ns. suora putki
ns. suora putki
kun nyt on tuo pantikan pakoputki vähän hajalla ja tekis mieli virittää niin mitä arvelisitte, olisko liian kovat äänet jos heittäis tuon äänenvaimentimen pois ja laittas suoran putken eli hitsais sitte vaan jonkun verran putkea ton änärin tilalle
ja tulisko paljo tehoa lisää? olis tällä hetkellä suunnitelmissa tilata power filtteri ja jos nyt jotaki muuta pientä viritystä laittas... niin ja siis koneena on tuo panther 150cc... olis talvella tuola järven jäällä sitte ärtsy peli...
ja tulisko paljo tehoa lisää? olis tällä hetkellä suunnitelmissa tilata power filtteri ja jos nyt jotaki muuta pientä viritystä laittas... niin ja siis koneena on tuo panther 150cc... olis talvella tuola järven jäällä sitte ärtsy peli...

-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
z400:sen oon kuullu ilman putkea ja meteli on sanoin kuvaamaton, nyttemmin magnaflowin pöntöllä ja edelleen roisimekkala.
minusta ei yhtään sen kummemmin liiku,kuin orkkis,mutta omistaja väittää muuta.
kun palaan vuosia taakse päin, mopo ikään, niin tuntuihan se kulkevan kovempaa mitä isompi ääni.kun oikeen tahtoi ja luuli, vaikkakin todellisuus on jotain muuta.
luulen tuon z400sen perustuvan samaan, kenties omistaja ei vain kehdannut myöntää kun maksoi niin rutosti putkesta.
tilannehan on aivan toinen kun on "tehari" ja koneelle tehty jotain esim. dyno-jetin suutinsarjaa, sytkäboxia, jolloin virtauksien olisi syytä muuttua.
itsessään pelkällä putkella tuskin mitään vaikutusta kulkupuoleen, vaikkakin orkkis putki onkin niin sokkeloinen että kestää viikon tulla savut ulos.
ainut mitä suoraputki yksin saa aikaan on iso ääni ja metsäpalo näin kuivana aikana.
minusta ei yhtään sen kummemmin liiku,kuin orkkis,mutta omistaja väittää muuta.
kun palaan vuosia taakse päin, mopo ikään, niin tuntuihan se kulkevan kovempaa mitä isompi ääni.kun oikeen tahtoi ja luuli, vaikkakin todellisuus on jotain muuta.
luulen tuon z400sen perustuvan samaan, kenties omistaja ei vain kehdannut myöntää kun maksoi niin rutosti putkesta.
tilannehan on aivan toinen kun on "tehari" ja koneelle tehty jotain esim. dyno-jetin suutinsarjaa, sytkäboxia, jolloin virtauksien olisi syytä muuttua.
itsessään pelkällä putkella tuskin mitään vaikutusta kulkupuoleen, vaikkakin orkkis putki onkin niin sokkeloinen että kestää viikon tulla savut ulos.
ainut mitä suoraputki yksin saa aikaan on iso ääni ja metsäpalo näin kuivana aikana.

Kokeilin joskus Polaris Phoenixia ilman änkkää ja paikallaan ollessaan tuntui tehot lisääntyvän hitosti. Ajettuani noin puoli kilometriä laitoin putket takas paikolleen. Vaimokin sano jotta: " Pistä helekutissa mönkkä ennalleen, saadaan vielä syyte kotirauhan rikkomisesta." Yhdyn täysin Kumikeisarin sanaan, tuskin on vaikutusta.
jahas, elikkä tuo sama änäri pysyy vielä... jonkun aikaa... olisko mitään viritysvinkkejä? ku oon ajatellu tota power filtteriä niin mitä epäilette että paljonko tuo lisää tehoa yksistään toi filtteri?
niin ja onko mitään tietoa saisko ameriikan mailta tilattua mitään pientä remmiahdinta tai turboahdinta? ja saako noita suutinsarjoja asennettua mihinkä vaan mönkkäriin tai saako tohon pantikkaan? mitä maksaa?
niin ja onko mitään tietoa saisko ameriikan mailta tilattua mitään pientä remmiahdinta tai turboahdinta? ja saako noita suutinsarjoja asennettua mihinkä vaan mönkkäriin tai saako tohon pantikkaan? mitä maksaa?

-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
vähä epäilen että ei oo kalvokaasari... elikkä saako noihin peruskaasareihin noita suutinsarjoja? ja minkä hintasia?kumikeisari kirjoitti:jos siinä on cvk kaasutin(kalvo), niin niihin kyllä löytyy moottoripyöristä, kelkoista yms. suuttimia. tavallisia ja hex mallisia.
skootteriin kun metsästin niin valikoima on kyllä suuri.
ei ku suutin följyyn ja vauhtikauppaan.

-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Suora putki, ilman äänenvaimentajaa, toimii (siis nelitahtisessa) samoin ku ns. tehoputki, joka on vain äänenvaimentaja suoralla huilulla, jos oletetaan että putken halkaisija on sama kuin ns. tehoputkessa. Suoraa putkea en kyllä laittas, nimittäin melu on älytön... tee vaikka ite änkkäri siihen, mikä tahansa pömpeli putkessa on parempi ku ei pönttöä ollenkaankumikeisari kirjoitti:z400:sen oon kuullu ilman putkea ja meteli on sanoin kuvaamaton, nyttemmin magnaflowin pöntöllä ja edelleen roisimekkala.
minusta ei yhtään sen kummemmin liiku,kuin orkkis,mutta omistaja väittää muuta.
kun palaan vuosia taakse päin, mopo ikään, niin tuntuihan se kulkevan kovempaa mitä isompi ääni.kun oikeen tahtoi ja luuli, vaikkakin todellisuus on jotain muuta.
luulen tuon z400sen perustuvan samaan, kenties omistaja ei vain kehdannut myöntää kun maksoi niin rutosti putkesta.
tilannehan on aivan toinen kun on "tehari" ja koneelle tehty jotain esim. dyno-jetin suutinsarjaa, sytkäboxia, jolloin virtauksien olisi syytä muuttua.
itsessään pelkällä putkella tuskin mitään vaikutusta kulkupuoleen, vaikkakin orkkis putki onkin niin sokkeloinen että kestää viikon tulla savut ulos.
ainut mitä suoraputki yksin saa aikaan on iso ääni ja metsäpalo näin kuivana aikana.

Useampisylinterisessä, kuten autossa, peltisarjalla saavutetaan optimaalinen kaasujen virtausnopeus tietylle kierrosalueelle, ts. toisen sylinterin vauhdissa oleva pakokaasu imee toisen sylinterin tyhjäksi, tämä aikaansaadaan ensiö ja toisioputkien oikealla mitoituksella, ja tietty merkitys on silläkin että onko putki 4-2-1 vai 4-1.
Kuitenkaan, mahdollisesti suorallaputkella tai tehoputkella saatavaa hyötyä ei todellakaan saada ulos ilman suutinsarjaa ts. enemmän soppaa, ja mahdollista sytytyksen ajotuksen muuttamista. Nää vapaavirtaussuodattimet tahtovat olla mitä sattuu sontaa, osa virtaa huonommin ku orggis. Ja jos virtaus on vapaampi, se merkitsee myös huonompaa suodatustehoa, suodattaa kyllä pikkukivet ja roskat, mutta kaikkein hienojakoisin pöly pääsee lävitse moottoriin.
Suutinsarjassa tulee mm. erilainen neula, joten samaa hyötyä ei välttämättä saavuteta pelkällä suuttimen vaihdolla...
Kakstahtisen tehoputki on sitte jo asia erikseen, koska siellä astuu sitte vastapaineet asiaan mukaan, ja se on toinen tarina se...

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Suora putki ei kyllä kannata, juuri äänen takia, niinkuin muutkin jo sanoivat.
Yleensähän nuo pöntöt tehdään mahdollisimman hyvin virtaaviksi/vaimentaviksi, mutta toisissa voi olla kuristuksia, jos vaikka pakoputki on 2,5" paksua ennen äänenvaimentajaa ja äänenvaimentajas on pääs 1,5" reikä, niin sehän huonontaa virausta. Esim näissä kiinan minicrosseissa on äänenvaimentimen alus pellilevy jossa on muutama pieni reikä, kyllä muuten yllättävän kovaa vaikuttaa sen pois ottaminen...
Yleensähän nuo pöntöt tehdään mahdollisimman hyvin virtaaviksi/vaimentaviksi, mutta toisissa voi olla kuristuksia, jos vaikka pakoputki on 2,5" paksua ennen äänenvaimentajaa ja äänenvaimentajas on pääs 1,5" reikä, niin sehän huonontaa virausta. Esim näissä kiinan minicrosseissa on äänenvaimentimen alus pellilevy jossa on muutama pieni reikä, kyllä muuten yllättävän kovaa vaikuttaa sen pois ottaminen...
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11