L7e-luokan kahtiajako ja sen toteutus?
L7e-luokan kahtiajako ja sen toteutus?
Ohessa äänestys aiheesta. Nyt kaipaankin Mönkkärit Ry:n tieliikennejaoston veturin ominaisuudessa älykkäitä ja järkevästi perusteltuja mielipteitä asian tiimoilta.
Äänestys on voimassa 100 päivää, eli noin vuoden loppuun asti.
Äänestyksen tulosta tulen käyttämään suuntaa-antavana pohjana jos ja kun asiasta joskus voidaan käydä keskusteluja viranomaistahojen kanssa.
Kiitos, ja olkaa hyvä, sana on vapaa.
Äänestys on voimassa 100 päivää, eli noin vuoden loppuun asti.
Äänestyksen tulosta tulen käyttämään suuntaa-antavana pohjana jos ja kun asiasta joskus voidaan käydä keskusteluja viranomaistahojen kanssa.
Kiitos, ja olkaa hyvä, sana on vapaa.
l Kipu on vain tunne l
Kuristamattomille ikäraja ja korkeammat vakuutusmaksut. Hieman samaan tyyliin kuin moottoripyörien kanssa. Lisäkirjainta ajokorttiin en kannata, järjellä varustettu henkilö kun pärjää nelipyöräisellä mönkijällä liikenteessä siinä kuin autollakin, ilman sen kummempaa kurssittamista. Tätä mieltä olen vaikka ajokortin lisäkirjaimet tulisivat lähes varmasti halvemmaksi kuin vuosittaisten korkeiden vakuutusmaksujen maksaminen. Vakuutusmaksujen kohottaminen vaan tuntuisi ns. luontevalta ja nopealta ratkaisulta, jostain ne mahdolliset onnettomuudet on korvattava.
15kW raja mönkijöissä on yhtä järkevä kuin... no, jos sanoisin että saattaisin ymmärtää tämän tehorajan jos vaikkapa autot kuristettaisiin max 60kW tehoihin ja moottoripyörille säädettäisiin sama 15kW raja kuin mönkijöillekin. Sit ajeltais mopoilla kaikki.
15kW raja mönkijöissä on yhtä järkevä kuin... no, jos sanoisin että saattaisin ymmärtää tämän tehorajan jos vaikkapa autot kuristettaisiin max 60kW tehoihin ja moottoripyörille säädettäisiin sama 15kW raja kuin mönkijöillekin. Sit ajeltais mopoilla kaikki.

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Ensinnäkin kuristamattomat laitteet kuuluvat tielle jo pelkästään liikenneturvallisuutta ajatellen. Liikenteessä pitää pystyä ajamaan liikenteen nopeutta. Se miten laitteet jaetaan on vaikeampi juttu. Ehkä pyöristä tuttu A1 luokan kortti 15 kw koneille ja vasta 20v ja B-kortin omaava saisi täysitehoisen.
Toinen vaihtoehto on 80 km/h rajoitus. Tehot siis tallella, mutta nopeuden hallinnasta huolehtii kuljettaja itse.
Myös jokin koneen omistukseen liittyvä riippuvuussuhde voisi olla mukana. Siis kaksi vuotta 15 kw koneen omistaja tai haltijana riitäisi, jotta saisi ajaa täysitehoisella. Vaikea valvoa, mutta niin se on myös prätkissä.
Nämä ideoina, ei naulattuina mielipiteinä.
Toinen vaihtoehto on 80 km/h rajoitus. Tehot siis tallella, mutta nopeuden hallinnasta huolehtii kuljettaja itse.
Myös jokin koneen omistukseen liittyvä riippuvuussuhde voisi olla mukana. Siis kaksi vuotta 15 kw koneen omistaja tai haltijana riitäisi, jotta saisi ajaa täysitehoisella. Vaikea valvoa, mutta niin se on myös prätkissä.
Nämä ideoina, ei naulattuina mielipiteinä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 646
- Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Vakuutusyhtöiden paineet nostaa vakuutusten hintoja tieliikennelaitteiden jatkuvasti yleistyessä kasvavat varmasti. Ennemmin tai myöhemmin noista mopovakuutuksen hinnoista noustaan ylöspäin, mieluummin sitten samalla sallittaisiin täydet tehot laitteisiin. Käsittääkseni moottoripyörissä vakuutusmaksut kasvavat kuutiotilavuuden mukana, miksei siis näissäkin vehkeissä. Elämä on!outlander 400 kirjoitti:![]()
Ei ole totta 33% haluaa korkeampia vakuutusmaksuja
![]()

Toi Roosan esittämä kuulostaisi hyvältä, eli kaksi vuotta 15 kw koneen omistaja tai haltijana, jonka jälkeen täystehoinen. Siihen vielä lisäksi mönkijän hallintakoe, joka pitää läpäistä ennen kuin heltiää lupa täystehoiseen.
...eli se lisäkirjain ajokorttiin yllämainitun perusteella.
Kasikympin rajoitus mönkijöille, joiden akseliväli jää jotain määriteltyä mittaa lyhyemmäksi!
Koroitettuja vakuutusmaksuja en todellakaan vapaaehtoisesti kannata. Taitaa vaan olla selviö jos tollanen kahtiajako toteutuisi.
...eli se lisäkirjain ajokorttiin yllämainitun perusteella.
Kasikympin rajoitus mönkijöille, joiden akseliväli jää jotain määriteltyä mittaa lyhyemmäksi!
Koroitettuja vakuutusmaksuja en todellakaan vapaaehtoisesti kannata. Taitaa vaan olla selviö jos tollanen kahtiajako toteutuisi.

X2 Juuri näin,loistavia ideoitaRoosa999 kirjoitti:Ensinnäkin kuristamattomat laitteet kuuluvat tielle jo pelkästään liikenneturvallisuutta ajatellen. Liikenteessä pitää pystyä ajamaan liikenteen nopeutta. Se miten laitteet jaetaan on vaikeampi juttu. Ehkä pyöristä tuttu A1 luokan kortti 15 kw koneille ja vasta 20v ja B-kortin omaava saisi täysitehoisen.
Toinen vaihtoehto on 80 km/h rajoitus. Tehot siis tallella, mutta nopeuden hallinnasta huolehtii kuljettaja itse.
Myös jokin koneen omistukseen liittyvä riippuvuussuhde voisi olla mukana. Siis kaksi vuotta 15 kw koneen omistaja tai haltijana riitäisi, jotta saisi ajaa täysitehoisella. Vaikea valvoa, mutta niin se on myös prätkissä.
Nämä ideoina, ei naulattuina mielipiteinä.
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
Äänestin kuristamattomille ikärajaa.
Lisäksi vois tulla joku vuosittainen käyttömaksu, joka kilahtaisi kuristamattomasta mönkijästä valtion kassaan (100€/vuosi), sekä katto nopeus 80 km/h.
Tuo käyttömaksu siksi että "valtiohan" sen päätöksen tekee millä täällä ajetaan ja missä, eikä siitä mielestäni pitäisi päästä esim. vakuutusyhtiöiden hyötymään millään lailla.
Eli rahat rohkeille päätöksen tekijöille
Lisäksi vois tulla joku vuosittainen käyttömaksu, joka kilahtaisi kuristamattomasta mönkijästä valtion kassaan (100€/vuosi), sekä katto nopeus 80 km/h.
Tuo käyttömaksu siksi että "valtiohan" sen päätöksen tekee millä täällä ajetaan ja missä, eikä siitä mielestäni pitäisi päästä esim. vakuutusyhtiöiden hyötymään millään lailla.
Eli rahat rohkeille päätöksen tekijöille

-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Eikö näistä tievehkeistä makseta valtiolle ihan riittävästi. Herätkää! En tiedä montaa ajoneuvoa, jonka pito tulee yhtä kalliiksi kuin mönkijän pito. Tuo kuristettu homma oli valtiolta vain kiusantekoa. Lain säätivät sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan isommalla mönkijällä ajaneetkaan. Jos kuristetaan, niin painon ja akselivälin ja raideleveyden perusteella. Loppuen lopuksi ihan turha toimenpide. Vastaavasti täytyisi todellakin ruveta autoja ja moottoripyörijä kuristamaan, kun niillä voidaan ajaa ylinopeutta tai muuten aiheuttaa vaaratilanteita.
Jaa että kuristimet pois ja 80kmh rajoitus päälle...???
Ei hemmetissä mitään maksiminopeuksia kuristamattomille kömpijöille, kyllä sitä ollaan tien tukkeena jos valtatietä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella.
Ei muuta kuin ikärajoitus käyttöön ja kuristukset pois, Silloin nykyinen kuutioiden mukaan menevä ajoneuvoverokin puoltaisi paikkaansa. Nykyisellään se on aivan hanurista kun samantehoisista laitteista joutuu maksamaan veroja kuutioiden mukaan eikä pääse edes hyödyntämään suuria kuutiotilavuuksia tehorajoitusten vuoksi, perverssiä eikö totta?
Ei hemmetissä mitään maksiminopeuksia kuristamattomille kömpijöille, kyllä sitä ollaan tien tukkeena jos valtatietä ajellaan kahdeksaakymppiä satkun alueella.
Ei muuta kuin ikärajoitus käyttöön ja kuristukset pois, Silloin nykyinen kuutioiden mukaan menevä ajoneuvoverokin puoltaisi paikkaansa. Nykyisellään se on aivan hanurista kun samantehoisista laitteista joutuu maksamaan veroja kuutioiden mukaan eikä pääse edes hyödyntämään suuria kuutiotilavuuksia tehorajoitusten vuoksi, perverssiä eikö totta?
Kylätason mönkijäkuski
-
- Tracks
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
- Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi
[quote="petri.n"]Eikö näistä tievehkeistä makseta valtiolle ihan riittävästi. quote]
Olet samaa mieltä kun varmasti enemmistö täällä, itseni mukaan lukien.
Olemassa oleva laki on mikä on ja ilmaiseksi täällä ei mitään saa, niin jotain pientä porkkanaa vois antaa päättäjien suuntaan, jotta tulis järki tähänkin teho hommaan
Tai sitte meidän pitää alkaa porukalla kolaroimaan nopeampien kans, jos ne sitte päättäjät heräis
Tuo oli VITSI ja huono sellainen 
Olet samaa mieltä kun varmasti enemmistö täällä, itseni mukaan lukien.
Olemassa oleva laki on mikä on ja ilmaiseksi täällä ei mitään saa, niin jotain pientä porkkanaa vois antaa päättäjien suuntaan, jotta tulis järki tähänkin teho hommaan

Tai sitte meidän pitää alkaa porukalla kolaroimaan nopeampien kans, jos ne sitte päättäjät heräis


Eh... Varsinainen ongelmahan on EU-lainsäädäntö, jonka mukaan L7e:tä myös Suomessa käsitellään.
Mulla onkin tarkoituksena saada jokin järkevä kompromissi aikaiseksi, jotta saadaan edes jollakin järkevällä tavalla kuristukset riisuttua laillisesti pois. Onko se edes mahdollista, en osaa sanoa, mutta pitäähän se selvittää.
Vastoin tarkempaa tietoa arvaan, että noin 95% tällä hetkellä käytössä olevista koneista on liikkeellä kurittomin mielin. Ja tämä tullee muodostamaan jonkinasteisen ongelman tulevaisuudessa L7e-käyttäjille.
Tässä topicissa on mielestäni turha vinkua siitä miten tieliikennekelpoisuus paranee kun kuristimet riisuu pois. Täällä sen tietää kaikki. Mulla on itselläni 4000km takana tältä kesältä joten korvantakuset alkavat jo kuivua, ainakin osittain. Eikä se ero kahden samanlaisen koneen välillä yhdellä tunnin lenkillä mene virkamiesten kaaliin, väittäisin.
Älykkäitä, mietittyjä kommentteja ja toimintamalleja kaivataan edelleen. Ei mitään urpå-uhoamista, vaan sellaisia ajatuksia joita voin esittää LM:n henkilöille ja muille instansseille jotka tähän asiaan liittyvät.
Kiitos. Jatkakaa...
Mulla onkin tarkoituksena saada jokin järkevä kompromissi aikaiseksi, jotta saadaan edes jollakin järkevällä tavalla kuristukset riisuttua laillisesti pois. Onko se edes mahdollista, en osaa sanoa, mutta pitäähän se selvittää.
Vastoin tarkempaa tietoa arvaan, että noin 95% tällä hetkellä käytössä olevista koneista on liikkeellä kurittomin mielin. Ja tämä tullee muodostamaan jonkinasteisen ongelman tulevaisuudessa L7e-käyttäjille.
Tässä topicissa on mielestäni turha vinkua siitä miten tieliikennekelpoisuus paranee kun kuristimet riisuu pois. Täällä sen tietää kaikki. Mulla on itselläni 4000km takana tältä kesältä joten korvantakuset alkavat jo kuivua, ainakin osittain. Eikä se ero kahden samanlaisen koneen välillä yhdellä tunnin lenkillä mene virkamiesten kaaliin, väittäisin.
Älykkäitä, mietittyjä kommentteja ja toimintamalleja kaivataan edelleen. Ei mitään urpå-uhoamista, vaan sellaisia ajatuksia joita voin esittää LM:n henkilöille ja muille instansseille jotka tähän asiaan liittyvät.
Kiitos. Jatkakaa...

l Kipu on vain tunne l