
Etuperän lukko
Etuperän lukko
Tasauspyörästön lukko rupesi talvella temppuilemaan, ei pysyny päällä kun tarvetta tuli ja melko herkuttelussa oli kytkeä päällekin, ei auttanut vaijerin säätö, akselin tefakin vuos öljyä. Vein pajalle, purkivat perän, ei oikeen näkyvää vikaa löytyny, tilasivat kuitanki siirtäjä haarukan ja tykö tarpeet. Alkaa olla vierotus oireita, kuukaus menny nyt ilman mönkijää 

-
- 2WD
- Viestit: 37
- Liittynyt: 03 Kesä 2004 20:55
- Mönkijä:: Articcat 650 Twin
- Paikkakunta: Joensuu
Minun Catissani alkoi etuperä pitämään mahdotonta meteliä n.500 ajokilometrin jälkeen.Etuperän öljyjen seassa oli metallinkappale...alkuperä jäi selvittämättä.Kova ääni alkoi n.50-60 km nopeudessaEtuperä meni takuuseen kaikkine lisukkeineen, samoin molemmat vetoakselit.Akseleissa oli siemmässä murroksessa metallia lähtenyt suikaleina, ilmeisesti materiaali virhe.Samoin tukivarsien helat ( pehmyttä "muovia") takuuseen. Joensuun Pienkone hoiti asiat mallikkaasti, samoin Sumeko.Mielestäni AC 650 Twin 2 etupää on hieman alimitoitettu työmönkijän ominaisuuksille, sillä nyt seuraava remontti on tulossa tukivarsien heloihin sekä iskarien heloihin.Kaikki em. helat väljiä, vaikka mönkijällä ajettu n.1000km, eikä meikäläisen ajotyyli ole kovinkaan rajua.Aionkin tehdä helat laakeripronssista ja voideltavat.Myöskin yläpallonivelissä on väljää, ja toisenpuolen yläpallopallonivel on tilattu.Tasauspyörästön lukko on minullakin jonkinverran temppuillut,mutta johtui vaijerin "kanituksesta".Löi lukon pois päältä kesken vedon.
Näitä murheita ollut, mutta summa summarum:AC ollut erittäin hyvä siihen tarkoitukseen mitä olen tarvinnut...sitkeä vetämään ja korkea maavara.
Näitä murheita ollut, mutta summa summarum:AC ollut erittäin hyvä siihen tarkoitukseen mitä olen tarvinnut...sitkeä vetämään ja korkea maavara.
Articcatisti
- motoristi79
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 04 Huhti 2007 22:57
- Paikkakunta: siikajoki
etuperä
moro mulla oli 650-04 catti, laitoin just vaihossa menemään kilometrejä oli 1600. etuperänlukko temppuili talvella ei tahtonu kytkeytyä, vaijeri oli jäässä loppu ajasta alko perä kans huutaan 50-60kmh nopeudessa mutta ei tutkittu sen kummemmin oisko siinäki lähteny rauta liikkeelle 

jep jep.
Sain pelin takas kotio torstaina pikkasta vajaan viijen viikon oottelulla.
kaikki pelas niinku pitääki... alussa. työntelin näitä takatalven lumia riemussaan ja onnesta soikeana kun pääs puikkoihin pitkästä aikaa, noo elähä mittään. tuli lukon tarvis, kävi päällä ja häipy samontein ja nyt ei ees yritä tarttua, en tiiä.
kaikki rensselit kyllä liikkuu kun vivusta vääntää, kumma homma kun ei sitten ees pijä minkaalaista ääntä, ei ryskä ei pauku muu ku kuskin järki.
Sain pelin takas kotio torstaina pikkasta vajaan viijen viikon oottelulla.
kaikki pelas niinku pitääki... alussa. työntelin näitä takatalven lumia riemussaan ja onnesta soikeana kun pääs puikkoihin pitkästä aikaa, noo elähä mittään. tuli lukon tarvis, kävi päällä ja häipy samontein ja nyt ei ees yritä tarttua, en tiiä.
kaikki rensselit kyllä liikkuu kun vivusta vääntää, kumma homma kun ei sitten ees pijä minkaalaista ääntä, ei ryskä ei pauku muu ku kuskin järki.
homma meni ihan kokeiluksi, mutta ainaki yks vika on paikallistettu. "kuskin puolen" sisempi vetonivel ei pysy perämurikassa sisällä vaan tuloo sentin verran ulos. vaihtovat veto akselin ja nivelet, arvellen oisko alakuperänen akseli lyhyt, ei ollu. Taas pelas lukko kun revitteli liikkeen pihalla, mut kun toin pelin kotia ja pääsin testaamaan paremmin, olihan siitä vartin ilo. vetari ei vaan pysy pesässä! Valjyyttä ei ole etu ripustuksissa. Jos joku arvelee tietävän ratkaisun? Kajaanin merkkiliike ei, eikä sumeko, saatika minä ei olla ratkaistu, me vaan kokeillaan. Nimimerkki "perämurikkaa ootellessa"
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Laitahan sinne Sumekolle vähän napakampi kirje, siis ihan kirje, jossa kerrot koko tarinan. Anna heille viikko aikaa tuoteosastolla hoitaa asiaa. Jos ei korjaannu, lähetä sama Toimitusjohtajalle. Jos ei vieläkään korjaannu, niin sitten menee kuluttaja-asiamiehen hommiksi.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
on tuo mönkkijä ollu mulla pihassa koko ajan ja sillä on pystyny ajamaan koko ajan luukuun ottamatta tuota ensimmäistä viijen viikon reissua. oon oottellu aina osan saapumista ja sitten käyttäny mönkijää kajaanissa. tympiny vaan tuo huoltoon kulettelu. Nyt on uus perä paikallaan. kovaa ajua vaan vaatii hän. josko tuo tästä!? 

- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
vieläkö on perä/lukko kenkkuillu??
570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
Re: Etuperän lukko
Missäs se tämä etuperä on?
etu = keulassa ja perä = takana nii missähä se tuo.
etu = keulassa ja perä = takana nii missähä se tuo.
Re: Etuperän lukko
Sitten kun hommaat 4x4 pelin, niin tiedät mitä arvostaa vaikea pääsyisissä paikoissa. Taikasana on etuperä.Meitzi kirjoitti:Missäs se tämä etuperä on?
etu = keulassa ja perä = takana nii missähä se tuo.

- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
Re: Etuperän lukko
olet oikeilla jäljillä... etuperä, eli siis nelivetoisessa on samanlainenMeitzi kirjoitti:Missäs se tämä etuperä on?
etu = keulassa ja perä = takana nii missähä se tuo.
"perä" edessä kun mitä on takanakin johon voima välittyy koneelta
kardaani akselilla, näin saadaan 4 vetävää pyörää niin eteneminen
helpottuu...

ja kun tuohon vielä lukot laitetaan niin eteneminen on enää kuskista kiinni

koitas joskus ajella "kaikkivetävällä"

570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
Joo, näinhän se on. Perää aina tarvii, olise perällä tahi keulalla..
Omani on pelannu niinku sen kuuluu kuten myös tasauspyörästön lukko. Vaihtovat tosiaan melekeen kaikki nippelit keulaan ja sisempään murrokseen laitettiin jäykempi sokka joka pitää sitä sisällä perässä. liekkö ollu sitten vain puslat väljät, kuitenki oli liian pitkä liike rata tukivarsilla. pää asia että PELAA
Omani on pelannu niinku sen kuuluu kuten myös tasauspyörästön lukko. Vaihtovat tosiaan melekeen kaikki nippelit keulaan ja sisempään murrokseen laitettiin jäykempi sokka joka pitää sitä sisällä perässä. liekkö ollu sitten vain puslat väljät, kuitenki oli liian pitkä liike rata tukivarsilla. pää asia että PELAA
Re: Etuperän lukko
Morjesta vaan.
Vähän uppia tähänkin topicciin.
Vuosimallia 2002 TBX:n etulukon kans oon paininu, eikä meinaa pärjätä.
Vasemman puolen vetarin lukkoklipsin oon vaihtanu, eikä vetari kyllä mielestäni tuu ulos perästä missään tilanteessa, mutta silti lukko ei pidä.
Välillä toimii ihan niinkuin pitääkin, mutta just silloin kun sitä tarvis jossain mättäikössä, niin meno hyytyy siihen.
Tässähän lukko kytketään survaisemalla vipua eteenpäin, joka sitten kääntää perässä jotain vipua. Säädin sitä vipua booreissa yhden pykälän tiukemmalle, kun ajaessa kuului pamahtelua. Kai se lukko hyppi pois päältä. Pauke on loppunut, mutta lukko ei pidä.
Joutuuko tuon perän oikeasti räjäyttämään kappaleiksi, että vika löytyy?
Mietin vaan edelleen sen vivun säätöä, kun ei muistanut kokeilla viimeksi kun jäi kiinni, että olis painanut samalla sitä kytkentävipua eteenpäin ja kokeillut lähteekö lukko päälle.
Vähän uppia tähänkin topicciin.
Vuosimallia 2002 TBX:n etulukon kans oon paininu, eikä meinaa pärjätä.
Vasemman puolen vetarin lukkoklipsin oon vaihtanu, eikä vetari kyllä mielestäni tuu ulos perästä missään tilanteessa, mutta silti lukko ei pidä.
Välillä toimii ihan niinkuin pitääkin, mutta just silloin kun sitä tarvis jossain mättäikössä, niin meno hyytyy siihen.
Tässähän lukko kytketään survaisemalla vipua eteenpäin, joka sitten kääntää perässä jotain vipua. Säädin sitä vipua booreissa yhden pykälän tiukemmalle, kun ajaessa kuului pamahtelua. Kai se lukko hyppi pois päältä. Pauke on loppunut, mutta lukko ei pidä.
Joutuuko tuon perän oikeasti räjäyttämään kappaleiksi, että vika löytyy?
Mietin vaan edelleen sen vivun säätöä, kun ei muistanut kokeilla viimeksi kun jäi kiinni, että olis painanut samalla sitä kytkentävipua eteenpäin ja kokeillut lähteekö lukko päälle.
Arctic Cat 500 TBX -02, Polaris 400 HO -11