Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28 Elo 2010 21:11
- Mönkijä:: Can am Outlander max Pro+ 570
Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Moro
Ongelmana on 2014 mallisen 500 maxi traktorin levottomuus maantieajossa. Huollon jäljiltä etupää oli ensin aika reippaasti aurauksella ja koitin muuttaa siten, että laitoin hivenen haritukselle, mutta oikeastaan tilanne ei muuttunut mitenkään. Kampe alkaa yhtäkkiä kampeamaan / tempomaan jommalle kummalle puolelle (esiintyy herkemmin liukkaalla pinnalla). Tänään huollossa nollasivat ohjaustehostimen nollakohdan, kun se oli hitusen calibroitunut "vinoon". Siitä ei suurempaa eroa huomannut kun ajelin huollosta koitiin. Onkos muilla vastaavia ongelmia tai kokemuksia, että millä tästä pääsisi eroon.
Ongelmana on 2014 mallisen 500 maxi traktorin levottomuus maantieajossa. Huollon jäljiltä etupää oli ensin aika reippaasti aurauksella ja koitin muuttaa siten, että laitoin hivenen haritukselle, mutta oikeastaan tilanne ei muuttunut mitenkään. Kampe alkaa yhtäkkiä kampeamaan / tempomaan jommalle kummalle puolelle (esiintyy herkemmin liukkaalla pinnalla). Tänään huollossa nollasivat ohjaustehostimen nollakohdan, kun se oli hitusen calibroitunut "vinoon". Siitä ei suurempaa eroa huomannut kun ajelin huollosta koitiin. Onkos muilla vastaavia ongelmia tai kokemuksia, että millä tästä pääsisi eroon.
--
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
- jami85
- Tracks
- Viestit: 1041
- Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
- Paikkakunta: Tornio
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Ootko tarkistanu rengaspaineet? Ja mitkä renkaat sulla alla?
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
-
- Noppeli
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Huhti 2013 02:32
- Mönkijä:: CanAm Outlander T3 MAX 500 DPS
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Täälläpäin canassa jotain samantyyppistä ongelmaa, laite viettää oikealle päin. Tämän huomaa parhaiten rauhallisessa maantieajossa. Vaikka tiet onki yleensä tehty siten että ne on penkkaan päin kallistuneita niin en usko tämän olevan ainoa syy oikealle viettävään ohjaukseen. Huollossa eivät ainakaan huomanneet laitteessa mitään normaalista poikkeavaa asiaan liittyen.. Renkaina 27" maxxis zillat.
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Kannattaa etsiä tarkka rengas paine mittari ja koittaa useita eri paineita, mulla oli samaa ongelmaa parissa eri mönkijässä ja aina korjaantui paineita säätämällä. Jos ei tarkkaa mittaria ole niin aika vaikeaa on saada alle kilon paineita noilla huoltoasemien mittareilla, niissä ei yleensä ole alle kilon näyttöä.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Eikös kannattaisi kysellä huollosta syytä rengaskulmiin ennenkuin alkaa itse säätöjä muuttaa. Varsinkin kun kyseessä (vuosimallista päätellen) on takuukampe.konitohtori kirjoitti:Huollon jäljiltä etupää oli ensin aika reippaasti aurauksella ja koitin muuttaa siten, että laitoin hivenen haritukselle
Samallahan tietenkin voi kysyä miksi ajokki on levoton maantieajossa. Kun laite on maastomönkijä, voinee kysyä minkälaista on sillä ajettu maantieajo?
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Ulkopuoliselle ei aukee kovin hyvin tuo edellinen vastaus, että laite on maastomönkijä jne, kun alussa ainakin puhutaan traktorimönkijästä.
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Tuo on rekisteröity traktoriksi (suomalaisten määräysten mukaan). Mutta malliltaan maastomönkijä joka on tarkoitettu ajettavaksi maastossa.
Satunnainen nettikuva:
Toki maltillisella nopeudella tulee kulkea maantielläkin suoraan.
Pointtini on se että huollon jälkeen tuskin kannattaa ruuvailla itse takuunalaista laitetta.
(Paitsi jarrut pitää kunnostaa ja peräöljyt vaihtaa Orimattilalaisen yrityksen huollon jälkeen.)
Satunnainen nettikuva:
Toki maltillisella nopeudella tulee kulkea maantielläkin suoraan.
Pointtini on se että huollon jälkeen tuskin kannattaa ruuvailla itse takuunalaista laitetta.
(Paitsi jarrut pitää kunnostaa ja peräöljyt vaihtaa Orimattilalaisen yrityksen huollon jälkeen.)
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- JaPu
- 4WD
- Viestit: 170
- Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
- Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Mittaileppa aurauskulmat kohdilleen, niin loppuu holtiton vetely.
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Aiheesta löytyy aiempaa keskustelua paljonkin.
JaPu:n kommenttiin lisäisin vielä, jotta löysääppä takajouset löysimmilleen ja kirraa etujouset kirreimmilleen, toimii maantiellä. Jos on paljon maantieajoa niin spacerit vakauttaa, olletikkin maxia.
JaPu:n kommenttiin lisäisin vielä, jotta löysääppä takajouset löysimmilleen ja kirraa etujouset kirreimmilleen, toimii maantiellä. Jos on paljon maantieajoa niin spacerit vakauttaa, olletikkin maxia.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28 Elo 2010 21:11
- Mönkijä:: Can am Outlander max Pro+ 570
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Tarkennetaanpa vähän testejä...
Hommaa siis testattu vakiorengastuksella ja 27" maxxiksen Zillalla, jotka ovat jonkin verran levittävillä vanteilla. Liukkaalla kelillä molemmilla renggassarjoilla samat oireet.
1. Syy, miksi aurauskulmia itse säädin oli se, että huooltoliike ei pyynnöistä huolimatta tuntunut osaavan niihin koskea (Lue, ei viitsinyt, vaikka takuukamppeen oireista kerroin ja pyysin ne tsekkaamaan, näki muttereista, ettei oltu pidelty.
2. Syy on välimatka... koneen vieminen huoltoon vs. kulmien säätö itse on säätö helpompaa kuin kamppeen toimittaminen huoltoon. Työkalut kyllä pysyvät käsissä, ei homma siitä jää kiinni.
Huoltoliikkeen mukaan kulmat pitäisi olla nollissa tai hitusen auraamassa, mitäs arvon raati tähän sanoo? Ennen omia säätöjä se tosiaan aurasi voimakkaasti ja nyt laitoin muutaman millin harittamaan, ilman havaittavia muutoksia. Tällä viikolla huollossa testerillä nollattiin ohjaustehostimen nollakohta, joka kanitti selkeästi toiseen laitaan... Ohjaustehostinlähtöinen tempominen tuolla mielestäni väheni, mutta mekaanisesti ajettavuus ei mielestäni ole sellainen kuin sen kuuluisi olla.
Tosiaan vetelyä ei esiinny hyvällä pidolla ja tasaisella alustalla. Nyt liukkailla teillä, vaikka olisi kuinka tasainen, vetelyä tuntuu.
Hommaa siis testattu vakiorengastuksella ja 27" maxxiksen Zillalla, jotka ovat jonkin verran levittävillä vanteilla. Liukkaalla kelillä molemmilla renggassarjoilla samat oireet.
1. Syy, miksi aurauskulmia itse säädin oli se, että huooltoliike ei pyynnöistä huolimatta tuntunut osaavan niihin koskea (Lue, ei viitsinyt, vaikka takuukamppeen oireista kerroin ja pyysin ne tsekkaamaan, näki muttereista, ettei oltu pidelty.
2. Syy on välimatka... koneen vieminen huoltoon vs. kulmien säätö itse on säätö helpompaa kuin kamppeen toimittaminen huoltoon. Työkalut kyllä pysyvät käsissä, ei homma siitä jää kiinni.
Huoltoliikkeen mukaan kulmat pitäisi olla nollissa tai hitusen auraamassa, mitäs arvon raati tähän sanoo? Ennen omia säätöjä se tosiaan aurasi voimakkaasti ja nyt laitoin muutaman millin harittamaan, ilman havaittavia muutoksia. Tällä viikolla huollossa testerillä nollattiin ohjaustehostimen nollakohta, joka kanitti selkeästi toiseen laitaan... Ohjaustehostinlähtöinen tempominen tuolla mielestäni väheni, mutta mekaanisesti ajettavuus ei mielestäni ole sellainen kuin sen kuuluisi olla.
Tosiaan vetelyä ei esiinny hyvällä pidolla ja tasaisella alustalla. Nyt liukkailla teillä, vaikka olisi kuinka tasainen, vetelyä tuntuu.
--
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Uskaltaisin väittää että liukkaalla vetelee ihan joka laite...
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28 Elo 2010 21:11
- Mönkijä:: Can am Outlander max Pro+ 570
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
En odotakaan että tuo ajamatta suoraan menee, mutta sellainen ihmeellinen tempominen yllättäen ei kuulu asiaan. Kyllä nappularenkaallinen kampe voi levoton olla, mutta ennakoitavissa... tämä ei ole.
--
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Kaikki kohtaamani mönkijät säädetään haritukselle, jos ajetaan valtaosa tiellä ja kevyessä maastossa. Tällöin tempoilu on pienempää.
Jos ajetan maastossa valtaosa, ole säätänyt melko voimakkaastikkin haritukselle, sillä parantaa kääntyvyyttä, mutta tulee tiellä ajettaessa erittäin herkkä kääntymään ja nyökkimään. Jollain tapaa sii tempoileva ja vaikutus tehostuu, kun ajopinnan pito paranee.
Jos ajetan maastossa valtaosa, ole säätänyt melko voimakkaastikkin haritukselle, sillä parantaa kääntyvyyttä, mutta tulee tiellä ajettaessa erittäin herkkä kääntymään ja nyökkimään. Jollain tapaa sii tempoileva ja vaikutus tehostuu, kun ajopinnan pito paranee.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13 Helmi 2014 18:11
- Mönkijä:: CanAm500G2MaxT32014(06)
- Paikkakunta: Pokka/Tampere
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Oman 2014 juhannukseksi saamani 5satku T 3 Maxin kulku rauhoittui hieman soratiellä kun kiristin etup. jousituksen ja takap. löysäsin.
Renkaat 28x 10ed.12tak. x12 Duron Buffalot Canan peltivanteilla, ei levikkeitä ja renkaat ”oikein” päin. Haritus noin 2,5 mm.
Ohjekirjassa haritus 0,1-0,5 astetta.
Rengaspaineet ad. 0.3 ja tak. 0,4. Paineita pitää vielä kokeilla, kunhan lapin lumet sulaa, jotta pääsee taas muuttaan sinne.
Tukkikärrynkin kanssa oli ok ajella noilla säädöillä.
Renkaat 28x 10ed.12tak. x12 Duron Buffalot Canan peltivanteilla, ei levikkeitä ja renkaat ”oikein” päin. Haritus noin 2,5 mm.
Ohjekirjassa haritus 0,1-0,5 astetta.
Rengaspaineet ad. 0.3 ja tak. 0,4. Paineita pitää vielä kokeilla, kunhan lapin lumet sulaa, jotta pääsee taas muuttaan sinne.
Tukkikärrynkin kanssa oli ok ajella noilla säädöillä.
Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa
Kannattaa tarkistaa varsinkin yläpallo nivelet,menevät todella helposti väljiksi.Itse laitoin noihin rasvanipat..