Otetaas nyt rauhallisemmin, vaikka jonossa töniminen onkin välillä kivaa.
Autoalalla töissä 10 vuotta olleena (EN automyyjänä) voin sanoa, että tuo arvio siitä että 3v/6000km pudottaisi Linhain hinnan puoleen, on varmasti väärä. Puolet ei tule riittämään. Jos soveltaa tähän autojen hintoja, niin kyllä Linhai, vaikka varmasti hyvä härveli onkin, niin vastaa todennäköisesti esikerkiksi KIA:aa, Fiatia, tai vastaavaa. Tietyt mallit ovat selkeästi halvempia kuin kilpailijoiden vastaavat, mutta kun ikää on kolme, neljä vuotta, niin eipä niistä enää tahdo juurikaan autokauppiaat mitään hyvittää. Jotkut mallit ja merkit ovat suorastaan "väärää rahaa" autokauppiaille.
Toinen mikä pitää ottaa myös mönkkärimarkkinoissa huomioon on kilvellisten laitteiden määrän raju kasvu tulevaisuudessa. Tällä hetkellä luulisin että 1/3-osa on ns. merkkipelejä, loput näitä niinsanottuja "merkittömiä-kiinalaisia". Kolmen vuoden päästä tilanne on toinen. Koko ajan tulee uusia malleja lisää vanhoilta tutuilta valmistajilta L7-luokkaan, ja niin tietysti tulee myös kaukoidän valmistajilta.
Tarjonnan kasvaessa tulevat tunnetut merkit toki lisäämään markkinaosuuttaan pelkästään sillä, että ne ovat tunnettuja merkkejä joiden laadusta on jo ihmisillä jonkinlainen mielikuva.
Myöskin itäpelien vastaanotto vaihtokoneina ei varmastikaan kiinnosta kovinkaan montaa kauppiasta, paitsi niitä, ketkä tekevät niillä kauppaa muutenkin. Eli jos haluaa vaihtaakin itähärvelin ns. merkkipeliin, on ainoa ratkaisu todennäköisesti myydä se itäkömpijä suoraan pois parhaalla mahdollisella hinnalla ja asioida sen jälkeen merkkikauppiaan luona.
Käytännössä luulisin, että Linhai tulee olemaan niitä harvoja kaukoidästä tulevia merkkejä, jotka edes jollakin tavalla säilyttävät arvonsa. Muista en osaa sanoa, kun en ole noihin nelivetoisiin työpeleihin niin perehtynyt.
Itse käännyin Sachs/SMC/Barossa-linjalta Yamahaan koeajettuani eri versioita ihan itse kadulla. Satunnaiseen "silloin-tällöin-ajeluun" on varmasti hiukan käytetty Sachs/tms aivan sopivan hintainen ja laatuinen härveli. Vuosikuoletuksetkin ovat varmasti järkevät, kun ostaa sen hiukan käytetyn.
Mulla on tarkoitus ajaa tuolla kikottimella kuitenkin sen verran enemmän kilometrejä, että jo sen vuoksi valinta oli helppo. Myöskin muutamalla tutulla kun on noita ollut molempia, niin heidän käyttökokemuksensa ovat tietty olleet vaikuttavina tekijöinä.
Nimimerkille J.O.B sen verran, että koska kyse on harrastuksesta, on aivan sallittua laittaa siihen juuri niin paljon rahaa kuin itse haluaa. Mä ajan Mersulla, autotallista löytyy myös Porsche 944 ja olen ostamassa Yamaha-merkkistä mönkijää. Yhtä hyvin mä voisin ajaa vaikkapa KIAlla, pitää autotallissa vanhaa Mossea, ja ostaa Linhain. Kian se isompi maasturi ei ole haasumpi ajaa, museokilpinen Skandinaviakin on aika vekkuli peli (jonkin verran sellaisella ajellut), ja satunnaiseen ajeluun Linhai menee varmasti ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa muu.
...jokohan tää riittäis... en muistakaan koska olisin näin pitkää lörpätystä suoltanut....

Sitten herneet valmiiksi pois sieraimista ja muistakin ruumiinonteloista. Jookos.