Halpis vs käytetty "merkki" mönkijä

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
J.O.B
Tracks

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

Koheltaja kirjoitti:Kyllä ollaan samaa mielipuolta. Kuinka moni on valmis maksamaan 3v/6000km vanhasta ei "merkkituotteesta" 3500€ jos uuden saa alta kuudentonnin?
No paljonko halvempi sen pitäisi olla jos puolet ei riitä?
Ja tuliko mieleen että harraste lelusta moni ei ole valmis, eikä pysty maksamaan 6000 mutta 3500 kuulostaakin aivan toiselta.
Vai onko tämä harrastus sallittu vai kunnon punaniska porvareille joilla on menttaliteetti "Mersu sen olla pitää".
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
waari
6WD
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg

Viesti Kirjoittaja waari »

jotkut jopa saattavat ostaa halvemman takavetoisenkin vaikka nelari ei oo paljoo kalliimpi ku tarvetta ei kummosempaan oo. näin se poijjaat vaan menee, on se maailma kumma paikka :)
välittää.....
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Luovutetaan, ei jaksa vääntää näistä mielipide asioista vaikka onkin sateinen päivä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Jere itte
Tracks

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Otetaas nyt rauhallisemmin, vaikka jonossa töniminen onkin välillä kivaa. :D

Autoalalla töissä 10 vuotta olleena (EN automyyjänä) voin sanoa, että tuo arvio siitä että 3v/6000km pudottaisi Linhain hinnan puoleen, on varmasti väärä. Puolet ei tule riittämään. Jos soveltaa tähän autojen hintoja, niin kyllä Linhai, vaikka varmasti hyvä härveli onkin, niin vastaa todennäköisesti esikerkiksi KIA:aa, Fiatia, tai vastaavaa. Tietyt mallit ovat selkeästi halvempia kuin kilpailijoiden vastaavat, mutta kun ikää on kolme, neljä vuotta, niin eipä niistä enää tahdo juurikaan autokauppiaat mitään hyvittää. Jotkut mallit ja merkit ovat suorastaan "väärää rahaa" autokauppiaille.

Toinen mikä pitää ottaa myös mönkkärimarkkinoissa huomioon on kilvellisten laitteiden määrän raju kasvu tulevaisuudessa. Tällä hetkellä luulisin että 1/3-osa on ns. merkkipelejä, loput näitä niinsanottuja "merkittömiä-kiinalaisia". Kolmen vuoden päästä tilanne on toinen. Koko ajan tulee uusia malleja lisää vanhoilta tutuilta valmistajilta L7-luokkaan, ja niin tietysti tulee myös kaukoidän valmistajilta.
Tarjonnan kasvaessa tulevat tunnetut merkit toki lisäämään markkinaosuuttaan pelkästään sillä, että ne ovat tunnettuja merkkejä joiden laadusta on jo ihmisillä jonkinlainen mielikuva.
Myöskin itäpelien vastaanotto vaihtokoneina ei varmastikaan kiinnosta kovinkaan montaa kauppiasta, paitsi niitä, ketkä tekevät niillä kauppaa muutenkin. Eli jos haluaa vaihtaakin itähärvelin ns. merkkipeliin, on ainoa ratkaisu todennäköisesti myydä se itäkömpijä suoraan pois parhaalla mahdollisella hinnalla ja asioida sen jälkeen merkkikauppiaan luona.

Käytännössä luulisin, että Linhai tulee olemaan niitä harvoja kaukoidästä tulevia merkkejä, jotka edes jollakin tavalla säilyttävät arvonsa. Muista en osaa sanoa, kun en ole noihin nelivetoisiin työpeleihin niin perehtynyt.

Itse käännyin Sachs/SMC/Barossa-linjalta Yamahaan koeajettuani eri versioita ihan itse kadulla. Satunnaiseen "silloin-tällöin-ajeluun" on varmasti hiukan käytetty Sachs/tms aivan sopivan hintainen ja laatuinen härveli. Vuosikuoletuksetkin ovat varmasti järkevät, kun ostaa sen hiukan käytetyn.
Mulla on tarkoitus ajaa tuolla kikottimella kuitenkin sen verran enemmän kilometrejä, että jo sen vuoksi valinta oli helppo. Myöskin muutamalla tutulla kun on noita ollut molempia, niin heidän käyttökokemuksensa ovat tietty olleet vaikuttavina tekijöinä.

Nimimerkille J.O.B sen verran, että koska kyse on harrastuksesta, on aivan sallittua laittaa siihen juuri niin paljon rahaa kuin itse haluaa. Mä ajan Mersulla, autotallista löytyy myös Porsche 944 ja olen ostamassa Yamaha-merkkistä mönkijää. Yhtä hyvin mä voisin ajaa vaikkapa KIAlla, pitää autotallissa vanhaa Mossea, ja ostaa Linhain. Kian se isompi maasturi ei ole haasumpi ajaa, museokilpinen Skandinaviakin on aika vekkuli peli (jonkin verran sellaisella ajellut), ja satunnaiseen ajeluun Linhai menee varmasti ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa muu.

...jokohan tää riittäis... en muistakaan koska olisin näin pitkää lörpätystä suoltanut.... :P
Sitten herneet valmiiksi pois sieraimista ja muistakin ruumiinonteloista. Jookos. :)
l Kipu on vain tunne l
J.O.B
Tracks

herneet nenästä

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

No kävin tossa ajelemassa linkulla parinkymmenen kilsan lenkin ja jo helpotti, Jere itte on varmasti oikeassa monessa suhteessa hintapuolessa. Laskelma jonka tein olikin suuntaa antava, kukaanhan ei tiedä mitä markkinoilla tapahtuu ja löytyykö ostajia kolmen vuoden päästä kun ei ole sitä kuuluisaa kristallipalloa.
Lueskelin noita juttuja uudestaan ja ehkä annoin siinä väärän kuvan eli
mulla ei ole mitään merkkivehkeitä vastaan, itsekkin ajelisin varmasti ihan mielelläni sellaisella, mutta kun noissa leikkikaluissa rupee olee rahaa kiinni jo useitakymmeniätuhansia niin vaimo on aika vaikea saada suostuteltua yli kymppitonnin mönkkäriin ja se on syy miksi itse Linhailla ajelen ja edelleen ylpeänä. :wink:
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
Jere itte
Tracks

Re: herneet nenästä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

J.O.B kirjoitti:....niin vaimo on aika vaikea saada suostuteltua yli kymppitonnin mönkkäriin ja se on syy miksi itse Linhailla ajelen ja edelleen ylpeänä. :wink:
Tervetuloa kerhoon....

"Ja mikä helevatun härveli TUO nyt sitten on!!!???!!!" :axe:

Mä en enää oo pitkään aikaan kyselly lupaa, vaan tuonut lelut kylmästi pihaan. Kyllä sen sitten huomaa kun "laatuaika" alkaa väheneen, että tarttis varmaan jotakin hukata pois ja ostaa rouvalle jotain kivaa...
:mrgreen:
l Kipu on vain tunne l
jr
Tracks

Viesti Kirjoittaja jr »

Jere itte kirjoitti:satunnaiseen ajeluun Linhai menee varmasti ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa muu.
Satunnaiseen... pöh. Mie painelin sellasella alle 6kk aikana noin 5500 kilsaa. :biggrin:
Reima
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

Usateciin on tullut 6 kuukaudessa 280 km :shock:
arskawa
3WD

Viesti Kirjoittaja arskawa »

Jere itte kirjoitti:
J.O.B kirjoitti:....niin vaimo on aika vaikea saada suostuteltua yli kymppitonnin mönkkäriin ja se on syy miksi itse Linhailla ajelen ja edelleen ylpeänä. :wink:
Tervetuloa kerhoon....

Mä en enää oo pitkään aikaan kyselly lupaa, vaan tuonut lelut kylmästi pihaan. Kyllä sen sitten huomaa kun "laatuaika" alkaa väheneen, että tarttis varmaan jotakin hukata pois ja ostaa rouvalle jotain kivaa...
Osta silkkisukat niistä ne tytöt tykkää :D :D
Jannu-67
4WD
Mönkijä:: POLARIS

Viesti Kirjoittaja Jannu-67 »

Jere itte kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon....

Hei poijjaaat.
Tää on hieno juttu. Aivan sikamaisen hauskaa lukee noita juttuja. Siis on todella rehellisesti kerrottu asioista joista joku ei kehtais sanoo.

Täydet kymmenen pistettä J.O.B:ille reilusta tunnustuksesta.
Mun kohtaloni oli näin.

Kaveri (Rulez) tuli käymään ja esitteli 700 Pollensa. Sano et heitä koe lenkki.
Mulla oli hirvittävä jännitys niinku pikku pojalla en oikeen uskaltanu ku oli kallis vehe.
Mut melkeen kusin hunajaa ku teki mieli kokeilla.
Päätin sit et nyt tai en koskaan. Hyppäsin mönkijän pääle ja Rulez anto pika oppitunnin vaihteista jarruista ja kaasusta.

Kun pääsin tuohon kotikadulle ja aattelin et kaverin kone ei tohi oikeen kaasuttaa. Hetken emmittyäni aattelin et kokeilen kaasuakin nyt tai en koskaan.

Voi Vi..u mikä tunne. Henki oli pakahtua. (Kokeilin noin vuosi sitten).
Kokeilin myös lumihangessa... ei helskatti sehän kulki sielläkin.

Samantien meni sydän. Sen jälkeen vaimonkans puhuttiin k.o. vehkeestä.
Kuunneltiin vaimon haluja ja jotakin kai toteutettiinkin.

Noh viime jouluna syntymäpäivänä sain vanhan tulitikkurasian joulupapereissa lahjaksi. Sisällä oli 800 Efi:n Vara-avain.

Se oli näet ainoa mikä Polariksen mönkijästä mahtui tulitikkurasiaan.
Oli muuten kyynel aikas herkässä.

Yleensä (minkä emäntäkin tietää) tuon kans vehkeen pihaan jos siltä tuntuu.

Kyllä se siitä sit tottuu ku se on seissy pihassa jonkin aikaa.

Mut täytyy ottaa kyll välillä huomioon et vaimokin haluaa jotakin.
Silloin toimitaan sen tilanteen mukaan.

Mut mulla kävikin tuuri. :!: :wink: :P :P
Viimeksi muokannut Jannu-67, 05 Huhti 2006 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No mikä hitto täällä kämmää... Jaa se olinkin minä ite. =)
heke26
4WD

Viesti Kirjoittaja heke26 »

mä oon ajanu roxonii nyt kolme kuukaut ja on yli 200km menny reilusti
Jannu-67
4WD

heke26 kirjoitti:mä oon ajanu roxonii nyt kolme kuukaut ja on yli 200km menny reilusti
Samat 3kk ollu Polle 1800 km takana.
Cooleri
Tracks

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Laitetaanpas nyt omiakin kokemuksia tähän kun on sekä kiinalaisesta(Lonchin) että ns. merkkimönkijästä (Bombardier).

Viime kesänä omistin kokonaista 12 viikkoa Lonchinin, jolla oli tarkoitus ajaa työmatkaa vaan kun ei siitä tullut mitään. Tuosta ajasta se seisoi 7 viikkoa korjauksien takia. 2000km kerkesi tulla mittariin ennenkuin palautin sen myyjälle. Melkein aina kun lähti ajamaan niin joku osa putosi tielle, tai sit hitsaukset ei kestäny tai muuta vastaavaa. Ajo oli siis alfaltitietä 90%:sti. Eturenkaat alkoi olla noilla kilometrimäärillä jo aika finaalissa.
Lisäksi harva liike suostui ylipäätään huoltamaan tuota, koska se oli kiinalainen. Toisaalta ymmärrän sen, koska jo se että otti öljyntyhjennystulpan pois toi kierteet mukanaan. Hyvä niitä pyöritellä takaisin kun ei ole kierteitä enään jäljellä :shock:

Nyt on kohta 2kk/1300km ollut tuo Bombardier Rally200 ja ei mitään vikaa. Samaa työmatkaa on taitettu samalla mittarinopeudella kuin kiinalaisellakin (55-60km/h).
Tarkoitus olisi kesän jälkeen et mittarissa on 10000km, saa nähä miten kestää, 2vuoden takuu on kuitenkin ilman kilometrirajaa ja huolto omalla paikkakunnalla.
Noilla kahdella hinta-eroa n.1000-1500e, ja kiinalaisessa 6kk takuu.
Molemmat takavetoisia,
Kumman itse ottaisit?
Tietysti jos kilometrejä kertyy alle 1000 vuodessa niin saattaa se kiinalainen kestääkin sen. Mutta silloinkin se on aika kallis pihakoriste.

Moni liike ei ota kiinalaisia vaihdossa juuri sen takia, että niiden täytyy antaa käytetyllekin pelille 6kk kuluttajansuoja, jos se hajoaa niin siinä saattaa tulla ongelmia myyjäliikkeelle alkaa korjaamaan sitä.
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä nämä merkkituotteet pitää hyvin hintansa. :wink: Tieliikennemalli Outlander 400 XT pyynti liikkeessä tolla varustuksella, kuin mulla on karvan yli 14000 ekeä. Ajopeli on 2 v vanha ja ajettu karvan yli 3000 km. Ostaissani tuon aparaatin maksoin siitä 12000 erkkiä. Vaihtohyvitystä siitä tarjotaan nyt uuteen 800 XT tieliikenneversioon 10000-11000 erkin välillä liikkeestä riippuen. Asioitani puntaroituani, en ole vielä nähnyt syytä miksi vaihtaisin tuohon 800 malliin. :shock: Lisäksi mikä nostaa tuon koneeni vaihtoarvoa on se, kun on lyhyt malli ja silti rekisteröity kahdelle hengelle.Lyhyt 800 taas on soolo ajopeli. :cry: Tässä varmaan yksi syy miksi päätyin merkkituotteeseen ja ei sillä ole muuten muuta tehty, kuin ajettu. Korjaamolla ei ole vierailtu muuten, kuin huollossa. Mitään ylimääräisiä korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. :D Sama homma muuten autossanikin, jolla on ajettu 180000 km ja se on kyllä Mersu. :wink: :lol:
Jannu-67
4WD

Lainathan

petri.n kirjoitti:Kyllä nämä merkkituotteet pitää hyvin hintansa. :wink: Tieliikennemalli Outlander 400 XT pyynti liikkeessä tolla varustuksella, kuin mulla on karvan yli 14000 ekeä. Ajopeli on 2 v vanha ja ajettu karvan yli 3000 km. Ostaissani tuon aparaatin maksoin siitä 12000 erkkiä. Vaihtohyvitystä siitä tarjotaan nyt uuteen 800 XT tieliikenneversioon 10000-11000 erkin välillä liikkeestä riippuen. Asioitani puntaroituani, en ole vielä nähnyt syytä miksi vaihtaisin tuohon 800 malliin. :shock: Lisäksi mikä nostaa tuon koneeni vaihtoarvoa on se, kun on lyhyt malli ja silti rekisteröity kahdelle hengelle.Lyhyt 800 taas on soolo ajopeli. :cry: Tässä varmaan yksi syy miksi päätyin merkkituotteeseen ja ei sillä ole muuten muuta tehty, kuin ajettu. Korjaamolla ei ole vierailtu muuten, kuin huollossa. Mitään ylimääräisiä korjauksia ei ole tarvinnut tehdä. :D Sama homma muuten autossanikin, jolla on ajettu 180000 km ja se on kyllä Mersu. :wink: :lol:
Joo noista asioista oon ehdottomasti samaa mieltä. Ei mullakaan oo muuta Polle käynyt kuin huollossa. Toki nyt tulee katteitten vaihto ku 800 on se pikku ongelma että sulaa katteet.

Ja tosta Mersustakin sen verran, että oon ajanu nyt 4v mersulla... Vanha 93 vuosmallin 124 koppanen 250 diesel. Ei oo ollu mitään ongelmia.
180,000 km tullu mittariin jarrupalat vaihdettu ja muuta kuluvaa osaa. Mitään isoa remppaa ei oo tarvinnu tehä. Toki kaipaan Turbooo kovasti.

Ja hinnat on laskenu pirusti. Hyvä esimerkki on yks kaverini joka on huoltanu mersuja jo 10 vuotta. Haukku aina Mersut ku vein autoni huoltoon.

Hän ajeli ite Toyotalla. Nyt hänellä on ollu puolivuotta Mersu 86 vusmalli.
Sano että ei vaihtas millään pois. Ajettavuus on kuulemma parempi kun monella uudella.

Noh se siitä. Ittekki haukuin mersut ku ei ollu ittellä. Viikon ajon jälkeen en olis enää antanu pois. Mutta muistakaa Mersussakin on maanantai versioita.
Vastaa Viestiin