ViiMax:in Kodiak

Tänne kuvalliset projekti selostukset
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Jaahas, uutta puskee tällä rintamalla. Elikkäs tänään tuli uusi asukas taloon, Yamaha Kodiak 700 (2019) T3B.

Yamaha oli jo pidemmän aikaa kiinnostanut, tarjouksia olin jättänyt muutamiin eri paikkoihin. Eilen sitten sain erittäin hyvän tarjouksen Jämsästä, Huolto-kaksikolta, josta kävin tänään yamahan nappasemassa mukaan.

Kuva

Laite siis uusi, 2019 mallinen ja T3B traktori 60km/h, vihreä väriltään. Näissähän on vakiona vinssi (warn 2500) sekä vetokoukku, omaan tuli extrana aluvanteet Wild thang 27" renkailla. Oishan niitä varusteita voinut ottaa vaikka mitä, mutta itse päätin hommata varusteita pikkuhiljaa lisää tarpeen mukaan.

Kuva

Tuossa kävin jo ensiajot suorittamassa, ja aika mukavalta laitteelta vaikuttaa kaikinpuolin. Verrokkinahan on käytettävä hondaa joka oli tätä ennen itsellä n. 5 vuoden ajan.

Ensitunnelmia:
- Hyvä laatuvaikutelma niin ulkoasun kuin ajamisen suhteen
- Nöyrä moottori, vääntää tosi alhaalta
- Lyhyt puoli huomattavasti lyhyempi kuin esim vanhemmassa maastomallin 700 grizzlyssä, muita verrokkeja itsellä ei ole.
- Vaihteet loksahtaa sulavasti silmään
- Ketterän oloinen ja kääntyy todella pienellä ympyrällä :shock:
- Led valot näkyy vilkkuja myöden hyvin jo päivälläkin
- Tankin korkissa ei lukitusmahdollisuutta

Varmaan iltasella täytyy käydä maantiellä hieman ajelemassa niin näkee miten rajoitin yms pelaa... Siitä myöhemmin lisää!
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Terve. Onkos tuossa mallissa lukko etuperässä minkälainen?
toimeve
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Maalis 2019 11:46

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja toimeve »

Kiitos ViiMax kaupoista. Ja mukavia sekä turvallisia kilometrejä.

pörhikselle: Yamahassa on tuo Yamahan On-Command® 4-vetojärjestelmä, eli sähköisesti napista valittavissa takaveto, neliveto ja halutessaan sähköisesti 100% etuperä lukkoon.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

10 kilsaa tuli ajeltua maantietä lähinnä sisäänajoa pois, sekä rajoittimen toimintaa silmälläpitäen.

Olin lukeman perusteella skeptinen tuota rajoitinta kohtaan, mutta aivan turhaan. Rajoitin astuu peliin 63km/h kohdalla ja sitä vasten kun ajaa, tippuu nopeus 62km/h tunnissa johon asettuu. Rajoitin ottaa silleen aika pehmeästi eikä mitenkään häiritse ajamista.

Wild thang renkaat on kuvio huomioiden ihan ok:t ajaa tuolla asfaltilla. Hyvin pientä tärinää jossain nopeudess on havaittavissa, mutta ei häiritse juurikaan.

Ajattelin hommata jatkoa varten toisen rengas sarjan kesäksi. Ei viitsi kuitenkaan noita uusia rouheampia kumeja tuhlata tuolla maantiellä. Ilmeisemmin ovat aika pehmeää seosta eli kuluu nopeasti.

Jatkeaan tarinointia....
dr500
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 14:21
Mönkijä:: Grizzly -19 T3b
Paikkakunta: HKI

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja dr500 »

ViiMax kirjoitti:Jaahas, uutta puskee tällä rintamalla. Elikkäs tänään tuli uusi asukas taloon, Yamaha Kodiak 700 (2019) T3B.
pelaa...
Tuli itsekin hommattua uusi jammu eli perusmallin Grizzly. Sehän on aika lähellä tuota.
Jos nyt moitteilla aloitan, niin pientä takeltelua on vaihteensiirrossa.
Samoin ajovalot värisevät vähän häiritsevästi kun niissä on ilmeisesti joustava kiinnitys.
Tuo lukko tuntuu toimivan niin, että alkaa täristämään jos sen kytkee vasta kiinni jäämisen jälkeen. Eli se varmaan kannattaa laittaa hyvisssä ajoin päälle ja reilulla kaasulla pistää menemään.
Yksityiskohdat näyttävät kyllä tosi hyviltä kun vertaa joihinkin kilpaileviin merkkeihin.
Kilven telineen vaihdoin vähän toisenlaiseen.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Lukkoa en ole omassani vielä kokeillut. Ajovalot ei mulla kyllä värise, tai en ainakaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Onko sulla dr500 siinä grizzlyssä tommoset led-malliset vai halogeenit, siis ne ajovalot?
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Onnittelut uudesta laitteesta, ViiMax! Hieno mönkkäri! Ja hyvän värin olet valinnut.

Eihän haittaa jos tähän sinun topiikkiin kommentoin? Kysymys ei pelkästään ViiMaxille vaan muillekin joilla on faktatietoa. Eli voisiko joku kertoa mitkä erot on grizzlyssä ja kodiakissa? Ja tarkoitan tätä 700 T3b mallia.

Itseäkin jammu kiinnostaa ja jos vielä vaihdan mönkijää niin varmaan jammu. Ja tuota samaa kodiakia harkinnut. Samalla tässä kommentoin jammu miehille ja ViiMaxille tuosta "lyhyestä" hitaasta puolesta. Itse kävin koeajamassa vm. 2019 700 T3b grizzlyä ja en kyllä ymmärrä miten joku voi sanoa hidasta puolta hitaaksi. Siltä se canojen ja polariksien jälkeen tuntuu.

Ja ViiMax voisi testata ja kommentoida niitä rajoittimia? Eikös lukkoon ja peruttamiseen liity jotkin rajoittimet?

Mielenkiinnolla luen ja seuraan julkaisuja tästä laitteesta.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Onnea uuden laitteen pariin! Näitä viimaxin juttuja on aina ollut mukava lukea. Ps. kuvia ei ole koskaan liikaa. =D>
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
zääp
4WD
Viestit: 130
Liittynyt: 02 Huhti 2016 12:37
Mönkijä:: Rattori Yamaha
Paikkakunta: Myrskylä

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja zääp »

Hyvän koneen olet valinnut. Itse olen samanlaisella huristellu kohta vuoden verran. Alku onglemien jälkeen on pelannut loistavasti. Tehtaalta lähtiessä oli yks varirulla jumissa ja se poltti kytkimen. Takuu hoiti homman ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut luotettavuuden kanssa.
Itse päristelen samoilla renkailla mutta koossa 28.

Nuo led valot tärisi mullakin aikalailla ja alle 10h kohdalla toinen posahti pimeeksi. Vaihdoin orkkikset tilalle ja niihin led polttimot.
Mun mielestä tuo lyhyt puoli on myös kaikkea muuta kuin lyhyt, mutta sillä pärjää kyllä. Yammun moottori kuitenkin vääntää mukavasti jo alakierroksilta.
Kyllä se tuosta menee ihan heittämällä........ Tai sitten ei
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

vaughan kirjoitti:Onnea uuden laitteen pariin!
Ps. kuvia ei ole koskaan liikaa. =D>
Joo lisäilen kuvia jahka kerkiän ottaa. Aikansa pitää totutella ku jäykkäperä vaihtui erilliseen sekä nappivaihteet puuttuu sarvista :mrgreen:
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Jos kauppias nimimerkillä toimeve voisi kommentoida tätä vaihteiston lyhkäsen puolen toimintaa, lähinnä oliko se tähän -19 malliin muutettu lyhkäisemmäksi?. Ainakin itse käsitin puheista, että näin olisi? Itse en osaa tarkemmin sanoa, ja verrata, koska edellinen mönkijä oli nappivaihteellinen Honda. Viimeksi olen ajanut yamahan malleista n.2012 grizzlyllä ja siinä tuo pikkupuoli oli auttamatta vakiona liian pitkä. Raskaampaa työkäyttöä varten voishan se lyhyempikin olla, mutta varmaan tällä nyt pärjäillään, rengaskoko pysynee ainakin koossa 27", isommille en omassa käytössä keksi perusteluja...

Tän päivän ajoissa huomasin, että jarrukahvat on itselle liian pitkällä, joutuu otetta muuttamaan jotta sormet yltää kahvoihin kunnolla. Joko mulla on liian pienet kädet, tai sit pitää säätää kahvoja eri kulmaan josko se auttaisi..

Alusta hivenen pintakova, jousitus säädetty toiseksi tiukimpaan asentoon, pitää kokeilla ensteks löysentää josko sillä paranisi.

2019 grizzlyn ja kodiakin eroista joku kyseli, niin:
Grizzlyssä tais olla hivenen paremmat iskarit sekä edestä ja takaa leveämpi raideleveys + jotain muuta ei niin radikaalia..
JiiVee
6WD
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Tammi 2015 17:59
Mönkijä:: Ei ole enää

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Onnea vaan jammusta! =D>

Oliko joku syvempi syy merkin/koneen vaihtoon vai ihan vaan vaihtelun vuoksi?
toimeve
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Maalis 2019 11:46

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja toimeve »

ViiMax kirjoitti:Jos kauppias nimimerkillä toimeve voisi kommentoida tätä vaihteiston lyhkäsen puolen toimintaa.....
Itelle omiin ajoihin tuo aiempien vuosien mallien lyhytpuoli on ollut mielestäni liian "pitkä", varsinkin jos renkaat 27" tai isommat. Ite tykkään tuommosesta hissukaisesta möyrimisestä vaarojen rinteitä ylös alas luvallisilla mailla, en niinkhän jänkhän upottamisista tai ihan hulluista kalliokiipeilyjutuista (korkeanpaikankammonen kun olen ja terveesti ittesuojeluvaistonen...).

Näissä uusissa Yamahan 700 vuoden 2019 -malleissa lyhytpuoli on lyhempi (etenkin huomaa jos/kun pääsee ajamaan ns. peräkkäin laitteita). Mutta onhan meidänkin merkeistä CFMotossa selekiästi vielä lyhempi lyhytpuoli kuin nyt näissä uusissa Yamahoissa (myymme siis Yamahaa, Hondaa ja CFMotoa täältä Jämsästä).

Yamaha on kuitenkin selekiästi tehty hyötykäyttönäkökulmalla, eli kovaan työkäyttöön, mutta kuten itekki näillä ajaessa, niin onhan se erittäin isolta osin puhtaasti maastohubaa, ja siihenkin nämä keveyen, ketteryyen ja tuommosen yleisen laatukuvan mukaan soveltuvat erittäin hyvin.

Välitysten muuttumisesta huolimatta meiltä edelleenki löytyy kuitenki noita Yamahan variaattorikittejä hyllystä niitä tarvitseville. Esittely- ja koeajolaitteisiin en noita nyt ehkä kuitenkaan ennään asennuta, koska lyhytpuoli on nyt parempi meillä yleisesti käytetyissa 27" renkaissa - jos vaihetaan siis alkuperäisten tilalle jottain muuta kokoa.

Tämän(kin) takia meillä on aina useita myymiemme merkkien malleja esittelyssä ja koeajettavana, voipahan vertailla vaikkapa sitten niitä välityksiä, tai muuten vaan laitteita. Olemmehan ylpeästi palveleva perinteinen kivijalkaliike.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

JiiVee kirjoitti:Oliko joku syvempi syy merkin/koneen vaihtoon vai ihan vaan vaihtelun vuoksi?
Eipä oikeastaan muu kuin traktorimönkijälle oli tarve, ja se, että nuo Red machinet (Hondan traktorit) ei oikeen houkutellut, eikä ollut hondalla isompikoneista saatavilla.. Valinta oli tietysti helppo kun noiden japski-laitteiden kanssa on tullut ikä jo pyörittyä, eli luotto on niihin ollut aina.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: ViiMax:in Kodiak

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Pientä varustelua jo näin alkuunsa saanut tehtyä. Ensiksi sai väistää originaali vinssivaijeri rullakitoineen.

Kuva


Ja narua tilalle 15metriä, olikohan tuo 6mm paksua jöötiä ja liukukita alumiinia.

Kuva

Sinnepä se asemoitui rummulle nätisti ja vaihtohomma oli aika simppeli. Aikaa meni ehken 20min ilman turhia ihmettelyjä. Vinssihän on tässä mallissa kivasti tuossa käsillä, eli mahdollinen huoltaminen sekä narun vaihto on erittäin helppo homma. Tietty pohjapanssari tulee lähiaikoina, saa nähä miten se keulaa sitten tukkii ja vaikeuttaa huolto-toimenpiteitä :roll:

Kuva

Ja hyväksi havaittu moosen takalaukku löysi paikkansa takaritsiltä. Tuo siis sama laukku kuin edellisessä mönkijässä, vetoketjut kestää ja ei ime vettä sisäänsä. Myös kiinnikkeet vahvasti ommeltu ja kestää renkutusta, voin suositella jos kestävää laukkua joku hakee =D>

Kuva

Kellään haisua mikä on tuon polttimon tyyppi joka on stongassa ?
Vastaa Viestiin