4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
72
73%
 
Ääniä yhteensä: 99

Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Janishell kirjoitti:Itselläni on toi ongelma että etuveto menee pääle kun takarenkaat tarpeeksi vauhdikkaasti sutasee, vaikka on 2wd kytketty. En tajua mikä sen aiheuttaa, etuperässä on ollut pollen öljyä, moottoriöljyä, peräöljyä mutta mikään ei auta tohon kytkeytymis ongelmaa. Etuperä on purettu jo kerran ja kunnostettu kunnolla. No ei tässä auta vaan kuin olla sutimatta pelkällä takavedolla.
No minulla oli 1. etuperä juuri tuollainen, eikä sitä saanut kuntoon huoltokorjaamokaan. :(
Mutta mikä sen voi aiheuttaa:
- paksut öljyt/ liikaa öljyä
- liian suuri välys pinionin ja planeettapyörästön välillä, jolloin se kovemmalla kierroserolla painaa planeettapyörästöä ja sormilevyä käämin reunaransseja vasten ja kitka kääntää sormilevyä ja kytkee 4-vedon päälle
- nelivedon sähköinen kytkin "vuotaa" ja kytkee 4-vedon päälle (ota kokeeksi se liitin irti ja kokeile sitten)
- toinen tai molemmat etuperässä olevat etuvetarien laakerit sököt, jolloin ne jarruttavat epätasaisesti ja siirtävät sitä kuulahäkkiä taaksepäin ja 4-veto kytkeytyy päälle.

Eniten epäilisin sitä pinioni/planeettapyörästön välystä. Oletko säätänyt sitä ja miten pieneksi?

Soitin muuten uudelle omistajalle kun ei ole kuulunut mitään ja aloin huolestua. Mutta aiheetta. Se modattu etuperä vaan kestää ja kestää. Ajettu jo reilusti enemmän kuin minä niillä 2,5 etuperällä yhteensä. :D (1600 km)

Kerrohan tuloksista, kyllä se etuperäsi saadaan toimimaan! Ja jos ei sitä niin sitten uusi perä. Mutta luovuttaminen on ajatuksenakin vieras! :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Repetti kirjoitti:
Janishell kirjoitti:Itselläni on toi ongelma että etuveto menee pääle kun takarenkaat tarpeeksi vauhdikkaasti sutasee, vaikka on 2wd kytketty. En tajua mikä sen aiheuttaa, etuperässä on ollut pollen öljyä, moottoriöljyä, peräöljyä mutta mikään ei auta tohon kytkeytymis ongelmaa. Etuperä on purettu jo kerran ja kunnostettu kunnolla. No ei tässä auta vaan kuin olla sutimatta pelkällä takavedolla.
No minulla oli 1. etuperä juuri tuollainen, eikä sitä saanut kuntoon huoltokorjaamokaan. :(
Mutta mikä sen voi aiheuttaa:
- paksut öljyt/ liikaa öljyä
- liian suuri välys pinionin ja planeettapyörästön välillä, jolloin se kovemmalla kierroserolla painaa planeettapyörästöä ja sormilevyä käämin reunaransseja vasten ja kitka kääntää sormilevyä ja kytkee 4-vedon päälle
- nelivedon sähköinen kytkin "vuotaa" ja kytkee 4-vedon päälle (ota kokeeksi se liitin irti ja kokeile sitten)
- toinen tai molemmat etuperässä olevat etuvetarien laakerit sököt, jolloin ne jarruttavat epätasaisesti ja siirtävät sitä kuulahäkkiä taaksepäin ja 4-veto kytkeytyy päälle.

Eniten epäilisin sitä pinioni/planeettapyörästön välystä. Oletko säätänyt sitä ja miten pieneksi?

Soitin muuten uudelle omistajalle kun ei ole kuulunut mitään ja aloin huolestua. Mutta aiheetta. Se modattu etuperä vaan kestää ja kestää. Ajettu jo reilusti enemmän kuin minä niillä 2,5 etuperällä yhteensä. :D (1600 km)

Kerrohan tuloksista, kyllä se etuperäsi saadaan toimimaan! Ja jos ei sitä niin sitten uusi perä. Mutta luovuttaminen on ajatuksenakin vieras! :D
Pinionin välys kun kasasin oli niin että välys on mahdollisimman pieni, mutta ei kuitenkaan jarruta planeettapyörästöä.

Pitää koklaa vielä noita pollen öljyjä etuperässä jos lähtis toimimaan ehkä paremmin, nytten on ollut suurimman osan korjatun perän ajasta 0w-40 täyssyntikat sisässä.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

On siinnä myös se vaihtoehto, että välys on säädetty liian pieneksi.
Silloin kitka kulutuspalan ja planeettapyörästön välillä kasvaa ja vaikutus "mopedin ohjaukseen" on mielestäni sama. Sitähän voi säätää siitä ruuvista myös paikoillaan ollessa. :D

Eli jos öljy ei auta, kokeile välystä kardaanista ja säädä suuremmalle, jos liian tiukka.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Terve

Meillä ollut comanche nyt 11kk ja etuperä hajosi. Laitteelle ajettu 250 kilometriä. Uutta perää ei takuuseen saanut, tosin eihän 6kk takuu ollut enää voimassa. 190 euroa pyysivät korjatusta perästä ja sellainen oli otettava. Jääpähän nyt oma perä vielä kunnostettavaksi ja voi aina vaihtaa ehjän perän tilalle.

Onko joku kysellyt mistään tuota 6kk takuun laillisuutta? Pitäisihän sen perän vähän enemmän kestää. Öljyt vaihdettu moneen kertaan ja laitettu polariksen öljyä.
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 17:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja knot62 »

Joku sanoi että TL vehkeessä lain mukaan pitäisi aina olla 12kk vähintään takuu ja maasto laitteessa tuo 6kk jota suojaa jo pelkkä kuluttajasuojalaki, eikä myyjän antama 6kk takuu. Eli omalla järjellä jos ajattelee, että jos nimenomaan myyjä on antanut 6kk takuun niin se selvästikkin lisätään tuohon kuluttasuojan 6kk päälle jolloin aika on 12kk.

Joku lakiasiantuntija selventäköön/oikaistaen lausuntoani.
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja retale76 »

jotenkin kuulostaa huvittavalta tuo "ajettu 250km" ja "öljyt vaihdettu moneen kertaan" eikä silti kestä. eihän tuommosella uskalla postilaatikkoa pitemmälle reissulle lähteä :)

kyllä näihin perä ongelmiin jo luulis jonkun lopultakin räjähtäneen ja räjäytäneen koko potin, mutta ei! suomalainen vaan nätisti alistuu ja antaa asian olla..
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Viljami »

knot62 kirjoitti:Joku sanoi että TL vehkeessä lain mukaan pitäisi aina olla 12kk vähintään takuu ja maasto laitteessa tuo 6kk jota suojaa jo pelkkä kuluttajasuojalaki, eikä myyjän antama 6kk takuu. Eli omalla järjellä jos ajattelee, että jos nimenomaan myyjä on antanut 6kk takuun niin se selvästikkin lisätään tuohon kuluttasuojan 6kk päälle jolloin aika on 12kk.

Joku lakiasiantuntija selventäköön/oikaistaen lausuntoani.
Tässä näyttää nyt menneen pahasti sekaisin myyjän myöntämä takuu ja lain määräämä kuluttajansuoja/virhevastuu. Hakua käyttämällä löytyy muun muassa virhevastuusta tältä foorumilta montakin viestiketjua. Tässä hyvä tiivistelmä:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =35&t=5355

Myyjän myöntämällä takuulla ja lain määräämällä virhevastuulla ei siis ole kytköstä eikä niitä voi laittaa peräkkäin. Eikä ole mitään virhevastuun 6 kk:n rajaa vaan virhevastuu kattaa laitteen koko normaalin käyttöajan. Tuo 6 kk on vain rajana sille, kummalla on todistustaakka virheen olemassaolosta myyntihetkellä.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Viljami »

comsu kirjoitti:Onko joku kysellyt mistään tuota 6kk takuun laillisuutta? Pitäisihän sen perän vähän enemmän kestää. Öljyt vaihdettu moneen kertaan ja laitettu polariksen öljyä.
Edelliseen postaukseeni viitaten. Myyjän myöntämä takuu ei siis ole minkään lain "turvaama". Ennemminkin niin päin, että takuuehdoilla myyjä ei voi alentaa kuluttajasuojanmukaista virhevastuuta.

Kysymys siis kuuluu: Mikä on tuon perän normaali käyttöikä. Pitäisikö kuluttajan voida olettaa, että sen pitäisi kestää normaalikäytössä pidempään kuin 250 km / 9 kk?

Jos vastaus on, että pitäisi kestää pidempään, seuraava kysymys on: Pystyykö kuluttaja osoittamaan, että hän ei ole omalla käytöllään rikkonut perää, vaan siinä on ollut piilevä virhe (esim. materiaalivika) jo myyntihetkellä? Tämä onkin jo kinkkisempi juttu ja viimekädessä se selviää joko kuluttajavalituslautakunnassa tai sitten vaikkapa oikeudessa asia riitauttaen.

Ja tässä tulee se 6 kk:n raja vastaan. Jos perä olisi rikkoutunut ennen sitä, myyjän vastuulla olisi ollut osoittaa, että rikkoutuminen on aiheutunut kuluttajan käytöstä eikä piilevästä virheestä.

Jos tuo 190 ekkua kaihertaa, niin ensimmäiseksi kannattaa faktojen kanssa mennä kuluttaja-asiamiehen juttusille. Jos sieltä tulee ohjetta, että valituksella voisi olla läpimenon mahdollisuuksia, niin sitten ei muuta kuin riitelemään :twisted:
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Eipä tuo 190 euroa nyt kynnyskysymys ole ja tulihan myyjä hinnassa puolet vastaan, lähinnä vaan sitä kyselin onko jollain muulla ollut samanlaisia kokemuksia. Noita periä ei kuulemma kovinkaan montaa ole rikki mennyt suhteessa myytyjen laitteiden määrään.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

comsu kirjoitti:Eipä tuo 190 euroa nyt kynnyskysymys ole ja tulihan myyjä hinnassa puolet vastaan, lähinnä vaan sitä kyselin onko jollain muulla ollut samanlaisia kokemuksia. Noita periä ei kuulemma kovinkaan montaa ole rikki mennyt suhteessa myytyjen laitteiden määrään.
Mistä tuo tieto on peräisin ?
Minulle ainakin maahantuoja sanoi: "Etuperän kestoennuste ei ole pitkä."

Ja aikoinaan omistamassani Comsu Bullissa oli 720 km: n kohdalla 3. etuperä paikoillaan. Sekin oli levinnyt uudella omistajalla melko pian.

Annoin hänelle kunnostamani etuperän mukaan. Ja sillä hän on nyt ajanut 1500 km, eikä vieläkään rikki. :D

Kyllä siinnä etuperässä on ne vakioheikkoudet, jotka eivät poistu vaikka vaihtaisit kuinka monta etuperää - takuuseen tai ilman.
Ne heikkoudet on itse korjattava, eikä se korjaus maksanut kuin 42 euroa, jos työlle ei lasketa mitään. ( 3 laakeria, sormilevy ja kulutuspala)

Riippuen tietysti siitä, mistä kohtaa kunnostettava perä on hajonnut. :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Uusikaan perä(siis kunnostettu) joka gerniltä tuli ei heti lähtenyt pelaamaan. Oli ihan täynnä metallisilppua ja muutaman huuhtelun jälkeen lähti pelaamaan. Varmaa on että asia ei jää tähän.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

comsu kirjoitti:Uusikaan perä(siis kunnostettu) joka gerniltä tuli ei heti lähtenyt pelaamaan. Oli ihan täynnä metallisilppua ja muutaman huuhtelun jälkeen lähti pelaamaan. Varmaa on että asia ei jää tähän.
Jaa, en tunne asiaa mutta oletan heidän vaihtaneen vain kuluneet/ rikkimenneet osat ja panneen perän kasaan ja asiakkaalle sitä sen kummemmin kokeilematta. Tämä on kyllä puhdasta mutua.

Mutta luettelen tässä nyt ne kohdat, jotka minun mielestäni ovat ne heikot kohdat ja jotka tulee itse kunnostaa/ kunnostuttaa.

1. Suojatut merkkilaakerit sekä vetareille meneviin akseleihin että pinioniin (FAG a`9.00 euroa)
2. Planeettapyörän (hammaspyörän) oikaisu ja taustan hionta sileäksi. Jos ei itsellä ole vehkeitä, kannattaa sorvauttaa metallipajalla.
(se pyörä on ainakin oman kokemukseni mukaan kaikkea muuta kuin suora ja karkeakin se on kuin raspi, jolloin se vuolee kulutuspalan nopeasti loppuun ja välys suurenee)
3. Oikeaan perän päätylevyyn upotetussa magneetin käämissä on n. milliä korkeat, erittäin teräväreunaiset reunukset, jotka vuolevat sormilevystä metallisilppua ja lopulta hajottavat sormilevyn, joka hajottuaan rikkoo magneetin käämin. Silloin neliveto ei joko mene päälle tai sulake palaa. Jos on suuri sulake, sulavat johtojen kuoret.
Hio ne reunukset pois tai etsi/ teetä sormilevyn ja päätylevyyn väliin sopivankokoinen - noin millin paksuinen säätölevy. Jos panet simmilevyn, tarkista magneetin toiminta.
4. Osta Polariksen kulutuspala mutta Comsun omakin kestää jos hammaspyörän tausta on sileä
ja muistat säätää välystä siitä ulkopuolisesta kuusiokoloruuvista silloin tällöin.

Noilla korjauksilla uskoisin sen alkavan kestää. Ja moottoriöljy (15-45) on jopa hieman parempaa kuin Polariksen ohut etuperäöljy.

Onnea ja menestystä! :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Jep, vanha onkin tarkoitus kunnostaa ja aikaisemminkin olit kirjoitellut noita ohjeita. Saa nähdä mitä perästä on rikki, kunhan sen nyt ehtii avata. Kyllähän nyt kaikki tietää että jos laite tuottaa metallilastua ei se voi toimia, ainakaan kauaa.
miketola
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2009 20:30

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja miketola »

Hiukan on etuperämurheita ollut minullakin :-)
Ensimmäinen rikki entisellä omistajalla 200 Km kohdalla, jolloin seissoi korjauksessa noin 2 kk ostoliikkeessä.
"Korjasivat" perän, mutta ei kuulemma ikinä ollut sellainen kuin piti. Nyt mittarissa 600 km. Paikalla oleva perä on jatkuva neliveto paitsi pakilla jolloin se toimii mooitteettomasti ....joskus.
Öljyt vaihdoin ja öljy oli ihan metallista harmaata, eikä viimekerrasta ole kauaa.

Nyt tulossa Gerniltä uusi "korjattu" perä, jonka itse "maksoin.

Onko vinkkejä uuden asennukseen?
Ilmeisesti kardaani on putkisokalla joka lähtee lyömällä irti?
Miten vetarit irtoaako ihan vääntämällä etuperän juuresta vai onko joku erikoisempi juttu. Kaikki vinkit ja komemukset peränvaihtoprojektiin otetaan vastaan ilomielin :-)

Öljyistä on niin montaa kokemusta että on jo pää sekaisin mitä sinne uuteen perään sitten laitan ja paljonko ...nyt taitaa olla http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4410 tuollaista kokeilussa ... ei vaikutusta vanhan perän toimintaan.

Selittäisikö joku välyksen säätö projektin tulevaisuutta ajatellen, kumpaan suuntaa välys pienenee ja kumpaan kasvaa ja mistä tietää milloin on liian kireällä. Siis ohjeet tavalliselle hemmolle :-)
Kun on löysännyt sen olisiko 9mm mutterin niin kuusiokolo ruuvia säädetään kumpaan suuntaan ja kuinka paljon, vanhassa perässä saa vääntää päästä päähän ilman vaikutusta :-)

Kiitos etukäteen

/Mika
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Jaa, siinäpä monta kysymystä ! :D

Ensinnäkin suosittelisin avaamaan sen kunnostetun perän ja puhdistamaan sen vaikka bensalla kaikesta metallipölystä. Sitten kasaan ja öljy sisään.
Noista öljyluokituksista en niin paljon tiedä mutta pitäisi löytyä GL5 luokitus. (moottoripyöräöljy).

Kardaani on putkisokalla, kuten mainitsit. Saadaksesi vetarit irti, tulee sinun irroittaa alatukivarret jommasta kummasta päästä saadaksesi vetarit irti. Lukkolenkki vetarista irti.

Ja siitä säädöstä:
löysytä se lukkomutteri, olikohan 8 mm, ja sitten kuusiokoloavaimella pyörität sitä varsinaista säätöruuvia.
Myötäpäivään (eli niinkuin normaalipulttia kiristetään) välys pienenee ja vastapäivään se kasvaa. Kun sopiva, kiristä lukkomutteri pitäen kk-avaimella säätöruuvia paikoillaan.

Minusta sopiva välys on sellainen, että perä pyörii suht herkästi pinionista/ kardaanista mutta lonksavaa välystä ei saa olla.
Samalla voit tarkistaa hammaspyörän suoruuden. Kun olet löytänyt sopivan välyksen yhdessä kohtaa, pyöritä perää pinionista niin kauan, että koko hammaspyörä on varmasti tehnyt koko kierroksen. Jos taas etuperä joissain kohdissa "jumii" tai välys suurenee lähtökohdasta, ei hammaspyörä ole suora. Joko taustaltaan tai sitten koko paksuudeltaan (hampaan pohjalta selkäpuolen pintaan). Pyörän vääryys on kyllä käsittääkseni enemmän sääntö kuin poikkeus. :(

Se, ettei edellisen perän säätöruuvilla ole ollut vaikutusta, kertoo sen, että kulutuspala on täysin loppu ! Silloin hammaspyörä "vääntää vinoon" nelivedolla ja 4 wd lukkiutuu epätasaisesti vetareilla.

Niin ikävä kuin on sanoakin, kunnostetun peränkään kestoennuste ilman noita korjaustoimenpiteitä ei ole pitkä. Toivottavasti olen väärässä.

Onnea asennukseen. :D
Viimeksi muokannut Repetti, 25 Maalis 2009 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Vastaa Viestiin