Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
konitohtori
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Elo 2010 21:11
Mönkijä:: Can am Outlander max Pro+ 570

Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Moro

Ongelmana on 2014 mallisen 500 maxi traktorin levottomuus maantieajossa. Huollon jäljiltä etupää oli ensin aika reippaasti aurauksella ja koitin muuttaa siten, että laitoin hivenen haritukselle, mutta oikeastaan tilanne ei muuttunut mitenkään. Kampe alkaa yhtäkkiä kampeamaan / tempomaan jommalle kummalle puolelle (esiintyy herkemmin liukkaalla pinnalla). Tänään huollossa nollasivat ohjaustehostimen nollakohdan, kun se oli hitusen calibroitunut "vinoon". Siitä ei suurempaa eroa huomannut kun ajelin huollosta koitiin. Onkos muilla vastaavia ongelmia tai kokemuksia, että millä tästä pääsisi eroon.
--
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Avatar
jami85
Tracks
Viestit: 1041
Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Paikkakunta: Tornio

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja jami85 »

Ootko tarkistanu rengaspaineet? Ja mitkä renkaat sulla alla?
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
periaate
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Huhti 2013 02:32
Mönkijä:: CanAm Outlander T3 MAX 500 DPS

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja periaate »

Täälläpäin canassa jotain samantyyppistä ongelmaa, laite viettää oikealle päin. Tämän huomaa parhaiten rauhallisessa maantieajossa. Vaikka tiet onki yleensä tehty siten että ne on penkkaan päin kallistuneita niin en usko tämän olevan ainoa syy oikealle viettävään ohjaukseen. Huollossa eivät ainakaan huomanneet laitteessa mitään normaalista poikkeavaa asiaan liittyen.. Renkaina 27" maxxis zillat.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Kannattaa etsiä tarkka rengas paine mittari ja koittaa useita eri paineita, mulla oli samaa ongelmaa parissa eri mönkijässä ja aina korjaantui paineita säätämällä. Jos ei tarkkaa mittaria ole niin aika vaikeaa on saada alle kilon paineita noilla huoltoasemien mittareilla, niissä ei yleensä ole alle kilon näyttöä.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

konitohtori kirjoitti:Huollon jäljiltä etupää oli ensin aika reippaasti aurauksella ja koitin muuttaa siten, että laitoin hivenen haritukselle
Eikös kannattaisi kysellä huollosta syytä rengaskulmiin ennenkuin alkaa itse säätöjä muuttaa. Varsinkin kun kyseessä (vuosimallista päätellen) on takuukampe.
Samallahan tietenkin voi kysyä miksi ajokki on levoton maantieajossa. Kun laite on maastomönkijä, voinee kysyä minkälaista on sillä ajettu maantieajo?
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Avatar
kokki
Tracks
Viestit: 1315
Liittynyt: 22 Heinä 2007 10:02
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja kokki »

Ulkopuoliselle ei aukee kovin hyvin tuo edellinen vastaus, että laite on maastomönkijä jne, kun alussa ainakin puhutaan traktorimönkijästä.
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Tuo on rekisteröity traktoriksi (suomalaisten määräysten mukaan). Mutta malliltaan maastomönkijä joka on tarkoitettu ajettavaksi maastossa.
Satunnainen nettikuva:Kuva
Toki maltillisella nopeudella tulee kulkea maantielläkin suoraan.

Pointtini on se että huollon jälkeen tuskin kannattaa ruuvailla itse takuunalaista laitetta.
(Paitsi jarrut pitää kunnostaa ja peräöljyt vaihtaa Orimattilalaisen yrityksen huollon jälkeen.)
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Avatar
JaPu
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
Paikkakunta: Vantaa

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja JaPu »

Mittaileppa aurauskulmat kohdilleen, niin loppuu holtiton vetely.
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja poke »

Aiheesta löytyy aiempaa keskustelua paljonkin.

JaPu:n kommenttiin lisäisin vielä, jotta löysääppä takajouset löysimmilleen ja kirraa etujouset kirreimmilleen, toimii maantiellä. Jos on paljon maantieajoa niin spacerit vakauttaa, olletikkin maxia.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
konitohtori
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Elo 2010 21:11
Mönkijä:: Can am Outlander max Pro+ 570

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Tarkennetaanpa vähän testejä...
Hommaa siis testattu vakiorengastuksella ja 27" maxxiksen Zillalla, jotka ovat jonkin verran levittävillä vanteilla. Liukkaalla kelillä molemmilla renggassarjoilla samat oireet.

1. Syy, miksi aurauskulmia itse säädin oli se, että huooltoliike ei pyynnöistä huolimatta tuntunut osaavan niihin koskea (Lue, ei viitsinyt, vaikka takuukamppeen oireista kerroin ja pyysin ne tsekkaamaan, näki muttereista, ettei oltu pidelty.
2. Syy on välimatka... koneen vieminen huoltoon vs. kulmien säätö itse on säätö helpompaa kuin kamppeen toimittaminen huoltoon. Työkalut kyllä pysyvät käsissä, ei homma siitä jää kiinni.

Huoltoliikkeen mukaan kulmat pitäisi olla nollissa tai hitusen auraamassa, mitäs arvon raati tähän sanoo? Ennen omia säätöjä se tosiaan aurasi voimakkaasti ja nyt laitoin muutaman millin harittamaan, ilman havaittavia muutoksia. Tällä viikolla huollossa testerillä nollattiin ohjaustehostimen nollakohta, joka kanitti selkeästi toiseen laitaan... Ohjaustehostinlähtöinen tempominen tuolla mielestäni väheni, mutta mekaanisesti ajettavuus ei mielestäni ole sellainen kuin sen kuuluisi olla.

Tosiaan vetelyä ei esiinny hyvällä pidolla ja tasaisella alustalla. Nyt liukkailla teillä, vaikka olisi kuinka tasainen, vetelyä tuntuu.
--
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Uskaltaisin väittää että liukkaalla vetelee ihan joka laite...
konitohtori
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Elo 2010 21:11
Mönkijä:: Can am Outlander max Pro+ 570

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

En odotakaan että tuo ajamatta suoraan menee, mutta sellainen ihmeellinen tempominen yllättäen ei kuulu asiaan. Kyllä nappularenkaallinen kampe voi levoton olla, mutta ennakoitavissa... tämä ei ole.
--
Can am Outlander max Pro+ 570 T3 -2019
Ex. Can am Outlander 500 maxi T3 -2014
Ex. Suzuki Kingquad 700 -2007
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kaikki kohtaamani mönkijät säädetään haritukselle, jos ajetaan valtaosa tiellä ja kevyessä maastossa. Tällöin tempoilu on pienempää.

Jos ajetan maastossa valtaosa, ole säätänyt melko voimakkaastikkin haritukselle, sillä parantaa kääntyvyyttä, mutta tulee tiellä ajettaessa erittäin herkkä kääntymään ja nyökkimään. Jollain tapaa sii tempoileva ja vaikutus tehostuu, kun ajopinnan pito paranee.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ukkivaari
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 13 Helmi 2014 18:11
Mönkijä:: CanAm500G2MaxT32014(06)
Paikkakunta: Pokka/Tampere

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja ukkivaari »

Oman 2014 juhannukseksi saamani 5satku T 3 Maxin kulku rauhoittui hieman soratiellä kun kiristin etup. jousituksen ja takap. löysäsin.
Renkaat 28x 10ed.12tak. x12 Duron Buffalot Canan peltivanteilla, ei levikkeitä ja renkaat ”oikein” päin. Haritus noin 2,5 mm.
Ohjekirjassa haritus 0,1-0,5 astetta.
Rengaspaineet ad. 0.3 ja tak. 0,4. Paineita pitää vielä kokeilla, kunhan lapin lumet sulaa, jotta pääsee taas muuttaan sinne.
Tukkikärrynkin kanssa oli ok ajella noilla säädöillä.
foxnen
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Marras 2010 20:22
Mönkijä:: xmr 650

Re: Outlander maxi levoton maantiellä ajaessa

Viesti Kirjoittaja foxnen »

Kannattaa tarkistaa varsinkin yläpallo nivelet,menevät todella helposti väljiksi.Itse laitoin noihin rasvanipat..
Vastaa Viestiin