linhain kierrosten rajoitin miten saa pois?

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jes, laitoin kaikki mitä pussissa tuli :)
Avatar
hajotapy
4WD
Viestit: 136
Liittynyt: 10 Tammi 2006 08:13
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 efi special
Paikkakunta: Lappeenranta/Taipalsaari

kerros kokemuksista!

Viesti Kirjoittaja hajotapy »

Kerros nyt sitten, millaiset ovat muuten fiilarit tuon virivari operaation jälkeen -miten Linkku kiihtyy vaihteilla (H+L) - onko eroja vakioon? Huiput kai lisääntyi noin +10km/h? Miten virivari "tarttuu kiinni", kun kaasua painaa - onko eroja vakioon?

Vakio tuntuu ainakin minusta H-vaihteella lähtevän (tarttuu kiinni) melko kovilla kierroksilla, etenkin jos on vähän jotain vastusta edessä (mäen tynkää tai kiviä) L-vaihde ottaa paremmin kiinni pienillä kierroksilla. Mitähän virivari aiheuttaa kärryn vetoon?
Epäonnistuminen on maksimoitu, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään jotain täysin tarpeetonta!
Yamaha Grizzly 700 efi special edition -09
Hanski
MikaR

"leveä naama"

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jes. Aikaisemmin hiekalla suti parimetriä ja nyt noin 60km/h nopeuteen asti. Linkun luonne muuttui huomattavasti. 8)

En ole viellä lyhyellä puolella kokeillut, mutta pitkällä puolella lähtee kuin hauki rannasta. :supz:

Huippunopeus on vielä hakusessa, nyt +7km/h.

Elikkä keihin kaasutin ja suutin mallia pitkä vai lyhyt?

Ja kyllä tarttuu, vaikka ajaisi pintakaasulla. Ei ihan volahda, mutta nykäisyn kyllä tuntee.

Kärry varmasti tulee perässä parenmin, kun tehoa on alemmilla nopeuksilla enemmän.

Suosittelen.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Mitäs olette mieltä seuraanvanlaisesta muutoksesta variaattoriin, vaikuttaisiko mönkijässä:
Lyhennetään sitä etummaisen lautaspyörän holkkia 1-2mm?

Kymcon 2t Super Fever moposkootterissa en tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin rajoitetun holkin rajoittamattomaan ja lyhennytin sitä samalla sorvaamolla 1-2mm niin se meni mittarin mukaan yli 80km/h. Edes rullia ei tarvinnut vaihtaa kevyemmäksi.Paikoiltaan se tosin lähti hitaammin liikkeelle tuon muutoksen jälkeen.
Eli se ilmeisesti ei päästä hihnaa menemään aivan alas asti etummaisten lautasten välissä vai puristaako se sit lujemmin sitä hihnaa,tiedä näistä, mutta ainakin moposkootterissa auttoi. :D
Avatar
kirppu
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 21 Elo 2006 12:21
Paikkakunta: Pjöörnepori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Emmätiiä,sikäli mikäli kun tota varia katsoin ja kurkein, niin itsellä ainakin nousee hihna ihan siihen ulkokehälle ,että silloinhan siitä ei ole vastaavaa hyötyä?
Kyl mönkimine kivaa o

-Satakunnan mönkijät ry-
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juuh, olet oikeilla jäljillä. :wink:

Virivarissa on shimmilevyjä, joilla voi vaikuttaa remmin nousuun.

Itsellä, kaikki 3kpl levyä on moottorin puolella, nousee remmi n.0,5 mm yli lautasten.

Gps mukaan vauhtia sain (auton peesissä) 81.3 km/h, ja silti kierroksia koneessa olisi riittänyt.

Edit: nyt pakoputken kimppuun, koska vastapaineet alkavat olla liikaa. Eli avarampaa pönttöä :)
Viimeksi muokannut MikaR, 28 Elo 2006 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kirppu
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 21 Elo 2006 12:21
Paikkakunta: Pjöörnepori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

eiköös se virikiila ole hitusen jyrkempi kuin vakio? siis tää lautasten muodostama kiila.
Kyl mönkimine kivaa o

-Satakunnan mönkijät ry-
tuhnu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Touko 2006 21:00

Viesti Kirjoittaja tuhnu »

..onkos kukaan kokeillut isompaa kaasaria ja jos on niin millaista? Isompi suutin ei ainakaan mulla kauheasti vaikuttanut.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Noniin, tulipa sitten kokeiltua avarampaa pako pöhötintä. Audin joku tarvikevaimennin.

Helposti paikoilleen. Rakennus tarvike kulmarautoja porakärkiruuveilla kylkiin, niin jopas komeasti passasi paikoilleen.
Hieman pakoputkeen muhvia, ja tulopääkin oli vuotamatta.

Sitten se paras hetki: käyntiin. Olipa aika mehevät pörinät 8)

Hieman liian kovasti linkku porisi, joten tormimotorista 5€ "hetivaimentava" putkenpätkä putkeen ja baanalle.

Motori tiellä gps näytti 79,6 km/h :cry:

Nyt keksimään jotain muuta.

PS. 30€ sais ostaa em. pörinäputken, kuka kerkiää?
4x4 jari
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Huhti 2006 14:48

Varin otto kiinni alennus vaihteen puolella?

Viesti Kirjoittaja 4x4 jari »

Miten toi vari ottaa kiinni alennus vaihteen puolella, jos tiukassa paikassa vetelee kärriä peräs ja on mäkimaasto kumpulaa edessä päin?
Meinaan alkaako kiventakaa noustessa savu nouseen "huohotus puhalluksen" puolelta? (happend 1x)

Ei kokeiltu vielä?
... pirskatti, kun pääsis kokeilee jossain, miten käytännös se toimii. Oma tuntuu ottavan jo hiukan liian alhaalla kiinni ja lähtö on sellasta smooaamista isolla puolella.. pikku puolella kyllä toimii kivasti, mutta rajussa väännössä tuntuu, hiin ja hiin...

Ja häviskös varin alkukiihdytys kitinät?

Jos viel ennen talvee... vaikka auraus nopeentuis...
4x4 pelit
Elämä ei helpommaksi muutu vai..
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

No niin :D .

Nyt on linkussa TEhoputki, kiitos Waarin ;)

Paaljon parenmat äänet ja onpahan vaikutusta ajamiseenkin.

Kävin pika lenkin ja nopeutta n. 80km/h tasamaalla :)

Oliko Waarilla parenpaa tietoa siitä 11:1 osasta?
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Väännetääs vielä juttua tuosta variaattorin holkista...
Väittämiä, oikein vai väärin?

1. lyhentämällä holkkia etulautaset ovat alkutilanteessa lähempänä toisiaan, joten "vaihde" ei mene kaikkein pienimmälle välitykselle lainkaan?

2.lyhentämällä holkkia hihna nousee korkeammalle, joten vaihde menee isommalle ja välitys pidentyy :arrow: vauhti kasvaa?

3. lyhentämällä holkkia pitäisi kasvattaa myös hihnan pituutta, jotta se ylettäisi nousemaan tarpeeksi ylhäälle?
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

No ekaksi ei kannata lyhentää holkkia summitaisesti
Ota lähtömitta, ja hae shimmilevyjä, jotta holkin kokonaismitta pysyy oikeana. (Remmi pysyy linjassa)

1. oikein/ prikat moottorin puolella= ei pientä välitystä.
2. oikein/ prikat moottorin puolella= isonpi vaihde.
3. oikein/ prikat moottorin puolella= mutta remmin pituus ei kasva, mutta nousee ylenmäs.

Tuossa virivarissa on 3 kpl shimmilevyä (prikkaa), joiden sijainnilla
voidaan vaikuttaa remmin nousuun.

Summasurum:
a. moottori/prikat/kiinteä lautanen/liikkuva lautanen ja edellä mainittu tilanne.
b. moottori/kiinteä lautanen/prikat/liikkuva lautanen ja asia on toisin päin.
Avatar
Juhniz
6WD
Viestit: 273
Liittynyt: 05 Loka 2006 09:58
Mönkijä:: Terralander 800
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Juhniz »

Jeespoks! nyt on 4x4 linhai täälläkin! nyt vaan joku ystävällinen jos kertoisi tuon rajoittimen poistosta?
sähkökuvista rajoitin löytyy, riittääkö vaan kun ohittaa sen?
paivaniemi
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Marras 2006 16:28
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja paivaniemi »

voisko joku kertoo mihin johtoon kiekkarajoit. ohitin kytketään :?:
Vastaa Viestiin