Tee-se-itse: Kaasarin lämmitin

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Se kaasuttimen lämmittäminen on aivan joutavaa hommaa. Imuilman lämmitin taas auttaa asiassa ja ehkäisee kurkun läätymistä pienillä kierroksilla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jalu78
3WD
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Huhti 2007 19:46
Paikkakunta: Qsamo

Viesti Kirjoittaja jalu78 »

ei siihen mitää sähköherveleitä tarvi vaan tekee samanlaisen systeemin niinku vanhemmissa autoissa. Eli imuilma ohjataan talvella läpällä pakosarjan päältä. pakosarjaan hitsata paikka alumiini-haitari putkelle ja se ilmanputsariin :)
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

juu kyllähän mää ton tiesin.
Ratkaisusta olen myös laittanut juttua tuonne mxu 50 osioon. Kyseisessä mönkässä kuulemma tuppaa myös karpuraattori jäätymään.
Pitänee siis rakennella sellainen härveli. Mutta mistä sais sellaisen läppäsyteemin tehtyä? Jos tekis vaijeriohjauksella sen läpän.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
jalu78
3WD
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Huhti 2007 19:46
Paikkakunta: Qsamo

Viesti Kirjoittaja jalu78 »

no mitä jos haet hajottamolta jonku vanhan auton putsarikotelon maksaa varmaan monta rahaa :wink:
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

niin no joo, mutta taitas olla vähän turhan iso? Tiedän kyllä minkäkokoinen mötikkä se on, mutta ehkä niissä ihan pienissä kotteroissa saattaisi olla sopiva?
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Eihän sitä auton vanhaa paistin pannua muistuttavaa ilmanputsaria tarvi sellasenaan mönkkäriin sovittaa. Eiköhän se riitä, kun otat sen imuilman kääntöläpän rälläkällä irti ja alat sovitteleen.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Niiin niin se justiin. Eihän olisi mitään järkeä (eikä edes toimisi) mopomönkijässä auton putsaripönttö.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Hmm... Vai ei kaasarin lämmittäminen ulkopuolelta auta? Kyllä muuten auttaa, laitoin 2000 watin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa, ja jopas vaan lähti ilman imua käyntiin ja kesti kaasutellakin ilman että sammuu.
Lämpenee konekin nopeammin kun näin tekee :wink:
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
rescue73
6WD
Viestit: 423
Liittynyt: 03 Helmi 2006 21:50
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja rescue73 »

meura kirjoitti:Motossa on diesel??? ei aukene minullekkaan :)

Elikkä tuo koko juttusi oli hiukka epäselvä :?

-M-
Moto=kohta entisessä metsässä häärivä robottimetsuri joukkue :wink:
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Tarkoitti monitoimikonetta mitä ilmeisemmin.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Skygo kirjoitti:Hmm... Vai ei kaasarin lämmittäminen ulkopuolelta auta? Kyllä muuten auttaa, laitoin 2000 watin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa, ja jopas vaan lähti ilman imua käyntiin ja kesti kaasutellakin ilman että sammuu.
Lämpenee konekin nopeammin kun näin tekee :wink:
Oli tässä kaasarin lämmittämisestä vähä eri asiasta. Et sä tuolla 2kw lämppärillä saa tuota kaasaria kesken ajon lämmitettyä, jolloin se juuri pahiten jäätyy. Kyllähän sen koneen saa kylmänä käyntiin viel jotenkin, mutta ootappas kun sulla onkaasarin kurkku ajossa jäätyny niin tukkoon ettei henki pihise. Mihsi sit kytket sen 2kw lämmittimen? Koneen akkuun? Veikkaan et käyttmäs lämpääri pyörii 220voltin / 50hz vaihtovirralla.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Ensinnäkin, en ole ole laittamassa mitään lämmittimiä sen takia, ettei kurkku jäätyisi. Sillä sitä ei vaan ole ikinä tapahtunut millään keleillä.
Vaan kylmäkäytön helpottamiseksi. Imuilman lämmittimen sitten joskus kun tarvetta tulee. Imemään lämmintä ilmaa putken vierestä.

Tuo lämppäri oli vain koe, joka todisti että ennen starttia kaasarin lämmittämisestä on oikeasti hyötyä. Kiinteä lämmitin tulisi sitten jollain lämpövastuksella.
Kässäät sä?
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Yhdellä laitteella tehty koe ei todista yhtikäs mitään. Kerro se fysikaalinen tapahtuma joka mielestäsi kokonaisuudessa kävi, jotta käynti helpottui.

JOs laitat 2000w lämmittimen kaasaria lämmittämään, niin kyllä se alussa auttaa samaan tapaan kuin sisään tulevan ilman lämmittäminen, tuo lämmittää meinaan niin paljon, että se menee jo "moottorilämmittimestä" ja toki lämmittäää imuilmaakin, kun saat kaasarin lämpimäksi.

Ongelmaksi muodostuu vaan tuo 2kw, jota ei saa revittyä näistä vehkeistä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Tehoista

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Ihan päissään laskettuna voidaan tehdä mönkijän sähkötehoista seuraavat päätelmät:

Esim. kohtuulaisessa rälläyksessä kulutus on n. 5 l/h eli vajaa 4 kg/h. Bensan lambdasuhteen "sweetspot" on n. 14,7, mutta kaikki koneet käyvät "laihalla" pyöristetään siis lambda = 15 (helppo laskea päissään). Ilman tiheys on reilut 1,2 kg/m3 ja ominaislämpö suunnilleen saman verran eli 1,2 kJ/kgK. Silloin kone imuttaa n. 60 kg/h ilmaa eli n. 50 m3/h eli n. 13 l/s eli n. 0,016 kg/s. Silloin ominaislämpö huomioiden yhden asteen lämmitys vaatisi noin 20 W eli n. 1,5 A, mikä on siis kouluaikaisia taulukkokirjoja epämääräisesti muistellen päissään laskettu heuristinen approksimaatio. Karkeasti arvioituna suuntaa antavasti luokka on kuitenkin tämä.

Bensan höyrystymislämmöistä ei ole mitään havaintoa, joten sen arvaamisen jätän muille. Jos imusarjaan tarvitaan jäätymisilmiön estämiseksi muutamien kymmenien asteiden lämmitys, voidaan todeta, että mönkijän laturin huipputeho riittää n. 10 - 15 °C lämmitykseen ja silloin akkua ei enään ladata, mikä on toivoton yhtälö itsessään. Tarpeeton viritelmä siis.

Kun vielä yhdistetään tilanteeseen se, että jäätymistä ilmenee yleensä pienillä tehoasetuksilla (ei siis urku auki), moottorin kierrokset ovat yleensä alhaiset. Sen johdosta laturi tuskin antaa täyttä tehoa, jos juuri lainkaan, eli tilanne on matemaattisesti toivoton.

Summa summarum: Unohtakaa mönkijöissä sähkölämmitys. Keskittykää puhtaaseen polttoaineeseen ja huoltakaa vehkeenne.

Muistakaa tässäkin kaiken insinööritoiminnan I aksiooma:
Ei ole niin suurta ongelmaa, että raaka voima ei sitä ratkaisisi.

II aksioomahan kuuluu:
Kaikki ongelmat johtuvat voiman puutteesta.

Pilkkujen nysvääminen on neitien hommaa!
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Nyt meni yli hilseen...
Laskit siis vain teoreettiset ilmamäärät?

Ei tarvita tehokasta lämmitintä jos lämpö pääsee siirtymään suoraan kaasariin lämmittimestä. ilmahan ei johda kovin hyvin lämpöä. Jäikö jollekin epäselväksi että tuota lämppäriä en tosiaan ole kyhäämässä mönkijään. Tiedän kyllä itsekin ettei se onnistu millään ilveellä.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Vastaa Viestiin