Can Am + Bilstein-iskarit

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Pääsin myös itse tänään hieman testailemaan enemmän etupäätä kun sain 27" buffalot 10tuumaa leveinä joka kulmaan. Etujousitus toimii todella hyvin verrattuna alkuperäisiin. On tosi jämäkkä ajettava, ja sitähän minä halusin. Renkaissa tosin pystyheittoa, joten ei ole ihan niin kivat maantiellä ajella kuin
bounty hunterit mutta kunhan pääsee mettään... :twisted:
Tuota pystyheittoa ei ilmeisesti taida saada millään poies...?

Maavara kasvoi taas lisää kun renkaat vaihtu, nyt edessä jotain 29cm. :)

Koheltaja pystyy kyllä paremmin arvioimaan bilsteinin vaikutuksia, itse kun en valitettavasti ehtinyt samoilla renkailla verrata vakio ja uutta alustaa.
Outlander 800 max tie
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Joo, nyt odotellaan viikko että päästään tutuille mettäpolulle ajamaan kelloa vastaan, se kertoo enemmän kuin pelkkä perstuntuma :D

Pystyheittoa ei saa pois mutta takapäässä pystyy vähän kikkailemaan pyöräyttämällä vannetta neljänneskierroksen kerrallaan pulteissa. Tällä voi saada takarenkaiden pystyheitot "keskinäiseen harmoniaan" ja vatkaaminen vähenee. Etupäässä ei tietenkään toimi kun on tasauspyörästö ja keskinäinen vipotuspiste muuttuu jatkuvasti :wink:
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Tuosta perän laskusta Bilsteneillä sanoisin, että tehtaan pojatkin ovat huomanneet saman mitä pari kaverusta oulusta huomasivat jo yli vuosi sitten. Ajo-ominaisuudet paranevat, kun keula on suhteessa perään korkeampi mitä alkuperäisillä kepeillä. :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Piki ja hiekkateitä kurvailtu ja Bilstein toimii kuin unelma myös katukäytössä. On jämäkkä ajaa eikä huojumisesta tai muustakaan kiemurtelusta ole tietoakaan.

Pieni muistutus. Keppien vaihdon jälkeen kannattaa tarkastaa/säätää auraus nollille tai ehkä aavistuksen haritukselle mutta ei montaa milliä. Eri aurauksia on kokeiltu ja ajettavuus sekä suuntavakavuus on parhaimmillaan kun aurauskulmat on nollilla, ei vetele eikä tempoile mutkissa/montuissa/urissa vaan peli kulkee ilmeettömän tasaisesti sinne minne kuski laitteen ohjastaa.

Vielä viisi yötä ja sitten pääsee paukuttamaan enskapolkuja, malttamattomana odottaa hän, on se sen verran hyvän tuntuinen alusta :D
Kylätason mönkijäkuski
same
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Tammi 2007 22:00

Viesti Kirjoittaja same »

Pystyykö näitä iskareita purkamaan/huoltamaan?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei pysty Bilsteinejä huoltamaan kun ei ole purettavat, siitä pieni miinus. Toisaalta, 700€ ei saa mistään 4kpl laadukkaita purettavia uusia keppejä jousineen, niiden hinnat liikkuu lähellä paria tonnia sarjalta.

Sellainen huomio on tehty että viime syksynä alle laitetyt ProX:än kepit huollettiin keväällä ja kilsoja oli alla joku 2500km sekalaista nopeampaa ajoa ja huollossa kaveri sanoi että ei ole mennyt öljyt miksikään. Tästä voi vetää jonkinlaisen johtopäätöksen että kömpijä ei syö iskareita samalla tavalla kuin pattihakkurit joissa iskarit on paljon kovemmalla. Huollettavuuden kanssa tuskin tulee ongelmia mutta jos haluaa shimmittää niin se ei onnistu.
Kylätason mönkijäkuski
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Viikonloppuna ajettiin "pieni lenkki" joka käsitti lähes kaikenlaista tietä/polkua mitä voi kuvitella. Upotuspaikat ja kaatokalliot loisti poissaolollaan kun ne kierrettiin kaukaa :wink:

Bilsteinit toimii vakuuttavasti ja alkuperäisiin keppeihin verrattuna ero on valtava. Enään ei keula pohjaa eikä niiaile, myös suuntavakaus on kertaluokkaa parempi. Kiitettävän arvosanan annan nopeassa ajossa silloin kun tiepohja on suht hyväkuntoinen ilman suurempia patteja.

Tilanne muuttuu kun mennään patteihin ja röykkyihin, jämäkkyys kostautuu ja alusta tuntuu hieman kovalta. Kaikkea ei voi saada samaan pakettiin, mikään iskari ei voi toimia kaikissa olosuhteissa optimaalisesti samoilla setupeilla. Jos katsotaan kokonaisuutta, vaikka Bilsteinit tuntuu patikossa kovilta niin siitä huolimatta ne on valovuoden verran paremmat kuin vakiokepit kun kyse on yleiskäytöstä. Hitaassa maastossa kepit toimii eleettömästi eikä tule alkuperäisiä keppejä ikävä, enään keula ei "sukella" mäenlaskuissa mutta kivikossa on kuitenkin elastisuutta samalla tavalla kuin alkuperäisillä kepeillä.

Bilsteinien kanssa alkaa 800 Rotax tuntua kesyltä koneelta kun ajetaan nopeita hiekkateitä, nyt voi sanoa että alusta/tehot on aika hyvin balanssissa ja monessa paikassa kaipaa enemmän kulkuja...
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Reima
6WD
Viestit: 647
Liittynyt: 26 Elo 2005 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

Tuli kanssa laitettua ko. kepit alle ja ensituntuma on hyvä. Röykkyihin pystyy ajamaan ihan eri vauhtia kuin orggiskepeillä. Yksi asia vähän ihmetyttää, perän kun nostaa ilmaan, niin iskareista kuuluu aika kova kolahdus, ikäänkuin siellä ei olisi stopparikumia (tjsp.) ollenkaan (siis siellä iskarin sisällä). Mitenköhön se sitten kolahtaa, kun vauhdissa irrottaa renkaat maasta? Voisko joku bilsteiniläinen nostaa perän ilmaan ja kuunnella, kuuluuko mitään kolausta?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kävin kokeilemassa jo kyllä ne kolahtaa kun ulosjousto stoppaa, kuuluu vuosimalliin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Reima
6WD
Viestit: 647
Liittynyt: 26 Elo 2005 12:06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

No sitten ei muuta kuin crossiradalle hyppyyttään :wink: .
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mh »

mistäs päin ootte hommanneet noita bilsteinin iskareita. naapuri kun kävi kokeileen mun reneä niin meinas purskanhtaa itkuun ku sen outlanderin (800)alusta on niin löysä.

toi bilsteinin setti kuulostas ihan kohtuu hintaiselta.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näytät olevan Jyväskylästä joten paikallinen kauppias on lähempänä kuin luuletkaan eli suunta kohti Jyväs-Marinea. Siellä nykäiset hihasta Miettistä niin sulla on Bilsteinit alla ennen kun kerkeet huomatakkaan. Itse olen kyllä tyytyväinen Bilsteinin alustaan, ajettavuus on kertaluokkaa parempi kuin vakioalustalla ja Bilsteinin kanssa teho/ajettavuus on aika hyvin balanssissa.
Kylätason mönkijäkuski
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mh »

Koheltaja kirjoitti:Näytät olevan Jyväskylästä joten paikallinen kauppias on lähempänä kuin luuletkaan eli suunta kohti Jyväs-Marinea. Siellä nykäiset hihasta Miettistä niin sulla on Bilsteinit alla ennen kun kerkeet huomatakkaan. Itse olen kyllä tyytyväinen Bilsteinin alustaan, ajettavuus on kertaluokkaa parempi kuin vakioalustalla ja Bilsteinin kanssa teho/ajettavuus on aika hyvin balanssissa.
joo kyllä miehen tiedän. pitääpä pirauttaa sille. viime viikolla kun kyselin iskareita niin ne tarjos muistaakseni FK:n settiä (muistinkohan nimen oikein) ja se oli aika suolasen hintainen tais olla jotain 1500 luokkaa. toi bilsteini ois ihan kohtuu hintainen.

vaikka bilstein ei ole purettava niin uskon et se silti useamman vuoden pelittää ihan ok. kestäähän noi vakio tolpatkin useamman vuoden ajoa.

ootkos muuten testannut renen vakio alustaa ja voiko sitä verrata tohon bilsteinin settiin ? omasta mielestä renen vakiokin on ihan jämäkkä verrattuna outlanderin vakioon. toki ei ole vertailupohjaa parempaan.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Reneen ja Outin Bilsteineissä on pieni ero mutta ei mitään häikäisevää, molemmat on jämäköitä ja toimii niin nopeassa kuin hitaassa ajossa. Kyllä Bilsteinin kepeissä hinta/laatusuhde on kohdallaan, toki parempiakin kuten WP mutta niitä saa yhden kepin neljän Bilsteinin hinnalla. Ei muuta kuin kilauttamaan kaverille ja Bilsteinit alle :wink:
Kylätason mönkijäkuski
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mh »

tulipas tänään ajeltua mettäautoteitä "reipasta marssivauhtia" jolloin rupes kiinnittämään huomiota ohjauksen pienoiseen levottomuuteen ja yliherkkyyteen. tarttee varmaan ruveta kettelemaan jonkinlaista ohjaus iskunvaimenninta tohon omaan peliin. onkos muilla kokemusta et meneekö sit kuinka jäykäksi kääntää maastoajossa ?
Vastaa Viestiin