Kuristuksista ynnä muuta

Keskustelua Kymco mönkijöistä.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Kuristuksista ynnä muuta

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Elikkäs onko tietoa onko tuossa mx-er 125 kuristuksia, jotka olis helposti poistettavis (-06 vm)? Kulkupuolelle kaipais vähän lisää vauhtia kun norminopeudeks tasasella jää tommonen 65-67 km/h. :roll: Kuitenkin jo 1000 km ajettu joten "uutuuden kankeudesta" tuskin enää kyse. Jonkun oma kun kuulemmas kulki 80? :?

Seosruuvia vähän säätelin, nyt noin reilun kierroksen auki. Eipä tuo paljonkaa tuntunu vaikuttavan...

Mitenkähän muuten noitten lisävalojen laillisuuden laita on? Ajattelin lyödä siriukset nokalle kun ei tuo valoteho pimeällä oikee piisaa. Jos joku on löytänyt sopivat kahvansuojat ko. malliin niin laittakaa vinkkiä, semmoset on hakuses.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Nii ja kun tosta mx-er 125 on otettu tehoja vain tuo 7,06 kw vaikka kuvittelis että tosta kyllä enemmänkin tehoja aika helposti pitäis saada irti... Ja siis lain mukaankin sais tehoja olla puolet enemmän. :?
Kiihdyttäjä-Kauno
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Elo 2006 22:32

Älä koske seosruuviin

Viesti Kirjoittaja Kiihdyttäjä-Kauno »

Seosruuvi vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäynnin ja 1/4 kaasun alueella.
Jos kone käy pitkään liian rikkaalla tyhjäkäyntiä, venttiilit ja kone karstoittuvat turhaan ja seurauksena voi olla lopulta venttiilin palaminen.

Tyhjäkäyntiseos on ilman mittareita säädettävissä lähelle optimia siten, että koneen käydessä tyhjää kierrät ruuvia suuntaan tai toiseen, kunnes moottori käy mahdollisimman nopeasti tyhjäkäyntiä. Tämän jälkeen säädetään tyhjäkäyntinopeus oikeaksi tyhjäkäyntiruuvista.

Todennäköisesti koneessasi ei mitään kuristuksia ole, vaan lisäpotkun/vauhdin saamiseksi joudut vaihtamaan CDI-boksin rajoittamattomaan malliin, vaihtamaan pakoputken, ehkä muuttamaan kaasuttimen isommaksi (järki käteen, 125cc nelarissa järkevä maksimikoko kaasarille on 24-28mm) isommasta on vain haittaa. Ei saa säätöihin, kuluttaa hillittömästi polttoainetta ja alakierrosvääntö huononee.

Sitten on tietenkin eräänä mahdollisuutena etsiä härskimpää nokka-akselia. Itse pitäisin kuitenkin fiksuimpana tyytyä pakoputken muutoksiin ja jos tämä ei riitä, vaihtaa vehje isompikoneiseen.

Kokemukseni perusteella voin sanoa, että ainakin Dinlin 270cc katurekisteröity mönkkäri kulkee rajoittamattomana niin villisti, ettei enempää kaipaa.

Niinpä luulisi jonkun 250-350 koneen olevan ihan ok. Joku 500-kuutioinen maksaa aivan älyttömyyksiä, painaa hillittömästi eikä se kulku nyt kuitenkaan ole niin kummoinen. Jos tekee mieli lentoon, kannattaa sitten ostaa kaksipyöräinen nelitahtimantsa tai -crossi. Johan sysää niin että riittää.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Kiitos vastauksesta. Joo ei oo tarkotus saada Kymcoa lentoon! Ainoastaan pientä lisävauhtia olisin kaivannut (kun tuntuu ainakin puheiden mukaan nopeudet vaihdella yksilöittäin 65-80 vakiona!). Niin tulin vaan ajatelleeksi että olisko tossa joku yksinkertainen jippo mistä moiset erot johtuu.

Kovin "härskejä" muutoksia en viitsi ruveta tekemään kun melkeen uus laite vielä, niin ei viitti takuuta pilata.

Kyllähän tuolla nytkin ihan kerkeää sen mitä tarviikin, mutta ainahan se lisävauhti vähän kiehtoo. :wink:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Itse pitäisin kuitenkin fiksuimpana tyytyä pakoputken muutoksiin ja jos tämä ei riitä, vaihtaa vehje isompikoneiseen.
Pakoputken vaihdossa kyllä menee rahat hukkaan, tai no, ainakaan
teho/euro suhde ei mielestäni ole kohdillaan. Esim. Akrapovic tehoputkella oli tehtaan omien sivujen mukaan saatu max.1,3HP 250cc MXU:ssa lisää tehoa. Tehoputkien hinta kuitenkin yleensä lähtee 300 eurosta ylöspäin. :roll:
Kaasuttimella ja välityksien vaihdolla uskoisin saatavan vauhtia lisää halvimmalla, jos saa itse tehtyä imukaulan.Tosin bensankulutus saattaa nousta.
Toinen ns. helppo keino on renkaiden vaihtaminen katurenkaisiin mutta sekään ei halpaa ole.
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Tattista coolerillekin kommenteista. Joo itellä kävi kans mieles, että toi renkaitten valinta vois olla yks aika simppeli vaihtoehto (eikä varmaankaan vaikuta takuuseen) vauhdin lisäämiseks. Kokeilin nimittäin kesällä vähän eri rengaspaineita niin niilläkin oli jo yllättävän suuri vaikutus nopeuteen! Vakionahan tuossa omassa laitteessa on Kendan Dominatorit. Ens kesäks voisin sitte harkita ihan vakavasti katurenkaita. Mitäs renkaita suosittelisitte? Kuitenkin semmoset että kehtaa välillä hiekkatiellekkin poiketa? Kokohan meikän laittees on edessä: 20/7-8 takana:22/10-8. Kyllähän tolle rengassetillekin tietysti hintaa tulee, mutta jos löytyis jostai sopivalla hintaa! :)
Kiihdyttäjä-Kauno
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Elo 2006 22:32

Kaasuttimen koon laskenta

Viesti Kirjoittaja Kiihdyttäjä-Kauno »

Näin:

Sopivan kaasuttimen laskeminen a*b/1000 tästä tuloksesta neliöjuuri*0,85=c
a=sylinterinkoko cm3
b=suurin kierrosluku minuutissa
c=sopiva kaasuttimen koko

Ylläoleva pätee sellaisenaan kaksitahtiselle. Nelitahtisen ollessa kyseessä luku b on puolitettava, koska nelarihan ottaa ilmaa vain joka toisella kampiakselin kierroksella.

Jos ajatellaan koneen olevan 124cc ja kiertävän huipputehon kierroksilla 9000 r/min, saadaan ylläolevaa soveltaen kaasarin kooksi karvan päälle 20mm. Joten jos koneessasi on 22 millin kaasari, sen pitäisi riittää hyvän matkaa päälle 10 000 r/min. Jos koneesi kiertäisi 12 000 r/min, optimaalinen kaasari HUIPPUKIERROKSILLE olisi 23 mm.

On syytä huomata, että kaava antaa nimenomaan optimaalisen kaasuttimen koon huippukierroksia silmälläpitäen. Niinpä 22 mm kaasari antaa hyvin potkua vielä 13 tonnissakin, mutta sitä kone ei välttämättä kestä.

Sitten voidaan laskea venttiilin nostosta ja lautasen halkaisijasta vielä poikkipinta-ala venttiilin istukan kohdalla: 2*pii*r*h, jossa h= venttiilin nosto ja r = venttiilinlautasen säde sentteinä.
Tästäkin voi päätellä jotakin siitä, miten paljon tavaraa mahtuu läpi.
Sitten tietenkin täytyisi vielä tietää nokka-akselin asteluvut imuventtiilillä, pakopuolen vastaavat ja niin edelleen - hyvin hengittävä pakoputki nimittäin värähtelee sopivassa tahdissa tietyllä kierroslukualueella niin, että alipaine imuventtiilillä muodostuu pidemmäksi kuin vakioputkella. Sieltä se tehoputken teho itse asiassa tulee.

Sellaista. Luulisin kaasarisi olevan 22-millisen, joten siitä ei totisesti kannata aloittaa lisäheppojen ja -kierrosten metsästystä :).
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

- 22mm on 250cc MXU:ssa, olettaisin että 125cc:ssä on pienempi ?
huippukierrokset rajattu 125cc:ssä 7,06kw/8750rpm
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

No niin, nyt on sitten kokeiltu laittaa alle katurenkaat (Kings Tire KT117 ja 118) mutta valitettavasti ei tuokaan juuri vaikuttanut huippunopeuteen. Pieneen myötämäkeen tai myötätuuleen vauhtia tulee ehkä nyt helpommin lisää, mutta tasasella ei juurikaan eroa. Tarkotus oli saada vähän lisävauhtia rengastyypin vaihdolla mutta tulos jäi vaisuksi. Renkaat sinällään kyllä vaikuttaa hyvältä ja toimivilta, pito hiekkatiellä tosi hyvä... Tossa kuva.
http://kingstire.com.cn/t/b/117.jpg

Täytyy vielä tutkia ettei kurkussa tai muualla ole mitään kuristuksia ja sitten ilmeisesti vaan tyytyä verkkaiseen menoon... :? Any ideas?
Vastaa Viestiin