ns. suora putki

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

ns. suora putki

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

kun nyt on tuo pantikan pakoputki vähän hajalla ja tekis mieli virittää niin mitä arvelisitte, olisko liian kovat äänet jos heittäis tuon äänenvaimentimen pois ja laittas suoran putken eli hitsais sitte vaan jonkun verran putkea ton änärin tilalle

ja tulisko paljo tehoa lisää? olis tällä hetkellä suunnitelmissa tilata power filtteri ja jos nyt jotaki muuta pientä viritystä laittas... niin ja siis koneena on tuo panther 150cc... olis talvella tuola järven jäällä sitte ärtsy peli...
Kuva
tomizu
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Huhti 2005 17:26
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tomizu »

minulla on texas 150cc ja kun änkän ottaa pois niin on tosi kovat äänet, ei sillä kehtaa ees aijaa ja tehoa ei tuu kyllä mulla ainaskaan lisää paljoakaan.
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

z400:sen oon kuullu ilman putkea ja meteli on sanoin kuvaamaton, nyttemmin magnaflowin pöntöllä ja edelleen roisimekkala.
minusta ei yhtään sen kummemmin liiku,kuin orkkis,mutta omistaja väittää muuta.

kun palaan vuosia taakse päin, mopo ikään, niin tuntuihan se kulkevan kovempaa mitä isompi ääni.kun oikeen tahtoi ja luuli, vaikkakin todellisuus on jotain muuta.
luulen tuon z400sen perustuvan samaan, kenties omistaja ei vain kehdannut myöntää kun maksoi niin rutosti putkesta.

tilannehan on aivan toinen kun on "tehari" ja koneelle tehty jotain esim. dyno-jetin suutinsarjaa, sytkäboxia, jolloin virtauksien olisi syytä muuttua.

itsessään pelkällä putkella tuskin mitään vaikutusta kulkupuoleen, vaikkakin orkkis putki onkin niin sokkeloinen että kestää viikon tulla savut ulos.

ainut mitä suoraputki yksin saa aikaan on iso ääni ja metsäpalo näin kuivana aikana. :idea:
Avatar
vekotin
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2005 22:35

Viesti Kirjoittaja vekotin »

Kokeilin joskus Polaris Phoenixia ilman änkkää ja paikallaan ollessaan tuntui tehot lisääntyvän hitosti. Ajettuani noin puoli kilometriä laitoin putket takas paikolleen. Vaimokin sano jotta: " Pistä helekutissa mönkkä ennalleen, saadaan vielä syyte kotirauhan rikkomisesta." Yhdyn täysin Kumikeisarin sanaan, tuskin on vaikutusta.
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

jahas, elikkä tuo sama änäri pysyy vielä... jonkun aikaa... olisko mitään viritysvinkkejä? ku oon ajatellu tota power filtteriä niin mitä epäilette että paljonko tuo lisää tehoa yksistään toi filtteri?

niin ja onko mitään tietoa saisko ameriikan mailta tilattua mitään pientä remmiahdinta tai turboahdinta? ja saako noita suutinsarjoja asennettua mihinkä vaan mönkkäriin tai saako tohon pantikkaan? mitä maksaa?
Kuva
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

en usko suodattimen vaikuttavan kuin imuääniin. ei yksi jippo mitään oikeen tuo, mut kun niitä yhdistelee.
mikäs kaasutin pantsussa on?
jos ei suuttimia saa niin onhan noita 4-t kaasuttimia myynnissä, eikä nyt aivan mahottoman hintasia.
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

mikähän siinä olis, 27 tai 28mm...
Kuva
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

jos siinä on cvk kaasutin(kalvo), niin niihin kyllä löytyy moottoripyöristä, kelkoista yms. suuttimia. tavallisia ja hex mallisia.
skootteriin kun metsästin niin valikoima on kyllä suuri.
ei ku suutin följyyn ja vauhtikauppaan.
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

kumikeisari kirjoitti:jos siinä on cvk kaasutin(kalvo), niin niihin kyllä löytyy moottoripyöristä, kelkoista yms. suuttimia. tavallisia ja hex mallisia.
skootteriin kun metsästin niin valikoima on kyllä suuri.
ei ku suutin följyyn ja vauhtikauppaan.
vähä epäilen että ei oo kalvokaasari... elikkä saako noihin peruskaasareihin noita suutinsarjoja? ja minkä hintasia?
Kuva
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

ei muuta kun kaasutinmerkin katot, suutin mukaan ja moottoripyörä ja mopokauppoihin vertaileen ja etsiin.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

kumikeisari kirjoitti:z400:sen oon kuullu ilman putkea ja meteli on sanoin kuvaamaton, nyttemmin magnaflowin pöntöllä ja edelleen roisimekkala.
minusta ei yhtään sen kummemmin liiku,kuin orkkis,mutta omistaja väittää muuta.

kun palaan vuosia taakse päin, mopo ikään, niin tuntuihan se kulkevan kovempaa mitä isompi ääni.kun oikeen tahtoi ja luuli, vaikkakin todellisuus on jotain muuta.
luulen tuon z400sen perustuvan samaan, kenties omistaja ei vain kehdannut myöntää kun maksoi niin rutosti putkesta.

tilannehan on aivan toinen kun on "tehari" ja koneelle tehty jotain esim. dyno-jetin suutinsarjaa, sytkäboxia, jolloin virtauksien olisi syytä muuttua.

itsessään pelkällä putkella tuskin mitään vaikutusta kulkupuoleen, vaikkakin orkkis putki onkin niin sokkeloinen että kestää viikon tulla savut ulos.

ainut mitä suoraputki yksin saa aikaan on iso ääni ja metsäpalo näin kuivana aikana. :idea:
Suora putki, ilman äänenvaimentajaa, toimii (siis nelitahtisessa) samoin ku ns. tehoputki, joka on vain äänenvaimentaja suoralla huilulla, jos oletetaan että putken halkaisija on sama kuin ns. tehoputkessa. Suoraa putkea en kyllä laittas, nimittäin melu on älytön... tee vaikka ite änkkäri siihen, mikä tahansa pömpeli putkessa on parempi ku ei pönttöä ollenkaan :roll:

Useampisylinterisessä, kuten autossa, peltisarjalla saavutetaan optimaalinen kaasujen virtausnopeus tietylle kierrosalueelle, ts. toisen sylinterin vauhdissa oleva pakokaasu imee toisen sylinterin tyhjäksi, tämä aikaansaadaan ensiö ja toisioputkien oikealla mitoituksella, ja tietty merkitys on silläkin että onko putki 4-2-1 vai 4-1.
Kuitenkaan, mahdollisesti suorallaputkella tai tehoputkella saatavaa hyötyä ei todellakaan saada ulos ilman suutinsarjaa ts. enemmän soppaa, ja mahdollista sytytyksen ajotuksen muuttamista. Nää vapaavirtaussuodattimet tahtovat olla mitä sattuu sontaa, osa virtaa huonommin ku orggis. Ja jos virtaus on vapaampi, se merkitsee myös huonompaa suodatustehoa, suodattaa kyllä pikkukivet ja roskat, mutta kaikkein hienojakoisin pöly pääsee lävitse moottoriin.

Suutinsarjassa tulee mm. erilainen neula, joten samaa hyötyä ei välttämättä saavuteta pelkällä suuttimen vaihdolla...

Kakstahtisen tehoputki on sitte jo asia erikseen, koska siellä astuu sitte vastapaineet asiaan mukaan, ja se on toinen tarina se... :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
Nassikka
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 11 Elo 2006 20:43
Paikkakunta: ksk

Viesti Kirjoittaja Nassikka »

Suora putki ei kyllä kannata, juuri äänen takia, niinkuin muutkin jo sanoivat.
Yleensähän nuo pöntöt tehdään mahdollisimman hyvin virtaaviksi/vaimentaviksi, mutta toisissa voi olla kuristuksia, jos vaikka pakoputki on 2,5" paksua ennen äänenvaimentajaa ja äänenvaimentajas on pääs 1,5" reikä, niin sehän huonontaa virausta. Esim näissä kiinan minicrosseissa on äänenvaimentimen alus pellilevy jossa on muutama pieni reikä, kyllä muuten yllättävän kovaa vaikuttaa sen pois ottaminen...
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
Vastaa Viestiin