Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
- mark off
- 4WD
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24 Helmi 2011 14:35
- Mönkijä:: Comanche Roadster
- Paikkakunta: Uimaharju
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Teet vaan pellistä palan siihen kannakkeen ja laakeripesän väliin niin saat klapia pois. Sit kiristät akselin.
Kannattaa kokeilla että heiluuko takaratas pahasti siitä kyllä huomaaa jos akseli löystynyt.
Kannattaa kokeilla että heiluuko takaratas pahasti siitä kyllä huomaaa jos akseli löystynyt.
Comanche Roadster 300cc
Can Am DS 450x
Ajetaan siellä minne ajamalla pääsee=D
Can Am DS 450x
Ajetaan siellä minne ajamalla pääsee=D
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Toinen vaihtoehto on tehdä kierteet siihen tappiin jota vasten se rauta kolisee ja laittaa siihen mutteri. Tässä etuna myös se ettei ketjut löysty/kiristy itsekseen niin helposti. Eihän siitä raudan ääntelystä nyt mitään veret seisauttavaa haittaa ole mutta mua ainakin ärsyttää kaikki kolinat ja räminät niin paljon et niille on pakko jotain tehdä
.

Uudenmaan Mönkijät Ry
Ex: Comanche 200
Ex: Comanche 200
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Jahans, jätti sitten oma 250cc "tielle" ensimmäisen kerran.. Olin tuossa möyrimässä metsikössä ja jäin kiinni vähän syvempään mutalammikkoon, siinä kun aikani yritin sahailla niin lopulta ei tahtonut enää vaihteet mennä päälle, ja lopulta kun sai pykälän päälle niin mitään ei tapahdu. Eli vaihde poljin kyllä liikkuu nyt mutta koko värkki tuntuu olevan vapaalla kokoajan.. Pitänee käydä hinaamassa kämpille ja huomenna ruveta tutkimaan mikä antoi periksi.. Kellään käynyt vastaavaa? Kytkin tai vaihteistohan tuossa on ainoat vaihtoehdot käytännössä..
- mark off
- 4WD
- Viestit: 141
- Liittynyt: 24 Helmi 2011 14:35
- Mönkijä:: Comanche Roadster
- Paikkakunta: Uimaharju
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Jos ei yritäkkään vetoja niin oisko kytkin menny.. Levyt sileenä jos oot paljon joutunu luistattaa
Comanche Roadster 300cc
Can Am DS 450x
Ajetaan siellä minne ajamalla pääsee=D
Can Am DS 450x
Ajetaan siellä minne ajamalla pääsee=D
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Näin vähän epäilinkin, ei ilmeisesti paljon kestä luistattaa tuo kytkin.. Vähän jäi epäselväksi kun täältä foorumilta yritin etsiä tietoa josko tuohon alkuperäistä kestävemmän kytkimen jostain saisi? Alkuperäisen kai saa esim menopelimarketista..
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Pari kertaa tapahtunut Nintendossa moinen ilmiö.nuusk1s kirjoitti:Kellään käynyt vastaavaa? Kytkin tai vaihteistohan tuossa on ainoat vaihtoehdot käytännössä..
Ensimmäisellä kerralla kun olin kunnolla jumissa, niin kytkin teki juuri kuvailemallasi tavalla. Korjaantui itsekseen, kun kone jäähtyi.
Toisella kertaa ei sitten enään körjaantunut itsekseen, vaan jumitilanteesta yritin irti ilman kytkimen luistattamista, sillä seurauksella, että lohko halki ja vaihteiston pääratas muutaman millin vinossa ja ykkösvaihteen rattaat ei tapaa enään toisiaan. Kaikki muut vaihteet tosin vielä toimii.
Tuo kytkin on aika surkea kestämään luistatusta ja monella on kytkin mennyt vaihtoon.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Odottelen tässä emäntää treeneistä että ehtisi hinata tuon härvelin tuolta metsästä ennenkuin itse pitää yövuoroon.. Onkohan muuten 250 ja 200 cc koneissa sama kytkin, olis varaosa koneena autotallin nurkassa tuollainen 200cc kokonainen kone.. Noh huomennahan tuon näkee viimeistään, saksan ebaystä näkyy kytkin paketti irtoavan 50€:llä, pitänee ostaa ämpärillinen varalle.. 
Pitänee palata kevyempiin välityksiin jahka tuon kytkimen joskus saa kuntoon, niin ei tarvisi metsässä luistatella niin kovin..

Pitänee palata kevyempiin välityksiin jahka tuon kytkimen joskus saa kuntoon, niin ei tarvisi metsässä luistatella niin kovin..
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Kantapään kautta opittua faktaa: Maantielle aavikkovälitys ja maastoon mahdollisimman tiuhat välitykset.nuusk1s kirjoitti:
Pitänee palata kevyempiin välityksiin jahka tuon kytkimen joskus saa kuntoon, niin ei tarvisi metsässä luistatella niin kovin..
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Näin se on nähtävä, kantapään kauttaKimi kirjoitti: Kantapään kautta opittua faktaa: Maantielle aavikkovälitys ja maastoon mahdollisimman tiuhat välitykset.

Viimeksi muokannut nuusk1s, 26 Touko 2011 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Tuossa töistä tullessani vilkaisin tuota kytkintä ja nappasin varaosakoneesta sen irti, eihän tuo juuri sen kummempi homma ollut. Nyt pitää nukkua muutama tunti ja purkaa tuosta käyttökoneesta se irti. Voisin tietty nappailla parit valokuvat tuosta kytkimen vaihto projektista, josko siitä olisi jollekkin samasta vaivasta kärsivälle apua.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Siltävaralta että jonkun muunkin tulee tarvetta vaihdella kytkinlevyjä niin ehkäpä seuraava ohje helpottaa:
Laske koneesta öljyt ja halutessasi jäähdytinnesteet ulos.
Avaa vesipumpun kotelon kolme 8 millin kuusiokantaa.

Vesipumpun ratas lähtee 12mm hylsyllä kun toisella räikällä pitää magneeton puolelta kiinni, näin ikään :

Avaa kytkinpuolen poski ja irrota kytkin vaijeri ja nosto koppa syrjään.
Avaa kytkin alaoikealla olevan kotelon 3 ristipää ruuvia ja poista kotelon kansi:
Seuraavaksi piti patentoida avain tuolle mutterille että tuon kopan saa irti, itse uhrasin yhden 23mm hylsyn ja veistelin rälläkällä sopivan avaimen:

Mutteri siis tämän näköinen:
Nosta kytkimen akselilta laakeri pois, avaa kytkimestä nuo kuusi 8mm pulttia,
Nosta jouset ja tuo kytkimen päällimmäinen osa pois, ota kytkimen akselilla oleva c-sokka pois ja tämän jälkeen koko kytkin paketti tulee vetämällä pois.
Vaihda levyt tai koko kytkin paketti ja kasaa käänteisessä järjestyksessä.
Laske koneesta öljyt ja halutessasi jäähdytinnesteet ulos.
Avaa vesipumpun kotelon kolme 8 millin kuusiokantaa.

Vesipumpun ratas lähtee 12mm hylsyllä kun toisella räikällä pitää magneeton puolelta kiinni, näin ikään :

Avaa kytkinpuolen poski ja irrota kytkin vaijeri ja nosto koppa syrjään.
Avaa kytkin alaoikealla olevan kotelon 3 ristipää ruuvia ja poista kotelon kansi:
Seuraavaksi piti patentoida avain tuolle mutterille että tuon kopan saa irti, itse uhrasin yhden 23mm hylsyn ja veistelin rälläkällä sopivan avaimen:

Mutteri siis tämän näköinen:

Nosta kytkimen akselilta laakeri pois, avaa kytkimestä nuo kuusi 8mm pulttia,

Nosta jouset ja tuo kytkimen päällimmäinen osa pois, ota kytkimen akselilla oleva c-sokka pois ja tämän jälkeen koko kytkin paketti tulee vetämällä pois.
Vaihda levyt tai koko kytkin paketti ja kasaa käänteisessä järjestyksessä.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Ja pienenä nippelitietona: Saksan ebaystä lähtee koko kytkinpaketti 50:ellä maaginen hakusana siis bashan
kupplung, pelkät levyt 20e.
kupplung, pelkät levyt 20e.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
No niin, näppäsin kevyemmät välitykset paikalleen, josko tuo kytkin taas kestäisi mönkimistä paremmin. Hain biltemasta uuden ketjun ja samalla nappasin mukaan myös vedenlämpömittarin ja lämpösuojaa pakoputkelle kun tuo alkuperäinen on niin ohkaista että resonoi kierrätettäessä vaikka miten kiristäisi.
Nyt on taas paketti kasassa ja voikin ruveta miettimään seuraavaa huoltoa
250cc:hen olis ylimääräsenä 31 piikkinen takaratas jos jollakin on tarvetta
Nyt on taas paketti kasassa ja voikin ruveta miettimään seuraavaa huoltoa

250cc:hen olis ylimääräsenä 31 piikkinen takaratas jos jollakin on tarvetta

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Ei ole oikea paikka kertoa, muutta kerron kumminki. Kyllä noi kiinan ihmeet vaan kestää, vaikka kai niissä aina jotain pientä on. Ajettiin kolmella bashanilla saariston rengastie läpi viikonlopun aikana, vähän yli 800km kotipihasta laskettuna, eikä kellään mitään (oikeasti ei mitään) ongelmia. Eikä menty mitenkä rauhallisesti, ei tietty kohellettuka, mut sellasta reipasta kyytiä.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Oisko ehdottaa jotain sopivaa välitystä tommoseen 200cc bashaniin? Nykysellään tuntuu, että ykkösellä ei tee mitään, ja usein lähdenkin valoista suoraan kakkosella liikenteeseen. En ole tsekannut mitkä rattaat nyt on kiinni, mutta ajot tulee ihan maantiellä ja kaupungissa, metsässä ei tule möyrittyä.