Mopomönkijöiden viritys

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

kerpele kun on kiikkerä vehje täysistä vauhdeista jota vakiolla pääsee (mittariin 39 parhaimmillaan :D), vähän kun kääntää sarvista niin lähtee helposti heittelehtimään. Mitenkäs muilla on tää vehje bensaa vienyt? Ja näkyykö varatankin bensavarat siinä mittarissa jos bensahana on alaspäin?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Juu menee helposti kahellakin renkaalla kun vähän rajummin kurvaa. =) Ite mitä mittailin ni 5.2 litraa sadalle, mut tosta oli osa muuallaki ku tiellä. Samaa tankkiahan se varatankkiki on, et kyllähän se siinä näkyy. Ite en kyllä päässy ku 6 kilsaa sillä varatankilla, et ei kovin häävi sekään ole.

Ja jottei ny kovin kauas aiheesta eksyttäis, ni mites ootte viritelly omat mönkkärinne virittäneet? Omat viritelmät onki tossa aiemmin selostettu ja kulkee tasamaalla 40-45 vähä kelistä riippuen (tuuli yms.).
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Itsellä kulkee nyt mittariin 39 parhaimmillaan, mutta taitaa kuseskella vähän kun kaveri ajoi vierellä niin sigma näytti 42. Pystyisitkö ottamaan kuvaa paikasta jossa tuo "snorkkeli" sijaitsee josta aikaisemmin puhuit? Ja vielä yksi kysymys, liittyen öljyihin. Onko penkin alla oleva tankki moottorille menevä öljy? Jos on niin onko vaihteistolle omaa tankkia jossain?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Siis snorkkeli=ilmanottoaukko. Ei luulis olevan vaikee löytää tota. Eli se kumiletku mikä lähtee ilmansuodatinkotelosta joka sijaitsee vasemmalla puolen mönkijää etulokasuojan sisällä ennen kaasutinta.

Penkin alla oleva tankki on moottorille menevälle öljylle. Kannattaa käyttää vain täyssynteettistä eikä mitään halpaa paskaa. Just oli paikallisessa huollossa yks vehe mikä oli leiponu täysin kiinni sen takia ku oli käytetty mitälie halpaa mineraaliöljyä. Liekkö pakkasekki vaikuttanu vähäsen, mutta ainakin meikäläinen käyttää läpi vuoden parasta mahdollista.

Vaihteistolle ei varsinaisesti mitään tankkia ole vaan vaihteisto öljyt ovat "yllättäen" vaihteistossa.

Kannattanee vähintäänkin lukea ohjekirja. Sieltä yleensä löytyy vastaus useimpiin kysymyksiin.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Noniin, nyt taisin löytää ton snorkkelin. Onko se siis tämän mallinen?
-----
|
|
Leikkasitko ihan siihen boksin reunaan saakka pois vai? Ja suutin vaihdetaan siis kaasariin, kuinka paljon isommaksi? Saattaa olla turhauttavaa vastailla näihin :).
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Leikkasin tosta sen piiloon jäävän osan pois. Ja porasin suuttimen 0.8mm kokoon. Ton näkyvän osan sisähalkaisija on 17mm ja sen ilmansuodatinkotelon sisäänjäävän osan sisähalkaisija 13mm.
Ei tosin virtaa tarpeeksi vaikka ottaa koko tötterön pois. Jokkut kuulemma ovat jyrsineet ilmansuodattimeen nyrkinkokoisenkin reijän, mutta ei ole aihetta mennä liiallisuuksiin. Tuplaa ton alkuperäisen halkaisijan niin riittää.

Toi muutos on oikeestaan ihan turha jos ei samalla paranna muutenkin virtauksia. Bensankulutus nousee enemmän mitä vauhti. Eli kannattaa tehä se perinteinen, eli viila kouraan tai sylinteri vaihtoon.

Ei! En rupea selvittämään miten se viilaus tapahtuu. Jos et ole aivan varma, älä viilaa! Osaamattomalla viilauksella ei saa muuta aikaan kuin vahinkoa.
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Miltäs kuulostaisi jos hankkisin tuohon vakio ilmaputsarin tilalle PiperCross-suodattimen ja ajettuani vielä lisää sisäänajoa virittelisin tuohon skootterin teharin? Paljonkohan kunnon putki toisi vauhtia lisää?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Pesori kirjoitti:Miltäs kuulostaisi
Aika pahalta. Mutta ittehän siitä äänestä kärsit. Sillä Vakio putsarin kopalla kun on sekin tarkoitus että vaimentaapi imuääniä. Itse en laittaisi mitään viriputsaria äänien takia.

Miksi värkätä scootterin teharista kun löytyy valmiitakin mönkijän tehareita?
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Nimpe kirjoitti:
Miksi värkätä scootterin teharista kun löytyy valmiitakin mönkijän tehareita?
Siis juuri tuohon tarkoitettuja tehareita? Kun kuitenkin joutuu muokkaamaan sitä alkukäyrää ?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Varsinaisesti keewayn teharia en ole löytänyt mistään. Mutta scootterin teharia parempi lähtökohta on käyttää johonki muuhun mönkkäriin tarkoitettua tehari missä on sama moottori. Jos hyvä tuuri käy niin saattaapi passata suoraankin jos runko on samanlainen.
Iljas
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2006 14:10

Viesti Kirjoittaja Iljas »

variaattorin prikka pois, kuristus läppä kaasarin ja pytyn välist pos, kyl lähtee ;) putki muute kans taitaa olla kuristettu, mitkä rullat siin on muute vakiona?
Pesori
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Huhti 2006 04:11

Viesti Kirjoittaja Pesori »

Iljas kirjoitti:variaattorin prikka pois, kuristus läppä kaasarin ja pytyn välist pos, kyl lähtee ;) putki muute kans taitaa olla kuristettu, mitkä rullat siin on muute vakiona?
Onko sulla edes koko mönkijää itellä? Kun Nimpe oli kai tota variaattoria availlut eikä siellä mitään ollu?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Variaattorissa ei ole prikkaa eikä liioin kaasarin ja pytynkään välissä mitään "extraa". Ei liioin kaasarin luistinkaan päällä mitään ole niinkuin joissain vehkeissä. Putkessahan ei varsinaista kuristusprikkaa ole vaan koko putki on yhtä kuristusta.

Sitä variaattoria voi tosin hieman muutella siirtämällä yhden prikan eri paikkaan mutta vaikutus on vain 2-4 km/h. Varsinainen kuristusprikka tämä ei ole ja se pitää jättää johonkin väliin että riittää jengat kiristää koko paketti tarpeeksi tiukkaan. Toinen mahdollisuus on sorvata sitä holkkia lautasten välissä ja silloin pitää lisätä pois otettua määrää vastaava läjä prikkoja taasen sinne "jonnekkin muualle".

Pienenä yhteenvetona moottorin kuristukset:

-Ilmansuodatinkotelo. Ilmanottoaukko liian pieni. Tuplaamalla röörin koko virtaa tarpeeksi. Suuttimet samalla isommat, muuten ei toimi.

-Läppäventtiili ahistaa. Modaa alkuperäistä tai vaihtaa kokonaan.

-Sylinteri. Pakoaukko ainakin liian pieni.

-Pakoputki kokonaisuudessaan. Liian ohut alkukäyrä, ei paisaria ja tukkoinen vaimennin/katti.


Saattaahan siinä jotain muutakin olla, mutta meikäläisen tiedossa ei ole tuon enempää. Saapi mielellään täydentää jos jollain on asiasta parempaa tietoa.
Iljas
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2006 14:10

Viesti Kirjoittaja Iljas »

ei ollukkaa muute mtn prikkaa..toi koko mopo on iso kuristus, mut teholäpät laitettu, ilmaputsarin kuri pois, suutin vaihdettu ja kevyemmät rullat, nyt lähti jo 55 prkl :mrgreen:
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Iljas kirjoitti:suutin vaihdettu
Minkä kokoisen laitoit? Pelkkä pääsuutin vai vaihdoitko tyhjäkäyntisuuttimenkin? Itellä on vielä hakusessa oikea suutinkoko. Ollu tilauksessa muutama mutta ei ole vielä tullu ni ei oo päässy kokeileen.
Vastaa Viestiin