Tuommonen tuplaputkinen tonninen 16-mallin Polaris tuli hankittua cross country karkeloihin korvaamaan huomattavasti raskaampi ja kankeampi tonninen Catin Alterra. Katotaan mitä siitä sadaan aikaan.
Kaikennäköistä turhaa raksitaan pois ja hierotaan mieleiseksi nopeeseen ajoon cc kisoja silmällä pitäen. Joitakin vahvikkeita tulee, painoa poistetaan ja joitain osia esim hallintalaitteita vaihtuu makosampiin.
Laite löytyi Kone Kaitaiselta Virolahdelta, joka toimitti kamppeen kotiin perjantai iltana. Loistavaa palvelua.
Tohon sun käyttöön on tämmöset scrambler ja esim vastaav renegade can amilta aivan mielettömiä sit ajaa verrattuna muihin , siitä ei vaan pääse mihinkään.
Mielenkiinnolla jään seurailemaan
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Siitä tämä homma lähti kun Catilla on käynyt rataa kiertämässä, mutta siinä tahtoo tulla pituuden ja painon rajat vastaan mun ajossa. Scramble on alkujaan jo kuivapainoltaan melkein 60 kiloa kevyempi sekä 25cm lyhyempi. Myöskin tämmöselle kääpiölle Scramblerin kapeat työtilat on iso plussa.
Hyvä se on ollut cattikin kyllä ja se jääkin miedomman kuskin käyttöön.
Googlailin pikaisesti niin tonninen alterra 364kg ja 2016 scrambler 338kg, en sitten tiedä katsoinko väärin. Tuliko koskaan punnittua molempien laitteiden todellista ajopainoa täydellä tankilla ja ns.perus varustein ?
Ei ole tullut punnattua kumpaakaan. Hankala saada semmoseen vaakaan niitä. Punnailen vaan aina ne palikat mitä vaihtelen tai poistan. Catin kuivapainoksi ilmotetaan 390kg ja pollen 338kg. Ero on ajaessa ihan huomattava vaikka Cattiakin oli jo isolla kädellä kevennetty.
Nopeella googlailulla löyty kaikkea 364-411 kilon väliltä Catille. En muista mistä ton 390kg sain.
Vaakahan sen todellisen kertois kun sais jotenki punnattua. Töissä on lavavaaka mutta se on niin pahassa paikassa ettei sinne saa mönkijää. Täytyy kysellä jos jollain naapureista olis säkkivaaka koneeseen.
Numerot on vaan numeroita ja ainaki itelle tärkein on se miltä se tuntuu ajossa. Ajettavuudeltaan painon tuntumassa on iso ero ja pollessa tietysti paino on tiiviimmällä alueella mikä auttaa ketteryyteen. Painoa siitä karsitaan jokatapauksessa vielä niin paljon ku vaan järkevästi on mahdollista ilman että kampe heikkenee.
Tossa vielä kuvakaappaus yhdestä Catin specsilapusta
Eilen käytiin kattomassa radalla mikä se miehen vauhti on tällä Cattiin verrattuna. Catilla samalla radalla paras kierrosaika oli 2,04min kun Scramblella kylmiltään aika oli tasan 2min. Eli oikea suunta. Kaksi minuuttia alittunee jo aika pian.
Sitte siirryttiin akkuhommiin. Alkuperäisen vaihto Exiden lithium akkuun. Painon säästö mielestäni huomattava 5,3kg.
Lithium akun talvikäyttö on haastavaa normiakkuun verrattuna, mutta ei mahdotonta. Talveksi voi sitten vaihtaa alkuperäisen tilalle jos tuntuu tuon kanssa liian hankalalta.
Painonpudotuksen tilanne on nyt siis 16,7kg.
Jees, vinssi onkin lähdössä. Traktori kun on kyseessä niin valot meinasin säästää että onnistuu vielä kadulla ajaminen. Tosin takavalot vaihdoin jo kevyempiin ja pienempiin ledeihin samalla kun tavarateline lähti huspois.
Renkaat ja vanteet kokee semmosen, että taakse tulee etuvanteet ja samat renkaat eteen sekä taakse. Siinä säästyy painoa ja kuuleman mukaan tasapainoisempi vietävä. En tiedä onko eri vanteiden painoissa juurikaan eroa muutoin kuin leveyden aiheuttama erotus. 14 tuumaisia hiilikuituisiakaan ei tietääkseni ole olemassa.
Tossa vielä kuva takaosasta keveimmillä valoilla mitä löysin. Painoa kokonaiset 190g. Vilkut on vähän heiveröisen oloset mutta vaihtelee sitten jos eivät pysy kyydissä mukana.
Titaani single putki ja Foxin ilmakepit joka nurkkaan.
Sillä lähtis varmaan kiloja. Eniten ajettavuuteen ja nopean vauhdin ketteryyteen vaikuttaa pyörivä massa. Eli renkaat ja vanteet. Makean oloinen peli.
Foxin klikkisäätöiset ilmakepit on taakse tekeillä. Etupäähän sitä asiaa tutkitaan vielä kun kaikki ilma-Foxit on pidempiä kuin Scramblerin etupään Fox Podiumit.
Fox Float ilmaiskari säästää painoa kierrejouselliseen verrattuna 1-1,5kg per iskari. Ja plussana ilmaiskaria on käytännössä mahdoton saada pohjaamaan.
Nämä mulla on taakse hankittuna. Noihin mulla on myös lisäilmasäiliöt, mutta niiden tarve täytyy kokeilemalla selvittää. En käytä niitä jos ei se niillä ole huomattavasti parempi ajettava.