Pappilan EX 650H1 LE -2007 päiväkirja. Remonttia yms...

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Näinhän se pakkaa oleen.Onkos sulla catin pohjassa oma kiinnitys tuolle auralle.Kun pitäis tuotakin ajatella,jos sais puskimen hankittua.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Melkein keskellä runkoa on puskulevyn mukana tullut Warnin työvälinerunko. Pitääpä ottaa kuva jossain vaiheessa. :)

Nythän Cattiinkin on tarjolla vastaava kiinnitys kuin Polariksessa, eli tulee siihen eteen pikakiinnityksellä.

Vaan eipä tuo nyt niin työläs ole laittaa tuonne keskellekään. Etukiinnityksessä on vaan se, että levy nousee korkeammalle kun aisat eivät ota runkoon kiinni? Näin olettaisin. :?
Avatar
jip59
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 02 Huhti 2010 21:05
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Mulla ei ole kokemusta kömpijän puskulevystä mutta äkkisesti tulisi mieleen että rungon vahvin osa on tuolla alla. Lisäksi mitä kauempana takana kiinnityspiste sijaitsee niin etupyörien keventävä vaikutus on pienempi, sitä kautta ohjattavuuskin olisi parempi. Ainakin traktorikäytössä etunostolaite vs. takakiinnitys eron huomaa.
Ei savua ilman kokeilua...
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja -P- »

Jos se on siinä rungossa kiinni, niin ei sillä kiinnityspisteen paikalla ole keulan/perän kevenemisen kannalta merkitystä. Ainut merkityksellinen on levyn ja tukipisteen etäisyys ja toisella puolella möön painopisteen etäisyys tukipisteestä. Jos tukipiste on etupyörät, niin mitä enemmän niillä on painoa, sitä hankalampi se on kääntää.

Perusfysiikkaa...

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja rmake »

-P- kirjoitti:Jos se on siinä rungossa kiinni, niin ei sillä kiinnityspisteen paikalla ole keulan/perän kevenemisen kannalta merkitystä. Ainut merkityksellinen on levyn ja tukipisteen etäisyys ja toisella puolella möön painopisteen etäisyys tukipisteestä. Jos tukipiste on etupyörät, niin mitä enemmän niillä on painoa, sitä hankalampi se on kääntää.

Perusfysiikkaa...

-P-
Luulen että tässä tarkoitettiin sitä, että kuinka paljon auratessa kevenee etupyörät, eli ohjaava vaikutus häviää.
Jos levy on nivelletty etupyörien kohdalla tai etupuolella, kuten näissä pikakiinnitteisissä, niin levy pyrkii työntämään keulaa ylöspäin.
Ja kun levy on yleensä säädetty kulmaan, niin etupyörissä ei riitä pito pitämään mönkijää suorassa, vaan se karkaa vallista poispäin.
Jos levy on keskeltä mönkijää tai taaempana kiinni, niin pyörillä on paremmin pitoa puskiessa. Ja kyllä se näin vaan menee.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen käyttänyt lumitöissä tätä kyseistä Cattia ja Hawkeyeä lumilevyllä joka on keskeltä mönkijää kiinni, nykyisessä Sportsmanissa levy on pikalukolla keulasta kiinni.
Vielä ei ole kokemusta kuin yhden pihan aurauksen verran tästä pikakiinnitteisestä.
Mitään erikoista ongelmaa en huomannut mutta tosiaan kokemukset vähäisiä toistaiseksi.
Levy nousee ja laskee nopeammin ja se on ihan OK.
Yläasennossa siihen taitaa jäädä helpommin lunta kiinni kun on sellaisessa kulmassa.

Kiinnityssysteemi on ylivoimaisen hyvä meidän käyttöömme, levyä kun ei koko talvea voi pitää keulalla.
Asennus ja irrotus on viiden sekunnin homma eikä edellytä konttaamista ja repimistä hankalassa asennossa.
Myöskään maavara ei pienene.
Avatar
jip59
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 02 Huhti 2010 21:05
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja jip59 »

rmake kirjoitti: Luulen että tässä tarkoitettiin sitä, että kuinka paljon auratessa kevenee etupyörät, eli ohjaava vaikutus häviää.
Jos levy on nivelletty etupyörien kohdalla tai etupuolella, kuten näissä pikakiinnitteisissä, niin levy pyrkii työntämään keulaa ylöspäin.
Ja kun levy on yleensä säädetty kulmaan, niin etupyörissä ei riitä pito pitämään mönkijää suorassa, vaan se karkaa vallista poispäin.
Jos levy on keskeltä mönkijää tai taaempana kiinni, niin pyörillä on paremmin pitoa puskiessa. Ja kyllä se näin vaan menee.
Juurikin tuota ilmiötä tarkoitin. :wink:
Ei savua ilman kokeilua...
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja -P- »

EI mulla oo tuon suhteen minkäänmoista ongelmaa, Pollessa riittää massa isonkin levyn kanssa teutarointiin...työvehkeet erikseen ;)
Muuten ihan sama mieltä :)

-P-
rmake kirjoitti:
Luulen että tässä tarkoitettiin sitä, että kuinka paljon auratessa kevenee etupyörät, eli ohjaava vaikutus häviää.
Jos levy on nivelletty etupyörien kohdalla tai etupuolella, kuten näissä pikakiinnitteisissä, niin levy pyrkii työntämään keulaa ylöspäin.
Ja kun levy on yleensä säädetty kulmaan, niin etupyörissä ei riitä pito pitämään mönkijää suorassa, vaan se karkaa vallista poispäin.
Jos levy on keskeltä mönkijää tai taaempana kiinni, niin pyörillä on paremmin pitoa puskiessa. Ja kyllä se näin vaan menee.
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

En ole osannut ajatella tuon kiinnityspisteen merkitystä ohjaukseen. Siinä vaiheessa kun pito loppuu niin se loppuu... Levyä nostaessa huomaa, että perä kevenee.

Hyvin tuolla on lumet saanut lykittyä, mutta kerran pari talveen saa käyttää traktorin pihassa penkkoja siirtämässä. Viime keväänä tämä siirto tehtiin vasta maaliskuulla, vaikka lunta tuli melko paljon. Tässä pihassa on tuota aurattavaa omiksi tarpeiksi ja muutama paikka on semmonen, että joku pienkuormaaja tai pieni traktori olisi huomattavasti kätevämpi kuin tuo mönkijä, merkistä riippumatta :wink:

Sen ainakin olen pannut merkille, että pienempää kolmesatasta oli huomattavasti mukavampi lapioida irti kun sattui jäämään kiinni. Tuo Warnin työvälinerunko ei vie ihan niin paljon maavaraa kuin entinen Cycle Country:n levy + runko.

:)
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva
Nyt oli vihdoin ja viimein aikaa siivota tallin vinttiä... Pitkin syksyä on pyöröpaaluista heitetty sivuun heinät, jotka eivät hevosille kelpaa. Tuommonen kasa lähti jäniksille mehtään kun vähän siivosin. Kelpaa siinä pupujussin nyt mutustella. =D>

Kiinankärryn yksi rengas ei näköjään pidä ilmaa kunnolla... No, sehän oli melkein arvattavissa kun lukee muiden kokemuksia vastaavista kärryistä. :?

Ei menoa haittaa... :D
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Laita paukkupullosta paikka-ainetta.Sen luulis auttavan,eikä ole arvokasta.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mittarissa -25c. Ylläpitolaturi paikallaan ja akku täynnä. Tuli heinäkuorma pihaan ja mönkijä töihin... No joo. Akku ei kestä pakkasta :( Pari kertaa antoi koettaa käyntiin ja sitten tuttu ja turvallinen teksti VOLT näyttöön. Ei muuta kuin 60ah yleisakku kaapeleilla kiinni ja kosketus käynnistysnappiin. Heti hyrähti, eikä yskinyt ollenkaan.

Vuan oli vähän kovan oloiset nuo renkaat tällä pakkasella... :badgrin: Pitoja ei yhtään. Tukkikärry on heinien luona valmiina ja sen joutuu peruuttamaan tuonne vinttiin... Pari kertaa tultiin ajosilta aika mukavasti alas kunnes löyty linja mitä pitkin peruutin vauhdilla sisälle. :D Mukava kun saa kamppeet suojaan tuolta lumen ja pakkasen keskeltä. :)
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Mudlitesta on saanut foorumilta lukea tuosta seoksen kovettumisesta ja sen myötä heikosta pidosta talvikäytössä. Kokeile laittaa eturenkaat väärin päin: http://www.sammysatv.com/keskustelu/vie ... 60&t=20186
Etkös tuohon uuden akun jossain vaiheessa laittanut? Pääasia kuitenkin että homma hoituu ja Catti toimii.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kyllähän siihen akku vaihdettiin. Muuten ok, mutta ei kestä näköjään pakkasta. :roll: Aika viileetä hommoo tuo töitten teko kun ei ole lämmintä koppia :(
Avatar
soulost
6WD
Viestit: 416
Liittynyt: 01 Maalis 2010 21:02
Mönkijä:: Can Am Outlander 840BB XMR
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja soulost »

Tästä levystä olen tykännyt tosi paljon, ainoa parannettava asia mikä löytyy on kiinnityksessä. Raudat on keskellä pohjassa, joutui rei'ittämään pohjapanssarin ja raudat tökkii metsässä kantoihin. Kiinnitys saisi ennemmin kiertää mönkijän taakse esim. takatolppiin, jossa olisi vastaavanlaiset pikasokat. Toki auran rungosta tulisi painavampi ja tilaa vievämpi, mutta helpomi kiinnitteisempi ja pohja pysyisi koskemattomana.

Olisikohan itse tehdä jatkot tuohon?
Viimeksi muokannut Pappi, 30 Tammi 2013 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Rikkonaisen kuvalinkin poisto.
Team MönkijäVarikko
- 2013 Can Am Outlander XMR 650>840BB G2 alias "Mörkö"
- 2011 Can Am Outlander 400
- 2006 Arctic Cat 400

http://www.youtube.com/jabe84

Mäntyharju - Se oikea paikka elää ja harrastaa http://www.mantyharju.fi
Vastaa Viestiin