ATV Offroad 2011 ja 2012

ATV kilpailuihin liittyvä keskustelu
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

4-CrawL kirjoitti:Lisäksi tämä rajaa kilpailijoita siltä osin, että kaikki eivät halua pitää konettaan täysin alkuperäisenä ainoastaan ajaakseen kilpaa.
Juurikin näin ja taas rakennetulla koneella ei välttämättä ole halua/rohkeutta osallistua prohon, vaan mieli vetäis orkkikseen ja näin ollen ennemmin jätetään kokonaan tulematta.

Tuolla koneiden varustelun vapauttamisella olis tarkoitus saada enemmän porukkaa kisaamaan ja kilpailijoille touhu vastaamaan oman kukkaron nyörejä.

Kohta joku kirjottaa, että vain raha miehet pärjää jos orkkiksen rakentelu vapautetaan... tosiasihan kuitenkin on se, ettei isotkaan renkaat itekseen pyöri, eikä 2 vinssiä vedä palkintoja, nopeammin menee ajamalla ku vinssaamalla.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja ATC »

Janne 450R kirjoitti:
4-CrawL kirjoitti:Lisäksi tämä rajaa kilpailijoita siltä osin, että kaikki eivät halua pitää konettaan täysin alkuperäisenä ainoastaan ajaakseen kilpaa.
Juurikin näin ja taas rakennetulla koneella ei välttämättä ole halua/rohkeutta osallistua prohon, vaan mieli vetäis orkkikseen ja näin ollen ennemmin jätetään kokonaan tulematta.

Tuolla koneiden varustelun vapauttamisella olis tarkoitus saada enemmän porukkaa kisaamaan ja kilpailijoille touhu vastaamaan oman kukkaron nyörejä.

Kohta joku kirjottaa, että vain raha miehet pärjää jos orkkiksen rakentelu vapautetaan... tosiasihan kuitenkin on se, ettei isotkaan renkaat itekseen pyöri, eikä 2 vinssiä vedä palkintoja, nopeammin menee ajamalla ku vinssaamalla.
Sitten ne luokat on Open ja Pro. Moottoriliitolla on logiikka noiden nimitysten suhteen, joten nimi pitää olla niin kuin on luokkakin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

ATC kirjoitti:
Janne 450R kirjoitti:
4-CrawL kirjoitti:Lisäksi tämä rajaa kilpailijoita siltä osin, että kaikki eivät halua pitää konettaan täysin alkuperäisenä ainoastaan ajaakseen kilpaa.
Juurikin näin ja taas rakennetulla koneella ei välttämättä ole halua/rohkeutta osallistua prohon, vaan mieli vetäis orkkikseen ja näin ollen ennemmin jätetään kokonaan tulematta.

Tuolla koneiden varustelun vapauttamisella olis tarkoitus saada enemmän porukkaa kisaamaan ja kilpailijoille touhu vastaamaan oman kukkaron nyörejä.

Kohta joku kirjottaa, että vain raha miehet pärjää jos orkkiksen rakentelu vapautetaan... tosiasihan kuitenkin on se, ettei isotkaan renkaat itekseen pyöri, eikä 2 vinssiä vedä palkintoja, nopeammin menee ajamalla ku vinssaamalla.
Sitten ne luokat on Open ja Pro. Moottoriliitolla on logiikka noiden nimitysten suhteen, joten nimi pitää olla niin kuin on luokkakin.


No nimiähän voidaan vaihdella, jos tarve vaatii.

Tokihan minä en näitä päätöksiä "lukitse", tuon vaan suoraan oman mielipiteeni esille :wink:
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Anteeksi nyt taas tyhmät kysymykset, mutta MIKÄ ON TODELLINEN SYY SÄÄNTÖJEN MUUTTAMISINNOLLE??
Alkaa menemään meikäläiseltä homma pikkusen yli (tai siis kapasiteetti on loppunut aikoja sitten...), kun selitellään sitä sun tätä että sääntöjä pitäisi muuttaa, mutta mitkä ovat olleet ne todelliset ongelmat nykysäännöissä?

Toivoisin asiantuntijoilta vastauksia muutamaan kysymykseen, joihin luultavasti vielä satelee lisää kysymyksiä.. :)

- Miksi sääntöjä pitää muuttaa nykyisistä??

- Kuinka paljon ongelmia orkkiksessa on ollut sääntöjen noudattamisessa?

- Onko rakentelusääntöjä kierretty orkkiksessa tarkoituksella ja onko siitä ollut selkeästi todennettavaa hyötyä huijareille, koska asiasta on ilmeisesti keskusteltu?

- Miksi pitäisi olla kaksi eri luokkaa, joiden ainoa ero on esim. 50cm numerolapun vaijerissa? Eikö silloin olisi järkevintä tehdä vain yksi luokka ja "pakottaa" kaikki siihen?

- Miksi luullaan että kynnys lajin aloittamiseen pienenee, jos orkkis ja pro on käytännössä yksi ja sama luokka? Olisiko kulujen ja "byrokratian" pienentäminen kuitenkin se oikea tapa edetä?

- Jos orkkis ja pro on tarkoitus yhdenmukaistaa, jossa koneita saisi vapaasti rakentaa, niin miksi harrasteluokka on ideoitu kun vastaavia luokkia on jo kaksi?

- On esitetty, että osallistujamäärät kasvaisivat rakentelusääntöjen vapauttamisella, mutta eikö harrasteluokka ole ideoitu juuri sitä varten vapailla säännöillä, että aloituskynnys madaltuisi?

Tuossa pari ja lisää varmasti tulee kun ehtii miettimään ja lukemaan jutut läpi.

:D
Näpä
Tracks
Viestit: 1033
Liittynyt: 26 Syys 2007 21:07
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: El Tortigo

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Näpä »

Tohon numero vaijerin irtoomiseen voin sanoo et ei oo irronnu kertaakaan.
Tekee telineen mihin numero tulee niin eipä pyöri renkaiden alla.
Henk.koht. oon sitä mieltä et ei missään nimessä numerojärjestyksessä haku pakkoa.
Poistaa tosi paljon taktikointi mahdollisuutta.
Taktikointi on mun mielestä yks tän homman suola.
Avatar
DOTSI
6WD
Viestit: 566
Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
Paikkakunta: Koria

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja DOTSI »

Koska julkistetaan säännöt 2011, nii vois harkita... mihin luokkaan...osallistuisko...27" / 28" vai 35" renkaat :-k :-k
Ei reissua, ettei remonttia...
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

DOTSI kirjoitti:Koska julkistetaan säännöt 2011, nii vois harkita... mihin luokkaan...osallistuisko...27" / 28" vai 35" renkaat :-k :-k
Lue ketjun aloittajan eka viesti :wink:
Avatar
DOTSI
6WD
Viestit: 566
Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
Paikkakunta: Koria

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja DOTSI »

Noh, niipäs tuosta eka viestistähän selviää kilpailusäännöt eri luokissa :shock: ...monkkarit ry kotisivut; kilpailusäännöt :?:
Ei reissua, ettei remonttia...
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Tässä laji kohtaiset http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja ... jisaannot/

Tässä kaikkia lajeja koskevat urheilusäännöstöt http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja ... jisaannot/

Muistakaa lukea myös urheilusäännöstö, sielläkin on paljon tärkeitä juttuja joita pitää noudattaa.
Avatar
DOTSI
6WD
Viestit: 566
Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
Paikkakunta: Koria

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja DOTSI »

Eli harrasteluokkaan ei yli 750cc... :?: #-o :shock: täh...
Ei reissua, ettei remonttia...
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Se siitä harrastekokeilusta sitte... :roll:
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Avatar
maxim
6WD
Viestit: 930
Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Paikkakunta: korvessa kulkevi.....

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja maxim »

Koskee tuo 750cc raja crossivehkeitä, Atv Off road säännöissä ei mainintaa koneen tilavuudesta
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tuossa ATV-OffRoad luokan lajisäännöt suoralla linkillä -> http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/25602 ... 11+1.0.pdf
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
TRX
6WD
Viestit: 714
Liittynyt: 04 Touko 2006 10:44
Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
Paikkakunta: Lääneharju Vald, Estonia
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja TRX »

Tuolla ei ollut kielletty levikepulttien tai spacereiden käyttöä, onko ne siis tänä vuonna sallittu ?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: ATV Offroad 2011 ja 2012

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Yritän vastata oman näkemykseni mukaan, mutta se ei toki vastaa kaikkien mielipidettä.

- Miksi sääntöjä pitää muuttaa nykyisistä??

Vastaus:
Sääntöjä muuttamalla yleisesti, pyritään saamaan laji kaikille osapuolille mielekkääksi. Sääntöjen muutoksilla pyritään korjaamaan epäkohtia, joita sekä kilpalijat, että kilpailutoimi on huomannut. Itse olen tuota juoksemista vastaa vahvasti ja jotenkin se pitää saada poistettua ja siksikin sääntöjä tarvitsee tarkistaa tämän epäkohdan osalta.
Harrasteluokan lisäämistä voidaan pitää myös sääntömuutoksena, vaikka kokonaan uusi luokka onkin.


- Kuinka paljon ongelmia orkkiksessa on ollut sääntöjen noudattamisessa?

Vastaus:
Sääntöjä noudatetaan pääsääntöisesti hyvin. Stop-merkin noudattamatta jättäminen ja aluerajarikkomukset ovat olleet esillä. Ei siis mitään hälyyttävää.

- Onko rakentelusääntöjä kierretty orkkiksessa tarkoituksella ja onko siitä ollut selkeästi todennettavaa hyötyä huijareille, koska asiasta on ilmeisesti keskusteltu?

Vastaus:
Rakentelysääntöjä ei tiettävästi ole kierretty ja sääntöjen henki on ollut, kuten jo aiemminkin mainittu, että laite ei saa muuttua osan vaihdon jälkeen paremmaksi tai sen ominaisuudet muuttua. Esimerkkinä menkööt esim eskarit. Jos originaali yksitoiminen iskasi on vaihdettu vastaavaan tarvikeosaan, laite vastaa originaalia. Jos taas alta löytyy monitoimiset ja lisäiliölliset iskarit, ollaan laittoman puolella.

- Miksi pitäisi olla kaksi eri luokkaa, joiden ainoa ero on esim. 50cm numerolapun vaijerissa? Eikö silloin olisi järkevintä tehdä vain yksi luokka ja "pakottaa" kaikki siihen?

Vastaus:
Eiköhän tämä ole moottoriurheilun henki, että on muutama luokka, jossa alottamiskynnyt olisi erilainen ja voiton saavuttamisessa olisi eroja.

- Miksi luullaan että kynnys lajin aloittamiseen pienenee, jos orkkis ja pro on käytännössä yksi ja sama luokka? Olisiko kulujen ja "byrokratian" pienentäminen kuitenkin se oikea tapa edetä?

Vastaus:
Hmm. Sääntöjä ollaan vasta muuttamassa ja tarkastamassa vuodelle 2012. Siksisin tätä keskustelu käydään, jotta saadaan näkemys, mitä sakki haluaa.

- Jos orkkis ja pro on tarkoitus yhdenmukaistaa, jossa koneita saisi vapaasti rakentaa, niin miksi harrasteluokka on ideoitu kun vastaavia luokkia on jo kaksi?

Vastaus:
Tuossa kysymyksessä on ideaa ja sitä pitää tarkastella tarkemmin. Idea olisi, että Harrasteluokka on vain päivällä ajettava tutustumislaji. Original oli alunperin orkkiskuntoisilla laitteilla ajettava luokka ja Pro Vapaa. Tätä pitää tarkistella tarkemmin.

- On esitetty, että osallistujamäärät kasvaisivat rakentelusääntöjen vapauttamisella, mutta eikö harrasteluokka ole ideoitu juuri sitä varten vapailla säännöillä, että aloituskynnys madaltuisi?

Vastaus: Juurikin näin. Liittyy oleellisesti edelliseen vastaukseen ja kysymykseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin