa ko. operaatio olisi tehty?

Pitäisi saada kardaanin päähän tuleva akseli irti perästä. Se hahloilla oleva mutteri on jo irti ja kaiken järjen mukaan akselin pätkä pitäisi tulla laakereineen, mutta ei vaan meinaa tulla :x .

Perärakennehan on varmaan aikalailla sama muissakin kardaaniperissä, joten jos niitä on joku purkanut, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Janishell
6WD

Re: Loncinin perä

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Miks sun pitää purkaa koko perä?
Reima
6WD
Viesti:

Sain motorpowerista edullisesti uuden peräkotelon (jossa uudet stefat). Piti ottaa vanhasta rattaat. Akselin pätkä lähti hyvin itse tehdyllä ulosvetäjällä.

Nopeusmittarin puoleinen stefa on itseasiassa pölysuoja. Sen jälkeen on laakeri ja sitten vasta varsinainen stefa. Sen ja myöskin toisen puolen stefan vaihtaminen edellyttää laakerien irrottamista.

Öljymäärästä sen verran, että yleensä kardaaniperissä öljyä laitetaan täyttäpropun alareunaan asti. Vuotavien stefojen ongelmasta päästään näppärästi suosittelelmalla öljymääräksi sen verran vähän, että stefat ei kastu :wink: Ei vuoda öjyä, ei vaikka stefat olisivatkin p..na.
Janishell
6WD

Reima kirjoitti:Sain motorpowerista edullisesti uuden peräkotelon (jossa uudet stefat). Piti ottaa vanhasta rattaat. Akselin pätkä lähti hyvin itse tehdyllä ulosvetäjällä.

Nopeusmittarin puoleinen stefa on itseasiassa pölysuoja. Sen jälkeen on laakeri ja sitten vasta varsinainen stefa. Sen ja myöskin toisen puolen stefan vaihtaminen edellyttää laakerien irrottamista.

Öljymäärästä sen verran, että yleensä kardaaniperissä öljyä laitetaan täyttäpropun alareunaan asti. Vuotavien stefojen ongelmasta päästään näppärästi suosittelelmalla öljymääräksi sen verran vähän, että stefat ei kastu :wink: Ei vuoda öjyä, ei vaikka stefat olisivatkin p..na.
Jannuhan on peräammattilainen :D. Mutta itse vaihdoin sen kardaanípuoleisen stefan silleen ette poralla reikä stefaan ja sitten kierre ruuvi kiini siihen ja pois. Sitten uus "oikeen kokoinen" stefa tilalle. Anteeksi kirjoitus häriöt koska olen talvilomalla näinkin myöhään ja jonkun verran tulee harrastettua kuppia :D
Janishell
6WD

Myöskin vaihdoin nopeusmittarin puoleisen ulommaisen stefan koska se myöskin vuosi. Se auttoi hyvin eikä sieltäpäästä enään rallysta vuoda.
Reima
6WD
Viesti:

Täytyy vaan toivoa, että uudet stefat pitää edes jonkun aikaa tai sitten täytyy laittaa sinne niin vähän öljyä, että ei vuoda.

Mulla oli siitä nopeusmittarin magneettiantureista yksi putoamassa. Kannattaa katsoa niitäkin aina silloin tällöin.
jappe74
Noppeli

Viesti Kirjoittaja jappe74 »

Olisiko joku vaihdellut noita Rallyn stefoja niin ettei koko taka-akselia tarvitsisi purkaa?? Eli ne varsinaiset stefat taitaa olla siellä laakerien takana? Saako laakeria pois jotta saisi uuden stefan paikalleen? Mitä kokoa se jarrun puolen stefa on? Leikkasin tuossa joskus ohuesta kumilevystä sinne laakerin ja jarrurummun väliin "tiivisteen" mutta se on alkanut vuotaa taas... ehkä korjaan samalla tavalla jos varsinaisen stefan vaihtaminen osoittuu liian isoksi projektiksi. :wink:
Vastaa Viestiin