laillinen tieliikennemönkijä (?)
laillinen tieliikennemönkijä (?)
onko ketään jota tuollainen aihe kiinnostaisi. tuntuu että jokainen uusi otsikko täällä kääntyy ennemmin tai myöhemmin virittelyn puolelle. huolestuttaa tämä niinkuin asenneilmapiirin kehittymisen muodossa.
viripellet tartuttaa asennevammansa pian viattomiinkin.
olisi kiva jos mönkijöiden kanssa voisi pitää hauskaa ihan laillisestikin.
ittellä ainakin hauskuutta on piisannu.
laitanpa gallupin: onko kellään muulla laillista liikennemönkijää?
viripellet tartuttaa asennevammansa pian viattomiinkin.
olisi kiva jos mönkijöiden kanssa voisi pitää hauskaa ihan laillisestikin.
ittellä ainakin hauskuutta on piisannu.
laitanpa gallupin: onko kellään muulla laillista liikennemönkijää?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
En ota kantaa varsinaisesti virittämiseen, mutta huomiona Liikenne- ja viestintäministeriö voisi ottaa tästä opiksi ja tehdä mahdolliseksi koneiden tehojan nostamisen ja laskemisen tie- ja maastokäytön välillä. Kohtapuoliin koneet on kaikki ruiskuja, jossa tämä tehon nosta ja lasku olisi helposti toteutettavissa.
Täällä on ollut keskustelua tehorajoittajista, joka on oikea tie, mutta lailliseksi ne ei koneita tee, jos oikein pilkkua viilataan, sillä tehot on rajoitettu koneissa tyyppikatsastuksen mukaisesti ja se ainoa oikea tapa rajoittaa tehoja 15 kilowattiin... siis lainkirjaimen mukaan.
Jälkikäteen asennetut toki ovat lain hengen mukaisia, joten mielestäni sen pitäisi riittää, mutta tuskin katsastusmiehelle jos rupeaa sitä puolta tosissaan syynäämään.
Varsinaisesti tästä viripuuhasta naputtaa eniten tuo 50cc -koneisten harrastajakunta. Toki L7E luokastakin on kirjoittelua, mutta vähemmälti.
Itse toki olen rajoittamattomien koneiden kannalla ja jos nyt jokin raja pitää laittaa esimerkiksi näiden vakuutusmaksujen takia, kahden pahan väliltä valitsisin 80 km/h rajoituksen.
Täällä on ollut keskustelua tehorajoittajista, joka on oikea tie, mutta lailliseksi ne ei koneita tee, jos oikein pilkkua viilataan, sillä tehot on rajoitettu koneissa tyyppikatsastuksen mukaisesti ja se ainoa oikea tapa rajoittaa tehoja 15 kilowattiin... siis lainkirjaimen mukaan.
Jälkikäteen asennetut toki ovat lain hengen mukaisia, joten mielestäni sen pitäisi riittää, mutta tuskin katsastusmiehelle jos rupeaa sitä puolta tosissaan syynäämään.
Varsinaisesti tästä viripuuhasta naputtaa eniten tuo 50cc -koneisten harrastajakunta. Toki L7E luokastakin on kirjoittelua, mutta vähemmälti.
Itse toki olen rajoittamattomien koneiden kannalla ja jos nyt jokin raja pitää laittaa esimerkiksi näiden vakuutusmaksujen takia, kahden pahan väliltä valitsisin 80 km/h rajoituksen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Niin just se 90 jonka toi KXR kulkeepi
Mitään rajotuksia tarttee... Jokanen vetää taitojensa mukaan (toivottavasti ei lehden kuolinilmotus palstalle asti)
Ja toi 15kw on varmaan jotenkin liitännäinen noihin veroihin? jos saisi ottaa kaikki hummat ulos niin olisin valmis maksamaan MP-veron verran siitä huvista.
(heti ku saa tarpeeksi tehokkaan pelin)
Harmittaa vaan tää koulu ku ei meinää päästä kokopäivä töihin, kerätäkseni mönään tarvittavat rahat (siis tällähetkellä koulun jälkeen traktorilla kiertämään Vantaan lumisia teistöjä tuntipalkalla). Onhan tässä vielä aikaa, kun kortinkin saa vasta 2v kuluttua

Mitään rajotuksia tarttee... Jokanen vetää taitojensa mukaan (toivottavasti ei lehden kuolinilmotus palstalle asti)

Ja toi 15kw on varmaan jotenkin liitännäinen noihin veroihin? jos saisi ottaa kaikki hummat ulos niin olisin valmis maksamaan MP-veron verran siitä huvista.
(heti ku saa tarpeeksi tehokkaan pelin)
Harmittaa vaan tää koulu ku ei meinää päästä kokopäivä töihin, kerätäkseni mönään tarvittavat rahat (siis tällähetkellä koulun jälkeen traktorilla kiertämään Vantaan lumisia teistöjä tuntipalkalla). Onhan tässä vielä aikaa, kun kortinkin saa vasta 2v kuluttua

Mönkijäni tulee lähes aina olemaan kaksivetoinen, matka jatkuu keula kohti taivasta tai sitten kyljet 

Kyllä noissa on jo se MP vero vaikka tehoja ei olekkaan kuin 15kw, verotus menee kuutiotilavuuden mukaan aivan kuten prätkissä.Enduroooo kirjoitti:Ja toi 15kw on varmaan jotenkin liitännäinen noihin veroihin? jos saisi ottaa kaikki hummat ulos niin olisin valmis maksamaan MP-veron verran siitä huvista.
(heti ku saa tarpeeksi tehokkaan pelin)
Sinänsä täysin perverssi systeemi verottaa kuutiotilavuuden mukaan vaikka kaikki pelit on samantehoisia, terveisiä vaan päättäjille

Kylätason mönkijäkuski
- Don Padre
- 6WD
- Viestit: 836
- Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
- Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05
katselin tuossa muiden maiden sääntöjä ATV puolella ja äkkiseltän vaikuttaa siltä, että tämä 15kw on EU tason juttu. Mm. yksi valmistaja jopa ilmoitti, että EU / TüV hyväksytty vehje, 15kw.
Eli taitaa olla aika lohtu toiveet siitä, että tulis luokkaa ilman tehorajaa ja jossa olisi vain esimerkiksi nopeusrajoitus.
Eli taitaa olla aika lohtu toiveet siitä, että tulis luokkaa ilman tehorajaa ja jossa olisi vain esimerkiksi nopeusrajoitus.

Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
hyvinhän tuo näkyy mielipiteitä jakavan... pyllistyskin jo saatu! pyllyn väri tuossa vähän arveluttaa, ehkä terveydenhoitaja voisi vilkaista varmuuden vuoksi...mulla kyllä se kylmällä oluella asettuu.(sisäisesti otettuna).
ongelma on siinä että jos kamppeen teho nousee yli 15kW se ei kuulu enää mihinkään olemassa olevaan ajoneuvoluokkaan. jos mopomönkijän tehoa lisätään se menee tuohon L7e luokkaan ja tuskin täyttää sen määräyksiä(kenties?) ja muuttuu autoverolliseksi ajoneuvoksi.mutta jos L7e teho kasvaa se ei mene mihinkään luokkaan. jos tallainen havaitaan katsastuksessa se on määrättävä tehomittaukseen ja sitten poistettavaksi rekisteristä.ryhdytäänkö sitten pakon edessä laitteita saattelemaan alkuperäiseen olotilaan eli halutaanko tässä mennä siihen rekkamiesten (15 valoa pois) tyyliin että ajoneuvoa riisutaan katsastusta varten?
tällöin on vaihtoehtona että perustetaan uusi ajoneuvoluokka joka verotetaan ihan kuten nykyisetkin mutta vakuutuspuoli kai sitten hyppää tuonne moottoripyöräluokkaan. siis:miksi ei ole 4 pyöräistä moottoripyöräluokkaa? eu - tason päätös asiasta kestäisi vuosia jos olisi mahdollinenkaan. ehkä tällaista ajoneuvoluokkaa ei halutakaan laajemmissa piireissä(esim. todettu vaaralliseksi tms.)
kansallisesti tällaista uutta ajoneuvoluokkaa tuskin perustetaan. silloin kansalaisen on pysyttävä näissä mitä on tai vaihdettava harrastusta tai ajeltava vain maastossa. tai sitten koettaa onneaan. pienellä riskillä liikenteessä. vähän säikkynä aina kun polliissiauto tulee perässä. sonta housussa ratsiassa jos sattuu olemaan konsttaappeli ennenkin nähnyt mönkijän...
edelleen ihmettelen sitä intoa millä suuri osa harrastajista lisätehoja kaipaa. eikö näillä muka kerkeä? jos lähtis aikasemmin...
mulla on tässä omat lehmät ojassa justiinsa siinä että pienet vakuutusmaksut ovat iso syy (ei suurin)koko mönkijän ostamiseen. kaksi moottoripyörää seisoo suurimman osan vuotta kun ajohöyryt saa päästettyä mönkijällä. parhailla keleillä vaan (kaatosade ja sivutuuli lannanlevitysaikaan) ajetaan kaksipyöräisillä. mönkijän hinta kohta säästetty vakuutuksien kautta.
jos ja kun lehdet kirjottelee siihen malliin himokkaasti vahingoista ja hurjastelusta kun nyt näyttää ei vakuutusyhtiöt kauan mieti hintojen nostoa. mönkijän vakuutuksen halpuus perustuu nimenomaan sen näennäiseen pienitehoisuuteen ja siihen että liikennepeleilläkin ajetaan suureksi osaksi liikenneruuhkien ulkopuolella. nämä viriviripojat kun taas tyypillisesti enimmäkseen rällää keulat pystyssä kylillä ilman äänenvaimentimia. ainakin täällä meilläpäin. otetaanko vastaan näiden sankareiden aikaansaamat lisälaskut.?
on mulle mummot kylillä nyrkkiä heilutellet kun ei tuo sudittamatta mihinkään käänny. ja liiraa muutenkin koko ajan varo tai ei. wattiakaan ei ole yli sallitun. ja pipo kireällä.
ja toisekseen särkee sydäntä jos joutuu jonkin mönkijäkaverin ajupelin määräämään katsastuksessa lisäselvityksiin. voisihan sitä tietysti hankkia OIKEAN työn mutta kun tää on päivätyö eikä tartte aivoja käyttää työajalla...ja palkkakin tulee kuukausittain.
tunnin päästä pääsee taas mönkimään! päivätyö...
ongelma on siinä että jos kamppeen teho nousee yli 15kW se ei kuulu enää mihinkään olemassa olevaan ajoneuvoluokkaan. jos mopomönkijän tehoa lisätään se menee tuohon L7e luokkaan ja tuskin täyttää sen määräyksiä(kenties?) ja muuttuu autoverolliseksi ajoneuvoksi.mutta jos L7e teho kasvaa se ei mene mihinkään luokkaan. jos tallainen havaitaan katsastuksessa se on määrättävä tehomittaukseen ja sitten poistettavaksi rekisteristä.ryhdytäänkö sitten pakon edessä laitteita saattelemaan alkuperäiseen olotilaan eli halutaanko tässä mennä siihen rekkamiesten (15 valoa pois) tyyliin että ajoneuvoa riisutaan katsastusta varten?
tällöin on vaihtoehtona että perustetaan uusi ajoneuvoluokka joka verotetaan ihan kuten nykyisetkin mutta vakuutuspuoli kai sitten hyppää tuonne moottoripyöräluokkaan. siis:miksi ei ole 4 pyöräistä moottoripyöräluokkaa? eu - tason päätös asiasta kestäisi vuosia jos olisi mahdollinenkaan. ehkä tällaista ajoneuvoluokkaa ei halutakaan laajemmissa piireissä(esim. todettu vaaralliseksi tms.)
kansallisesti tällaista uutta ajoneuvoluokkaa tuskin perustetaan. silloin kansalaisen on pysyttävä näissä mitä on tai vaihdettava harrastusta tai ajeltava vain maastossa. tai sitten koettaa onneaan. pienellä riskillä liikenteessä. vähän säikkynä aina kun polliissiauto tulee perässä. sonta housussa ratsiassa jos sattuu olemaan konsttaappeli ennenkin nähnyt mönkijän...
edelleen ihmettelen sitä intoa millä suuri osa harrastajista lisätehoja kaipaa. eikö näillä muka kerkeä? jos lähtis aikasemmin...
mulla on tässä omat lehmät ojassa justiinsa siinä että pienet vakuutusmaksut ovat iso syy (ei suurin)koko mönkijän ostamiseen. kaksi moottoripyörää seisoo suurimman osan vuotta kun ajohöyryt saa päästettyä mönkijällä. parhailla keleillä vaan (kaatosade ja sivutuuli lannanlevitysaikaan) ajetaan kaksipyöräisillä. mönkijän hinta kohta säästetty vakuutuksien kautta.
jos ja kun lehdet kirjottelee siihen malliin himokkaasti vahingoista ja hurjastelusta kun nyt näyttää ei vakuutusyhtiöt kauan mieti hintojen nostoa. mönkijän vakuutuksen halpuus perustuu nimenomaan sen näennäiseen pienitehoisuuteen ja siihen että liikennepeleilläkin ajetaan suureksi osaksi liikenneruuhkien ulkopuolella. nämä viriviripojat kun taas tyypillisesti enimmäkseen rällää keulat pystyssä kylillä ilman äänenvaimentimia. ainakin täällä meilläpäin. otetaanko vastaan näiden sankareiden aikaansaamat lisälaskut.?
on mulle mummot kylillä nyrkkiä heilutellet kun ei tuo sudittamatta mihinkään käänny. ja liiraa muutenkin koko ajan varo tai ei. wattiakaan ei ole yli sallitun. ja pipo kireällä.
ja toisekseen särkee sydäntä jos joutuu jonkin mönkijäkaverin ajupelin määräämään katsastuksessa lisäselvityksiin. voisihan sitä tietysti hankkia OIKEAN työn mutta kun tää on päivätyö eikä tartte aivoja käyttää työajalla...ja palkkakin tulee kuukausittain.
tunnin päästä pääsee taas mönkimään! päivätyö...
Ymmärrän hyvin miksi monet haluavat lisää tehoa. Mees piruuttaan koittamaan jollekin 80 tielle ja aja 75km/h, joka on hieman pienemmällä koneella varustetun mönkijän max nopeus tuolla maantiellä. Valkkaa vielä sellainen pätkä, jossa on paljon mäkiä ja mutkia. Laske montako kertaa meinaat lentää ojaan kiilattuna, montako vaarallista ohitustilannetta syntyy.
Olisi todella mukavaa jos voisi ajaa pikkasen jännittämättä, jotta mitä tuo persiissä roikkuva autoilija seuraavaksi tekee. Niin ja kun se ylämäki tulee vastaan, olisi mukavaa ettei nopeus tippuisi 75km/h -> 55km/h, varsinkin jos se perässä roikkuva auto sattuu olemaan rekka.
Näkisin lähinnä liikenneturvallisuutta parantavana tekijänä tuon 15kW rajoituksen poistamisen. Mutta tää ketjuhan oli lain noudattamisesta, ei lain muuttamisesta.
Niin juu ja lisätään vielä että ymmärtäisin 15kW rajoituksen, jos moottoripyörät olisi rajoitettu vaikkapa 10kW ja autot 50kW tehoihin. Itse olisin valmis maksamaan vaikka sen tonnin vuodessa vakuutuksista, kun ei ole noita moottoripyöriä tallissa seisomassa, eikä moista korttia edes taskussa. Samalla saataisiin arvatenkin myös bonus-järjestelmä vakuutuksiin ja sitä reittiä hintakin pienenisi vuosien varrella.
Olisi todella mukavaa jos voisi ajaa pikkasen jännittämättä, jotta mitä tuo persiissä roikkuva autoilija seuraavaksi tekee. Niin ja kun se ylämäki tulee vastaan, olisi mukavaa ettei nopeus tippuisi 75km/h -> 55km/h, varsinkin jos se perässä roikkuva auto sattuu olemaan rekka.
Näkisin lähinnä liikenneturvallisuutta parantavana tekijänä tuon 15kW rajoituksen poistamisen. Mutta tää ketjuhan oli lain noudattamisesta, ei lain muuttamisesta.

Niin juu ja lisätään vielä että ymmärtäisin 15kW rajoituksen, jos moottoripyörät olisi rajoitettu vaikkapa 10kW ja autot 50kW tehoihin. Itse olisin valmis maksamaan vaikka sen tonnin vuodessa vakuutuksista, kun ei ole noita moottoripyöriä tallissa seisomassa, eikä moista korttia edes taskussa. Samalla saataisiin arvatenkin myös bonus-järjestelmä vakuutuksiin ja sitä reittiä hintakin pienenisi vuosien varrella.
Viimeksi muokannut jr, 02 Helmi 2007 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.