Kumpi parempi ?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
honda3oo
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Maalis 2006 21:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Kumpi parempi ?

Viesti Kirjoittaja honda3oo »

Kumpi on parempi raskaan kuorman vetämisessä, manuaali vaiko automaatti?

Luistaako automaattivehkeissä hihna ollenkaan?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näistäkin on ollut juttua aika paljon. Jos tarkoitat automaatilla variaattoria niin joissain tapauksissa hihna saattaa luistaa mutta oikein käytettynä ei luista. Sen verran on kokemusta variaattorista ja manuaalivaihteista että oma ehdoton suosikki on variaattori. Pelkästään siitä syystä että sen kanssa on aina oikea vaihde päällä. Jos vedetään vaikkapa raskasta kärryä perässä niin vetoa saa yksinkertaisesti lisättyä kaasua painamalla kun taas manuaalivaihteisessa pitää "sauhun katketa" aina kun vaihtaa. "Sauhun katkeaminen" tekee äkkiä sen että se pieni vauhti hyytyy kokonaan ja siinä vaiheessa on isompaa vaihdetta turha tarjota. Jos taas mäkeen vedettäessä ei saa vauhtia kelattua niin siinä voi käydä niin että meno loppuu keskelle mäkeä.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
honda3oo
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Maalis 2006 21:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja honda3oo »

tattista vaan :D
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Lisäisin vielä, että kaikki nämä isot ja kovimmat veturit, ovat juuri variaattorivehkeitä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Daimler
4WD
Viestit: 139
Liittynyt: 12 Huhti 2006 19:56
Paikkakunta: Raisio Mönkijä: Kymco MXU 50 "Reverse"

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Haluaisin myös tietää, kun kerran variaattori/automaatissa on pelkästään yksi vaihde (tavallaan) niin tuleeko sitten tällasella mopomönkijällä huippunopeuksilla ajettua sit aina huippukierroksillakin?

Eli onko kone sitten aina kovilla kun ajetaan sitä huippunopeutta?
"Napalm is natures toothpaste"
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Elkää unohtako Hondan hydrostaattia. Itselläni ainakin kovilla taakoilla toiminut kuin helmi ja vastaa automaattia, mutta ei ole variaattori.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!

Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Haluaisin myös tietää, kun kerran variaattori/automaatissa on pelkästään yksi vaihde (tavallaan) niin tuleeko sitten tällasella mopomönkijällä huippunopeuksilla ajettua sit aina huippukierroksillakin?

Eli onko kone sitten aina kovilla kun ajetaan sitä huippunopeutta?
Variaattori antaa oikeilla säädöillä periaatteessa aina parhaan tehon pyöriin. Jos mitään rajoittimia ei ole niin huutaahan se kone kaikkensa jos täydet mennään eikä välitys ole liian suuri, kierroskoneita eipä hätiä. Eikai noissa pikkuisissa variaattoria ole vaan keskipako? Aika tehosyöppö systeemi tuollaisille tehoille :shock:
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Haluaisin myös tietää, kun kerran variaattori/automaatissa on pelkästään yksi vaihde (tavallaan) niin tuleeko sitten tällasella mopomönkijällä huippunopeuksilla ajettua sit aina huippukierroksillakin?

Eli onko kone sitten aina kovilla kun ajetaan sitä huippunopeutta?

Näiden mopomönkijöiden huippukierrokset, on rajattu, sen verran maltilliselle tasolle, ettei ne joudu koville, vaikka huippunopeudessa kierrokset ovatkin tapissa. Variaattorin muokkaus on helppoa, jos tahdot huippunopeuden kierroksia muuttaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Elkää unohtako Hondan hydrostaattia. Itselläni ainakin kovilla taakoilla toiminut kuin helmi ja vastaa automaattia, mutta ei ole variaattori.

Ei passaa unhoittaa, vetureiden aateliin kuuluvaa Hydro Hondaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
honda3oo
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Maalis 2006 21:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja honda3oo »

mites niitä vaihteita käytetään hydro hondassa?
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

mites niitä vaihteita käytetään hydro hondassa?
On kolme vaihtoehtoa. Ensinnäkin perinteinen manuaali, jolloin ohjaustangossa olevat napit hoitavat sähkövaihteita. Sitten on kaksi eri automaattia. D1 ja D2 en nyt muista kumpi tekee kumpaa, mutta toinen vaihtaa vaihteita parhaan tehon saamiseksi ja toinen parhaan väännön saamiseksi. Itse olen huomannut, että D1 on parempi tollasessa normaalissa kruisailuissa. Ja ei ole siis variaattori. Rubiconin lisäksi on joku 400 kuutioinen malli (olikohan Rancher) jossa on hydro. Rinconissa on normaali tomaatti.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!

Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

eilen vetelin tuon meidän harmaan ferkun metsästä pois, kun isäntä kaivoi sen vanhaan metsä ojaan kiinni, niin variattori näytti kyntensä kun sillä saa niin nätin lähdön. ei rytkäise.
Vastaa Viestiin