Can-am vaihteet

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jopencana
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Marras 2007 20:57

Can-am vaihteet

Viesti Kirjoittaja jopencana »

Onko muilla ilmennyt 400 kanssa vaihteiden tahmeutta ? Mulla ei meinaa liikkua keppi jos ei nytkytä konetta ja käytä reipasta voimaa :evil: ja tuntuu että joku pettää enemmin tai myöhemmin. 60 h huolto on vielä edessä kannattaako valittaa siellä, onko säätö homma vai mitä asiantuntiat on mieltä. :?:
Manu 67
6WD
Viestit: 317
Liittynyt: 17 Maalis 2007 18:35
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Manu 67 »

Älä käytä voimaa,konetta nytkyttämällä saat vaihteet päälle.
Atv 400
4WD
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Maalis 2006 19:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Atv 400 »

Asiantuntijoista en tiedä,mulla autto kun vähän pienensi tyhjäkäyntiä.
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Can-am vaihteet

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

jopencana kirjoitti:Onko muilla ilmennyt 400 kanssa vaihteiden tahmeutta ? Mulla ei meinaa liikkua keppi jos ei nytkytä konetta ja käytä reipasta voimaa :evil: ja tuntuu että joku pettää enemmin tai myöhemmin. 60 h huolto on vielä edessä kannattaako valittaa siellä, onko säätö homma vai mitä asiantuntiat on mieltä. :?:
Sama vika oli mulla ja on ominaisuus.Ei säätämällä parantunut.Tyhjäkäynti oli oikea jne..

Paha paikka kun oli niin vaihdetta ei meinannut saada vaihdettua..Voin laittaa vaikka video klipin jossa näette mitä tarkoitan.Kyllä se heiluttaminen auttoi mut helkkari ei pitäis tarvita.Sen takia mulla on suitsa jossa vaihteet menee kuin keppi vedessä :lol:

Toinen missä koin sen ongelmaksi oli se kun aurasi lunta kasaan ja aura oli hiukan jännityksellä niin ei saanut pakkia päälle kuin heiluttamalla apinan raivolla..Tätäkään ongelmaa ei ole suitsassa :wink:

Muutkin ovat puhuneet samasta asiasta tapahtumissa.En tiedä oliko vain vanhemman canan vika mut oli kuitenkin :!:
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
JSJ
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Heinä 2006 14:32

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Itsellä ja veljellä vm2007 400 outti ja sama vika löytyy.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

JSJ kirjoitti:Itsellä ja veljellä vm2007 400 outti ja sama vika löytyy.
Tuo ominaisuus johtuu erittäin pienistä välyksistä vaihtaistossa. Kun vaihteisto on suorahammaspyörä välitteinen ja välykset on pienet, ei vaihteet mene päälle muuten kuin pienellä liikuttelulla, aivan samoin kuin moottoripyörissä. Jos laite makaa vapaasti, niin vaiteet joka kytkeytyvät helposti, tai aivan pienellä liikkeella, mutta jos jää vaikkapa alamäkeen "vetopäälle" niin silloin vaihtaminen onkin jo hieman tahmeenpaa. Kääntöpuolena on sitten kestävyys, enkä olekkaan kuullut yhdenkään Can-Amin vaihteiston pettäneen. Hommaan on lukematon määrä pikku kikkoja, sekä ennekointia, jolla tuon ominaisuuden pystyy nujertamaan ja kokemuksen myötä siitä siten pääsee eroon, tai pystyy vähentämään minimiin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jumittamisen saa vähemmäksi tai loppumaan pienillä variaattorin muutoksilla. Kepin jumitus johtuu siitä että Can-Amin varissa hihna ei ole koskaan löysänä vaan tyhjäkäynnilläkin remmi kantaa molempien varien pintoihin, tästä syystä vaihdekeppi tuntuu takkuiselta eikä vaihteet loksahda paikalleen, tai ei lähde pois päältä. Veto/kytkin on ikäänkuin jatkuvasti hieman päällä.

Vähemmäksi sitä tarraamista saa kun purkaa ykkäsvarin eli etummaisen variaattorin. Nyt menee muistikuvan mukaan kun en saanut kuvia auki mutta jossakin siinä varin akselin tietämillä on metallinen "holkki" jonka toisessa päädyssä on ilmeisesti hiilikuituinen liukupinta. Tätä liukupintaa kun hiotaan matalammaksi 600 paperin/lasin päällä niin tarraaminen vähenee jonkin verran.

Toinen vaihtoehto on käydä sorvarilla teettämässä takavarin lautasten väliin 3,5-6mm paksu teräksinen tai alumiinen holkki (holkin paksuus on yksilöllistä) ettei takavarin lautaset pääse tyhjäkäynnillä yhteen, silloin varin hihna jää aavistuksen löysälle ja vaihteet loksahtavat aina kahdella sormella päälle, oltiin jumissa tai ei. Haittana tässä muutoksessa on se että moottorijarru lähteeä pois päältä kun moottorin kierrokset putoaa 1600-1700 kantturoille. Tämäkään ei haittaa kun tottuu siihen ja itse mielummin kärsin moottorijarrun poissaolosta pienillä kierroksilla kuin repisin vaihdekeppiä silloin kun ollaan kinkkisessä paikassa.

Nämä jutut pätee ainakin 650 ja 800 vareihin, sitä en tiedä onko 400 vari mieten poikkeava mutta V2 vareihin olen näitä pieniä hienosäätöjä tehnyt. Monessa pelissä vari huutaa tyhjäkäynnillä/vaihde vapaalla. Se on merkki siitä että remmi kantaa liikaa ja tekee kumman muutoksen tahansa niin sen jälkeen vari on hiljainen myös tyhjäkäynnillä. Molempia menetelmiä on testattu reilu vuoden verran ja itse pidän siitä holkittamisesta, ei tarvii keppiä kiroilla sen jälkeen :wink:

Että tämmöstä turausta tällä kertaa... :D
Kylätason mönkijäkuski
kana2007
6WD
Viestit: 363
Liittynyt: 25 Loka 2007 01:16
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kana2007 »

houkuttelevaa kyllä tuo muutos, mutta aika kivasti ite oon pärjänny pahoissakin paikoissa kepin kanssa. Itse kuitenkin pidän moottorijarrutuksen toimimista sen verran tärkeänä maastossa/rinteissä että en ehkä kuitenkaan muuttaisi asetuksia.. alussa sain minäkin vaihdevivuston ihan solmuu kun en osannu käyttää laitetta, ja valitin jm:lle että paskan möivät.. Nykyään senku mennä hytkyttelee niin hyvin pelaa =)
kauppa se on mikä kannattaa!

videot: http://www.youtube.com/user/cancan800

http://vimeo.com/6434815

Autoja/Motoja palstalaisille: http://www.nettiauto.com/yritys/kivimaanauto
Avatar
timpuri83
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 12 Loka 2007 20:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja timpuri83 »

Mulla samaa ongelmaa 650:ssä kanassa. Ongelma aavistuksen helpottuu käytön myötä. Joskus pahoissa paikoissa, jossa heilutus ei liikauta peliä mihinkään auttaa kun suttaa vähän pyöriä eri asentoon kaasulla. Sitten saattaa mennä heittämällä vaihde silmään.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Huomasinpa tuon uuden 4X4- lehden talvitestissä moitittavan Yammun vaihteiston toimintaa, Can-Amissa ei mainintaa ollut, joten noiden vaihteistojen toiminta ei liene aivan henkilöautoluokkaa, muissakaan merkeissä. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja dexta »

ATC kirjoitti:Huomasinpa tuon uuden 4X4- lehden talvitestissä moitittavan Yammun vaihteiston toimintaa, Can-Amissa ei mainintaa ollut, joten noiden vaihteistojen toiminta ei liene aivan henkilöautoluokkaa, muissakaan merkeissä. :wink:
Nyt on ATC lukenu jutun kanalasit päässä, kyllä sielä mainitaan kanan vaihteiden takkuamisesta.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

dexta kirjoitti:
ATC kirjoitti:Huomasinpa tuon uuden 4X4- lehden talvitestissä moitittavan Yammun vaihteiston toimintaa, Can-Amissa ei mainintaa ollut, joten noiden vaihteistojen toiminta ei liene aivan henkilöautoluokkaa, muissakaan merkeissä. :wink:
Nyt on ATC lukenu jutun kanalasit päässä, kyllä sielä mainitaan kanan vaihteiden takkuamisesta.
No niinpäs olikin, taisi olla myöskin Hondalasit päässä :lol: , sekä Arctic Cat lasit :lol: , sillä myös Hondan ja seuraavassa jutussa Catin 366 mallin vaihteiston toimintaa moititiin, joten ei tosiaankaan ole noiden kömpijöiden lootat henkilöautoluokkaa. :lol: :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

ATC kirjoitti:
dexta kirjoitti:
ATC kirjoitti:Huomasinpa tuon uuden 4X4- lehden talvitestissä moitittavan Yammun vaihteiston toimintaa, Can-Amissa ei mainintaa ollut, joten noiden vaihteistojen toiminta ei liene aivan henkilöautoluokkaa, muissakaan merkeissä. :wink:
Nyt on ATC lukenu jutun kanalasit päässä, kyllä sielä mainitaan kanan vaihteiden takkuamisesta.
No niinpäs olikin, taisi olla myöskin Hondalasit päässä :lol: , sekä Arctic Cat lasit :lol: , sillä myös Hondan ja seuraavassa jutussa Catin 366 mallin vaihteiston toimintaa moititiin, joten ei tosiaankaan ole noiden kömpijöiden lootat henkilöautoluokkaa. :lol: :wink:
Suzukissa on paremmat kuin autossa..Suosittelen kokeileen :lol:
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Painava arvio, sillä JJ:llä on jo kokemuksia mulemmista :lol: . Omia mieltymyksiä laitteen suhteen kuitenkin ohjailee aivan toiset kriteerit, jotka juontuu omista ajotottumuksista, sekä paikallisista ajoalueista. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
MaKat
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 20 Elo 2007 23:38
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800xt + 400xt

Re: Can-am vaihteet

Viesti Kirjoittaja MaKat »

Koitin hakua, mutten löytänyt oikein samalla vialla varustettuja canoja.

Eli kyseessä vm2007 800 outti ja ongelmana vaihteiden hyppely.
Usein kun kiihdyttä reippaasti, niin vaihde hyppää H:lta N:lle kesken vauhdin. Käytin jo laitetta huollossa, muttei ne löytänyt laitteesta mitään muuta vikaa kuin hiukan vääntyneen vaihdekepin. Tämän ne kertoivat vaihtaneensa ja totesivat laitteen nyt olevan ehyt ja kehui suorittaneensa pitkän koeajonkin. Vaan eipä ollu. Heti ekalla reissulla alkumatkasta taas vaihde hyppäsi pois päältä.
Vaihteet menee edelleen yhtä takkuavasti päälle, kuin ennenkin ja vaihdevipu näyttää suoralta. Vaihde on ollut aina kunnolla päällä ennen liikkeelle lähtöä. Rauhallisesti kaasuttaessa vaihteet pysyy ok päällä. Laatikosta ei kuulu mitään ihmeellisempiä ääniä, öljyt on vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti jne.
Oisko kellään mitään ideaa, miten tän sais korjattua, vaan pitääkö rueta maahantuojan kans tappelemaan uudesta vaiheloovasta. Silmämääräisesti ulospäin en löydä mitään vikoja ja virheitä.
Can-Am Outlander 800 XT tl, Can-am Outlander 400xt tl, Can-Am Outlander 400e.f.i tl, Comanche 200tl
http://www.atv-vuokraus.net
Vastaa Viestiin