kaikki mönkijät rekisteriin?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

m.rautavirta kirjoitti:Kukin meistä "vallan kahvassa" on siis sidottu omaan rooliinsa ja siksi niistä asioista, joissa säädöksissä ei ole yksiselitteistä mainintaa, tulkinnan tekee tuomioistuin. Kun kaikesta ei voi olla kirjallisesti säädettynä ja jotenkinhan asioiden pitää aina olla, niin siihen väliin mahtuu se tulkinta.
Missäs välissä on pieni kansalainen jonka pitäisi säädöksiä noudattaa? Lainlaatija tekee lait eikä niitä tulkitse. Toimeenpaneva taho toteuttaa säädöksiä tulkitsematta niitä. Oikeaa tulkintaa voi hakea oikeudesta pitkällä, hankalalla ja ehkä kalliilla prosessilla.
Onkohan nyt unohtunut ketä varten lait ovat?
Mönkijöiden rekisteröinneistä olen jo täysin pihalla.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jep ja ei tainnu vanhoista vehkeistä tulla maantiekelpoisia... No ootellaan jos trafi saisi julkaistua jotain asian tiimoilta.

Muutenkin mielenkiintoisia vaateita tulossa noilla T3:sille. Taisi olla perävaunun jarruliitintä ym. judanssia. Ei mitään huonoja juttuja niinkuin ei se tasauspyörästökään. Saapahan insinöörit duunia.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

m.rautavirta kirjoitti:
Jänkhä kritisoi tuolla, kun ei kukaan kerro oikeita vastauksia optiomalliin. Demokratiassa kyse on kouluoppien mukaan vallan kolmijaosta eli on erikseen se joka säätää, se joka toimeenpanee ja se joka valvoo. Käteväähän se olisi kun voisi kirjoittaa lait ja jaella ne tuomiot saman tein, mutta väärinkäytöksen mahdollisuuksien valossa läntiset sivilisaatiot pitävät tätä kolmijakoa parempana. Kukin meistä "vallan kahvassa" on siis sidottu omaan rooliinsa ja siksi niistä asioista, joissa säädöksissä ei ole yksiselitteistä mainintaa, tulkinnan tekee tuomioistuin. Kun kaikesta ei voi olla kirjallisesti säädettynä ja jotenkinhan asioiden pitää aina olla, niin siihen väliin mahtuu se tulkinta.

Jos asiassa tulee jotain erityistä uutta, niin palaillaan.
Kyllä kritisoin, ja tulen aina kritisoimaan.
Tässä ei ole kyse pelkästään optiomallista, vaan monesta muustakin asiasta.
Miksi näitten tulkinnanvaraisten asioiden selville saaminen ennakkopäätösten muodossa, on kansalaisten kukkarolle käypää puuhaa??
Peräänkuulutan sitä, että joku tolkku näihin asioihin on saatava ilman tuomio-istuimia, koska siihen ei yksittäisen kansalaisen rahkeet riitä.
Ja rahkeilla tarkoitan sitä, että hävitessään kansalainen maksaa kalliisti, mahdollisesti lopun elämänsä? Kuka uskaltaa?
Tuossako on sitten jumalauta suomalainen oikeudenmukaisuus?


Edit: Ennekuin joku ehtii alkaa vaahtoamaan äänestämisestä ja eduskunnasta, niin muistetaan että siellä tuntuu olevan tärkeämpääkin tekemistä.
Ihan noin esimerkkinä: mikä äitiyspakkaukselle nimeksi, kun se täytyy saada sukupuolineutraaliksi.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Just näin.
Viimeksi muokannut vaughan, 05 Maalis 2013 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainata edeltävää viestiä, lainaus poistettu.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Jos tästä uudesta mönkijä luokasta oli juttua jossain tuoreemmassa ketjussa niin voi ohjata sinne.

Mutta onko kellään mitään uutta tietoa, aikatauluista yms. jolloin noita uusia tehorajoittamattomia, 80km/h kulkevia mönkijöitä on suunniteltu alettavan rekisteröimään? Tuolta toisesta ketjusta kun lueskelin T3 vehkeiden tehonrajoituksesta niin vei kyllä viimeisenkin kiinnostuksen ko. luokkaa kohtaan. Ennemmin tehorajoitetulla L7e laitteella, kun teho- ja nopeusrajoitetulla rattorilla.
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Noita tehojahan on käsitelty "virallisesti" esim. tässä Can Am threadissa vuonna 2013:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 40#p381566

Sitten esim. ainakin tietyt Polariksen 570 mallit (traktorit) ovat jo ihan rekisteriotteellaan täystehoisia ja tulevat tietääkseni tehtaan pahvilaatikossa täystehoisina ja tyyppihyväksyttyinä Suomeen.
Can Amit ovat tiettyjen mallien osalta täystehoisia myöskin, tämän vahvistaa myös uusin mönkijälehti jossa Can Amin tonnisonni (89hp) ja 570 Pro (48hp) testissä. Hepat vetäisin ulkomuistista ja ne voi tarkistaa artikkelista itse.

Rekisteriotteen teho-threadin löydätkin varmasti itse mutta tässä vielä linkki siihen:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 75&t=34535

Ajathan ovat muuttuneet ja esim. tuo mikä oli yksi ja ainoa totuus vuonna 2013, ei välttämättä pidä enää paikkaansa.

Mitään virallista linjaahan tuohon ei kaiketi ole lukuunottamatta tuo Poliisin ja Trafin lausunto ylemmässä threadissa, jotka nekin ovat vain tiettyjen ihmisten tulkintoja.

Tahdon sanoa vain että kaikki ei ole aina aivan sitä miltä näyttää, tai tuntuu. Helpoimmalla pääsee kun ostaa laillisen laitteen ja valitsee sen oman käyttötarkoituksensa mukaan.
Woozie
4WD
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:41

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Kuukkeli löysi tämmösen:
"3 Voimaantulo
Lait ehdotetaan tulemaan voimaan mahdollisimman pian mutta kuitenkin viimeistään 1 päivänä tammikuuta 2016.

Traktoreiden ja niiden perävaunujen EU-asetuksen tarkoittamien ajoneuvojen sekä L-luokan EU-asetuksen tarkoittamien L3e-, L4e-, L5e- ja L7e-luokan ajoneuvojen pakollinen soveltaminen uusien tyyppien tyyppihyväksyntöihin alkaa 1 päivänä tammikuuta 2016, josta päivästä laki ehdotetaan viimeistään tulemaan voimaan.

EU-asetukset, joita lain muutokset pääsääntöisesti koskevat ovat jo tulleet voimaan ja valmistajat voivat soveltaa niitä jo vapaaehtoisesti. Jos koko lakia ei saada voimaan heti sen julkaisemisen jälkeen, tulisi siksi lain 32 §:n 1 momentissa säädetty yksittäisen L1e-A-luokan ajoneuvon vapautusta tyyppihyväksyntävelvollisuudesta sekä 64 a §:n 6 ja 7 kohdissa säädetty L1e-A-luokan ajoneuvon ja kevyen sähköajoneuvon vapautusta rekisteröintivelvollisuudesta voida soveltaa heti lain julkaisemispäivänä, tarpeettoman rekisteröintiin liittyvän hallinnollisen työn välttämiseksi.

Uusi 95 a § tulisi kuitenkin voimaan vasta 20 päivänä toukokuuta 2018. Sekä uudessa katsastusdirektiivissä että uudessa tienvarsitarkastusdirektiivissä edellytetään, että kyseisten direktiivien täytäntöönpanemiseksi annettuja säännöksiä ja määräyksiä on sovellettava mainitusta ajankohdasta lukien. Direktiivien mukaan yhteyspistetiedot on kuitenkin toimitettava komissiolle jo viimeistään 20 päivänä toukokuuta 2015.

Koska EU-asetuksen mukainen EU-tyyppihyväksyntä tulee pakolliseksi tietyille ajoneuvoille vasta siirtymäajan jälkeen, nämä siirtymäajat hyödynnettäisiin ajoneuvolaissa täysimääräisesti. Siirtymäsäännöksenä säädettäisiin, että L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvon uusien ajoneuvotyyppien tyyppihyväksyntään ja L3e-, L4e-, L5e- ja L7e-luokan ajoneuvon ensimmäiseen käyttöönottoon ja voimassaolevan tyyppihyväksynnän laajennuksiin EU-asetusta ei sovellettaisi kuin vasta 1 päivästä tammikuuta 2017 alkaen, johon asti tulisi voida soveltaa voimassa olevia kansallisia vaatimuksia.

Ensimmäistä kertaa käyttöönotettavaan T-, C-, R- ja S-luokan ajoneuvoon ja liikennetraktoriin sekä L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvoon sekä näiden ajoneuvojen voimassaolevien tyyppihyväksyntöjen laajennuksiin voitaisiin soveltaa tämän lain voimaantullessa voimassa olleita säännöksiä 31 päivään joulukuuta 2017. Tämä tarkoittaa että liikennetraktoreita voitaisiin ottaa käyttöön 14 a §:n estämättä 31 päivään joulukuuta 2017. Kansallisia tyyppihyväksyntöjä uusille liikennetraktorityypeille ei voisi kuitenkaan myöntää 2015 jälkeen.

Edellä mainittujen siirtymäaikojen jälkeenkin L- ja T-luokan ajoneuvoon saisi soveltaa 69 §:ssä säädettyjä vaatimuksia ja ottaa käyttöön sarjojen viimeisiä ajoneuvoja 69 §:n säännösten mukaisesti. "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2015.aspx
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Uusilla EU-asetuksilla selkeytettiin osin L-luokan ja traktoreiden vaatimuksia turvakaarista ja turvavöistä, mikä antaa paremmat mahdollisuudet myös kansallisten käyttövaatimusten yhtenäistämiseen. Jatkossa kypärää edellytettäisiin kaikkien mönkijöiden kuljettajilta ja matkustajilta ajoneuvon luokasta riippumatta, jos ajoneuvo on avomallinen eli siinä ei ole kaatumistilanteissa suojaavia rakenteita. Turvavyön käyttöä edellytettäisiin sellaisissa nelipyöräisten ajoneuvojen luokissa, joissa turvavyö on asennettu valmistajan toimesta pakollisena varusteena. ja lisäksi Tavallisen maastomönkijän ja nelipyörän suurin rakenteellinen nopeus ei saisi ylittää 90 kilometriä tunnissa ja myös Maantiemönkijän, rinnakkain istuttavan maastomönkijän ja nelipyörän suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ei saisi ylittää myöskään 15 kilowattia. Nämä tuosta eduskunnan paperista.
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Eli jos mönkkäri painaa 550kg ja kärri 750kg ja tehot 15kw niin Good Luck with that. Ei mulla muuta. Onnea tukkikärryjenne kanssa metsään.
Woozie
4WD
Viestit: 191
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:41

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Toinen huomio. Optiolaitteet myös huomioitu:
"16 §.Maastoajoneuvo. Maastokelpoisia ajoneuvoja voidaan uusien EU-asetusten mukaan tyyppihyväksyä jatkossa aiempaa yksiselitteisemmin myös L- ja T-luokan ajoneuvoiksi. Jos valmistaja on hakenut maastoajoneuvolle tällaisen tyyppihyväksynnän, pykälässä täsmennettäisiin, ettei tällaisia tyyppihyväksyttyjä ajoneuvoja katsottaisi pykälän tarkoittamiksi maastoajoneuvoiksi, koska ne ovat luokituksensa johdosta tarkoitetut kulkemaan myös tiellä. Tällä halutaan täsmentää L- ja T-luokan ajoneuvojen rekisteröintivelvollisuutta, suojakypärän käyttöä ja kuormaamista koskevia vaatimuksia sekä L-luokan maastomönkijöiden verollisuutta. Toisin sanoen rekisteröimättä jättäminen ei tekisi näistä ajoneuvoista maastoajoneuvoja, vaan luokkana sovellettaisiin tyyppihyväksynnän luokkaa. "

Edit. Pistän tähän vielä tuolla eduskunta-linkissä olevan listan tulevista L-luokan mönkijöistä:

L6e
kevyt nelipyörä
L6e-A
kevyt maantiemönkijä

L7e
raskas nelipyörä

L7e-A
maantiemönkijä
alaluokan L7e-A1 ajoneuvo
alaluokan L7e-A2 ajoneuvo

L7e-B
maastomönkijä
L7e-B1 (tavallinen maastomönkijä)
L7e-B2 (rinnakkain istuttava mönkijä)

L7e-C
nelipyörä
L7e-CP (henkilönelipyörä)
L7e-CU (tavaranelipyörä)
kaakeli
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 21:19
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450L -15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja kaakeli »

Vois äkkiseltään kuvitella, että tollaset rinnakkain istuttavat maastomallit jää kauppaan, kun aletaan rajoittamaan ne kaikki 15 kilowattiin.
Tää eurooppa ei varmaan ole mönkijävalmistajien ihanteellisin markkina-alue, kun ei mikään laite saa olla sellainen kun insinööri on suunnitellu. Ittellä nyt tuo 450 L Outti, jossa 28kw. Siinä rajoittamista ei ehkä niin selvästi huomais.
Sitten otetaan joku tuhatkuutioinen, josta rajoitetaan tehot, niin eihän se nyt enää sama laite ole kun on suunniteltu, valitettavasti.
Onneks vielä jää tuo maastomönkijäluokka, jota ei rajoiteta. Eikä oikeastaan mikään muukaan muutu, ainoastaan saa luokituksen.
Lakitekstiä on tullu sen verran luettua, ettei se ihan hepreaa ole kun hitaasti tavaa :D

Eniten tää nyt kirpaisee noita UTV- mönkijöitä tehorajoituksineen, joten joku pieni kypärä"pakko" traktorimönkijällä ei haitanne? Kuitenkin ainut suojavaruste, jonka laki määrää.
Ja noi maastovehkeetkin jonkin näkösen kilven saanee, mutta veikkaan, että samanlainen kuin kelkalla. Liikennevakuutuspakkohan se tuon seuraksena tulee.
Hallituksen esityshän tuo on, niin varmaan saadaan vuosi-pari aikaa ennen muutoksia.
Skiri
4WD
Viestit: 229
Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
Paikkakunta: Kempele

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Skiri »

Jossain vaiheessa esillä vilahti vaihtoehto tieliikennemönkijöille, että tehoja ei olisi rajoitettu, vain ainoastaan nopeus (olikohan muistaakseni max. 80km/h). Mihinhän tämä vaihtoehto kariutui?
Minusta tuo olisi ollut paras vaihtoehto ja silloin olisi jotain merkitystä, että haluaako ostaa 1000cc vai 400cc tieliikennemönkijän. Käytännössä, jos tehot on rajoitettu kaikissa moottoreissa 15kw, niin ei ole mitään väliä minkä kokoisen koneen mönkijään valitsee.
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

300cc Grizzlyn saa uutena 3800 eurolla :lol:

Ei tarvitse Can Amin mahtisonnia tai Polariksen turbokoneita..,

Hyvin se onnistutaan Suomessa tappamaan tämäkin harrastus ja yrittäjien elinkeino.

Seuraavaksi sitten moottorikelkat ja -pyörät?
kaakeli
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 21:19
Mönkijä:: Can-Am Outlander 450L -15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja kaakeli »

Joo, eipä niillä kuutioilla tee mitään kun tuon 15kw saa jo 200 kuutiosta :D
Mä ymmärtäisin noi tehorajoitukset, jos olis kaikki muukin rajoitettu. Kelkat, moottoripyörät, autot, yms.

Tässä hyvin nukutun yön jälkeen jatkettu lain tulkintaa. On tavattu ajoneuvolaki, autoverolaki ja tieliikennelaki ja noita eu-asetuksia ja vielä kertaalleen tuo hallituksen esitys.

Se on jännä nähdä, joutuuko myös maastomallista maksamaan autoveron, kun kaikki mönkijät ovat sen jälkeen L7e- luokkaa..
Mutta sitten taas päästään siihen kysymykseen, että jos mönkijän pitää kuulua tuohon L7e- luokkaan, saako ajaa tiellä sen jälkeen? Kaikilla myös maastomönkijäksi luettavilla?

Ainakin itsen luen sen niin, että jos tehdään luokitus L7e- luokkaan (ihan mihin tahansa alauokkaan) --> verovelvollisuus --> rekisteröinti --> oikeus käyttää liikenteessä. Tämä, koska L-luokan ajoneuvot on tehty käytettäväksi tieliikenteessä, ja mikäli verot ja rekisteröinti on tehty, ei ole väliä sillä alaluokalla.
Jos ei säily mahdollisuus luokittaa mönkijöitä maastoajoneuvoiksi, saa kaikkia sen jälkeen käyttää tiellä riippumatta siitä mihin alaluokkaan valmistaja tyyppihyväksynnät hakee. Näin ollen siis saattaiskin olla mahdollista saada täysitehoiset, nopeusrajoitetut mönkijät liikenteeseen L7e-B1? Kunhan rakenteellisesti täyttää vaatimukset tieliikennekäytölle (vilkut, yms.)

Toki jos lainsäätäjä ei sitä näin halua, tulee vielä jatkaa lainsäädäntöhommia ja rajata nuo ulkopuolelle.

Tähän virkkeeseen perustan kantani, joka löytyy siitä hallituksen esityksestä:
L-luokan ajoneuvoja ovat tiellä käytettäväksi tarkoitetut seuraavassa taulukossa mainitut ajoneuvot
Tämän jälkeen sitten se taulukko, jossa nuo luokat on.

Linkki vielä tuohon esitykseen.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2015.aspx
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: kaikki mönkijät rekisteriin?

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

no eipä tarvis kahdesti miettiä ostaisiko maastomallin täystehosena joka kulkee 80kmh rajoitettuna vai tieliikennemallin joka rajotettu 15kw ja hyvällä säkällä alamäessä menee sen 80kmh.Olisin kyllä ihan kaakelin tulkinnan kannalla.Mutta kun Suomalainen virkamies iskee vielä näkemyksensä tuohon väliin niin lopputulema voi olla ihan muuta.
Vastaa Viestiin