käytetyn mönkkärin osto
käytetyn mönkkärin osto
en löytänyt tätä haulla (ihmettelin suuresti).
Kaikki viisaat kertomaan mihin tulisi kiinnittää huomiota kun on ostamassa käytettyä mönkijää, vai luotanko samoihin kriteereihin kuin naisen valinnassa. (Mönkkärin) käyttö olisi 60% työ ja 40% huvi. Olen ajatellut väh 400cc, kun olisi sitä polttopuun ajoa. Suunnitteilla oli Polle tai AC, mut joka tapauksessa erillisjousitettu (pahoittelen Honda - mies). Vai olenko tässä tekemässä karhunpalvelusta itselleni jos nyt ostan 4-5000e kapineen ja vuoden kahden päästä joudun ostamaan uuden.
Kiitoksia etukäteen
Kaikki viisaat kertomaan mihin tulisi kiinnittää huomiota kun on ostamassa käytettyä mönkijää, vai luotanko samoihin kriteereihin kuin naisen valinnassa. (Mönkkärin) käyttö olisi 60% työ ja 40% huvi. Olen ajatellut väh 400cc, kun olisi sitä polttopuun ajoa. Suunnitteilla oli Polle tai AC, mut joka tapauksessa erillisjousitettu (pahoittelen Honda - mies). Vai olenko tässä tekemässä karhunpalvelusta itselleni jos nyt ostan 4-5000e kapineen ja vuoden kahden päästä joudun ostamaan uuden.
Kiitoksia etukäteen
- blue Honda Trx
- Tracks
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
-
- Noppeli
- Mönkijä:: Honda TRX 520 FE T3b
Just..siis työkonetta olet hankkimassa...joo..varmaan jäykkäperä..eli suora rauta..eli ihan sillee ilman mitään turhia rojuja siellä perässä heilumassa vois olla se paras työkäyttöön sopivin.
Kannattaa ihan rehellisesti itselleen määritellä se käyttötark...senhän ilmaisitkin..hienoa..
Itse olen ajatellut että pitäis olla kaksi..toinen töihin ja toinen puskiin...siinä on eroa..töissä täytyy toimia ja todella powerit ja kaikki riittää niin että homma pelaa..
Puskakone on sitten ihan eri juttu...se on elämää...ne hetket...kokemukset..kaverit..tosi rautaa...tosi touhua...vaikea kuvata...koe se...sitten tietää onko mun juttu vai ei.
En tiedä onko sellasta hyvää kompromissiä olemassakaan..luulen että ei..riippuu mitä haluaa..mihin pyrkii..mutta kaikenlisilla koneilla on hauskaa hyvässä seurassa..sehän se on pääasia.
Mauke
Kannattaa ihan rehellisesti itselleen määritellä se käyttötark...senhän ilmaisitkin..hienoa..
Itse olen ajatellut että pitäis olla kaksi..toinen töihin ja toinen puskiin...siinä on eroa..töissä täytyy toimia ja todella powerit ja kaikki riittää niin että homma pelaa..
Puskakone on sitten ihan eri juttu...se on elämää...ne hetket...kokemukset..kaverit..tosi rautaa...tosi touhua...vaikea kuvata...koe se...sitten tietää onko mun juttu vai ei.
En tiedä onko sellasta hyvää kompromissiä olemassakaan..luulen että ei..riippuu mitä haluaa..mihin pyrkii..mutta kaikenlisilla koneilla on hauskaa hyvässä seurassa..sehän se on pääasia.
Mauke
Niin kauan kuin on mutaa ilmassa..on toivoa.
- scuderia rollaattori
- 6WD
Käytettyä ostamassa
Hupiajossa erillisjousitettu on mukavampi, ei välttämättä aina parempi, mutta kärrynvedossa jäykkäperäinen on parempi - ei painu aisapainon alla niinkuin erillisjousitettu.
Kurkista myös mönkkärin alustaan - onko karmeita osumia, putket litteinä tai kuluneet puhki ja että koneen lohko, sekä molemmat perät ovat ehjäkuoriset. Homma onnistuu vaikkapa kallistamalla laitetta kyljelleen - paitsi Polariksen kohdalla, jonka kallistamiseen tarvitaan vähintään Hiiabbi. Kyseinen painoasia kannattaa ehkä huomioida muutenkin, ellei ole kuntosalien kanta-asiakas.
P.S. Myös Hondia löytyy erillisjousituksella varustettuna!
Kurkista myös mönkkärin alustaan - onko karmeita osumia, putket litteinä tai kuluneet puhki ja että koneen lohko, sekä molemmat perät ovat ehjäkuoriset. Homma onnistuu vaikkapa kallistamalla laitetta kyljelleen - paitsi Polariksen kohdalla, jonka kallistamiseen tarvitaan vähintään Hiiabbi. Kyseinen painoasia kannattaa ehkä huomioida muutenkin, ellei ole kuntosalien kanta-asiakas.
P.S. Myös Hondia löytyy erillisjousituksella varustettuna!
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
-
- Tracks
- Mönkijä:: canam 650 max
Tuosta erillisjousituksen painumisesta lastin kanssa uskallan olla erimieltä. Tuossa nykyisessä ajoneuvossa tuo jousitus ei painu yhtään sen enempää, kuin kaverin Hondassa, kun säädetään jousitusta jäykemmäksi. Jäykimpään pykäliin, kun säädetään niin aisa painoa saa tulla reilut 60kg ennekuin rupeaa takajouset painumaan. Sallittu aisapaino on lähes 100 kg, jotenka saa kärryssä olla aikamoinen lasti ja lisäksi vielä väärin kuormattu kärri ennenkuin tuollaiseen aisapainoon päästään. Erillisjousitus vielä parenpi ajaa tuolla metsässä. Ei kallistele samalla tavalla, kuin jäykkä akseli ja aina on vetävät pyörät maassa. Loppuen lopuksi molemmilla pärjää, kun koneen kanssa tulee sinuiksi. Itse en vielä ole oppinut ajamaan, enkä ikinä opikkaan. 

- scuderia rollaattori
- 6WD
Aisapaino
Missähän vehkeessä se aisapaino on 100 kiloa???
Sanoisin, että täyttä soopaa! Muistaakseni vetokytkimen (siis sen kärryn aisassa olevan) max. kuorma on 70-80 kiloa!
Rinconin suurin aisapaino on valmistajan suosituksen mukaan - ellen nyt ihan väärln muista - 14 kiloa.
Joka tapauksessa jäykkäperäisen jousitusta kärry ei kuormita lainkaan, vain renkaat litistyvät - alapuolelta.
Jos olen täysin väärässä, vetoan huonoon muistiini ja korkeaan ikääni...
Sanoisin, että täyttä soopaa! Muistaakseni vetokytkimen (siis sen kärryn aisassa olevan) max. kuorma on 70-80 kiloa!
Rinconin suurin aisapaino on valmistajan suosituksen mukaan - ellen nyt ihan väärln muista - 14 kiloa.
Joka tapauksessa jäykkäperäisen jousitusta kärry ei kuormita lainkaan, vain renkaat litistyvät - alapuolelta.

Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- ATC
- Koheltaja (r)
- Mönkijä:: Maatalous traktori
Re: Aisapaino
Hondan Rincon, ei mikään työkäyttöön suunniteltu mönkijä olekkaan. Muut valmistajat kyllä sitten, ovat työkäyttöön tarkoittaneet nuo suuret, erillisjousitetut mallit jotka kestävät aisapainoa paremmin kuin jäykät mallit. Asian voit tarkistaa omistajan käsikirjasta. Poislukien BRP:n Traxter. Nämä aisapainot perustuvat rakenteellisiin lujuuksiin, ei niinkään jousitusmalliin.scuderia rollaattori kirjoitti:Missähän vehkeessä se aisapaino on 100 kiloa???

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...