Parannusta asphaltilla menoon?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Helpottaisihan tuo vähäsen jos vanteisiin kävis kartiomutterit :lol:
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Noissa mun Goldspeedin lukkovanteissa ei ole kartioita vaan ihan suoralla mutterilla ja prikalla kiinni. Reiät on kyllä niin jämptit pultteihin ettei klappaa yhtään, eikä kyllä ajossakaan vispaa. Taitaa näissä mönsyjen renkaissa yleensä olla sen verran isot toleranssit ettei vanteen millin osien heitot paljoa vaikuta.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

atv200 kirjoitti:
vuorpe kirjoitti:Pultin/mutterin kartio keskittää.
Näinhän se on. Ei autoissa muuten olisi kartiomutskuja/pultteja, jos keskireikä olisi mikä keskittää. :D
Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

jänkhä kirjoitti:Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.
Näinhän se menee. ei montaa milliä tarvitse olla keskireiässä eroa..
vuorpe
4WD
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Kesä 2008 19:59
Mönkijä:: Mönkijätön
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

jänkhä kirjoitti:
atv200 kirjoitti:
vuorpe kirjoitti:Pultin/mutterin kartio keskittää.
Näinhän se on. Ei autoissa muuten olisi kartiomutskuja/pultteja, jos keskireikä olisi mikä keskittää. :D
Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.
Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.

Miksi sitten on tuhlattu rahaa suunnittelemalla kartiot pultteihin/muttereihin?
UMRY
atv200
4WD
Viestit: 167
Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
Paikkakunta: Juuka

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja atv200 »

vuorpe kirjoitti:
jänkhä kirjoitti:
atv200 kirjoitti:
Näinhän se on. Ei autoissa muuten olisi kartiomutskuja/pultteja, jos keskireikä olisi mikä keskittää. :D
Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.
Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.

Miksi sitten on tuhlattu rahaa suunnittelemalla kartiot pultteihin/muttereihin?
Niin ja kuten nimikin sen kertoo SOVITErengas, eli auttaa ainoastaan asennuksessa.
Ja kokeilkaapa te mitkä väitätte että keskiö keskittää, laittakaahan normaalilla pultilla/mutterilla kiinni, voi olla että ette aja kovin pitkään kun laitatte kartiot takaisin ;)
ToniR81

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ile
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 11 Elo 2008 21:44
Paikkakunta: Tornio

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja Ile »

vuorpe kirjoitti: Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.
Eipä ole minullakaan tullu vastaan kuin yhdet Opel Mantan originellit turbiinivanteet joissa keskittäminen oli vain keskiön varassa. Näihin vanteisiin oli ihan omat holkkimutterit joissa ei kartiota ollut.

Tuo keskireiän sovittaminen irtosovitteella taitaa olla vain tusinavanteiden valmistusteknisiä juttuja.
Sama vanne sopii useampaan autoon joissa sama jako, mutta eri keskiö. Esim MB 66mm / Audi 57,1mm
Vinski
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Elo 2008 10:25
Paikkakunta: Eura

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Ile kirjoitti:Eipä ole minullakaan tullu vastaan kuin yhdet Opel Mantan originellit turbiinivanteet joissa keskittäminen oli vain keskiön varassa. Näihin vanteisiin oli ihan omat holkkimutterit joissa ei kartiota ollut.
Mitenkäs nuo sitten keskittyi takana? Meinaan eipä taida Mantassa olla kuin millin tai ehkä kahden millin napauloke takapäässä.
Taisi vaan nekin olla mutterikeskitteiset, koska: "Näihin vanteisiin oli ihan omat holkkimutterit..." :wink:
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Hassua, miksiköhän ongelma on etenkin keväisin täristävät renkaat ja hävinneet soviterenkaat?
Onko siis muutaman tuhannen eri soviterenkaan varastomme täysin turha, ja onko tärinän häviäminen asentamalla soviterenkaat vain illuusio?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Keskiöllä asemoidaan vanne oikeaan paikkaan aina samalla tavalla, lisäksi keskiön tarkoitus on pitää vanne asemoituna samaan paikkaan. Pulteilla/muttereilla pidetään vanne kiinni navassa ja niiden tarkoitus ei ole keskittää vannetta vaan sitä varten on vanteessa ja navassa keskiö joiden mitoitus pitää olle toisiinsa yhteensopiva.

Vanteen/navan väliin tulee aika suuria kuormituksia ja kesiöllä on olennainen osa ottaa vastaan näitä rasituksia myös silloin kun/jos pultit on päässeet löystymään tai osa pulteista puuttuu. Muttereiden kartiot ei ole keskitystä varten vaan kartiokiinnitys kestää toistuvaa irroitusta/kiinnitystä ja "lukitsee" itsensä kiinni kun riittävä momentti saavutetaan. Holkkimutterit oli aikoinaan "muodissa" aluvanteiden alkuaikoina, vanteiden materiaalit oli pehmeitä ja holkkimuttereilla vältettiin pultinreikien nylvääntyminen/leviäminen. Nykyään materiaalit on kehittyneet ja joissain vanteissa on jopa käytetty vanteeseen asennettuja teräksisiä kartioholkkeja jos on pienintäkään pelkoa että aluvanne ei tule sellaisenaan kestämään toistuvia muttereiden avaamisia/kiinittämisiä.

Mönkijät, traktorit ja muut ruohonleikkurit on asia erikseen, ne kun ei ole tehty varsinaisesti tieliikennekäyttöön ja suuriin nopeuksin, pyörät on kiinni pelkästään kartiopulteilla/muttereilla. Ja tämähän on sitten ongelma kun mönkijöissä vanteet ei asennu pelkkien pulttien varassa keskelle keskiötä, on eräänkin kerran kiroiltu tätä asiaa mutta minkä teet, raktorit on aina raktoreita, oli niissä minkä värinen kilpi tahansa.
Kylätason mönkijäkuski
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Parannusta asphaltilla menoon?

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

vuorpe kirjoitti: Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.

Miksi sitten on tuhlattu rahaa suunnittelemalla kartiot pultteihin/muttereihin?
Kukaanhan ei missään vaiheessa sanonut että tuo keskiö olisi ainut tässä yhtälössä. vai sanoiko? Mutta niinkuin tuossa jo joku sanoikin niin on niitä sellaisiakin muttereita missä ei ole kartiota. Monessa uudessa autossa on aivan vakioalumiinivanteissa tälläiset.

nimimerkillä. Melkein 6 vuotta rengastöitä tehnyt.
Vastaa Viestiin