Akku
Akku
Niin kuin joku talvella foorumia seurannut saattaa muistaakin, Linhaissani oli talvella pieni akkuprobleema. Eli akku oli ilmeisesti jäätynyt, ja nythän se on aika entinen. Ajattelin ostaa Biltemasta huoltovapaan mp-akun, mutta kun nuo merkinnät ovat mulle aika hämäriä. Nykyisen akun kyljessä lukee CB 14A-A2 (Linhain alkuperäinen pingpong akku). Bilteman akuissa on merkintä 12V (ymmärrän sen) ja sitten 4Ah, 5 Ah jne. Eli mistä tiedän, mikä sopii Linhaihin. Koon olen tietysti mitannut, että mahtuu paikalleen, mutta nuo lukemat...???Eli kertooko se vaan kapasiteetista, ja voin ottaa minkä vaan kooltaan sopivan 12V akun, vai onko niillä jotain suurempaa merkitystä? Vinssiä tai muita "ylimääräisiä" sähkölaitteita ei mönkijässä (ainakaan vielä) ole.
Auttakkee!
Auttakkee!
Noh, jos alkuperäinen akku on ollut 12 volttinen niin uusi pitää olla tietenkin 12 volttinen, mutta kannattaa olla mahdollisimman paljon niitä amppeeritunteja. Mitä enempi niitä, sitä kauemmin saat härveliäsi talvella startata.
Ja fyysisestihän se kannattaa olla sopiva, muuten tarvitset rälläkkää ja hitsikonetta. Olen nähnyt kyllä sellaistakin harrastettavan että on varta vasten isonnettu akkukotelon tilaa, jotta saadaan tehokkaampi akku tilalle. Vinssit ja extra-työvalot voivat tyhjentää akun nopeasti, tai vastaavasti hajottaa ennenaikojaan liian pienen akun kovalla kuormituksellaan.
Akkujen lyhyt oppimäärä: Voltit täytyy täsmätä (6V tai 12V tai 24V) mutta Ah siis amppeeritunteja on enempi parempi.
t.Veli-Pekka
Ja fyysisestihän se kannattaa olla sopiva, muuten tarvitset rälläkkää ja hitsikonetta. Olen nähnyt kyllä sellaistakin harrastettavan että on varta vasten isonnettu akkukotelon tilaa, jotta saadaan tehokkaampi akku tilalle. Vinssit ja extra-työvalot voivat tyhjentää akun nopeasti, tai vastaavasti hajottaa ennenaikojaan liian pienen akun kovalla kuormituksellaan.
Akkujen lyhyt oppimäärä: Voltit täytyy täsmätä (6V tai 12V tai 24V) mutta Ah siis amppeeritunteja on enempi parempi.
t.Veli-Pekka
Sehän on suorastaan halpa, mutta niinhän nuo biltemasta monesti on. Toivottavasti kestäväkin ja suojattu siten että kestää kallisteluja. Mutta kyllä moottoripyörään suunniteltu akku sen pitää kestääkin.
Kerran kun entiseen pajerooni laitoin uudet akut, vanhat oli jotain 60 tai 70Ah luokkaa kaksi rinnakkain. Uudet ostin tietenkin niin suuret kuin mahtu, ne oli 95Ah 2kpl rinnakkain, niin vanha startin vauhtipyörän hampaat lensi huis-hemmettiin.
Vika ei ollut akuissa, vaan ne hampaat oli jo ennestään muutaman piikin menettäneet. Uudella ja tehokkaammalla akuilla pakkasessa starttaamalla löytyi se "heikoin lenkki" ja hampaat meni vaihtoon. Uudet hampaat kesti sitten yli 100 000km, ehkä enempikin kun auton vaihdoin.
Mutta kyllä oli lysti pakkasessa startata kun oli niitä amppeeritunteja millä pyörittää! Ja jenkka-kone sai soida vaikka kaksi päivää putkeen pihalla, ja pajero käynnistyi silti.
t.Veli-Pekka
Kerran kun entiseen pajerooni laitoin uudet akut, vanhat oli jotain 60 tai 70Ah luokkaa kaksi rinnakkain. Uudet ostin tietenkin niin suuret kuin mahtu, ne oli 95Ah 2kpl rinnakkain, niin vanha startin vauhtipyörän hampaat lensi huis-hemmettiin.
Vika ei ollut akuissa, vaan ne hampaat oli jo ennestään muutaman piikin menettäneet. Uudella ja tehokkaammalla akuilla pakkasessa starttaamalla löytyi se "heikoin lenkki" ja hampaat meni vaihtoon. Uudet hampaat kesti sitten yli 100 000km, ehkä enempikin kun auton vaihdoin.
Mutta kyllä oli lysti pakkasessa startata kun oli niitä amppeeritunteja millä pyörittää! Ja jenkka-kone sai soida vaikka kaksi päivää putkeen pihalla, ja pajero käynnistyi silti.
t.Veli-Pekka
Bilteman kama vaikka onkin halpaa niin on tullu monta kertaa todetuksi, että ei kannata ostaa. Aina ne reistailee kun vähiten sitä kaipaisi...
Mutta tietty se hinta aina houkuttelee mutta pääsinpähän nyt sanomaan...
Käykääpä muuten Mototnetissä joskus ostoksilla, siellä paljon laadukkaampaa tavaraa kuin biltemassa ja hintakin on aikalailla samoissa kantturoissa. Tosin noita motonettejä on aikaharvassa
http://www.motonet.fi/
Mutta tietty se hinta aina houkuttelee mutta pääsinpähän nyt sanomaan...

Käykääpä muuten Mototnetissä joskus ostoksilla, siellä paljon laadukkaampaa tavaraa kuin biltemassa ja hintakin on aikalailla samoissa kantturoissa. Tosin noita motonettejä on aikaharvassa

http://www.motonet.fi/
Best on Earth
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Tyttären Yamaha 125 Breezessä on 18 Ah akku. Eli siinä mielessä on 7Ah on kyllä vähän pieni. Mutta jos riittää niin ei siinä mitään. Kovaa ajoa vaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Motonetissäkin olen käynyt, mutta ainakaan nettisivujen mukaan, sieltä olisi saanut vaan 5 Ah akun, joka sopii mittoihin. Tosin ei mulla Biteman tavaroistakaan ole ollut pahemmin valittamista.
Ehkä hankin jossain vaiheessa kunnon akun, mutta nyt oli "hätätilanne", ja olin muutenkin Bilteman suunnalle menossa. Katsotaan tekeekö sillä akulla mitään.
Ehkä hankin jossain vaiheessa kunnon akun, mutta nyt oli "hätätilanne", ja olin muutenkin Bilteman suunnalle menossa. Katsotaan tekeekö sillä akulla mitään.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
-
- 6WD
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Joo, se on Sotkamossa tätä ns. "Lapin lisää" vaikka vasta Kainuussa ollaan..Sportsman 500 kirjoitti:Kumma kun me maksettiin alkuperäisistä suojakumeista muistaakseni 30e parimethocel kirjoitti: Hyvää tavaraa Biltemassa on esim. Polleen käyvät Ford Fiestan vetoakselinsuojakumi 6,70e/kpl sis. rasvan ja pannat. Pollen omat varaosasuojakumit maksaa 25e/kpl!!!