
Mopomönkijöiden viritys
Juu menee helposti kahellakin renkaalla kun vähän rajummin kurvaa. =) Ite mitä mittailin ni 5.2 litraa sadalle, mut tosta oli osa muuallaki ku tiellä. Samaa tankkiahan se varatankkiki on, et kyllähän se siinä näkyy. Ite en kyllä päässy ku 6 kilsaa sillä varatankilla, et ei kovin häävi sekään ole.
Ja jottei ny kovin kauas aiheesta eksyttäis, ni mites ootte viritelly omat mönkkärinne virittäneet? Omat viritelmät onki tossa aiemmin selostettu ja kulkee tasamaalla 40-45 vähä kelistä riippuen (tuuli yms.).
Ja jottei ny kovin kauas aiheesta eksyttäis, ni mites ootte viritelly omat mönkkärinne virittäneet? Omat viritelmät onki tossa aiemmin selostettu ja kulkee tasamaalla 40-45 vähä kelistä riippuen (tuuli yms.).
Itsellä kulkee nyt mittariin 39 parhaimmillaan, mutta taitaa kuseskella vähän kun kaveri ajoi vierellä niin sigma näytti 42. Pystyisitkö ottamaan kuvaa paikasta jossa tuo "snorkkeli" sijaitsee josta aikaisemmin puhuit? Ja vielä yksi kysymys, liittyen öljyihin. Onko penkin alla oleva tankki moottorille menevä öljy? Jos on niin onko vaihteistolle omaa tankkia jossain?
Siis snorkkeli=ilmanottoaukko. Ei luulis olevan vaikee löytää tota. Eli se kumiletku mikä lähtee ilmansuodatinkotelosta joka sijaitsee vasemmalla puolen mönkijää etulokasuojan sisällä ennen kaasutinta.
Penkin alla oleva tankki on moottorille menevälle öljylle. Kannattaa käyttää vain täyssynteettistä eikä mitään halpaa paskaa. Just oli paikallisessa huollossa yks vehe mikä oli leiponu täysin kiinni sen takia ku oli käytetty mitälie halpaa mineraaliöljyä. Liekkö pakkasekki vaikuttanu vähäsen, mutta ainakin meikäläinen käyttää läpi vuoden parasta mahdollista.
Vaihteistolle ei varsinaisesti mitään tankkia ole vaan vaihteisto öljyt ovat "yllättäen" vaihteistossa.
Kannattanee vähintäänkin lukea ohjekirja. Sieltä yleensä löytyy vastaus useimpiin kysymyksiin.
Penkin alla oleva tankki on moottorille menevälle öljylle. Kannattaa käyttää vain täyssynteettistä eikä mitään halpaa paskaa. Just oli paikallisessa huollossa yks vehe mikä oli leiponu täysin kiinni sen takia ku oli käytetty mitälie halpaa mineraaliöljyä. Liekkö pakkasekki vaikuttanu vähäsen, mutta ainakin meikäläinen käyttää läpi vuoden parasta mahdollista.
Vaihteistolle ei varsinaisesti mitään tankkia ole vaan vaihteisto öljyt ovat "yllättäen" vaihteistossa.
Kannattanee vähintäänkin lukea ohjekirja. Sieltä yleensä löytyy vastaus useimpiin kysymyksiin.
Leikkasin tosta sen piiloon jäävän osan pois. Ja porasin suuttimen 0.8mm kokoon. Ton näkyvän osan sisähalkaisija on 17mm ja sen ilmansuodatinkotelon sisäänjäävän osan sisähalkaisija 13mm.
Ei tosin virtaa tarpeeksi vaikka ottaa koko tötterön pois. Jokkut kuulemma ovat jyrsineet ilmansuodattimeen nyrkinkokoisenkin reijän, mutta ei ole aihetta mennä liiallisuuksiin. Tuplaa ton alkuperäisen halkaisijan niin riittää.
Toi muutos on oikeestaan ihan turha jos ei samalla paranna muutenkin virtauksia. Bensankulutus nousee enemmän mitä vauhti. Eli kannattaa tehä se perinteinen, eli viila kouraan tai sylinteri vaihtoon.
Ei! En rupea selvittämään miten se viilaus tapahtuu. Jos et ole aivan varma, älä viilaa! Osaamattomalla viilauksella ei saa muuta aikaan kuin vahinkoa.
Ei tosin virtaa tarpeeksi vaikka ottaa koko tötterön pois. Jokkut kuulemma ovat jyrsineet ilmansuodattimeen nyrkinkokoisenkin reijän, mutta ei ole aihetta mennä liiallisuuksiin. Tuplaa ton alkuperäisen halkaisijan niin riittää.
Toi muutos on oikeestaan ihan turha jos ei samalla paranna muutenkin virtauksia. Bensankulutus nousee enemmän mitä vauhti. Eli kannattaa tehä se perinteinen, eli viila kouraan tai sylinteri vaihtoon.
Ei! En rupea selvittämään miten se viilaus tapahtuu. Jos et ole aivan varma, älä viilaa! Osaamattomalla viilauksella ei saa muuta aikaan kuin vahinkoa.
Variaattorissa ei ole prikkaa eikä liioin kaasarin ja pytynkään välissä mitään "extraa". Ei liioin kaasarin luistinkaan päällä mitään ole niinkuin joissain vehkeissä. Putkessahan ei varsinaista kuristusprikkaa ole vaan koko putki on yhtä kuristusta.
Sitä variaattoria voi tosin hieman muutella siirtämällä yhden prikan eri paikkaan mutta vaikutus on vain 2-4 km/h. Varsinainen kuristusprikka tämä ei ole ja se pitää jättää johonkin väliin että riittää jengat kiristää koko paketti tarpeeksi tiukkaan. Toinen mahdollisuus on sorvata sitä holkkia lautasten välissä ja silloin pitää lisätä pois otettua määrää vastaava läjä prikkoja taasen sinne "jonnekkin muualle".
Pienenä yhteenvetona moottorin kuristukset:
-Ilmansuodatinkotelo. Ilmanottoaukko liian pieni. Tuplaamalla röörin koko virtaa tarpeeksi. Suuttimet samalla isommat, muuten ei toimi.
-Läppäventtiili ahistaa. Modaa alkuperäistä tai vaihtaa kokonaan.
-Sylinteri. Pakoaukko ainakin liian pieni.
-Pakoputki kokonaisuudessaan. Liian ohut alkukäyrä, ei paisaria ja tukkoinen vaimennin/katti.
Saattaahan siinä jotain muutakin olla, mutta meikäläisen tiedossa ei ole tuon enempää. Saapi mielellään täydentää jos jollain on asiasta parempaa tietoa.
Sitä variaattoria voi tosin hieman muutella siirtämällä yhden prikan eri paikkaan mutta vaikutus on vain 2-4 km/h. Varsinainen kuristusprikka tämä ei ole ja se pitää jättää johonkin väliin että riittää jengat kiristää koko paketti tarpeeksi tiukkaan. Toinen mahdollisuus on sorvata sitä holkkia lautasten välissä ja silloin pitää lisätä pois otettua määrää vastaava läjä prikkoja taasen sinne "jonnekkin muualle".
Pienenä yhteenvetona moottorin kuristukset:
-Ilmansuodatinkotelo. Ilmanottoaukko liian pieni. Tuplaamalla röörin koko virtaa tarpeeksi. Suuttimet samalla isommat, muuten ei toimi.
-Läppäventtiili ahistaa. Modaa alkuperäistä tai vaihtaa kokonaan.
-Sylinteri. Pakoaukko ainakin liian pieni.
-Pakoputki kokonaisuudessaan. Liian ohut alkukäyrä, ei paisaria ja tukkoinen vaimennin/katti.
Saattaahan siinä jotain muutakin olla, mutta meikäläisen tiedossa ei ole tuon enempää. Saapi mielellään täydentää jos jollain on asiasta parempaa tietoa.