Vaijerinosturin tukijalka
Vaijerinosturin tukijalka
Olisko jollain kuvaa ATV-Expertin vaijerinosturista?
Lähinnä kiinnostaisi että miten siinä on toteutettu se yhden tukijalan kiinnityssysteemi pylvääseen. Kaikki netistä löytämäni kuvat ovat ilman tukijalkaa.
Messuilla sitä nosturia nopeasti vilkaisin ja minulle kerrottiin, että tukijalka jotenkin estää puomin liikkumisen tukijalan vastakkaiselle puolelle. En sitten tullut tarkemmin tutkineeksi toteutusta. Nyt mietin että joku samantapainen yhden tukijalan systeemi voisi olla kevyt ja toimiva ratkaisu itserakentamassa nosturissanikin, jonka jo nyt olen tehnyt ihan liian painavaksi vaikka se vielä on kokonaan ilman tukijalkojakin.
Lähinnä kiinnostaisi että miten siinä on toteutettu se yhden tukijalan kiinnityssysteemi pylvääseen. Kaikki netistä löytämäni kuvat ovat ilman tukijalkaa.
Messuilla sitä nosturia nopeasti vilkaisin ja minulle kerrottiin, että tukijalka jotenkin estää puomin liikkumisen tukijalan vastakkaiselle puolelle. En sitten tullut tarkemmin tutkineeksi toteutusta. Nyt mietin että joku samantapainen yhden tukijalan systeemi voisi olla kevyt ja toimiva ratkaisu itserakentamassa nosturissanikin, jonka jo nyt olen tehnyt ihan liian painavaksi vaikka se vielä on kokonaan ilman tukijalkojakin.
Jeps.......tässä olis yks vaihtoehto jollaista ite suunnittelen alkaa puuhastelemaan.Ei ainakaan paljoa lisäpainoa tuo........vaikka 2 jalkaa,paitti meikäläisellä kun tuo hitsaustaito
tahtoo aina tulla kaikki niin painaviksi kun joutuu niin paksusta tavarasta tekeen
mutta jos nyt kuiteski yrittäs..........

Ex Arctic Cat VP400 Auto -06,CanAm Outlander -19
Just samantapaisen olen rakentanut omasta nosturistani ja painaa kuin synti!koomatti kirjoitti:Jeps.......tässä olis yks vaihtoehto
Mutta eipä sitten ilmeisesti tarvitsisi väälttämättä ollakaan kahta pystytolppaa ja ketjuja tukemassa puomia. Ainakaan siinä ATV-Expertin nosturissa ei ole kuin yksi pystyputki, joka on tuettu sermiin. Ja puomi on pelkästään pystyputkessa kiinni, ilman mitään tukiketjuja tai muutakaan tukea mihinkään suuntaan.
Sanovat että se 300 kg kestäisi nostaa. Aika uskomattomalta kyllä tuntuu! Aikamoinen vääntö kohdistuu siihen pystyputken ja puomin liitoskohtaan jos melkein kahden metrin päässä roikkuu 300 kg painava tukki!
Mutta siis se jalan kiinnityssysteemi kiinnostaisi. Olisi kiva jos jollain sattuisi olemaan kuvaa siitä.
Juu, olen pariin kärryyn tehnyt nosturin ja kahdella tolpalla RHS60x40x4 ja se on varmaan ihan sopiva. Nimittäin 1,5 m puomilla nostettaessa 300 kg:n pölliä ilman nykäyksiä ja rytkäyksiä tulee tolppiin 4.4 kNm:n vääntö ja se tarkoittaa, että tolpista pitäisi löytyä vääntövastusta 18785 mm3 (jos S235JRH:ta) ja noissa tolpissa on 20660 eli kestänee mutta ei sisällä mitään varmuuskertoimia (nostureissa yleensä 3...5). Yhdestä tolpasta tehtynä sama vääntövastus löytyisi esim. RHS70x70x4.
Tukijalat on V-tyylin jalat 40x40x3 RHS putkea ja ne liikkuu 50:n RHS:ien sisällä. Ne on hitsattu sermiin ja tolppiin kiinni. Putkien sisällä on jouset, jotka imaisevat jalat sisään kun linkun aukaisee, ei tarvitse kyykkiä.
Puomisysteemit olen tyhnyt ketjuilla vähän kuin esim. Kranman 1600 on. Painoa koko systeemille taitaa tulla noin 40 kg, joka lisää aisapainoa reilut 25 kg.
Tukijalat on V-tyylin jalat 40x40x3 RHS putkea ja ne liikkuu 50:n RHS:ien sisällä. Ne on hitsattu sermiin ja tolppiin kiinni. Putkien sisällä on jouset, jotka imaisevat jalat sisään kun linkun aukaisee, ei tarvitse kyykkiä.
Puomisysteemit olen tyhnyt ketjuilla vähän kuin esim. Kranman 1600 on. Painoa koko systeemille taitaa tulla noin 40 kg, joka lisää aisapainoa reilut 25 kg.
-
- 6WD
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Kun porukkaa nyt tuntuu nämä vaijerinosturit kiinnostavan niin en malta olla kertomasta ne voivat olla myös pirun vaarallisia vehkeitä, esimerkkinä toimikoon emännän isoisä joka 36 vuotiaana halvaantui toinen jalka kokonaan ja toinen jalka polvesta alaspäin, loppuiäkseen kyynärsauva/pyörätuolipotilaaksi kun kuorma-auton vaijerinosturin saksista lipesi pölli lastaus vaiheessa.
Totta. Vaijerivärkit on paljon riskialttiimpia kuin hydrauliset nosturit. Aina nostellessa kannattaa pysyä etempänä pöllistä ja pitää visusti mielessä että se voi irrota tai joku paikka pettää ja vaikkapa sakset tulla silmille. Paras ja ehkä turvallisin tapa toimia on olla pöllin päässä ja ohjata sitä sieltä toista päätä yhdellä kädellä herkin ottein. Toinen käyttää vinssiä. Ja jättää liian isot pöllit rauhaan.methocel kirjoitti:Kun porukkaa nyt tuntuu nämä vaijerinosturit kiinnostavan niin en malta olla kertomasta ne voivat olla myös pirun vaarallisia vehkeitä, esimerkkinä toimikoon emännän isoisä joka 36 vuotiaana halvaantui toinen jalka kokonaan ja toinen jalka polvesta alaspäin, loppuiäkseen kyynärsauva/pyörätuolipotilaaksi kun kuorma-auton vaijerinosturin saksista lipesi pölli lastaus vaiheessa.