käytetyn mönkkärin osto

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
suurmonni
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 14 Maalis 2006 18:33
Paikkakunta: Jyvsäkylä, Polaris 700 EFI

käytetyn mönkkärin osto

Viesti Kirjoittaja suurmonni »

en löytänyt tätä haulla (ihmettelin suuresti).

Kaikki viisaat kertomaan mihin tulisi kiinnittää huomiota kun on ostamassa käytettyä mönkijää, vai luotanko samoihin kriteereihin kuin naisen valinnassa. (Mönkkärin) käyttö olisi 60% työ ja 40% huvi. Olen ajatellut väh 400cc, kun olisi sitä polttopuun ajoa. Suunnitteilla oli Polle tai AC, mut joka tapauksessa erillisjousitettu (pahoittelen Honda - mies). Vai olenko tässä tekemässä karhunpalvelusta itselleni jos nyt ostan 4-5000e kapineen ja vuoden kahden päästä joudun ostamaan uuden.

Kiitoksia etukäteen
ajp
4WD
Viestit: 203
Liittynyt: 06 Syys 2004 17:55
Paikkakunta: Kivialho City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajp »

renkaat, nivelet, suojakumit, kato onko pohjassa millasia jälkiä ni voi vähän arvailla käyttötarkotusta, yleisilme ja kun ajat ni kuuntele kuuluko mitään sivuääniä. kato vielä et heiluuko renkaat
tulipas taas harvinaisen epäselvä ja pitkä viesti.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Minkä ikäistä mönkijää haet?
Älä toki sulje pois jäykkäperäistäkään. Ne on kuule parempia kun on annettu ymmärtää :wink:
ajp
4WD
Viestit: 203
Liittynyt: 06 Syys 2004 17:55
Paikkakunta: Kivialho City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajp »

ei niiaile turhaan ja kestää
tulipas taas harvinaisen epäselvä ja pitkä viesti.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Kannattaa tarkistaa runkonumero, pois viilattu runkonumero herättää epäilyksiä :roll:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

ja sit teet koeajon ja teet tiukkoja kahdeksikkoja kääntäen tankoa täysillä niin kuulet onko vetonivelissä jotain...

ja moottorin ääniä kannattaa kuunella kuuluuko ylimääräistä ääntä,katso öljytikusta öljyt onko minkä näköiset/hajuiset.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Katso myös kytkin ettei se luista.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Vetoniveliä kannattaa kuunnella myös takaperin ajellessa samoja tiukkoja käännöksiä molempiin suuntiin.
mauke
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Maalis 2006 22:09
Mönkijä:: Honda TRX 520 FE T3b
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mauke »

Just..siis työkonetta olet hankkimassa...joo..varmaan jäykkäperä..eli suora rauta..eli ihan sillee ilman mitään turhia rojuja siellä perässä heilumassa vois olla se paras työkäyttöön sopivin.
Kannattaa ihan rehellisesti itselleen määritellä se käyttötark...senhän ilmaisitkin..hienoa..
Itse olen ajatellut että pitäis olla kaksi..toinen töihin ja toinen puskiin...siinä on eroa..töissä täytyy toimia ja todella powerit ja kaikki riittää niin että homma pelaa..
Puskakone on sitten ihan eri juttu...se on elämää...ne hetket...kokemukset..kaverit..tosi rautaa...tosi touhua...vaikea kuvata...koe se...sitten tietää onko mun juttu vai ei.
En tiedä onko sellasta hyvää kompromissiä olemassakaan..luulen että ei..riippuu mitä haluaa..mihin pyrkii..mutta kaikenlisilla koneilla on hauskaa hyvässä seurassa..sehän se on pääasia.

Mauke
Niin kauan kuin on mutaa ilmassa..on toivoa.
Avatar
6x4x2
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Syys 2005 15:00
Paikkakunta: seinäjoki Mönkijä: Panther 150

Viesti Kirjoittaja 6x4x2 »

ei nyt oikeen liity aiheeseen mutta 4x4 magasinen seuraavassa numerossa(2/06, ilmestyy huhti-toukokuun vaihteessa) on mönkijöiden ostajan opas(erikoisnumero), josta voit mauke ja moni muukin kattella minkämoista mönkimisvehjettä vois ostaa...
Kuva
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Käytettyä ostamassa

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Hupiajossa erillisjousitettu on mukavampi, ei välttämättä aina parempi, mutta kärrynvedossa jäykkäperäinen on parempi - ei painu aisapainon alla niinkuin erillisjousitettu.

Kurkista myös mönkkärin alustaan - onko karmeita osumia, putket litteinä tai kuluneet puhki ja että koneen lohko, sekä molemmat perät ovat ehjäkuoriset. Homma onnistuu vaikkapa kallistamalla laitetta kyljelleen - paitsi Polariksen kohdalla, jonka kallistamiseen tarvitaan vähintään Hiiabbi. Kyseinen painoasia kannattaa ehkä huomioida muutenkin, ellei ole kuntosalien kanta-asiakas.

P.S. Myös Hondia löytyy erillisjousituksella varustettuna!
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuosta erillisjousituksen painumisesta lastin kanssa uskallan olla erimieltä. Tuossa nykyisessä ajoneuvossa tuo jousitus ei painu yhtään sen enempää, kuin kaverin Hondassa, kun säädetään jousitusta jäykemmäksi. Jäykimpään pykäliin, kun säädetään niin aisa painoa saa tulla reilut 60kg ennekuin rupeaa takajouset painumaan. Sallittu aisapaino on lähes 100 kg, jotenka saa kärryssä olla aikamoinen lasti ja lisäksi vielä väärin kuormattu kärri ennenkuin tuollaiseen aisapainoon päästään. Erillisjousitus vielä parenpi ajaa tuolla metsässä. Ei kallistele samalla tavalla, kuin jäykkä akseli ja aina on vetävät pyörät maassa. Loppuen lopuksi molemmilla pärjää, kun koneen kanssa tulee sinuiksi. Itse en vielä ole oppinut ajamaan, enkä ikinä opikkaan. :wink:
Avatar
scuderia rollaattori
6WD
Viestit: 374
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07

Aisapaino

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Missähän vehkeessä se aisapaino on 100 kiloa???

Sanoisin, että täyttä soopaa! Muistaakseni vetokytkimen (siis sen kärryn aisassa olevan) max. kuorma on 70-80 kiloa!

Rinconin suurin aisapaino on valmistajan suosituksen mukaan - ellen nyt ihan väärln muista - 14 kiloa.

Joka tapauksessa jäykkäperäisen jousitusta kärry ei kuormita lainkaan, vain renkaat litistyvät - alapuolelta.

Jos olen täysin väärässä, vetoan huonoon muistiini ja korkeaan ikääni... :lol:
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

20 kg meni liikaa, kun arviosta muistelin. Tarkistin juuri tuolta käyttöohjekirjasta. Merkki on parasta A-ryhmää. :D Niin kuin kirjoitin kaikilla pärjää, kun oppii ajamaan ja tuntemaan koneen. En jatka tällä linjalla, että meidän äiti... :lol: :lol:
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Aisapaino

Viesti Kirjoittaja ATC »

scuderia rollaattori kirjoitti:Missähän vehkeessä se aisapaino on 100 kiloa???

Sanoisin, että täyttä soopaa! Muistaakseni vetokytkimen (siis sen kärryn aisassa olevan) max. kuorma on 70-80 kiloa!

Rinconin suurin aisapaino on valmistajan suosituksen mukaan - ellen nyt ihan väärln muista - 14 kiloa.

Joka tapauksessa jäykkäperäisen jousitusta kärry ei kuormita lainkaan, vain renkaat litistyvät - alapuolelta.

Jos olen täysin väärässä, vetoan huonoon muistiini ja korkeaan ikääni... :lol:
Hondan Rincon, ei mikään työkäyttöön suunniteltu mönkijä olekkaan. Muut valmistajat kyllä sitten, ovat työkäyttöön tarkoittaneet nuo suuret, erillisjousitetut mallit jotka kestävät aisapainoa paremmin kuin jäykät mallit. Asian voit tarkistaa omistajan käsikirjasta. Poislukien BRP:n Traxter. Nämä aisapainot perustuvat rakenteellisiin lujuuksiin, ei niinkään jousitusmalliin. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin