
Parannusta asphaltilla menoon?
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Helpottaisihan tuo vähäsen jos vanteisiin kävis kartiomutterit 

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
- Bansku81
- Tracks
- Viestit: 1907
- Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
- Mönkijä:: Dinli 904 -10
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Noissa mun Goldspeedin lukkovanteissa ei ole kartioita vaan ihan suoralla mutterilla ja prikalla kiinni. Reiät on kyllä niin jämptit pultteihin ettei klappaa yhtään, eikä kyllä ajossakaan vispaa. Taitaa näissä mönsyjen renkaissa yleensä olla sen verran isot toleranssit ettei vanteen millin osien heitot paljoa vaikuta.
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.atv200 kirjoitti:Näinhän se on. Ei autoissa muuten olisi kartiomutskuja/pultteja, jos keskireikä olisi mikä keskittää.vuorpe kirjoitti:Pultin/mutterin kartio keskittää.
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Näinhän se menee. ei montaa milliä tarvitse olla keskireiässä eroa..jänkhä kirjoitti:Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.jänkhä kirjoitti:Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.atv200 kirjoitti:Näinhän se on. Ei autoissa muuten olisi kartiomutskuja/pultteja, jos keskireikä olisi mikä keskittää.vuorpe kirjoitti:Pultin/mutterin kartio keskittää.
Miksi sitten on tuhlattu rahaa suunnittelemalla kartiot pultteihin/muttereihin?
UMRY
-
- 4WD
- Viestit: 167
- Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
- Paikkakunta: Juuka
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Niin ja kuten nimikin sen kertoo SOVITErengas, eli auttaa ainoastaan asennuksessa.vuorpe kirjoitti:Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.jänkhä kirjoitti:Kyllä se henkilöautossa vain keskittää myös napaan, jos soviterengas puuttuu niin pääsääntöisesti ravistaa.atv200 kirjoitti:
Näinhän se on. Ei autoissa muuten olisi kartiomutskuja/pultteja, jos keskireikä olisi mikä keskittää.
Miksi sitten on tuhlattu rahaa suunnittelemalla kartiot pultteihin/muttereihin?
Ja kokeilkaapa te mitkä väitätte että keskiö keskittää, laittakaahan normaalilla pultilla/mutterilla kiinni, voi olla että ette aja kovin pitkään kun laitatte kartiot takaisin

Re: Parannusta asphaltilla menoon?
-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Eipä ole minullakaan tullu vastaan kuin yhdet Opel Mantan originellit turbiinivanteet joissa keskittäminen oli vain keskiön varassa. Näihin vanteisiin oli ihan omat holkkimutterit joissa ei kartiota ollut.vuorpe kirjoitti: Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.
Tuo keskireiän sovittaminen irtosovitteella taitaa olla vain tusinavanteiden valmistusteknisiä juttuja.
Sama vanne sopii useampaan autoon joissa sama jako, mutta eri keskiö. Esim MB 66mm / Audi 57,1mm
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Mitenkäs nuo sitten keskittyi takana? Meinaan eipä taida Mantassa olla kuin millin tai ehkä kahden millin napauloke takapäässä.Ile kirjoitti:Eipä ole minullakaan tullu vastaan kuin yhdet Opel Mantan originellit turbiinivanteet joissa keskittäminen oli vain keskiön varassa. Näihin vanteisiin oli ihan omat holkkimutterit joissa ei kartiota ollut.
Taisi vaan nekin olla mutterikeskitteiset, koska: "Näihin vanteisiin oli ihan omat holkkimutterit..."

Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Hassua, miksiköhän ongelma on etenkin keväisin täristävät renkaat ja hävinneet soviterenkaat?
Onko siis muutaman tuhannen eri soviterenkaan varastomme täysin turha, ja onko tärinän häviäminen asentamalla soviterenkaat vain illuusio?
Onko siis muutaman tuhannen eri soviterenkaan varastomme täysin turha, ja onko tärinän häviäminen asentamalla soviterenkaat vain illuusio?
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Keskiöllä asemoidaan vanne oikeaan paikkaan aina samalla tavalla, lisäksi keskiön tarkoitus on pitää vanne asemoituna samaan paikkaan. Pulteilla/muttereilla pidetään vanne kiinni navassa ja niiden tarkoitus ei ole keskittää vannetta vaan sitä varten on vanteessa ja navassa keskiö joiden mitoitus pitää olle toisiinsa yhteensopiva.
Vanteen/navan väliin tulee aika suuria kuormituksia ja kesiöllä on olennainen osa ottaa vastaan näitä rasituksia myös silloin kun/jos pultit on päässeet löystymään tai osa pulteista puuttuu. Muttereiden kartiot ei ole keskitystä varten vaan kartiokiinnitys kestää toistuvaa irroitusta/kiinnitystä ja "lukitsee" itsensä kiinni kun riittävä momentti saavutetaan. Holkkimutterit oli aikoinaan "muodissa" aluvanteiden alkuaikoina, vanteiden materiaalit oli pehmeitä ja holkkimuttereilla vältettiin pultinreikien nylvääntyminen/leviäminen. Nykyään materiaalit on kehittyneet ja joissain vanteissa on jopa käytetty vanteeseen asennettuja teräksisiä kartioholkkeja jos on pienintäkään pelkoa että aluvanne ei tule sellaisenaan kestämään toistuvia muttereiden avaamisia/kiinittämisiä.
Mönkijät, traktorit ja muut ruohonleikkurit on asia erikseen, ne kun ei ole tehty varsinaisesti tieliikennekäyttöön ja suuriin nopeuksin, pyörät on kiinni pelkästään kartiopulteilla/muttereilla. Ja tämähän on sitten ongelma kun mönkijöissä vanteet ei asennu pelkkien pulttien varassa keskelle keskiötä, on eräänkin kerran kiroiltu tätä asiaa mutta minkä teet, raktorit on aina raktoreita, oli niissä minkä värinen kilpi tahansa.
Vanteen/navan väliin tulee aika suuria kuormituksia ja kesiöllä on olennainen osa ottaa vastaan näitä rasituksia myös silloin kun/jos pultit on päässeet löystymään tai osa pulteista puuttuu. Muttereiden kartiot ei ole keskitystä varten vaan kartiokiinnitys kestää toistuvaa irroitusta/kiinnitystä ja "lukitsee" itsensä kiinni kun riittävä momentti saavutetaan. Holkkimutterit oli aikoinaan "muodissa" aluvanteiden alkuaikoina, vanteiden materiaalit oli pehmeitä ja holkkimuttereilla vältettiin pultinreikien nylvääntyminen/leviäminen. Nykyään materiaalit on kehittyneet ja joissain vanteissa on jopa käytetty vanteeseen asennettuja teräksisiä kartioholkkeja jos on pienintäkään pelkoa että aluvanne ei tule sellaisenaan kestämään toistuvia muttereiden avaamisia/kiinittämisiä.
Mönkijät, traktorit ja muut ruohonleikkurit on asia erikseen, ne kun ei ole tehty varsinaisesti tieliikennekäyttöön ja suuriin nopeuksin, pyörät on kiinni pelkästään kartiopulteilla/muttereilla. Ja tämähän on sitten ongelma kun mönkijöissä vanteet ei asennu pelkkien pulttien varassa keskelle keskiötä, on eräänkin kerran kiroiltu tätä asiaa mutta minkä teet, raktorit on aina raktoreita, oli niissä minkä värinen kilpi tahansa.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Parannusta asphaltilla menoon?
Kukaanhan ei missään vaiheessa sanonut että tuo keskiö olisi ainut tässä yhtälössä. vai sanoiko? Mutta niinkuin tuossa jo joku sanoikin niin on niitä sellaisiakin muttereita missä ei ole kartiota. Monessa uudessa autossa on aivan vakioalumiinivanteissa tälläiset.vuorpe kirjoitti: Ei ole minun autoilu uralla tullut ainuttakaan missä keskiö keskittäisi ja pultit/mutterit ei.
Miksi sitten on tuhlattu rahaa suunnittelemalla kartiot pultteihin/muttereihin?
nimimerkillä. Melkein 6 vuotta rengastöitä tehnyt.