Hawai/Comanche/Bombercat jne. 200cc parantelut

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Joku oli tommosen putken väsänny. :roll: 8) Ja E-hyväksytty LED takavalokin vielä.

Kuva

Sivulta toinen kuva:
Kuva

Putki irrallaan:
Kuva

Säädettävät äänetkin kuulemma. 28mm putkesta tehty irtoholkki.
Kuva
Viimeksi muokannut PK, 13 Touko 2007 11:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
DSP
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 24 Huhti 2007 22:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja DSP »

No mutta sehän on hyvän näkönen.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Saakos tohon jostain tilatua isompaa eturatasta? Kai sinne nyt pari piikkiä isompi sopii? TL mallissakin lienee se 15 vakio?
RATAS
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 25 Maalis 2007 11:05
Paikkakunta: P-salmi

Viesti Kirjoittaja RATAS »

PK kirjoitti:Saakos tohon jostain tilatua isompaa eturatasta? Kai sinne nyt pari piikkiä isompi sopii? TL mallissakin lienee se 15 vakio?

Sinnehän passaa cbhondan etu rissa eli koita tilata esim. Jokaosa.fi tilaus numerolla 125-jt 259.16 nii saat 16piikkisen tai .17 loppuun nii 17piikkinen! Ite taas tilasin 13 ja 14 piikkiset..
Kiihtyvyyttä ja vääntöö! 8)
Kun ite en tykkää kovasta vauhdista ainakaan nuilla vakio renkailla mitkä tuntuu 8-kulmaisilta jypyttää ja ravistaa nii saa....ti! :evil:
Bombercat 200 TL. Vähä piristetty ja lisää tulossa!
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 19:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

tuolta löytyy listasta 13-17 hampaisia e259 rattaita.. eikä hintakaan paha, 4€
http://shop.emc24.fi/WebRoot/495016/sho ... pparent4=0

nakkilan pyörä ja mopo: 6€ 16 piikkinen.. http://www.npm.fi/luettelot/ratas_hinnat.pdf
TL Comanche 200cc..
late-84
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Helmi 2007 23:01

Viesti Kirjoittaja late-84 »

joka- osaan kannattaa soittaa, saa varmasti hyvää palvelua ja oikeat rattaat. Itse käytän heidän palvelua oli kyseessä mp.mönkijä,auto.
voin suositella.
_NitrO_
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Touko 2007 22:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja _NitrO_ »

Itelläki ois nyt 115 suutin paikallaan ja neula yläasennossa toimii parhaiten.. Kyllä se jotain vaikutti ku nyt meni rajottimellekki toisin ku ennen suuttimen vaihtoa :shock: Keulii kakkosellaki ku vähän auttaa :shock: ykkösellä menee kaasusta..
Ajattelin hakea ensviikolla 125 pääsuuttimen ja porata tyhjäkäynnin 60 8)

Semmonen onkelma on tullu että etutukivarsien puslat on ihan sököt.. ei kestä kahella renkaalla ajoa :? ajattelin purkaa irti ja hakea putkeen sopivaa nailoni-tankoa ja pulttiin sopivaa huonekaluputkea ja tehä semmoset puslat ettei enää tarvi taistella :) taka swingiin ois sama operaatio edessä kohtapuoliin kun alkaa oleen aika sohlo seki..
Vauhti korvaa virheet!
Avatar
Jhp-Tuning
3WD
Viestit: 61
Liittynyt: 20 Loka 2006 21:58

Viesti Kirjoittaja Jhp-Tuning »

Tänään sain "takajarru-systeemin" kolinasta tarpeekseni ja rupesin perehtymään paremmin asiaa.

Irroitin ne kaksi pulttia millä jarrusylinteri on kiinni-> sylinteri sivuun letkun varaan ja kolinan aiheuttaja selvisi samoin. Jarulevy pääsi klappamaan noin 2-3cm sekä "runko" missä sylinteri on kiinni klappasi yli 1cm sivuttais suunnassa :oops: Ihmettelin ettei hommassa ole mitään logikkaa eikä mitään osiakaan tietääkseni puutu :?: Tein alumiinistä holkin ja pakotin sen kiinni siihen "tappiin" joka tulee takasvingistä ulospän. Jonka jälkeen kokeilin ettei mikään ahdista. Huomasin että siihen svingistä tulevaa tappiinkin on kulunut jo sellanen "hahlo". Sen hitsasin tasaseksi sekä hioin sitä ettei klappia ole lainkaan. Loppuen lopuksi kasasin koko systeemin takaisin ja kokeilin, ettei tullut tehtyä liian tiukkaa pakkaa."Klappia" on nyt niin ku normaali merkki laitteissa :lol: Ne kumit mitkä ovat niissä jarrusylinterien korvissa ne toimivat nyt niin kuin niiden tulisikin toimia(kuuskolo pultit). Jarrulevyn liikkeen sai kuriin sillä "isolla" lukite mutterilla mikä on taka akselissa, sitä ei ollut laitettu tarpeeksi kireälle. Huonosti olisi voinut ajan mittaa käydä kun jo nyt "klappaaminen" oli syönyt paikkoja niin paljon. Päättelin, että itselle on varmaan sattunut jokin suunnittelu virhe tms... Ellei muilla rätise, kolise ja pauku koko hemmetin perä :twisted: Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen ja kuvia ks.toimenpiteestä laitan kun saan ne koneelle. Nyt on miellyttävä ajaa kun on niin "hiljaista" entiseen verrattuna. Laitteella on ajettu vajaa 500km ja meteliä on kuulunut uudesta asti :evil:
Pipo silmille ja menoX...
Avatar
Jhp-Tuning
3WD
Viestit: 61
Liittynyt: 20 Loka 2006 21:58

Viesti Kirjoittaja Jhp-Tuning »

_NitrO_ kirjoitti:Itelläki ois nyt 115 suutin paikallaan ja neula yläasennossa toimii parhaiten.. Kyllä se jotain vaikutti ku nyt meni rajottimellekki toisin ku ennen suuttimen vaihtoa :shock: Keulii kakkosellaki ku vähän auttaa :shock: ykkösellä menee kaasusta..
Ajattelin hakea ensviikolla 125 pääsuuttimen ja porata tyhjäkäynnin 60 8)

Semmonen onkelma on tullu että etutukivarsien puslat on ihan sököt.. ei kestä kahella renkaalla ajoa :? ajattelin purkaa irti ja hakea putkeen sopivaa nailoni-tankoa ja pulttiin sopivaa huonekaluputkea ja tehä semmoset puslat ettei enää tarvi taistella :) taka swingiin ois sama operaatio edessä kohtapuoliin kun alkaa oleen aika sohlo seki..
Onko sulla mitkä välitykset? Tuliko katottuu millä kierroksilla rajoitin rupesi hakkaamaan? Noi puslat tuntuvat olevan ihan "tinaa"väljistyvät vaikkei mönkyllä ajaisikaan :lol:
Pipo silmille ja menoX...
Pärde
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:59
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Pärde »

Jhp-Tuning kirjoitti:Tänään sain "takajarru-systeemin" kolinasta tarpeekseni ja rupesin perehtymään paremmin asiaa.

Irroitin ne kaksi pulttia millä jarrusylinteri on kiinni-> sylinteri sivuun letkun varaan ja kolinan aiheuttaja selvisi samoin. Jarulevy pääsi klappamaan noin 2-3cm sekä "runko" missä sylinteri on kiinni klappasi yli 1cm sivuttais suunnassa :oops: Ihmettelin ettei hommassa ole mitään logikkaa eikä mitään osiakaan tietääkseni puutu :?: Tein alumiinistä holkin ja pakotin sen kiinni siihen "tappiin" joka tulee takasvingistä ulospän. Jonka jälkeen kokeilin ettei mikään ahdista. Huomasin että siihen svingistä tulevaa tappiinkin on kulunut jo sellanen "hahlo". Sen hitsasin tasaseksi sekä hioin sitä ettei klappia ole lainkaan. Loppuen lopuksi kasasin koko systeemin takaisin ja kokeilin, ettei tullut tehtyä liian tiukkaa pakkaa."Klappia" on nyt niin ku normaali merkki laitteissa :lol: Ne kumit mitkä ovat niissä jarrusylinterien korvissa ne toimivat nyt niin kuin niiden tulisikin toimia(kuuskolo pultit). Jarrulevyn liikkeen sai kuriin sillä "isolla" lukite mutterilla mikä on taka akselissa, sitä ei ollut laitettu tarpeeksi kireälle. Huonosti olisi voinut ajan mittaa käydä kun jo nyt "klappaaminen" oli syönyt paikkoja niin paljon. Päättelin, että itselle on varmaan sattunut jokin suunnittelu virhe tms... Ellei muilla rätise, kolise ja pauku koko hemmetin perä :twisted: Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen ja kuvia ks.toimenpiteestä laitan kun saan ne koneelle. Nyt on miellyttävä ajaa kun on niin "hiljaista" entiseen verrattuna. Laitteella on ajettu vajaa 500km ja meteliä on kuulunut uudesta asti :evil:
Omassa täysin sama ongelma, ajattelin jo että mitähän tuolta on tippunut mutta ilmeisesti tuollainen klappi kuuluu sinne :shock: Pitääpä tehdä sama korjaus, laita tosiaan muutama kuva mitä ja kuinka teit
Falmek Force 415 Pro -08
jessehaapala

Viesti Kirjoittaja jessehaapala »

Morjens!

Uusi nimi foorumilla, seuraajana kylläkin ollut jo pitemmän aikaa.
Ensinnäkin kiitän keskustelusta! Auttanut oman mönkkärin parantelussa.

Eli oma peli Whizz Runner 200cc. Ostettu viime kesäkuussa, mutta intin takia ajot jääneet melko vähälle. (TJ 54 :D )

Parannuksia on keritty tekemään jo jonkin verran:

- Öljyt ja nesteet vaihdoin välittömästi.

- Luisti ei tosiaan nouse kaasupohjassakaan kokonaan ylös, vingulla kaasuvivustosta ylimääräiset pois niin nyt nousee kokonaan.

- Takarenkaan käännetty venttiilipuolet sisälle päin. Levensi takapään etupään levyiseksi ja vakautti ajoa huomattavasti.

- Alkuperäiset ajovalot eivät olleet mistään kotoisin joten laitoin yhden lisävalon keulalle (H3 12v/55w). Lattaraudasta kiinnityspaikka keulaan ja puskuriin sopivan kokoinen aukko valolle, nyt valo on hyvin puskurin suojissa. Lisäsin myös uuden katkaisimen koska uusi valo kuormitti alkuperäistä liikaa.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... ulyhty.jpg
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... est%e4.jpg
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... kaisin.jpg

- Takavaimentimesta ylimääräiset tukkeet pois ja muutama rei'itetty levy estämään äänen värähtelyä. Äänistä tuli muhkeat mutta siedettävät, samalla vääntö ja kaasuun vastaaminen parani. Vaimentimesta lähtevän putken tein isommasta jottei se jää kuristamaan.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... mennin.jpg

- Takajarrupalat kuluivat loppuun hyvin vähäisellä käytöllä, joten en lähtenyt ostamaan alkuperäisiä. Metalliroskista käytetyt auton jarrupalat joista takalevystä rälläkällä pois siten että takalevyä jäin noin 2mm. (takalevyllä tarkoitan metallilevyä jossa kitkamateriaali on kiinni. Tällä saatiin palat mahtumaan satulan sisään. Sitten leikkelin paloista alkuperäisen malliset ja paikalleen. Ulomman palan pystyi jättämään alkuperäistä isommaksi, kun taas sisempi piti olla alkuperäisen kokoinen.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... ajarru.jpg

- Laitoin takalaakereille rasvanipat molemmin puolin napaa. Toinen nippa irti kun toisesta pistää rasvaa, näin ei sisälle synny painetta (stefat pullistele) ja saadaan napa täyteen rasvaa.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... /Nipat.jpg

- Kerran satuin tipauttamaan jalkani jalkatapilta maahan ja tappi tuli ilkeästi säärille, tälläkertaa selvittiin vahingoitta mutt toista kertaa en aio kokeilla. Siispä jalanputoamista estävät verkot suunnitteille.Ei taida olla näihin kiinalaisiin mallikohtaisia myynnissä ja itse tehtynä tulee kuitenkin paremmat. Hain rautakaupasta 10mm paksuista pyöröterästä josta aloin muotoilla kehikkoa. Lämmittämällä vääntelin ensin suorakaiteen muotoisen kehän jonka sitten taivutin 90 asteen kulmaan, tämä kiinni jalkatappiin ja turvavyö materiaalista muutama nyöri ristiin rastiin. Takakate tulee normaalisti suoraan kiinni jalkatappiin, jolloin ei seistä jalkatapilla vaan kantapää jää katteen päälle. Nyt jalkatapin alle jää reilusti tilaa joten katapää pääseen laskemaan ja nyt jalkaholvi tukeutuu oikeaoppisesti jalkatappiin. 2 ongelmaa yhdellä iskulla. :)
Antaa kuvien kertoa:
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... umassa.jpg
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... verkko.jpg
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... allaan.jpg

- Kävin ostamassa uuden ketjut kun alkuperäiset näyttivät katkeamisen merkkejä ja samalla tarttui mukaan Pipercrossin ilmansuodatin.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... rcross.jpg
Alkuperäinen suodatin ratkaisu hiukan mietitytti kun pölyä oli myös suodattimen kaasarin puolella.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... e4inen.jpg
Pipercrossi paikoilleen ja tuin sen vielä alkuperäisestä ratkaisusta otetulla metalliverkolla paikalleen.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... allaan.jpg
Avarsin vielä kotelon päällä olevaa koloa jotta ilam varmasti kulkee, kuitenkin varoen ettei vesi ja roskat pääse kovin helposti koteloon.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... rrettu.jpg

- Johdotuksia olen tehnyt myös paljon uusiksi mm. takavalot, latauksensäädin ja akulta lähtevä sulake.


Harmikseni en ottanut alkuperäisestä versiosta kuvaa, mutta tältä nyt näyttää.
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... ivusta.jpg
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... /Takaa.jpg
http://www.pp.kpnet.fi/bula/Whizz%20Run ... est%e4.jpg

Tässä omat parantelut, nyt alkaa mönkkäri vähitellen olla ajettava. :)

Seuraavaksi parantelu kohteena jalkajarrunvipu, sitä tuotava eteen- ja alaspäin.
Myös kulkupuoleen pitäisi öytää parannuksia ja toivoisinkin ehdotuksia.
Takarattaana on 39 piikkinen ja ajattelin vaihtaa muutamaa piikkiä pienempään, jottei huiput loppuisi niin kesken. Kestääkö tätä kytkin ja pystyykö sitten yhä ajamaan maastossa? onkohan kellään kokemuksia?
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

johan oli setti etkö oo tehny perälle mitään " laskenu "
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
Avatar
DSP
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 24 Huhti 2007 22:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja DSP »

Oli vain setti. Tuon valo ratkasu oli fiksun näkönen täytyy alkaa itelle suunnittelemaan samanlaista. Kömpijän omat valot ei toimi vaikka hehkut kunnossa ja virta sinne tulee :D
Onko teillä tietoa mistä sais kohtuullisella hinnalla tuohon whissiin 10" vanteet?
Uudet kumetkin pitäisi hankkia kun nuilla tuo pito on aika heikko.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Näkyy tuossa "vanhakoppaisessa", 200-S6 (??) eli Whizzissä olevan ihan erilainen ilmanputsari. Taitaa olla parempi kuin näissä Comacheissa. Ainakin äänenvaimennnus tuossa on luultavasti parempi. Alkaa meinaan v...taan ne imuäänet tossa 200-S7 TL mallissa.

Tankki on muuten surkean pieni. Ja aika hyvissä ajoin syttyy toi himmeä bensavalo. Taitaa olla 1/2 tankkia vielä silloin jäljellä. Onko kukaan vielä kehitellyt paikkaa esim litran-parin lisätankille?
Siis jotain varapulloa, josta sitten kaataa tankkiin kun loppuu bensa jossain korvessa.
Miten sen vaan toteuttaisi, ettei paisu jalkapalloksi auringonpaisteessa ja poksahda ja...
Korkkiin joku ylipaineventtiilikö? Onko valmita sovellutuksia olemassa, vai pitääkö sellainenkin kehitellä itse?
Pärde
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2007 21:59
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja Pärde »

Joo tankki on kyllä liian pieni, 100km ja tankille. Hankala on löytää tilaa varatankille, penkin allekin sopii 1/2L limsapullo juuri ja juuri. Pitää vissiin vaan suunnitella ajot tankkauspaikkojen mukaan
Falmek Force 415 Pro -08
Vastaa Viestiin