Kumpi parempi ?
Kumpi parempi ?
Kumpi on parempi raskaan kuorman vetämisessä, manuaali vaiko automaatti?
Luistaako automaattivehkeissä hihna ollenkaan?
Luistaako automaattivehkeissä hihna ollenkaan?
Näistäkin on ollut juttua aika paljon. Jos tarkoitat automaatilla variaattoria niin joissain tapauksissa hihna saattaa luistaa mutta oikein käytettynä ei luista. Sen verran on kokemusta variaattorista ja manuaalivaihteista että oma ehdoton suosikki on variaattori. Pelkästään siitä syystä että sen kanssa on aina oikea vaihde päällä. Jos vedetään vaikkapa raskasta kärryä perässä niin vetoa saa yksinkertaisesti lisättyä kaasua painamalla kun taas manuaalivaihteisessa pitää "sauhun katketa" aina kun vaihtaa. "Sauhun katkeaminen" tekee äkkiä sen että se pieni vauhti hyytyy kokonaan ja siinä vaiheessa on isompaa vaihdetta turha tarjota. Jos taas mäkeen vedettäessä ei saa vauhtia kelattua niin siinä voi käydä niin että meno loppuu keskelle mäkeä.
Kylätason mönkijäkuski
- Don Padre
- 6WD
- Viestit: 836
- Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
- Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05
Elkää unohtako Hondan hydrostaattia. Itselläni ainakin kovilla taakoilla toiminut kuin helmi ja vastaa automaattia, mutta ei ole variaattori.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Variaattori antaa oikeilla säädöillä periaatteessa aina parhaan tehon pyöriin. Jos mitään rajoittimia ei ole niin huutaahan se kone kaikkensa jos täydet mennään eikä välitys ole liian suuri, kierroskoneita eipä hätiä. Eikai noissa pikkuisissa variaattoria ole vaan keskipako? Aika tehosyöppö systeemi tuollaisille tehoilleHaluaisin myös tietää, kun kerran variaattori/automaatissa on pelkästään yksi vaihde (tavallaan) niin tuleeko sitten tällasella mopomönkijällä huippunopeuksilla ajettua sit aina huippukierroksillakin?
Eli onko kone sitten aina kovilla kun ajetaan sitä huippunopeutta?

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Haluaisin myös tietää, kun kerran variaattori/automaatissa on pelkästään yksi vaihde (tavallaan) niin tuleeko sitten tällasella mopomönkijällä huippunopeuksilla ajettua sit aina huippukierroksillakin?
Eli onko kone sitten aina kovilla kun ajetaan sitä huippunopeutta?
Näiden mopomönkijöiden huippukierrokset, on rajattu, sen verran maltilliselle tasolle, ettei ne joudu koville, vaikka huippunopeudessa kierrokset ovatkin tapissa. Variaattorin muokkaus on helppoa, jos tahdot huippunopeuden kierroksia muuttaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- Don Padre
- 6WD
- Viestit: 836
- Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
- Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05
On kolme vaihtoehtoa. Ensinnäkin perinteinen manuaali, jolloin ohjaustangossa olevat napit hoitavat sähkövaihteita. Sitten on kaksi eri automaattia. D1 ja D2 en nyt muista kumpi tekee kumpaa, mutta toinen vaihtaa vaihteita parhaan tehon saamiseksi ja toinen parhaan väännön saamiseksi. Itse olen huomannut, että D1 on parempi tollasessa normaalissa kruisailuissa. Ja ei ole siis variaattori. Rubiconin lisäksi on joku 400 kuutioinen malli (olikohan Rancher) jossa on hydro. Rinconissa on normaali tomaatti.mites niitä vaihteita käytetään hydro hondassa?
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57