Jumittamisen saa vähemmäksi tai loppumaan pienillä variaattorin muutoksilla. Kepin jumitus johtuu siitä että Can-Amin varissa hihna ei ole koskaan löysänä vaan tyhjäkäynnilläkin remmi kantaa molempien varien pintoihin, tästä syystä vaihdekeppi tuntuu takkuiselta eikä vaihteet loksahda paikalleen, tai ei lähde pois päältä. Veto/kytkin on ikäänkuin jatkuvasti hieman päällä.
Vähemmäksi sitä tarraamista saa kun purkaa ykkäsvarin eli etummaisen variaattorin. Nyt menee muistikuvan mukaan kun en saanut kuvia auki mutta jossakin siinä varin akselin tietämillä on metallinen "holkki" jonka toisessa päädyssä on ilmeisesti hiilikuituinen liukupinta. Tätä liukupintaa kun hiotaan matalammaksi 600 paperin/lasin päällä niin tarraaminen vähenee jonkin verran.
Toinen vaihtoehto on käydä sorvarilla teettämässä takavarin lautasten väliin 3,5-6mm paksu teräksinen tai alumiinen holkki (holkin paksuus on yksilöllistä) ettei takavarin lautaset pääse tyhjäkäynnillä yhteen, silloin varin hihna jää aavistuksen löysälle ja vaihteet loksahtavat aina kahdella sormella päälle, oltiin jumissa tai ei. Haittana tässä muutoksessa on se että moottorijarru lähteeä pois päältä kun moottorin kierrokset putoaa 1600-1700 kantturoille. Tämäkään ei haittaa kun tottuu siihen ja itse mielummin kärsin moottorijarrun poissaolosta pienillä kierroksilla kuin repisin vaihdekeppiä silloin kun ollaan kinkkisessä paikassa.
Nämä jutut pätee ainakin 650 ja 800 vareihin, sitä en tiedä onko 400 vari mieten poikkeava mutta V2 vareihin olen näitä pieniä hienosäätöjä tehnyt. Monessa pelissä vari huutaa tyhjäkäynnillä/vaihde vapaalla. Se on merkki siitä että remmi kantaa liikaa ja tekee kumman muutoksen tahansa niin sen jälkeen vari on hiljainen myös tyhjäkäynnillä. Molempia menetelmiä on testattu reilu vuoden verran ja itse pidän siitä holkittamisesta, ei tarvii keppiä kiroilla sen jälkeen
Että tämmöstä turausta tällä kertaa...