Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
mark off
4WD
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Helmi 2011 14:35
Mönkijä:: Comanche Roadster
Paikkakunta: Uimaharju

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja mark off »

Teet vaan pellistä palan siihen kannakkeen ja laakeripesän väliin niin saat klapia pois. Sit kiristät akselin.
Kannattaa kokeilla että heiluuko takaratas pahasti siitä kyllä huomaaa jos akseli löystynyt.
Comanche Roadster 300cc
Can Am DS 450x

Ajetaan siellä minne ajamalla pääsee=D
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Toinen vaihtoehto on tehdä kierteet siihen tappiin jota vasten se rauta kolisee ja laittaa siihen mutteri. Tässä etuna myös se ettei ketjut löysty/kiristy itsekseen niin helposti. Eihän siitä raudan ääntelystä nyt mitään veret seisauttavaa haittaa ole mutta mua ainakin ärsyttää kaikki kolinat ja räminät niin paljon et niille on pakko jotain tehdä :D .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Jahans, jätti sitten oma 250cc "tielle" ensimmäisen kerran.. Olin tuossa möyrimässä metsikössä ja jäin kiinni vähän syvempään mutalammikkoon, siinä kun aikani yritin sahailla niin lopulta ei tahtonut enää vaihteet mennä päälle, ja lopulta kun sai pykälän päälle niin mitään ei tapahdu. Eli vaihde poljin kyllä liikkuu nyt mutta koko värkki tuntuu olevan vapaalla kokoajan.. Pitänee käydä hinaamassa kämpille ja huomenna ruveta tutkimaan mikä antoi periksi.. Kellään käynyt vastaavaa? Kytkin tai vaihteistohan tuossa on ainoat vaihtoehdot käytännössä..
Avatar
mark off
4WD
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Helmi 2011 14:35
Mönkijä:: Comanche Roadster
Paikkakunta: Uimaharju

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja mark off »

Jos ei yritäkkään vetoja niin oisko kytkin menny.. Levyt sileenä jos oot paljon joutunu luistattaa
Comanche Roadster 300cc
Can Am DS 450x

Ajetaan siellä minne ajamalla pääsee=D
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Näin vähän epäilinkin, ei ilmeisesti paljon kestä luistattaa tuo kytkin.. Vähän jäi epäselväksi kun täältä foorumilta yritin etsiä tietoa josko tuohon alkuperäistä kestävemmän kytkimen jostain saisi? Alkuperäisen kai saa esim menopelimarketista..
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

nuusk1s kirjoitti:Kellään käynyt vastaavaa? Kytkin tai vaihteistohan tuossa on ainoat vaihtoehdot käytännössä..
Pari kertaa tapahtunut Nintendossa moinen ilmiö.
Ensimmäisellä kerralla kun olin kunnolla jumissa, niin kytkin teki juuri kuvailemallasi tavalla. Korjaantui itsekseen, kun kone jäähtyi.
Toisella kertaa ei sitten enään körjaantunut itsekseen, vaan jumitilanteesta yritin irti ilman kytkimen luistattamista, sillä seurauksella, että lohko halki ja vaihteiston pääratas muutaman millin vinossa ja ykkösvaihteen rattaat ei tapaa enään toisiaan. Kaikki muut vaihteet tosin vielä toimii.

Tuo kytkin on aika surkea kestämään luistatusta ja monella on kytkin mennyt vaihtoon.
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Odottelen tässä emäntää treeneistä että ehtisi hinata tuon härvelin tuolta metsästä ennenkuin itse pitää yövuoroon.. Onkohan muuten 250 ja 200 cc koneissa sama kytkin, olis varaosa koneena autotallin nurkassa tuollainen 200cc kokonainen kone.. Noh huomennahan tuon näkee viimeistään, saksan ebaystä näkyy kytkin paketti irtoavan 50€:llä, pitänee ostaa ämpärillinen varalle.. :D

Pitänee palata kevyempiin välityksiin jahka tuon kytkimen joskus saa kuntoon, niin ei tarvisi metsässä luistatella niin kovin..
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

nuusk1s kirjoitti:
Pitänee palata kevyempiin välityksiin jahka tuon kytkimen joskus saa kuntoon, niin ei tarvisi metsässä luistatella niin kovin..
Kantapään kautta opittua faktaa: Maantielle aavikkovälitys ja maastoon mahdollisimman tiuhat välitykset. ](*,)
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Kimi kirjoitti: Kantapään kautta opittua faktaa: Maantielle aavikkovälitys ja maastoon mahdollisimman tiuhat välitykset. ](*,)
Näin se on nähtävä, kantapään kautta :) sopivasti pitkä vapaa alkaa aamulla niin pääsee tutkiskelemaan damagea. eikai tuon kytkimen irrottamisessa mitään spesiaali jippoja tarvita? öljyt ja nesteet ulos, kytkinposki auki ja koko paketti pihalle?
Viimeksi muokannut nuusk1s, 26 Touko 2011 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Tuossa töistä tullessani vilkaisin tuota kytkintä ja nappasin varaosakoneesta sen irti, eihän tuo juuri sen kummempi homma ollut. Nyt pitää nukkua muutama tunti ja purkaa tuosta käyttökoneesta se irti. Voisin tietty nappailla parit valokuvat tuosta kytkimen vaihto projektista, josko siitä olisi jollekkin samasta vaivasta kärsivälle apua.
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Siltävaralta että jonkun muunkin tulee tarvetta vaihdella kytkinlevyjä niin ehkäpä seuraava ohje helpottaa:

Laske koneesta öljyt ja halutessasi jäähdytinnesteet ulos.

Avaa vesipumpun kotelon kolme 8 millin kuusiokantaa.
Kuva

Vesipumpun ratas lähtee 12mm hylsyllä kun toisella räikällä pitää magneeton puolelta kiinni, näin ikään :
Kuva

Avaa kytkinpuolen poski ja irrota kytkin vaijeri ja nosto koppa syrjään.

Avaa kytkin alaoikealla olevan kotelon 3 ristipää ruuvia ja poista kotelon kansi:

Seuraavaksi piti patentoida avain tuolle mutterille että tuon kopan saa irti, itse uhrasin yhden 23mm hylsyn ja veistelin rälläkällä sopivan avaimen:
Kuva

Mutteri siis tämän näköinen:Kuva

Nosta kytkimen akselilta laakeri pois, avaa kytkimestä nuo kuusi 8mm pulttia, Kuva
Nosta jouset ja tuo kytkimen päällimmäinen osa pois, ota kytkimen akselilla oleva c-sokka pois ja tämän jälkeen koko kytkin paketti tulee vetämällä pois.

Vaihda levyt tai koko kytkin paketti ja kasaa käänteisessä järjestyksessä.
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

Ja pienenä nippelitietona: Saksan ebaystä lähtee koko kytkinpaketti 50:ellä maaginen hakusana siis bashan
kupplung, pelkät levyt 20e.
nuusk1s
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Touko 2011 18:44

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja nuusk1s »

No niin, näppäsin kevyemmät välitykset paikalleen, josko tuo kytkin taas kestäisi mönkimistä paremmin. Hain biltemasta uuden ketjun ja samalla nappasin mukaan myös vedenlämpömittarin ja lämpösuojaa pakoputkelle kun tuo alkuperäinen on niin ohkaista että resonoi kierrätettäessä vaikka miten kiristäisi.

Nyt on taas paketti kasassa ja voikin ruveta miettimään seuraavaa huoltoa :)


250cc:hen olis ylimääräsenä 31 piikkinen takaratas jos jollakin on tarvetta :)
peetinen
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Helmi 2011 17:53

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja peetinen »

Ei ole oikea paikka kertoa, muutta kerron kumminki. Kyllä noi kiinan ihmeet vaan kestää, vaikka kai niissä aina jotain pientä on. Ajettiin kolmella bashanilla saariston rengastie läpi viikonlopun aikana, vähän yli 800km kotipihasta laskettuna, eikä kellään mitään (oikeasti ei mitään) ongelmia. Eikä menty mitenkä rauhallisesti, ei tietty kohellettuka, mut sellasta reipasta kyytiä.
valis
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2011 14:55

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja valis »

Oisko ehdottaa jotain sopivaa välitystä tommoseen 200cc bashaniin? Nykysellään tuntuu, että ykkösellä ei tee mitään, ja usein lähdenkin valoista suoraan kakkosella liikenteeseen. En ole tsekannut mitkä rattaat nyt on kiinni, mutta ajot tulee ihan maantiellä ja kaupungissa, metsässä ei tule möyrittyä.
Vastaa Viestiin