Näin:
Sopivan kaasuttimen laskeminen a*b/1000 tästä tuloksesta neliöjuuri*0,85=c
a=sylinterinkoko cm3
b=suurin kierrosluku minuutissa
c=sopiva kaasuttimen koko
Ylläoleva pätee sellaisenaan kaksitahtiselle. Nelitahtisen ollessa kyseessä luku b on puolitettava, koska nelarihan ottaa ilmaa vain joka toisella kampiakselin kierroksella.
Jos ajatellaan koneen olevan 124cc ja kiertävän huipputehon kierroksilla 9000 r/min, saadaan ylläolevaa soveltaen kaasarin kooksi karvan päälle 20mm. Joten jos koneessasi on 22 millin kaasari, sen pitäisi riittää hyvän matkaa päälle 10 000 r/min. Jos koneesi kiertäisi 12 000 r/min, optimaalinen kaasari HUIPPUKIERROKSILLE olisi 23 mm.
On syytä huomata, että kaava antaa nimenomaan optimaalisen kaasuttimen koon huippukierroksia silmälläpitäen. Niinpä 22 mm kaasari antaa hyvin potkua vielä 13 tonnissakin, mutta sitä kone ei välttämättä kestä.
Sitten voidaan laskea venttiilin nostosta ja lautasen halkaisijasta vielä poikkipinta-ala venttiilin istukan kohdalla: 2*pii*r*h, jossa h= venttiilin nosto ja r = venttiilinlautasen säde sentteinä.
Tästäkin voi päätellä jotakin siitä, miten paljon tavaraa mahtuu läpi.
Sitten tietenkin täytyisi vielä tietää nokka-akselin asteluvut imuventtiilillä, pakopuolen vastaavat ja niin edelleen - hyvin hengittävä pakoputki nimittäin värähtelee sopivassa tahdissa tietyllä kierroslukualueella niin, että alipaine imuventtiilillä muodostuu pidemmäksi kuin vakioputkella. Sieltä se tehoputken teho itse asiassa tulee.
Sellaista. Luulisin kaasarisi olevan 22-millisen, joten siitä ei totisesti kannata aloittaa lisäheppojen ja -kierrosten metsästystä

.